Vegas Skrevet 9. februar 2012 #21 Skrevet 9. februar 2012 Det er ikke uvanlig at valper får dårlig matlyst, spesielt etter at de har forlatt flokken sin. Ikke bli hysterisk, tilby valpen mat 3 ganger daglig, vil den ikke ha til et måltid, ta bort matskålen og vent til neste måltid før den får mat igjen. En valp Børr ikke være ute lenge når det er kaldt, men små økter med lek og moro er bra. Anbefaler deg å kontakte oppdretter ved spm ang valpen, tipper de har gode råd og de kjenner rasen. Kos deg med nye familiemedlemmet 1
Haustlauv Skrevet 9. februar 2012 Forfatter #22 Skrevet 9. februar 2012 Okei, takk for det, siste AB Jeg bløter forresten tørrforet ja. Det er det hun har fått helt fra starten av, spesielt fordi hun drikker såpass lite vann Men det stabiliserer seg vel dette med matvaner. HUn har i alle fall blitt mye større bare siden jeg fikk henne for en uke siden, og nå kaller jeg henne Tjukkebolla
Gjest Survival Skrevet 10. februar 2012 #23 Skrevet 10. februar 2012 Det kan være mange forskjellige grunner til at hun ikke spiser sånn som tidligere. Hunder kan finne på å bare endre matvanene sine sånn plutselig, av forskjellige årsaker. Du trenger ikke bekymre deg hvis det ikke pågår for lenge. Når hun blir ordentlig sulten vil hun spise uansett, og at hun sulter seg litt en dag eller to gjør ingenting. Så lenge hun får i seg nok væske er det greit! Om hun ikke spiser noe i det hele tatt kan du jo prøve å gi en kokt ris (ikke hurtigris, vanlig langkokt ris) og cottage cheese. Det fikk vi anbefalt av veterinær, og det funket ganske bra. Bare pass på at hun ikke får så mye at hun ikke vil ha vanlig tørrfòr etterpå Vær litt forsiktig med å ha valpen ute nå i kulda! Når hun er tispe kan hun også veldig lett få urinveisinfeksjon dersom hun fryser ute. Hvilken rase er det forresten? (Ikke fordi det har noen betydning, bare fordi jeg er nysgjerrig)
Redbull Skrevet 10. februar 2012 #24 Skrevet 10. februar 2012 Syns det er ganske spesielt at ikke barn å hund skal få gå sammen og bli vant med hverandre. Har også en ett åring, å selv om hunden min er gira (den er 7 mnd) så er han veldig påpasselig med dattera mi, fordi han har fått sjansen til å finne ut at han må være forsiktig med henne. Han tåler alt hun gjør med han, fordi de får leke ilag.
Tabris Skrevet 10. februar 2012 #25 Skrevet 10. februar 2012 Han tåler alt hun gjør med han, fordi de får leke ilag. Det kan være du bare formulerte deg litt dårlig, men jeg synes ikke det er riktig at hunden skal tåle alt ungen gjør. På samme måte som hunden må lære seg å være forsiktig med barnet, så må barnet lære seg å være forsiktig med hunden. En valp er ikke en leke eller en kosebamse, det er et dyr som skal behandles med respekt.
Redbull Skrevet 10. februar 2012 #26 Skrevet 10. februar 2012 Det kan være du bare formulerte deg litt dårlig, men jeg synes ikke det er riktig at hunden skal tåle alt ungen gjør. På samme måte som hunden må lære seg å være forsiktig med barnet, så må barnet lære seg å være forsiktig med hunden. En valp er ikke en leke eller en kosebamse, det er et dyr som skal behandles med respekt. Så det er ikke greit at babyen min biter hunden i ørene, stikker fingeren i rumpa hans, spytter jan på øynene og sparker han............?
Sinner Skrevet 10. februar 2012 #27 Skrevet 10. februar 2012 Takk for tips om ris! Det skal jeg definitivt prøve neste gang. Nå er hun heldigvis back in business igjen, og jeg har visst overreagert... Menmen, bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite Jeg sperrer henne ikke inne i et fengsel for å slippe å tørke tiss, hun har en stor grind med masse lekeplass som står midt på stua mens vi går rundt henne, dette er for at hun og ettåringen ikke skal skade hverandre. Så når begge er mest hyper setter jeg henne der. Å fy å fy for et dårlig menneske jeg er, jeg burde aldri hatt hund, ikke sant? Er i alle fall mange gode råd og fine innlegg som har kommet her Og som forventet også en del drittslenging. Men noe må vel folk ha å fylle dagene sine med også... Hvis ris ikke faller i smak (alle mine har bare blåst risen utover de gangene jeg har prøvd ) Så er også kokt torsk/sei greit en gang i blant ved løs/hard mage, bare pass på at de er beinfri.
Tabris Skrevet 10. februar 2012 #28 Skrevet 10. februar 2012 Så det er ikke greit at babyen min biter hunden i ørene, stikker fingeren i rumpa hans, spytter jan på øynene og sparker han............? Jeg regner med du forstår at uttalelser som "han tåler alt hun gjør" kan forstås på den måten jeg gjorde?
Redbull Skrevet 10. februar 2012 #29 Skrevet 10. februar 2012 Jeg regner med du forstår at uttalelser som "han tåler alt hun gjør" kan forstås på den måten jeg gjorde? Hunden tåler jo alt hun gjør med han! Betyr ikke at hun får herje på han som hun vil! Det regner jeg med at du forstår.
Tabris Skrevet 10. februar 2012 #30 Skrevet 10. februar 2012 Hunden tåler jo alt hun gjør med han! Betyr ikke at hun får herje på han som hun vil! Det regner jeg med at du forstår. Jeg skrev jo at det var mulig det bare var en litt dårlig formulering fra din side. "Tåler" kan jo også tolkes litt forskjellig, så jeg håper du forstår at det du skrev hadde rom for tolkning. Men som du også så av det jeg skrev først, så sa jeg også at det var rom for at jeg mistolket.
Redbull Skrevet 10. februar 2012 #31 Skrevet 10. februar 2012 Jeg skrev jo at det var mulig det bare var en litt dårlig formulering fra din side. "Tåler" kan jo også tolkes litt forskjellig, så jeg håper du forstår at det du skrev hadde rom for tolkning. Men som du også så av det jeg skrev først, så sa jeg også at det var rom for at jeg mistolket. Ser hva du mener Men nei, hun har klare regler for hva hun kan og ikke kan gjøre med hunden vår, selv om hun bare er 1 år
Tabris Skrevet 10. februar 2012 #32 Skrevet 10. februar 2012 Ser hva du mener Men nei, hun har klare regler for hva hun kan og ikke kan gjøre med hunden vår, selv om hun bare er 1 år Kjekt å høre.
Haustlauv Skrevet 10. februar 2012 Forfatter #33 Skrevet 10. februar 2012 Hund og barn får gå sammen, men deler av tiden er valpen i lekegrinda. Dette er bl.a. fordi valpen sover mye, og da skal hun ikke bli forstyrret av ettåringen. Også fordi begge kan bli veldig viltre av og til, de vil leke sammen men så blir den ene for vilter for den andre og leken går over styr. Dessuten kan vi jo ikke snu ryggen til et sekund mens de er sammen, så for å f.eks få laget mat må valpen inn i grinda. En ordning som funker helt fint her i gården i alle fall! Skjønner ikke helt hvordan du kan si at ettåringen har klare regler for hva som er lov eller ikke lov å gjøre med hunden, her kan vi sette grenser men ettåringen prøver jo hele tiden å bryte dem. Man kan aldri stole hundre prosent på barn og hund sammen!! Hun er en cavalier king charles spaniel. I dag har jeg gitt henne litt biola så får jeg se hvordan det går. Funker det ikke skal jeg prøve med ris! Men i dag virket det som om hun var redd matskåla si! Hun spiser nemlig hvis jeg tar litt mat og gir henne fra hånda mi, og så legger jeg en sånn sti bort mot matskåla. Hun spiser alle bitene, men når hun kom til matskåla nærmest spratt hun tilbake og sto og knurret mot den! Men så tok jeg valpen i fanget og holdt skåla foran henne og da spiste hun!! Skjønner ikke hvordan hun kunne blitt redd for matskåla?? Hvordan løser jeg det problemet?? Kommer jammen mange spennende utfordringer med å ha valp
Tabris Skrevet 10. februar 2012 #34 Skrevet 10. februar 2012 Jeg ville ikke dillet for mye med å gi henne ekstra god mat, spise fra hånda osv. Valper kan bli fort vant med slikt, og nekte å spise hvis de da ikke blir håndmatet. At hun ble redd matskålen kan bare ha vært et innfall. Jeg ville bare gitt henne mat til faste tider, satt ned matskålen, ignorert henne og så fjernet matskåla etter et kvarter. Uten noe spesiell oppmerksomhet eller noe slikt. Bare passet på at hun fikk ro fra barnet når hun spiste. Så finner de fort ut når det er mat å få.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå