Gå til innhold

Barn og arbeidsoppgaver

Anbefalte innlegg

Gjest ^Trude^
Skrevet

Jeg og min mann har hatt den samme diskusjonen flere ganger nå.

Det går ut på hvor mye og hva arbeid ungene kan hjelpe til med i huset.

For det meste er vi enige men en ting kommer vi ikke til enighet om.

Kanskje det høres rart ut men diskusjonen går ut på om en 7år gammel gutt skal vaske toalettet, da mener jeg selve doskåla osv.

Mannen min vil kun bruke det ene, store toalettet, badet.

Det lille badet, (som egentlig ikke er lite) vil han ikke benytte seg av pga det nesten alltid er tiss på ringen/lokket osv. mener han. Dette lille toalettet blir mye brukt om natten da det ligger nærmest soverommene. Min sønn kan gå i søvne eller være rimelig trøtt når han tisser om natten, og treffer ikke alltid nedi do, men på ring eller lokk.

Min mann mener at sønnen vår kan vaske det selv siden det er han som tisser utenfor.

Jeg sier at vi kan dele på å vaske alle sammen, både det lille og det store badet.

Men det vil ikke min mann høre snakk om, jeg tror med hånden på hjertet at jeg kan si at min mann ikke har vasket noen av badene mer enn en håndfull de 2 siste årene. Han vasker doen etter seg selv om det behøves.

Min mann kan bruke det store badet i laaaaang tid, mens vi andre står og venter på å få stelle oss etc. om morgenen, vi er jo 5stk og har sakene våre på det store badet. For oss andre er det ikke noe problem å bruke det lille badet når vi skal tisse osv, og jeg passer på å holde det noe lunde rent men klart jeg henger ikke over doen og vasker hver morgen i tilfelle minsten skulle ha vært uheldig om natta.

Jeg synes at barn skal hjelpe til litt hjemme, men at en ikke skal kunne tørke opp tiss etter en 7åring av og til er vell drøyt??. Han tisser ikke utenfor med vilje når han går i søvne eller er kjempe trøtt i sene nattetimer.

Om sønnen vår hadde tisset på utsiden med vitende vilje skulle han fått vasket etter seg. Han har også måtte vaske do sånn inni mellom når han har vært uheldig. Men uansett kan ikke guttungen stå å vaske om natten, da ville det blitt mye bråk og endet med at han hadde vekket opp resten.

Som oftest blir det til at jeg vasker uten å ha noen innvendinger. Jeg sier til min mann at det lille badet kan han også bruke når han vet han blir sittende veldig lenge, men han vil ikke. Prøver vi andre å spør om han snart er ferdig svarer han som oftest at det er to do i huset, bruk det lille. Men det må vel kunne gjelde for han også skulle en tro..

Hva synes dere andre om dette litt pussige problemet vi diskuterer min mann og meg?

Noen råd? Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Vi har en 7 åring i huset selv. Jeg synes at han er så liten å gjøre slike oppgaver.

Han kan hjelpe litt til å dekk bord, rydder opp etter klærskift, etter spising og noe sine leker.

Noen ganger har han vasket doen etter seg selv fordi han synes at det var ekkelt. Jeg oppmunter ham til det men ikke vasker doen hver dag fordi han har tisser i søvn.

Gjest ^Trude^and
Skrevet

Hei.

Vi har en 7 åring i huset selv. Jeg synes at han er så liten å gjøre slike oppgaver.

Han kan hjelpe litt til å dekk bord, rydder opp etter klærskift, etter spising og noe sine leker.

Noen ganger har han vasket doen etter seg selv fordi han synes at det var ekkelt. Jeg oppmunter ham til det men ikke vasker doen hver dag fordi han har tisser i søvn.

Ja jeg er enig med deg. Vår 7 åring er veldig flink til å hjelpe til, både inne og ute med små arbeidsoppgaver.

Forslag til hvordan jeg kan legge dette fram til min mann?

Ender bare med at jeg går tapende ut av diskusjonen eller at vi ikke kommer noe videre.

Takk for svar :)

Skrevet (endret)

Synes ikke gutten skal vaske doen etter seg, han er for liten til det. Men om det er et problem at han tisser utenfor på natta, kan man jo oppfordre han til å sitte når han tisser på natta..

Han er jo såpass stor at han skjønner det er ekkelt for de andre familiemedlemmene når det er tiss på ringen, lokket.. Kanskje han synes det er helt greit å sitte å tisse når han går på do om natta, og da vil dere vel være kvitt akkrurat det problemet.

Endret av Leanne
  • Liker 1
Skrevet

Synes ikke gutten skal vaske doen etter seg, han er for liten til det. Men om det er et problem at han tisser utenfor på natta, kan man jo oppfordre han til å sitte når han tisser på natta..

Du får støtte fra en macho:

Også tidligere rallykjører og politiker Martin Schanche røpet i den forbindelse at han later vannet i sittende stilling.

- Det er behagelig, og det er mer renslig. Jeg har aldri sett på det som noe feminint. Det er ikke mer macho å stå og svaie for å se om en treffer, fastholder Scanche overfor VG.

- Fakta er egentlig bare at vi gutter har mye mindre kontroll på snabelen enn vi liker å tro. Men ute i naturen gjør jeg som bikkjer flest, og skvetter bak et tre, legger han til.

Hentet herfra: http://www.tv2.no/underholdning/gkn/-jeg-sitter-alltid-naar-jeg-tisser-2933041.html

Skrevet

Klart en 7-åring kan vaske do!

Hva slags undervurdering av barn er det dere bedriver?

Min sønn vasket hele badet han, da han var 8. Det gikk seint, og jeg måtte se over (og ba HAN da gjøre om igjen hvis det var slurvete - poenget er at ungen skal lære)og det var ikke noe problem. Dette var hans ansvar.

Gi barna ansvar når de er små - det vokser og lærer de på, og dere som foreldre slipper å irritere dere over tenåringer som verken kan, ser eller gjør noe som helst i huset.

Skrevet

Selvfølgelig kan en 7-åring vask et toalett??!! Hvis det ikke er noe galt fysisk med ham så er han fullt ut i stand til å ha dette som fast oppgave.

Skrevet

En 7 åring kan gjøre ganske mye, men akkurat det å vaske toalettet mener jeg foreldrene bør gjøre.

Min 7åring rydder rommet sitt selv, støvsuger teppene og mopper gulvet. Hun mopper også badegulvet, vasker vasken på badet en gang i uken. Hun er stolt over å ha en fast oppgave :) Toalettetvaskingen tar vi voksne.

Jeg tenker og at man skal være litt forsiktig med å ansvarlig gjøre gutten, du tisser utenfor på natta derfor må du vaske doen. Det er ikke slik man går frem for å få en løsning på problemet. Man setter heller ikke sengevætere til å vakse laken og dynetrekk og skifte på senga fordi det er du som har tisset på deg...

Barn trenger forståelse og oppmuntring, ikke nedbryting og "hakking".

Skrevet

En 7 åring kan gjøre ganske mye, men akkurat det å vaske toalettet mener jeg foreldrene bør gjøre.

Min 7åring rydder rommet sitt selv, støvsuger teppene og mopper gulvet. Hun mopper også badegulvet, vasker vasken på badet en gang i uken. Hun er stolt over å ha en fast oppgave :) Toalettetvaskingen tar vi voksne.

Jeg tenker og at man skal være litt forsiktig med å ansvarlig gjøre gutten, du tisser utenfor på natta derfor må du vaske doen. Det er ikke slik man går frem for å få en løsning på problemet. Man setter heller ikke sengevætere til å vakse laken og dynetrekk og skifte på senga fordi det er du som har tisset på deg...

Barn trenger forståelse og oppmuntring, ikke nedbryting og "hakking".

Jeg er helt enig med deg, men du tar feil i det du skriver om sengevætere. Det er faktisk nettopp det man gjør - hvis man bruker tissealarm, er poenget at barnet selv skal våkne, ta av sengetøyet og legge på nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...