Haustlauv Skrevet 6. februar 2012 #1 Skrevet 6. februar 2012 Jeg har en liten valp på ni uker som ikke spiser. Fikk henne for en uke siden (da hun var 8 uker), og hun har spist all maten sin de første dagene! Men de siste dagene har hun bare spist halve matskåler (får mat fire ganger om dagen, det samme som hos oppdretter). Mulig jeg er litt overreagerende nå, men noen forslag til hvorfor hun ikke spiser? Rutinene på både mat og alt annet har vært de samme siden dag 1, med unntak av at hun har blitt satt litt oftere i en grind (midt på stua mens alle er i rommet, bare for å holde hunden og barnet atskilt). Kan det være derfor? Eller kan hun være syk? Forresten, hva er for kalde temperaturer å ha en valp ute i? Hun frøys og fikk vondt under potene da vi tok en liten tur ut i 10 minus, men nå som tempen er rundt 0 begynner hun fortsatt å sutre og vil opp. Vet ikke om det er pga kulde eller bare fordi hun ikke gidder å gå?? Vi har kun gått korte turer ned gata pga dette!
Auroressa Skrevet 6. februar 2012 #2 Skrevet 6. februar 2012 Jeg har en liten valp på ni uker som ikke spiser. Fikk henne for en uke siden (da hun var 8 uker), og hun har spist all maten sin de første dagene! Men de siste dagene har hun bare spist halve matskåler (får mat fire ganger om dagen, det samme som hos oppdretter). Mulig jeg er litt overreagerende nå, men noen forslag til hvorfor hun ikke spiser? Rutinene på både mat og alt annet har vært de samme siden dag 1, med unntak av at hun har blitt satt litt oftere i en grind (midt på stua mens alle er i rommet, bare for å holde hunden og barnet atskilt). Kan det være derfor? Eller kan hun være syk? Forresten, hva er for kalde temperaturer å ha en valp ute i? Hun frøys og fikk vondt under potene da vi tok en liten tur ut i 10 minus, men nå som tempen er rundt 0 begynner hun fortsatt å sutre og vil opp. Vet ikke om det er pga kulde eller bare fordi hun ikke gidder å gå?? Vi har kun gått korte turer ned gata pga dette! - Det med spisingen kan jo være mange grunner det, matlei, ikke sulten, vondt i magen? Går hun på do regelemessig?) , stresset? nervøs? Så lenge hun spiser i løpet av dagen, og drikker så er det nok ikke noe alvorlig Men slutter hun og spise helt bør du oppsøke en veterinær. - Min ene hund fikk jeg da han selv var 8-9 uker, og han var akuratt som din, pipte og satte seg oppå skoene mine, jeg holdt meg ute maks fem minutter når det var på det kaldeste, og IKKE gå tur , kunn ut for og gå på do! Gå ut en gang i halvtimen. Men ha noen aviser liggende i tilfelle uhellet er ute, så er kan hun lære seg at hun kan gå på avisen, og flytt avisen nærmere døren :-) Tilslutt vil hun lære seg at når hun må på do så må hun til døren, og da ser du tegnet og går ut! Lykke til!
jie-jie Skrevet 6. februar 2012 #3 Skrevet 6. februar 2012 En liten valp er ikke født med å kunne gå i bånd. Den gidder rett og slett ikke gå lengre turer. Det er noe dere må trene på. Ut på do. Gå litt lengre neste gang osv. Det blir bedre etterhvert. Noen type hunder må ha på klær ute i kulda. Hva er det hunden spiser? Har den løs eller hard mage, tror du? Det kan hende at valpen venter på å få noe annet servert eller har vondt i magen.
Auroressa Skrevet 6. februar 2012 #4 Skrevet 6. februar 2012 Et lite tips er jo og drysse tørket kjøtt eller noe slikt over maten :-) For og tilsette litt mer smak, :-) Eller så er vom og genialt , vom er ikke bare for voksne hunder, dem har og vom til valper !!:-)
Haustlauv Skrevet 6. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 6. februar 2012 Takk for svar! Til å starte med var avføringen akkurat passe hard, og alltid to lange "remser".. Men nå kan det også være mindre klumper. Hun er kanskje litt hard i magen da? Hun spiser hvis jeg holder maten i hånda til henne, men jeg må kjempe for å holde henne interessert i maten. Spørs om hun kanskje drikker litt for lite vann da, rett og slett? Hun har kun fått servert tørrfor hos oppdretter og jeg har fortsatt med nøyaktig de samme matrutinene, så jeg kan ikke tenke meg at hun venter på noe annen mat. Hun er en cavalier king charles spaniel, hvis det kan hjelpe? Jeg tenker ang hvor mye kulde hun tåler osv. Hun begynner veldig fort å skjelve i alle fall! Stakkar :/ Ikke lett å være liten når det er så kaldt ute! Jeg syns bare det er litt vanskelig hvis jeg må bruke potesokker og klær, i og med at jeg må være så kjapp ut med henne nå som vi skal lære å gå på do ute!
Leo Skrevet 7. februar 2012 #6 Skrevet 7. februar 2012 Det er helt normalt at valper spiser litt dårlig når de har kommet over den første begeistringen ved å ha maten helt for seg selv uten søsken å dele med, men det går som regel over i løpet av et par - tre uker og er ikke farlig så lenge valpen faktisk spiser noe og ikke raser ned i vekt. Det som kan være lurt er å gi valpen litt naturell Cultura eller kulturmelk både for magen og væskebalansen sin del. En så liten valp skal heller ikke ut på det vi mennesker forbinder med turer. De skal utforske i sitt eget tempo og foreløpig er hagen eller nærområdet rundt huset nok for den. Og når det blir så kaldt som -10 fryser hun nok ganske raskt og bør ikke være ute noe særlig lenger enn det en vanlig tissetur tar. At hun piper og vil løftes opp kan både bety at hun fryser og at hun føler seg utrygg. Eller en kombinasjon.
RockyRose Skrevet 7. februar 2012 #7 Skrevet 7. februar 2012 Kanskje valpen har bendelorm eller noko? Eg veit i alle fall med kattar at det smittar over fødsel. Og då et dei lite og går lite på do..
Leo Skrevet 7. februar 2012 #8 Skrevet 7. februar 2012 Kanskje valpen har bendelorm eller noko? Eg veit i alle fall med kattar at det smittar over fødsel. Og då et dei lite og går lite på do..Bendelorm har den neppe, men spolorm smitter ganske riktig ved fødsel/når valpene dier. (Larvene ligger "i dvale" i kroppen til tispa, så dette har ingen sammenheng med om tispa har spolorm før hun ble drektig/fødsel å gjøre). MEN alle noenlunde seriøse oppdrettere gir valpene markkur en rekke ganger før levering, så det er ikke vanlig at valper har mark så snart etter levering. Det hender dog at de får det igjen når de blir litt eldre og gnager og utforsker alt mulig ute. Spolorm er imidlertid veldig lett å få øye på i avføringen... I siste stadium, altså når den begynner å gjøre seg gjeldende i magen og dermed i avføringen, er ikke spolorm vanlig hos voksne hunder slik det er hos katter.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #9 Skrevet 8. februar 2012 Du skal ikke gå tur med valpen, valpen skal gå tur med deg Du kan fint ha hunden ute så lenge den gidder, leke litt osv, la den utforske, men ikke dra den med deg. Valper skal ikke bli slitne sånn, valper er ikke ordentlig utviklet. Om den blir kald på potene og vil inn, ta den inn. Eller ha på potesokker. Evt dekken. Det er like greit å venne den til å ha det på når den er valp uansett ! At valper har mer og mindre matlyst i perioder er helt normalt. Men skjønner at du blir bekymret, opplevde det samme med min mange ganger. Hva fôrer du den med? V&H er noe de fleste hunder spiser med god appetitt, men man skal være forsiktig med å stadig tilby bedre og mer smakfull mat, da kan hunden bli kresen og bare forvente bedre mat. Min sluttet å spise tørrfôr, så vi gikk over til Vom og Hundemat (rått kjøtt med vitaminer og bein, får kjøpt valpepølser på dyrebutikker, oppbevares fryst), nå spiser han som en hest!
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #10 Skrevet 8. februar 2012 Hjelpe meg jeg blir så sur på folk som ikke setter seg inn i hva det innebærer å ha valp. En valp skal da ikke ut på tur.
Haustlauv Skrevet 8. februar 2012 Forfatter #11 Skrevet 8. februar 2012 Tusen takk til de gode og saklige svarene Men for fader da, fordi jeg skriver at jeg tok valpen med en liten tur ut, så er jeg ikke skikket til å ha valp og har ikke satt meg godt nok inn i hva det innebærer? Noen folk her inne på KG er faen meg så irriterende, KUN ute etter å "ta" andre mennesker! Og spesielt inne på kjæredyrforumet her, virker som om det er flere som mener at omtrent kun de selv er de eneste i hele verden som er skikket til å ha hund! Argh, dagens utblåsning. Jeg tar VELDIG godt vare på hunden min, og ja, jeg har lest masse bøker, sett flere filmer og snakket med mange som er godt erfarne hundemennesker, så jeg har gjort det beste jeg kan for å sette meg inn i det. Jeg gir henne tørrfor fra Royal Canin. Men det kan virke som om hun rett og slett har vært litt hard i magen. I går bæsjet hun nesten ikke noe, men i natt bæsjet hun MASSE, og i dag har hun spist nesten all maten sin igjen! Jippi :D Så jeg får prøve om noe biola funker på magen hennes, og kanskje passe på at hun drikker mer vann
Redbull Skrevet 8. februar 2012 #12 Skrevet 8. februar 2012 Sitter hun mye i grinda si? At hun begynner å bli deprimert av for lite kontakt?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #13 Skrevet 8. februar 2012 Sitter hun mye i grinda si? At hun begynner å bli deprimert av for lite kontakt? Sier hun som stenger små valper i fengsel for å spare seg selv for å vaske opp litt tiss? 2
Tbag Skrevet 8. februar 2012 #14 Skrevet 8. februar 2012 Jeg har selv en cavalier, når han er hard i magen pleier jeg å koke ris til han, det faller alltid i smak, er vennlig mot magen og "får igang" systemet igjen. Verdt å prøve neste gang du mistenker hard mage:)
Redbull Skrevet 9. februar 2012 #15 Skrevet 9. februar 2012 Sier hun som stenger små valper i fengsel for å spare seg selv for å vaske opp litt tiss? Elsker dere feige anonymebrukere. Herregud så tøffe dere er
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #16 Skrevet 9. februar 2012 Elsker dere feige anonymebrukere. Herregud så tøffe dere er Veit
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #17 Skrevet 9. februar 2012 Tusen takk til de gode og saklige svarene Men for fader da, fordi jeg skriver at jeg tok valpen med en liten tur ut, så er jeg ikke skikket til å ha valp og har ikke satt meg godt nok inn i hva det innebærer? Noen folk her inne på KG er faen meg så irriterende, KUN ute etter å "ta" andre mennesker! Og spesielt inne på kjæredyrforumet her, virker som om det er flere som mener at omtrent kun de selv er de eneste i hele verden som er skikket til å ha hund! Argh, dagens utblåsning. Jeg tar VELDIG godt vare på hunden min, og ja, jeg har lest masse bøker, sett flere filmer og snakket med mange som er godt erfarne hundemennesker, så jeg har gjort det beste jeg kan for å sette meg inn i det. Jeg gir henne tørrfor fra Royal Canin. Men det kan virke som om hun rett og slett har vært litt hard i magen. I går bæsjet hun nesten ikke noe, men i natt bæsjet hun MASSE, og i dag har hun spist nesten all maten sin igjen! Jippi :D Så jeg får prøve om noe biola funker på magen hennes, og kanskje passe på at hun drikker mer vann Har du prøvd å slå en skål vann over foret å la det trekke ca 30 minutter før foring? Da jeg hadde hund ga jeg tørrfor, men det skulle bløtes før hunden fikk mat.
Haustlauv Skrevet 9. februar 2012 Forfatter #18 Skrevet 9. februar 2012 Takk for tips om ris! Det skal jeg definitivt prøve neste gang. Nå er hun heldigvis back in business igjen, og jeg har visst overreagert... Menmen, bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite Jeg sperrer henne ikke inne i et fengsel for å slippe å tørke tiss, hun har en stor grind med masse lekeplass som står midt på stua mens vi går rundt henne, dette er for at hun og ettåringen ikke skal skade hverandre. Så når begge er mest hyper setter jeg henne der. Å fy å fy for et dårlig menneske jeg er, jeg burde aldri hatt hund, ikke sant? Er i alle fall mange gode råd og fine innlegg som har kommet her Og som forventet også en del drittslenging. Men noe må vel folk ha å fylle dagene sine med også...
Tabris Skrevet 9. februar 2012 #19 Skrevet 9. februar 2012 (endret) Jeg vil ikke anbefale å strø noe godt over maten eller forsøke å friste den på andre måter. Valpen blir da fort vant til spesialbehandling og kan bli kresen. Jeg ville bare satt frem maten, latt den stå et kvarter, og så fjerne den. Da er det ikke mat å få før neste måltid. Med slike faste og stabile rutiner, så vil den fort forstå når det er mat å få og tilpasse seg etter det så sant den ikke er syk (og nå ser jeg du skriver den har begynt å spise igjen). Lykke til med lille nurket. Endret 9. februar 2012 av Tabris
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #20 Skrevet 9. februar 2012 Jeg sperrer henne ikke inne i et fengsel for å slippe å tørke tiss, hun har en stor grind med masse lekeplass som står midt på stua mens vi går rundt henne, dette er for at hun og ettåringen ikke skal skade hverandre. Den var IKKE ment til deg, men til Redbull som bruker et bur som oppbevaringsplass til hundene sine. Syntes DU gjør en veldig god jobb med valpen, Haustlauv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå