AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #1 Skrevet 6. februar 2012 Jeg tar en såkalt Executive MBA ved siden av jobben. Studiet varer i to år. Jeg får 150.000 i støtte av jobben, resten betaler jeg selv. Selve studiet koster 320.000 i skolepenger pluss hotell på samlinger, reise, flybilletter, skolebøker etc. Kan jeg trekke fra det jeg betaler av egen lomme på skatten? Stipend er det bare å glemme, da jeg har fast inntekt som overstiger beløpet for å være berettiget til dette.
smilo Skrevet 6. februar 2012 #2 Skrevet 6. februar 2012 Det tviler jeg sterkt på. Da skulle jo alle som studerer få trukket fra sine kostnader på skatten
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #3 Skrevet 6. februar 2012 Tenkte på denne, og om en slik utdannelse kan falle inn under: , men dersom du selv har måttet dekke kurs eller annen utdanning for å holde ved like utdanningen din for å kunne gjøre din jobb, så er det fradragsrett, men bare dersom du krever fradrag for faktiske kostnader i stedet for minstefradrag. Det samme gjelder utgifter til tilleggsutdanning på grunn av nye kompetansekrav som er nødvendig for å beholde stillingen."
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #4 Skrevet 6. februar 2012 Det finnes særregler for dette. Se innlegg rett over meg. Det er sjelden skatteetaten vil vurdere en ordinær MBA som nødvendig for å holde ved like en utdanning - altså en grunnutdanning vil som regel omfattes av hovedregelen om at det ikke er fradragsrett. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå