AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #1 Skrevet 7. februar 2012 Jeg stoler ikke helt på de som jobber i dyrebutikken, noen av dem er helt clueless når det gjelder for til katter, så jeg prøver her. Så får jeg heller sammenligne svarene dere gir med det dyrebutikken anbefaler. Jeg har tre katter, forer dem med Royal Canin og der er det jo så mye forskjellig å velge blandt. Saken er at jeg blir helt forvirra med tanke på hvilken type jeg skal velge, har til nå brukt litt forskjellig. Kattene er 7 mnd, 3 år og 8 år gamle. 8-åringen er overvektig, så kan ikke bruke et for med for høyt fettinnhold sikkert. Mens kattungen sikkert trenger litt fett siden hun er i vekst, hun er ganske liten og spinkel av seg for alderen. 3-åringen er helt normal i vekt. Så hvilken type skal jeg velge? Må være en type som alle kan spise, orker ikke å drive og posjonere ut maten til alle sammen (men jeg pleier å gjøre det til den eldste). Er det egentlig så himla nøye hvilket type for jeg velger, så lenge det er fra et kvalitetsmerke? Det viktigste er at den tykke går litt ned i vekt, men må jo passe på at kattungen får det den trenger også. Så hva tror dere?
Mubba Skrevet 7. februar 2012 #2 Skrevet 7. februar 2012 Henger meg på denne tråden for lurer på det samme.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #3 Skrevet 7. februar 2012 Er det innekatter? Langhåret eller korthåret?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #4 Skrevet 7. februar 2012 Ja, det skulle jeg kanskje tatt med. De er korthårede utekatter.
CathFoto Skrevet 7. februar 2012 #5 Skrevet 7. februar 2012 Eukanuba Lamb og Liver vant en pris i fjor.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #6 Skrevet 7. februar 2012 Royal Canin er absolutt å anbefale, jeg har faktisk besøkt fabrikken deres også. Bare det gjorde nok til at jeg aldri velger noe annet, men Eukanuba er et godt alternativ det også! Det er veldig greit å gi ulikt for, spesielt om det er større variasjoner som langhåret/korthåret, inne/ute katt, overvektig og ikke, alder og ikke minst om noen er steriliserte f.eks. Kattungen bør iallefall få RC Kitten, eller tilsvarende som er beregnet på kattunger som trenger mer næring og fett for å vokse seg sterk. Du skulle egentlig dratt innom en dyrebutikk, og fått dem til å velge ut riktig for til deg. Det er jo ikke kundene som skal være nødt til å kunne dette, men de som jobber der. Royal Canin selgere drar også til forhandlerne sine for å kurse dem i de forskjellige fortypene, dette skal skje hvert halvår, men det kan være noget lenger mellom hver gang, og varierer fra plass til plass.
Aurora M. Skrevet 7. februar 2012 #7 Skrevet 7. februar 2012 (endret) Hei! Hvis jeg var deg ville jeg ha valgt Royal Canin Sterilised 37 til de alle. Enkelt og greit. Det er et godt for som sikrer at kattungen får det den skal og samtidig holder vekta til "gamlepusen" i sjakk. Jeg regner med at de er kastrerte? Hvis ja, så er det også (som framkommer av navnet) spesialtilpasset kastrerte katter med henblikk på både fedme og urinveisstein. Endret 7. februar 2012 av Aurora M.
Minya Skrevet 7. februar 2012 #8 Skrevet 7. februar 2012 Du skulle egentlig dratt innom en dyrebutikk, og fått dem til å velge ut riktig for til deg. Det er jo ikke kundene som skal være nødt til å kunne dette, men de som jobber der. Tror det var det som var problemet til TS, h*n stoler ikke på folka i dyrebutikken.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #9 Skrevet 7. februar 2012 Eukanuba Lamb og Liver vant en pris i fjor. Nei, Eukanuba Chicken&Liver vant pris i 2010.
Gjest Bobler Skrevet 7. februar 2012 #10 Skrevet 7. februar 2012 Hvis du på død og liv skal ha et fòr, ville jeg tatt Sterilised 37 fra Royal Canin.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #11 Skrevet 7. februar 2012 Det er vel ikke på død og liv jeg skal ha ett for, men begynner å bli litt lei av å gå og passe på maten hele dagen. Synes det er greit hvis alle kan spise det samme. Men skal sjekke ut det sterilised-foret. Den yngste er ikke kastrert enda da, men hun kan vel spise det fordi?
Gjest Bobler Skrevet 7. februar 2012 #12 Skrevet 7. februar 2012 Det er vel ikke på død og liv jeg skal ha ett for, men begynner å bli litt lei av å gå og passe på maten hele dagen. Synes det er greit hvis alle kan spise det samme. Men skal sjekke ut det sterilised-foret. Den yngste er ikke kastrert enda da, men hun kan vel spise det fordi? Ville egentlig gitt henne kattungefòr i et par mnd til.. Du kan f.eks sette det frem når h*n tjukke er ute.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #13 Skrevet 7. februar 2012 Ja, er jo det jeg har gjort helt til nå, satt fram maten når han tjukke er ute, eller ihvertfall når han ikke er til stede. Men han løper jo ut og inn hele dagen, kattungen er sulten, jeg setter frem maten og er ikke sikker på hvor tjukken er, også snur jeg ryggen til og vips så er tjukken der og har kastet i seg maten på 1-2-3. Han vet jo at han ikke får lov, derfor sluker han det når han får sjangsen.
Mubba Skrevet 7. februar 2012 #14 Skrevet 7. februar 2012 Ja, er jo det jeg har gjort helt til nå, satt fram maten når han tjukke er ute, eller ihvertfall når han ikke er til stede. Men han løper jo ut og inn hele dagen, kattungen er sulten, jeg setter frem maten og er ikke sikker på hvor tjukken er, også snur jeg ryggen til og vips så er tjukken der og har kastet i seg maten på 1-2-3. Han vet jo at han ikke får lov, derfor sluker han det når han får sjangsen. Hahaha, huff, det er som å lese om våre katter. Minsten er ca 8 måneder og skal ha babyfor til han er ett, mens fruen er sterilisert og litt "godt polstra". Eldstefruen vet at hun ikke får lov å spise juniors mat, men hun prøver seg og når jeg ser at hun spiser maten hans så SPYTTER HUN DEN UT... Gosj.. Jeg fortsetter i hvert fall med å gi de hver sitt for så godt det lar seg gjøre frem til junior blir kastrert og over ett år. Han er slank og han trenger babyforet, føler jeg
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #15 Skrevet 7. februar 2012 Har 4 katter, den ene hadde ett fedme problem, og gikk på slankefor før han ble omplassert til meg. Foret jeg bruker, som har ett høyt energi innhold som er ca nest best som kattungeforet, som alle mine spiser uten å bli fete er hair and skin, det inneholder ekstra fettsyrer som også er bra for hud og pels. Det du også kan huske er at hvis en katt som er vant med å få maten porsjonert plutselig får lov å spise så mye den vil vil den opp i vekt med det samme, uansett for. Fordi den er vant med å spise alt den får. Men min erfaring var at det normaliserte seg, da matangsten forsvant "Mat, må spise det som er tilgjengelig!" Du kan også prøve Applaws sitt tørrfor, det koster mer. Men har ett veldig høyt innhold av proteiner. Ikke så mange butikker som har det i norge, men du kan bestille det f.eks hos http://www.økozoo.no/categories/katt-torrfor-og-vatfor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå