Gå til innhold

Hva synes dere om menn som driver med kampsport?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke type trener du?

Mixed martial arts, det er for det meste en kombinasjon av brasiliansk jiu-jitsu og thai-boxing :)

Skrevet

De jeg har truffet har (med noen få unntak) vært helt vanlige hyggelige menn, om enn i god fysisk form. Har selv trent judo i flere år i ungdommen og i voksen alder trente jeg karate et års tid. Jeg syntes miljøet innen kampsportklubbene var veldig bra, med mye fokus på teknikk og disiplin, og dermed forbinder jeg også medlemmene med "hyggelige mennesker".

Skrevet

Positivt - de jeg kjenner som driver med det er stort sett veldig bra folk. Fokus i mange typer kampsport er i stor grad på disiplin og selvbeherskelse, noe jeg ser på som veldig gode egenskaper. I tillegg bra med folk som tar vare på seg selv gjennom trening. Vil kanskje komme litt an på typen sport, og selvsagt på hvordan personen er ellers.

Skrevet

de er dessuten veeeldig direkte og selvsikre når de sjekker deg opp :fnise:

Skrevet

Jeg startet selv med karate fordi jeg synes det var utrolig artig å se på kampsport i filmer. Jeg var frelst i Van Damme(haha; Jeg var bare 9-10 år da) og Jackie Chan. Det fikk meg til å oppsøk kampsport: Jeg villle lære mer om det. Jeg var på ingen måte aggressiv, voldelig eller opptatt av å "vise" meg for noen. Jeg var interessert i hva kampsport handlet om: Selvinnsikt, respekt, meditasjon og selvkontroll.

Det var mange som hoppet raskt av da de innså at karate ikke hadde noe med rundspark og jippikaiyey å gjøre. Det handlet om teknikker og kata. Etterhvert som en ble bedre så kunne en velge å gå kamper, som igjen handlet om å vinne på poeng.

Mannen min er en MMA fighter. Han er ikke voldelig eller aggressiv i det hele tatt. Han startet som meg med karate og likte sporten. Etterhvert så startet han med bryting og det var da han ble interessert i MMA som står for MIXED MARTIAL ARTS.

Altså må utøveren kunne beherske flere stilarter innen kampsport. Burene er laget for fighterenes sikkerhet(nei, det er ikke et bur der de slåss til døden som en hundekamp), da de ofte havner på bakken og bryter og vanlige bokseringer gjør at kampene ofte må stoppes da de fort kan rulle ut av ringen. Buret er ikke høyere enn 2 meter, så de kan raskt hoppe over det.

I tillegg er det en ringdommer og 3 paneldommere. Alle må sjekkes for ALT før de i det hele tatt får gå kamp(blod, MR, syn etc)

Det er, som all annen fullkontaktsport(som boksing)ikke lov å arrangere kamper i Norge, men du skal heller ikke lenger enn til Sverige så florerer det. Nå skal faktisk UFC, som er verdens største MMA organisasjon, arragngeres i Globen i Stockholm 14.april.

De 18.000 billettene som ble lagt ut ble utsolgt på under et par timer! MMA er den sørste voksende sporten i verden og det har kommet for å bli :)

Som i alle miljøer fins det svarte får som gjør dumme ting, men det betyr ikke at alle som driver med den tingen er duster, drittsekker og voldelige jævler.

WAR! ;)

Skrevet

og for oss som vil trene dette er det bare og møte opp? vel er jeg slank og spebygd men finnes ikke fysisk sterk..

Skrevet

For min del så ligger en stor del av motivasjonen i at jeg som yngre alltid var minst og fikk masse juling, derfor begynte jeg med styrketrening og ble sterk. Der ligger også motivasjonen for kampsporten, endeløse antall år med juling, småhakking og kommentarer fordi jeg var minst som liten.

Når det er sagt, så er ikke dette noe jeg vil bruke, selv ikke på de som faktisk ga meg juling. Jeg kunne tatt mange av de nå, men har ikke behov for å holde på sånn!

Dersom noen hadde prøvd å bråke ville jeg så langt som mulig forsøke å unngå bråk, men det gir en trygghetsfølelse å vite at jeg kan forsvare meg og mine om det måtte bli nødvendig.

Ja, det må være lov å forsvare seg selv. Forutsatt at du ikke begynner, gjør minst mulig ut av det, og det ikke finnes noen annen utvei.

Skrevet

For å si det sånn; så vil det alltid være en eller annen årsak til at folk gjør det de gjør. Med andre ord noe som motiverer. Ellers gjør man det ikke.

Og hva kan motivere folk til å holde på med kampsport?

Tror du virkelig jeg er voldelig? De minst voldelige menn jeg vet om er faktisk kampsportutøvere.

Klart at folk har forskjellige motiver, men det nytter simpelthen ikke å ha slossing og vold som motivasjon hvis du trener flere av de stilartene som finnes der ute. Man har selvsagt fullkontaktssport, som jeg ærlig talt aldri har skjønt greia med sånn rent personlig, hvor det kanskje er motivasjon, jeg aner ikke, men f.eks innen karate (da snakker jeg ikke fullkontakt) eller f.eks taekwondo eller judo så ville man blitt fort lei hvis det var motivasjonen din. Det er også disse menneskene som dropper ut først, nettopp fordi kampkunst, som jeg liker å kalle det, ofte innebærer mye hard jobbing i form av endeløse repetisjoner. Ikke bare krever det enorm viljestyrke, det krever også en underliggende motivasjon til å streve for perfeksjon, hvis man kan si det slik.

Man sier også det at for å i det hele tatt få brukt for det man kan bør man ha trent en god del i ca fem år, for andre tar det selvsagt mindre tid, andre lenger. Uansett, poenget er at når hverdagen sjelden egentlig består av kumite (kamp), men aller mest repetisjoner, uttøyninger, kataer (mønster av teknikker i bestemt rekkefølge), selvforsvar osv så er fokuset langt fra det å lære seg å sloss.

For veldig mange av de jeg kjenner handler det om motivasjonen som ligger bak de fleste idrettsutøvere, nemlig å bli bedre, å få enorm kroppsbeherskelse og se hva man faktisk kan få til med egen kropp. Det som jeg liker også så innmari godt med karate er at man bruker minimalt med beskyttelse (unntaket er susp og brystbeskyttelse), slik at man på den måten lærer seg å få en presisjon som er helt sinnsyk slik jeg ser det. Det jeg har drevet med skaper kjempegod beherskelse, det er ikke sånn at man "bare" klinker til, man må faktisk være ekstremt presis og nøyaktig.

Tror du virkelig at folk som vil lære seg å sloss gidder å bruke endeløse timer med å slå det samme slaget fem treninger på rad? De færreste gidder det. Selv de som kun trener for å gå kamp (kumite) har sjelden en slik motivasjon, mye fordi for å i det hele tatt kunne komme til et slikt nivå må man også ha trent alt det andre som er grunnleggende). Så har man selvsagt de råtne eplene, men det vil det alltid finnes.

Forøvrig, siden du er så skeptisk til kampsport, mener du at fotballspillere, som tross alt sparker mot en ball, liker å sparke andre? Eller hva med håndballspillere? For meg er det å trekke paralleller mellom kampsport og vold like dum som nettopp mine eksempler.

Jeg tror kanskje man ikke skjønner det før man trener noe slikt selv, men mentaliteten ift vold er soleklar: vold er tabu, vold er ikke greit og vold er no-no. Spesielt i Norge opplever jeg denne maentaliteten innad i karatemiljøet som jeg selv kjenner best til. Du kan risikere utestengelse, det er nå en ting, men karatemiljøet er såpass kompakt og lite at de fleste kjenner hverandre, og bruker man vold så er det som man "sverter" familien eller da karatemiljøet/kamsport/kampkunstmiljøet.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Tror du virkelig jeg er voldelig?

Tror du virkelig at folk som vil lære seg å sloss gidder å bruke endeløse timer med å slå det samme slaget fem treninger på rad?

Forøvrig, siden du er så skeptisk til kampsport, mener du at fotballspillere, som tross alt sparker mot en ball, liker å sparke andre? Eller hva med håndballspillere?

Mvh Yvonne :heiajente:

Kan ikke påstå at jeg kjenner deg ;) hehe

Men når jeg tenker på kampsport så tenker jeg nok først og fremst på kontaktsporter som boksing etc.

Og i denne formen for kampsport så er det rimelig åpenbart at aggresjon er en viktig del av utøvelsen.

Noe det til en viss grad også er i sporter som fotball. Faktisk.

Skrevet

Jeg har positive erfaringer med menn som driver med kampsport.

Gjest Rastl0s
Skrevet

Men når jeg tenker på kampsport så tenker jeg nok først og fremst på kontaktsporter som boksing etc.

Og i denne formen for kampsport så er det rimelig åpenbart at aggresjon er en viktig del av utøvelsen.

Med selve boksesporten har aggressivitet INGENTING å si. Såklart folk kan være aggressive og at det kan hjelpe mange, men det handler om så mye mer.

For å være en god bokser må du være i god form og ha god teknikk og gjerne en klar hjerne. Blir ikke mindre bokser av å ikke være sint.

Jeg bokser nå til dags og jeg er en veldig rolig gutt selv om jeg sliter med sinne innad i familien. Jeg lar ikke sinnet hjemme gå utover de jeg f.eks. sparrer med, for det er jo ikke meningen å drepe hverandre.

Skrevet

Med selve boksesporten har aggressivitet INGENTING å si. Såklart folk kan være aggressive og at det kan hjelpe mange, men det handler om så mye mer.

For å være en god bokser må du være i god form og ha god teknikk og gjerne en klar hjerne. Blir ikke mindre bokser av å ikke være sint.

Jeg bokser nå til dags og jeg er en veldig rolig gutt selv om jeg sliter med sinne innad i familien. Jeg lar ikke sinnet hjemme gå utover de jeg f.eks. sparrer med, for det er jo ikke meningen å drepe hverandre.

Fysisk aktivitet (som f.eks boksing) er en effektiv måte å få ut oppbygd aggresjon på.

Og jeg ser forsåvidt ingen problemer med det så lenge man har det under kontroll.

Gjest Rastl0s
Skrevet

Fysisk aktivitet (som f.eks boksing) er en effektiv måte å få ut oppbygd aggresjon på.

Og jeg ser forsåvidt ingen problemer med det så lenge man har det under kontroll.

Stemmer det, men i posten over ble det sagt at aggressjon er "viktig" i utøvelsen. Det stemmer ikke. Det varierer fra person til person, men det er ikke noe som trengs for å bokse.

Skrevet

Stemmer det, men i posten over ble det sagt at aggressjon er "viktig" i utøvelsen. Det stemmer ikke. Det varierer fra person til person, men det er ikke noe som trengs for å bokse.

Ja, jeg er forsåvidt enig med deg i det. Det går fint an å bokse uten å være aggressiv av natur.

Men da er det vanskeligere å bli virkelig god. Fordi mye av energien og motivasjonen ligger i testosteron-nivået og i innebygd aggresjon.

Som sagt så ligger mye av det samme bak fotball også. Det trengs en viss aggresjon på banen for å bli god.

Gjest Rastl0s
Skrevet

Såklart, å være aggressiv kan man bruke til sin fordel i og med at det hjelper å komme over ting man er redd med og gjør at en vanskeligere gir opp (av erfaring). Selv bruker jeg sinnet til å bli bedre i ting, men jeg bruker det ikke for å gjøre større skade på folk. Synes det er viktig å skille mellom det som folk sier; Aggressive folk som kan være til fare for andre eller som kan være voldelige og folk som kan kontrollere sinnet.

Annonse
Skrevet

Aggressivitet er noe jeg vil tro nesten alle menn har, inkludert meg. I perioder jeg ikke kan trene (sykdom), så går jeg nesten i taket iblant.

Mange går å bærer på denne oppbygde frustrasjonen/aggresjonen, og det må vel gå utover humøret til disse.

Noen tar det ut på folk rundt seg, eller tar en tur på byen for å sloss.

Noen, deriblant meg, tar det ut på trening.

Noen som driver med fullkontaktskampsport er mer aggressive enn gjennomsnittet, men vi har til gjengjeld funnet en sunn måte å kvitte oss med det også.

Dersom jeg ikke hadde hatt mulighet til å lufte slik, så ville det bygd seg opp, og da ville det vært vanskeligere å holde tilbake om f.eks noen yppa på byen.

Gjest bazibaz
Skrevet

Men noe av greia med (fullkontakt)kampsport er da også at det er kontrollert aggresivitet, med trykk på kontrollert. En må kunne ha et aggressivt kroppsspråk, samtidig som man holder hodet kaldt. Det fører da ikke til at man er upassende aggressiv generelt, men heller at man er flinkere til å hente frem nødvendig aggressivitet i de situasjonene hvor det trengs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...