Gjest Olea Skrevet 7. februar 2012 #1 Skrevet 7. februar 2012 Jeg har en sønn som går i 2 klasse. Han sliter litt på skolen med angst og at han kan være veldig ukonsentrert. Vi følges opp på BUP pga dette. Han har blitt utredet for forskjellige diagnoser, men han oppfyller ikke nok kriterier til å få noen diagnose. Da sønnen vår er veldig ukonsentrert på skolen så hender det at han følges opp av en assistent som plasserer han i et annet undervisningslokale rett ved klassen og det er for så vidt greit. BUP mente at kanskje de andre guttene kunne bli med inn på dette rommet av og til slik at ikke gutten vår blir "utenfor" og for at de andre ikke skal se rart på han fordi han blir tatt ut noen ganger. Dette mente lærer og SFO-leder var helt utelukket, for hvorfor skal de andre barna "lide" eller "straffes"? I dag så forteller sønnen min at han blir tatt ut av klassen som vanlig i noen timer med en assistent, men det som er nytt nå er han blir plassert sammen med en gutt som er autist! Vi har en gutt med lav selvtillit og jeg kan virkelig ikke se at dette vil hjelpe han. Hva vil de andre i klassen tenke når han sitter med en gutt fra 1 klasse som atpåtil en autist? Jeg har virkelig ikke ikke noe i mot gutten det gjelder, men jeg syns dette provoserer meg. Jeg har en sønn som ikke har noen diagnose og jeg mener at det blir feil av de å gjøre det på denne måten.Autisme er ganske alvorlig diagnose Vi skal ha møte på skolen i morgen og lurer derfor på om det er flere foreldre her som hadde reagert på dette?
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2012 #2 Skrevet 7. februar 2012 Dette er helt greit. Den andre gutten er autist, ikke marsboer. Det er snakk om ressurser, du kan ikke forlange spesialbehandling kun for din gutt. Om han ikke takler såpass så HAR han en diagnose. Kanskje en litt for overbeskyttende mor? 8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #3 Skrevet 7. februar 2012 Om han ikke takler såpass så HAR han en diagnose. Ærlig talt! Jeg tror du bør jobbe med skolens holdning til å inkludere andre elever i samarbeid med sønnen din, på det andre rommet. Alle elever har godt av å komme unna resten av klassen fra tid til annen, og jobbe i små grupper. Hvis det er flere elever som rullerer på å jobbe med denne assistenten og sønnen din er det en fordel for alle. Det er jo faktisk en ressurs for de andre elevene også, og bør over hodet ikke sees på som "straff". Merkelig holdning fra skolen! 4
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2012 #4 Skrevet 7. februar 2012 Ærlig talt! Jeg tror du bør jobbe med skolens holdning til å inkludere andre elever i samarbeid med sønnen din, på det andre rommet. Alle elever har godt av å komme unna resten av klassen fra tid til annen, og jobbe i små grupper. Hvis det er flere elever som rullerer på å jobbe med denne assistenten og sønnen din er det en fordel for alle. Det er jo faktisk en ressurs for de andre elevene også, og bør over hodet ikke sees på som "straff". Merkelig holdning fra skolen! Det er ikke skolen som er merkelig her. Det er helt vanlig at elever som trenger ekstra støtte taes ut i grupper. Om mine barn som IKKE trenger ekstra støtte i undervisningen, blir tatt ut i gruppe for å være "lik" en som trenger det. Så blir jeg forbanna! Mine unger skal ikke være støttehjelper for barn med problemer og bli hengende etter vanlig undervisning fordi en eller flere unger har problemer. Det som er merkelig er at mora her ikke skjønner dette, OG at hun i tillegg vil kontrollere de "normale" barna, samt at hun har ræva holdning til de som har diagnoser. 1
Gjest Olea Skrevet 7. februar 2012 #5 Skrevet 7. februar 2012 Dette er helt greit. Den andre gutten er autist, ikke marsboer. Det er snakk om ressurser, du kan ikke forlange spesialbehandling kun for din gutt. Om han ikke takler såpass så HAR han en diagnose. Kanskje en litt for overbeskyttende mor? Ja, jeg er nok litt overbskyttende, men hvorfor skal min friske sønn plasseres med en autist? Jeg forstår at autsime ikke er en marsboer, jeg ser nok forskjellen om jeg noen gang treffer på en marsboer Jeg skjønner ikke helt denne delingen deres der bare. Mulig han har en diagnose, det vet vi ikke ennå, men jeg syns det er trist at han skal forskjellsbehandles fra de andre i klassen før han event får en diagnose, men som sagt så har BUP enn så lenge uteleukkket autisme, tourettes, adhd m.m. Men men, mulig det er jeg som er helt på bærtur...........
Gjest Olea Skrevet 7. februar 2012 #6 Skrevet 7. februar 2012 Det er ikke skolen som er merkelig her. Det er helt vanlig at elever som trenger ekstra støtte taes ut i grupper. Om mine barn som IKKE trenger ekstra støtte i undervisningen, blir tatt ut i gruppe for å være "lik" en som trenger det. Så blir jeg forbanna! Mine unger skal ikke være støttehjelper for barn med problemer og bli hengende etter vanlig undervisning fordi en eller flere unger har problemer. Det som er merkelig er at mora her ikke skjønner dette, OG at hun i tillegg vil kontrollere de "normale" barna, samt at hun har ræva holdning til de som har diagnoser. Nei, jeg har ikke ræva holdning til diagnoser, min sønn har kanskje selv en diagnose, men jeg syns det er feil av skolen å behandle han som om han har en diagnose før vi har fått utredet han ferdig. Men det er helt greit, det er jeg som er helt ute å kjøre. Takk for tilbakemelding
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2012 #7 Skrevet 7. februar 2012 Ja, jeg er nok litt overbskyttende, men hvorfor skal min friske sønn plasseres med en autist? Jeg forstår at autsime ikke er en marsboer, jeg ser nok forskjellen om jeg noen gang treffer på en marsboer Jeg skjønner ikke helt denne delingen deres der bare. Mulig han har en diagnose, det vet vi ikke ennå, men jeg syns det er trist at han skal forskjellsbehandles fra de andre i klassen før han event får en diagnose, men som sagt så har BUP enn så lenge uteleukkket autisme, tourettes, adhd m.m. Men men, mulig det er jeg som er helt på bærtur........... Sønnen din er ikke frisk når han ikke takler å være sammen med andre barn på skolen i en normal setting. Da har han spesielle behov. Han forskjellsbehandles ikke, han får dekket sine rettigheter til undervisning tilpasset ham! Og du bør gjøre noe med holdningene dine til barn med spesielle behov. 3
Gjest Olea Skrevet 7. februar 2012 #8 Skrevet 7. februar 2012 Sønnen din er ikke frisk når han ikke takler å være sammen med andre barn på skolen i en normal setting. Da har han spesielle behov. Han forskjellsbehandles ikke, han får dekket sine rettigheter til undervisning tilpasset ham! Og du bør gjøre noe med holdningene dine til barn med spesielle behov. Sønnen min takler å være sammen med andre barn på skolen, er ikke der det ligger. Han sliter med konsentrasjonen, men jeg mener at han bør kunne få vanlig klasseromsundervisning som de andre. Istedet syns jeg de velger en enkel løsning som ikke er til fordel for han. At jeg har dårlige holdninger er det dummeste jeg har hørt så det gidder jeg ikke kommentere en gang
Gjest Anonym Skrevet 7. februar 2012 #9 Skrevet 7. februar 2012 Hei. Jeg finner det nokså kuriøst at du mener at andre barn skal tas ut av sin undervisning for å være med ditt barn for at han skal bli inkludert og ikke sett rart på. Dette vil nok muligens være til hjelp for ditt barn, men er ikke nødvendigvis til hjelp (kanskje til og med til ulempe) for de andre barna faglig sett. Samtidig synes du ikke det er riktig at ditt barn blir plassert i gruppe med et annet barn som også trenger å bli inkludert og ikke sett rart på på grunn av sin annerlederhet. Jeg tenker at man ikke kan kreve av skolen at den skal gjøre mot andre barn, det en selv er uvillig til å la egne barn gjøre. Samtidig er jeg nokså sikker på (etter erfaring fra skoelvesen)at både ditt barn og barnet med autisme mottar god, tilpasset opplæring etter sine indivituelle behov i gruppen, på tross av ulik/manglende diagnose. Dette er nok bedre for dem i og med at de er 2 elever på en voksen, mens i klasserommet er det gjerne ca 20 andre elever og en voksen. Så oppsummert: Nei jeg hadde ikke reagert på dette. 2
Gjest Olea Skrevet 7. februar 2012 #10 Skrevet 7. februar 2012 Tusen takk for veldig fin tilbakemelding. Det var BUP som mente at klassen burde vært inkludert i dette. Da lar jeg saken hvile 1
Leanne Skrevet 7. februar 2012 #11 Skrevet 7. februar 2012 Jeg er enig med BUP som mener at klassen burde bli mer inkludert i dette. Skolen har også et ansvar i forhold til det sosiale (for alle elever). Og når gutten din taes ut av undervisningen så får han jo undervisning på et grupperom, hvis et eller to barn blir med han går de ikke glipp av noen undervisning - de får delta på hans. Da jeg gikk på barneskolen hadde jeg "ekstra" norsk som de kalte det, fordi mine foreldre er fra et annet land. Jeg fikk innimellom ha med meg en klassevennine på dette. Det gjorde det med sosialt, og vi hadde god utbytte av disse timene begge to. Tenk for en herlig undervisningssituasjon, 2 elever + 1 lærer Det er tross alt 2. klasse det er snakk om, det er ikke rakketforskning de driver med der Om en vanlig elev går "glipp" av en time vil jeg tro det går helt fint. 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #12 Skrevet 7. februar 2012 Jeg har en gutt med autisme Men han har "mild" autisme så du hadde ikke sett det på han! Han blir tatt ut av klassen for å få ekstra støtte i norsk og engelsk, der han henger litt etter. Han blir iblant tatt ut alene, iblant med andre barn. Jeg hadde blitt rimelig sjokkert hvis de andre foreldrene ikke ville at barnet deres skulle tas ut sammen med min gutt. Alle barna som tas ut har jo spesielle behov på en eller annen måte. På sønnens skole blir ikke barna utafor av at de tas ut. Det er heller motsatt - at de andre barna også vil tas ut! Når det er sagt så er ikke jeg heller udelt positiv til at han tas ut. Men det er mer fordi han går glipp av ting i klasserommet ved å tas ut. Samtidig får han jo ekstra støtte i det han trenger. Uansett er det et vanskelig valg, og joda, mammahjertet vil selvsagt at barnet skal klare helt superdupert uten noe ekstra hjelp.. 1
la Flaca Skrevet 7. februar 2012 #13 Skrevet 7. februar 2012 Det som er merkelig er at mora her ikke skjønner dette, OG at hun i tillegg vil kontrollere de "normale" barna, samt at hun har ræva holdning til de som har diagnoser. Det er BUP som har foreslått å inkludere de normale barna, ikke mor!
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #14 Skrevet 7. februar 2012 Tusen takk for veldig fin tilbakemelding. Det var BUP som mente at klassen burde vært inkludert i dette. Da lar jeg saken hvile Jeg syns ikke du skal la saken hvile, men følge instinktene dine. Som du ser er det en mor lenger opp her som har god erfaring med å gjennomføre forslaget fra BUP. Stol på deg selv du. 1
Konstanse Skrevet 7. februar 2012 #15 Skrevet 7. februar 2012 Jeg vil tro at gutten din blir tatt ut sammen med gutten med autisme for å bruke skolens ressurser (som ofte er begrensede) på best mulig måte. Skolen gjør nok dette for å kunne gi gutten din et best mulig tilbud (dersom han ikke har fått en diagnose enda har de trolig ikke ekstra ressurser å sette på han heller?), og ikke fordi dette er en "enkel utvei" for dem. Det optimale hadde selvfølgelig vært om gutten din klarte å konsentrere deg i vanlig klassesituasjon, men nå da han ikke kan det, syns du ikke det er bedre at han blir tatt ut av klasserommet nå og da? Tror heller ikke du skal bekymre deg for om han faller utenfor sosialt pga dette. Skolebarn i den alderen henger seg som regel ikke så mye opp i ting som at noen blir tatt ut, at noen får en annen type lekseplan osv. Likevel syns jeg det er rart av læreren å avfeie fordslaget om at andre elever kan bli med ut av og til. Som noen sa over her vil jo det bare være til hjelp for også de elevene, vi vet jo alle at én lærer på kanskje rundt 25 elever ikke er en optimal situasjon.. For å svare på spørsmålet ditt, så hadde jeg ikke reagert på dette, men prøvd å stole på at skolen gjør det de mener er det beste for sønnen din. Om du er bekymret for det sosiale kan du ta opp dette på møtet, og be læreren følge litt ekstra med på hvordan gutten din har det sammen med de andre i friminutt og lignende.
Helen Skrevet 7. februar 2012 #16 Skrevet 7. februar 2012 Jeg har en sønn som går i 2 klasse. Han sliter litt på skolen med angst og at han kan være veldig ukonsentrert. Vi følges opp på BUP pga dette. Han har blitt utredet for forskjellige diagnoser, men han oppfyller ikke nok kriterier til å få noen diagnose. Da sønnen vår er veldig ukonsentrert på skolen så hender det at han følges opp av en assistent som plasserer han i et annet undervisningslokale rett ved klassen og det er for så vidt greit. BUP mente at kanskje de andre guttene kunne bli med inn på dette rommet av og til slik at ikke gutten vår blir "utenfor" og for at de andre ikke skal se rart på han fordi han blir tatt ut noen ganger. Dette mente lærer og SFO-leder var helt utelukket, for hvorfor skal de andre barna "lide" eller "straffes"? I dag så forteller sønnen min at han blir tatt ut av klassen som vanlig i noen timer med en assistent, men det som er nytt nå er han blir plassert sammen med en gutt som er autist! Vi har en gutt med lav selvtillit og jeg kan virkelig ikke se at dette vil hjelpe han. Hva vil de andre i klassen tenke når han sitter med en gutt fra 1 klasse som atpåtil en autist? Jeg har virkelig ikke ikke noe i mot gutten det gjelder, men jeg syns dette provoserer meg. Jeg har en sønn som ikke har noen diagnose og jeg mener at det blir feil av de å gjøre det på denne måten.Autisme er ganske alvorlig diagnose Vi skal ha møte på skolen i morgen og lurer derfor på om det er flere foreldre her som hadde reagert på dette? Selv om din sønn ikke har fått noen diagnose (det er ikke alle som får det) så er det helt klart at han er en gutt med spesielle behov, derfor er det helt naturlig at han da blir satt sammen med andre unger som har også har spesielle behov. Det med diagnoser har ikke så mye å si. Jeg mener det er værre at normalfungerende unger blir tatt ut sammen med unger som har spesielle behov. Jeg tror ikke det er bra verken for den ene eller den andre. De ungene som trenger ekstra hjelp har behov for å føle mestring så det blir helt feil hvis de bare blir satt sammen med elever som er bedre enn de i alt. Jeg har selv en sønn med diagnoser, han går på en spesiell gruppe på skolen der andre elever med spesielle behov går. Noen trenger mye mer hjelp enn sønnen min, mens andre trenger mindre. Da vil de lære av hverandre, de vil føle mestring når de får til noe som de andre ikke får til og de har noe å strekke seg etter (som ikke er for høyt) når andre får til noe de selv ikke klarer. Da min sønn var på alder med din hadde han heller ikke fått noen diagnose, men han ble tatt ut sammen med unger som hadde downs, autisme, adhd, psykisk utviklingshemmet og andre diagnoser. Jeg var glad han var sammen med disse ungene i stedet for de i klassen for der klarte han ikke å henge med, mens sammen med disse trivdes han godt og følte at han også fikk til ting 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #17 Skrevet 7. februar 2012 Ja, dette hadde jeg reagert på! Min datter har angst i sosiale settinger som klasserom, store grupper og ukjente/nye situasjoner. Da hun gikk på barneskolen (hun har begynt på videregående nå) ble hun også tatt ut av klassen i enkelte timer for å gi henne trygghet og ekstra støtte i matematikk. Nettopp pga hennes utrygghet fikk hun ha med seg 1 eller 2 i klassen som hun var trygg på fra før. Dette ble sett på som ressurs både fra skolens, elevenes, min og de andre foreldrenes side! Jeg kan forstå at du ser det som et "problem" at gutten din blir tatt ut sammen med en autist. Nå vet vi jo at autister er like forskjellige som "vi andre", så det kommer helt an på fungeringsgraden til den andre eleven. For min datter kunne dette slått helt feil ut, og det har faktisk ingenting med holdninger til diagnosebarn å gjøre, det har med at som forelder må man gjøre det til beste for barnet sitt som man kan. Husk at vi her snakker om barn med spesielle behov. Et velfungerende barn kan med fordel bli "brukt" som en ressurs for et autistisk barn (selvsagt kan barn med ulike vansker også være ressurs) dette bør foreldre til det velfungerende barnet se på som kjempepositivt. Tenk den kompetansen barnet får med å samhandle med ulike personligheter! Man lærer mye empati og inkludering tror jeg Også faglig vil det å hjelpe medelever bidra til egenutvikling. Synes absolutt du skal stå på videre for den beste løsningen for ditt barn! Sikker på at BUP (som jo har anbefalt dette) vil være behjelpelig med å få skolen på gli Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #18 Skrevet 7. februar 2012 Jeg skrev innlegget om at jeg har en autistisk sønn. Jeg har tenkt litt på denne tråden i ettermiddag, og jeg har egentlig kommet frem til at man absolutt ikke skal stole blindt på at skolen gjør det rette. På altfor mange områder gir skolen altfor dårlig/ feil hjelp til min sønn. Vi er ofte veldig kritiske til det de gjør, fordi vi føler de absolutt ikke gjør det beste utfra vårt barn og hans behov, men utfra deres egne behov som lærere. De kan si på møter med oss at det er negativt å bli tatt ut av klasserommet. Noen mnd senere kan vi få høre at det gir han veldig mye å bli tatt ut. Helt uten videre snur de helt rundt uten at vi skjønner hvorfor eller hva de egentlig tenker og hva som egentlig er best. Så rådet mitt må uansett bli å stole på magefølelsen din og prøv å stå på!! Spør og grav om hvordan de tenker og hvordan de tenker at dette kan hjelpe din sønn. (vi har dessverre ikke klart å nå frem til skolen, så vi bytter skole etter tre år med mye frustrasjon). På møter har det forresten blitt sett positivt på at velfungerende barn også skal tas ut sammen med sønnen. Jeg tror ikke det har hendt særlig ofte, men jeg tror ikke velfungerende barn taper på det slik mange her i tråden tenker. Jeg hadde sett positivt på at mitt andre barn feks, iblant kunne vært en ressurs for andre barn. Ikke alltid selvsagt, og de må jo legge det opp så barna selv ikke ser at den ene er "sterkere" enn den andre, men det tar jeg som selvfølgeligheter. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #19 Skrevet 7. februar 2012 Jeg skrev innlegget om at jeg har en autistisk sønn. Jeg har tenkt litt på denne tråden i ettermiddag, og jeg har egentlig kommet frem til at man absolutt ikke skal stole blindt på at skolen gjør det rette. På altfor mange områder gir skolen altfor dårlig/ feil hjelp til min sønn. Vi er ofte veldig kritiske til det de gjør, fordi vi føler de absolutt ikke gjør det beste utfra vårt barn og hans behov, men utfra deres egne behov som lærere. Veldig enig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå