Ni Lam Skrevet 7. februar 2012 #1 Skrevet 7. februar 2012 Hei. Jeg er nå snart 26 år og begynner å bli dritt lei jobben min. Jeg har lyst å begynne på skolen igjen, men vil ikke leve som en student. Dette har jeg gjort og føler jeg er ferdig med dette stadiet i livet. Så nå tenker jeg å begynne på et to årig, deltids nettstudie istede. På den måte kan jeg jo beholde jobben og fortsatt tjene nok penger til at vi slipper å gi opp leiligheten og flytte inn i noe mindre. Jeg bare lurer på om det er noen som har vært gjennom dette og kan gi meg noen tips og råd? Jeg tenker å begynne på et design og mediakommunikasjons studie på Noroff`s nettstudier, så om det er noen som har vært gjennom dette og har noen tips til meg?
Betty2 Skrevet 7. februar 2012 #2 Skrevet 7. februar 2012 har ikke vært igjennom Noroff sine studier, men har vært igjennom NKI, det gikk veldig fint å kombinere 100% jobb og net studie, men det krever at du lager deg en arb plan, med oversikt over fag, moduler, læremål, innleveringsfrister osv. bestem deg for 1-2 faste dager i uken du SKAL jobbe med skolen uansett. og hvis Noroff også har studie grupper på nett (type chatterom eller forum) så ta kontakt med folk der inne, alltids greit å få kreative innspill fra andre parter.
Ni Lam Skrevet 7. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 7. februar 2012 Så flott. Jeg har sett på NKI sinne studier også men der har de bare 15 ukers kurs i de fagene eg kunne tenke meg og ikke studier. Hvordan var det å få seg jobb etter studiet? Jeg har hørt at de som tar nettstudier ikke blir like høyt prioritert som de som har klasseromsundervisning. Selv syntes jeg dette høres veldig merkelig ut, men kan jo være greit å forhøre seg
Betty2 Skrevet 7. februar 2012 #4 Skrevet 7. februar 2012 Jeg fikk jobb bare noen dager etter avlagt eksamen =) Ja mangen er skeptiske til nett studiene, og jeg har fått høre det fra kollegane mine noen ganger, at jeg er ikke like god, pga jeg har studert på nettet og ikke i klasserom. men i ettertid på kurs og eksamener arrangert av jobbe, så har jeg hatt høyere score på samtlige tester enn de som har hatt klasseroms undervisning. Mitt inntrykk er at arb givere mer og mer har begynt å se posititv på slike studier, vi har jo samme pensom som de i klasse rommet, men vi må ta ansvar for oss selv, og vi har ikke en lærer som putter alt inn med teskje. til syvende og sist, så er det jo personlighete, i kombinasjon med karakter og mappevurdering (vet ikke hvilke oppg og rangering dere får på medie studie) som teller. I dag finnes det nesten ikke en ting mann ikke kan studere på nett, når både økonomer, sykepleier og ingenører er blitt et nettstudium, så ser vi jo hvor fremtiden bærer hen. Og jeg synes det er positivt å kunne kombinere fulltidsjobb med studie, slippe på leve på budsjett er herlig 2
lolrita Skrevet 7. februar 2012 #5 Skrevet 7. februar 2012 Jeg studerer business mangagement i storbritannia for tiden, og har funnet den perfekte mastergraden, Msc International Logistics and Supply Chain, levert av universitetet jeg studerer ved nå, som er et av Storbritannias beste innen logistikk og supply chain management. De tilbyr fulltids master ved skolen, og 3 årig master over nettet. Jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken jeg skal ta. Hadde vært utrolig deilig å jobbe 100% i Norge imens jeg studerte. 1
Ni Lam Skrevet 7. februar 2012 Forfatter #6 Skrevet 7. februar 2012 Supert. Takk for flotte svar Nå føler jeg meg meg mer klar til å starte på et nettstudie! Men skulle det være noen som har tatt dette studie på Noroff eller har andre erfaringer med de så setter jeg veldig pris på alle tips! Jeg har selv hørt både positive og negative ting så er ikke så lett å være sikker :/
Ni Lam Skrevet 7. februar 2012 Forfatter #7 Skrevet 7. februar 2012 Ja jeg har sluttet å vurdere skolebenken igjen. Jeg er ferdig med "student tilvæærelsen" og det er bare helt fantastisk å tjene egne penger (selvom jeg er dritt lei jobben)
lolrita Skrevet 7. februar 2012 #8 Skrevet 7. februar 2012 (endret) Jeg velger å tro at de fordommene noen har mot nettstudier i dag, vil være borte i løpet av vårt arbeidsliv. Tradisjonelle studier kan jo i dag nesten utføres som nettstudier, da de ofte ikke har møteplikt og forelesinger blir filmet og lagt ut på nett. Selvfølgelig har du ikke samme mulighet for å nettverke, og jeg som masterstudent vil ikke ha det samme akademiske miljøet rundt meg, men du får jo studieveileder og et støttenettverk over nettet. Jeg kommer antakeligvis til å bruke noen uker av ferien min til å være her på universitetet for å få hjelp med selve mastergradsoppgaven min, men jeg ser ikke noe problem med å studere modulene over nettet. Hvis du ser på rankinglistene over universitene i Storbritannia, er the Open University langt ifra på bunn av lista. Edit: Jeg skal ikke studere ved The Open University, men legger det til som eksempel ettersom de kun tilbyr nettstudier, men likevel scorer høyere på rankinglister enn flere tradisjonelle universitet. Endret 7. februar 2012 av lolrita
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #9 Skrevet 31. august 2012 Supert. Takk for flotte svar Nå føler jeg meg meg mer klar til å starte på et nettstudie! Men skulle det være noen som har tatt dette studie på Noroff eller har andre erfaringer med de så setter jeg veldig pris på alle tips! Jeg har selv hørt både positive og negative ting så er ikke så lett å være sikker :/ Hei! Jeg vurderer også å begynne på nettstudiet på Noroff i design og mediekommunikasjon. Begynte du på studiet? Hva synes du i så fall? Anonym poster: 243d217ac3d736d54190b7e597b77bc1
Diafragma Skrevet 1. september 2012 #10 Skrevet 1. september 2012 Jeg fikk jobb bare noen dager etter avlagt eksamen =) Ja mangen er skeptiske til nett studiene, og jeg har fått høre det fra kollegane mine noen ganger, at jeg er ikke like god, pga jeg har studert på nettet og ikke i klasserom. men i ettertid på kurs og eksamener arrangert av jobbe, så har jeg hatt høyere score på samtlige tester enn de som har hatt klasseroms undervisning. Mitt inntrykk er at arb givere mer og mer har begynt å se posititv på slike studier, vi har jo samme pensom som de i klasse rommet, men vi må ta ansvar for oss selv, og vi har ikke en lærer som putter alt inn med teskje. til syvende og sist, så er det jo personlighete, i kombinasjon med karakter og mappevurdering (vet ikke hvilke oppg og rangering dere får på medie studie) som teller. I dag finnes det nesten ikke en ting mann ikke kan studere på nett, når både økonomer, sykepleier og ingenører er blitt et nettstudium, så ser vi jo hvor fremtiden bærer hen. Og jeg synes det er positivt å kunne kombinere fulltidsjobb med studie, slippe på leve på budsjett er herlig Ingen profesjonsstudier har blitt nettstudium. Det tror jeg heller ikke kommer til å skje i nærmeste fremtid. Du kan ikke studere til å bli sykepleier på nett.
Betty2 Skrevet 1. september 2012 #11 Skrevet 1. september 2012 (endret) Du kan ikke studere til å bli sykepleier på nett. Da må du begynne å lese litt rundt på de ulike skolene. Både diakonhjemmet, høyskolen i hedemar og Uis tilbyr Sykepleien via nett. Mann må møte opp 2-4 dager per emne, resten studere du hjemme, med innleveringer via nett. Noen eksamener er hjemme eksamner, mens andre eksamener, tar mann mens mann er på skolen for samling i neste emne. Endret 1. september 2012 av Betty2 1
Diafragma Skrevet 2. september 2012 #12 Skrevet 2. september 2012 Da må du begynne å lese litt rundt på de ulike skolene. Både diakonhjemmet, høyskolen i hedemar og Uis tilbyr Sykepleien via nett. Mann må møte opp 2-4 dager per emne, resten studere du hjemme, med innleveringer via nett. Noen eksamener er hjemme eksamner, mens andre eksamener, tar mann mens mann er på skolen for samling i neste emne. Hvis det er deltidsutdanningene du tenker er nettstudier, så kan jeg forstå din forvirrelse. I deltidsstudiene er du mye på skolen, og du har praksis og eksamener på lik linje med heltidsstudentene. Jeg har sett på skolene du nevner, og har kommet frem til at du har en relativt løs tolkning av begrepet nettstudier. I såfall er alle studier mer eller mindre nettstudier.
Betty2 Skrevet 2. september 2012 #13 Skrevet 2. september 2012 Hvis det er deltidsutdanningene du tenker er nettstudier, så kan jeg forstå din forvirrelse. I deltidsstudiene er du mye på skolen, og du har praksis og eksamener på lik linje med heltidsstudentene. Jeg har sett på skolene du nevner, og har kommet frem til at du har en relativt løs tolkning av begrepet nettstudier. I såfall er alle studier mer eller mindre nettstudier. Hva mener du et nett studie er da? At mann går på et nett studie, betyr ikke at alt skjer på nett, det kommer ann på hvilket opplegg skolen kjører. poenget med et nett studie, er at mann kan følge utdanningen på nettet, med få oppmøte på skolen, og at mann kan jobbe ved sidenav studiene Ja praksis skjer på lik linje med heltids studenter, det må mann ha uansett hvilken studie mann velger (der det er krav om praksis i utdanningen) De som går på nett studier har primær undervisningen på nett, hjemme eksamen som skjer via nettet og alle innleveringene skjer via nettet. Det er ikke jeg som har et løst begrep om nett studier. eks denne spl utdanningen som diakonhjemmet har, så sier lærerene selv det er et nett studium, studentene kaller det nett studium og opptaks papirene som kommer i posten rett før skole start, sier velkommen som elev ved desentralisert sykepleier utdanning på nett. 1
Diafragma Skrevet 2. september 2012 #14 Skrevet 2. september 2012 Hva mener du et nett studie er da? At mann går på et nett studie, betyr ikke at alt skjer på nett, det kommer ann på hvilket opplegg skolen kjører. poenget med et nett studie, er at mann kan følge utdanningen på nettet, med få oppmøte på skolen, og at mann kan jobbe ved sidenav studiene Ja praksis skjer på lik linje med heltids studenter, det må mann ha uansett hvilken studie mann velger (der det er krav om praksis i utdanningen) De som går på nett studier har primær undervisningen på nett, hjemme eksamen som skjer via nettet og alle innleveringene skjer via nettet. Det er ikke jeg som har et løst begrep om nett studier. eks denne spl utdanningen som diakonhjemmet har, så sier lærerene selv det er et nett studium, studentene kaller det nett studium og opptaks papirene som kommer i posten rett før skole start, sier velkommen som elev ved desentralisert sykepleier utdanning på nett. Jeg har ikke gått sykepleier-nettstudiet på diakonhjemmet, men går vanlig sykepleie på heltid, så vet ikke hva lærerne sier om deltidsstudiet. Vi bruker jo mye nett til å levere oppgaver, lese forelesningsnotater, se læringsvideoer og lese utlagt tilleggspensum. Egentlig kunne jeg droppet mange av forelesningene og gjort det meste hjemme. Allikevel tror jeg ikke jeg kunne kalt det et nettstudie. Diskusjonen føler jeg går ut på hvor grensen går, og det er mulig at den grensen flytter seg mer og mer, men jeg fastholder stadig påstanden min om at ingen profesjonsstudier blir tilbudt som nettstudie. De er enten deltidsstudier eller heltidsstudier, selvfølgelig med nett som verktøy. Jeg mener at et nettstudie er et studie hvor du ikke behøver å noen gang vise deg på noen "skole", og at all opplæring og undervisning foregår på nettet. Mye slik den gangen jeg tok pedagogikk på nks-nettstudier.
Diafragma Skrevet 2. september 2012 #15 Skrevet 2. september 2012 (noen journalister ser jeg har valgt å bruke terminologien "nettstudie" om enkelte av sykepleieutdanningene, men på høgskolene egne sider bruker man "deltid" eller "nett- og samlingsbasert". Regner med det er disse du sikter til)
Betty2 Skrevet 2. september 2012 #16 Skrevet 2. september 2012 (noen journalister ser jeg har valgt å bruke terminologien "nettstudie" om enkelte av sykepleieutdanningene, men på høgskolene egne sider bruker man "deltid" eller "nett- og samlingsbasert". Regner med det er disse du sikter til) Hva journalister kaller ulike studier er urelevant, siden de bruker ord og begreper som skal lokke folk til å lese artikklene de publiserer. Jeg forholder meg til det skolen selv velger å kalle studiene sine i opptaks brev og under selve studiet. Hvis du mener et nett studium kun er nett basert og mann aldrig slipper å møte på en skole noen sinne, da finnes det så og si nesten ikke et eneste studium som er nett studie. De aller fleste nett studier krever oppmøte, enten om det er for 1 enkel tverfaglig eksamen, eller om det er oppfølging og lærings samling. Uansett så lenge det ikke ligger en klar deffinisjon på hva som er nett studie og hva som ikke er nett studie, så er det i grunn heller ikke noe fasit på hva som er rett og galt Du kan påstå at det ikke finnes profesjons studier på nett, men det betyr ikke at de som er uenig med deg har feil. Internett er kommet for å bli, og det har nok nett studiene også gjort.
Rosalie Skrevet 2. september 2012 #17 Skrevet 2. september 2012 Ingen profesjonsstudier har blitt nettstudium. Det tror jeg heller ikke kommer til å skje i nærmeste fremtid. Du kan ikke studere til å bli sykepleier på nett. Nettopp. Det er stor forskjell på nettstudium og nettbasert studium. Et nettstudium er et studium der alt gjøres per nett, eneste unntak vil være en eventuell skoleeksamen eller forsvaring av gradsoppgave. Et nettbasert studium har streamer undervisning, og man leverer oppgaver og diskuterer fag i nettgrupper, men man vil i tillegg ha samlinger på skolen for å få tatt unna praktiske oppgaver, samt stasjonseksamener og praksisperioder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå