Gå til innhold

~ Pusse opp bad i borettslags-leilighet ~


Livets datter

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg å svare på dette. Jeg eier en liten leilighet på 25 kvm, som jeg har tenkt å leie ut fra sommeren av. Da jeg kjøpte leiligheten for snart to år siden, var jeg klar over at det var fuktindikasjon på badet, løst gulvbelegg, og uryddig røropplegg (badet er ikke større enn ca 4-6 kvm). Dette bør derfor gjøres noe med før jeg leier ut/selger.

Det jeg lurer på, er om dette er borettslagets ansvar, så lenge skaden(e) ikke har kommet etter "uvettig bruk"??? Eller er det fullt og helt mitt ansvar, og dermed også min økonomiske byrde? Jeg får så mange forskjellige tilbakemeldinger på dette...

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesta

I borettslag jeg har bodd i har det vært slik at borettslaget har ansvar til og med innvendig stoppekran. Røropplegg og evt. fuktskader etter stoppekranen, dvs inne i leiligheten, er andelshvavers ansvar.

Vet ikke om dette gjelder alle steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du skal ikke utbrede noe som går på det bygningsmessige.

Fuktskader er det viktig å få gjort noe med.

Borettslag er tilknyttet boligbyggelag og de har en teknisk rådgiver.

Skriver du til styret at du vil ha en sakkyndig til å se på skadene så vil jeg tro at en slik person kommer.

Vær klar over at om det kommer en fra styret å ser på den skaden så spør om den person har faglig kompetanse.

Var borti et slikt tilfelle da jeg var ung/ny i b.lag.Ringte styret(skulle ha skrevet) og fortalte om taket som sprakk og div.

Dagen etter kom det en kar fra styret for å se på skaden.Nei, her kan du sparkle og male. Styret betaler for varene. Jeg hadde ikke peiling og godta.

Et år etterpå sprakk hele taket. Ringte styreleder og sendte skriftlig. Leder sendte da teknisk sakkyndig. Skulle ha vert gjort noe året før.

Nå måtte hele murtaket bores opp og støpes nytt.

Styret er jo amatører. Noen kan vel ha innsikt i bygg igjennom jobb, men det er ikke de som skal vurdere skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannsynligvis ikke borettslagets ansvar med fuktskader på bad/våtrom.

Jeg har bodd i borettslag der dette var et alminnelig problem på badene og der det ble innhentet et felles anbud for alle leilighetene på å fikse fuktskadene. De som ville tok imot og fikk det dermed endel billigere enn de ellers ville måtte gjort det MEN de måtte betale selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå skrev jeg bygningsmessige forhold. Har skaden ført til at bygningen(vegg) eller noe annet er skadet så må du ta kontakt.

Vet ikke hva du mener med uryddig røropplegg.Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hva du mener med uryddig røropplegg.Hva mener du?

Bygningen er bygget i 1962, og det var vel andre krav til våtrom den gangen. Men det er altså ikke sluk på badet mitt. Ledningen fra dusjen går under kabinettet, og er koblet inn på doen... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeline

Hvem som skal betale og har ansvaret, vet jeg ikke, men mitt råd er ihvertfall at du ikke må gjøre noe på badet uten at du har vært i kontakt med styret i borettslaget.

I borettslaget jeg bor og i mange andre borettslag fra begynnelsen av 60-tallet er rørene nå modne for utskiftning, og i mange borettslag foretas det fellesrehabilitering av alle badene. Vi har nettopp vært igjennom det hos oss. Fikk nye fliser, nye rør og alt (og samtidig økte fellesgjelda noe skrekkelig...). Flere som hadde forholdsvis nyoppussede bad risikerte at flisene deres måtte hugges opp fordi rørene måtte skiftes ut eller fordi de ikke hadde membran slik nye forskrifter krever.

Derfor må du for all del ikke pusse opp badet uten å sjekke om det er noen planer om å rehabilitere badene felles de neste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Coolaid

Generelt kan man si at alt innvendig er ditt ansvar, dersom det ikke står noe annet i husleiekontrak osv. Men kan du bevise at du får skader i din leilighet som følge av noe borettslaget gjør eller har ansvar for, foreksempel gjennom luftekanaler ol er det de som er erstattningspliktig. Men da er det viktig at du gjør noe med det så snart du merker noe muffens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...