AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #1 Skrevet 6. februar 2012 En dame jeg kjenner godt har to døtre på hhv 15 og 18 år. De er veldig snille og greie til vanlig, og er litt spesielle på den måten at de er så altfor snille på en måte i forhold til jevnaldrende. De klarer ikke sette grenser rundt seg, og ofte bare lar de andre tråkke over deres grenser uten at de klarer å si ifra. Dette er veldig sårende for de, og ofte har de kommet gråtende hjem fordi noen har sagt noe slemt til de, eller de har blitt med på noe de absolutt ikke ville. De trenger også veldig stabilitet i hverdagen, og når de kommer hjem må de har det stille og rolig, og de klarer ikke gjøre noe før de har spist. Deretter må de slappe av litt før de begynner på lekser, eller drar på fritisdssysslene de er med på. Jeg har ofte sett at de blir helt ifra seg om ting blir ustabilt og utrygt. Hun eldste blir helt stille og trekker seg inn i seg selv, og tar lett til tårene. Hun tyngste blir lett sint og utaggerende. Jeg lurer på om de kan slite med add eller aspergers eller noe? Er det noen her som vet litt om dette?
Gjest Vettel Skrevet 7. februar 2012 #2 Skrevet 7. februar 2012 Veldig vanskelig å si noe. Tror ikke det er noen diagnose der, for da ville de slitt mye mer sosialt, med skolen, etc. Kanskje bare er deres personlighet, kombinert med oppdragelse der de har vært veldig beskyttet og rutinepreget og ikke lært seg å handtere andre mennesker? En del av foreldreoppgaven er jo også å ruste barna emosjonellt i forhold til omverden. Har en venninne som lenge lot barnet bestemme mye (barns innflytelse var viktig for henne), villa h*n ta seg tid på morgenen så fikk det lov til det. Men så begynte barnet på skolen, moren begynte i jobb (vært student tidligere, det kom krav utenfra. Og moren forsto at en del av oppdragelsen er ikke bare barnets egen innflytelse på hverdagen, men også det å forholde seg til andre mennsker, til tid, etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå