Gå til innhold

Skattefradrag ved etterutdannelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar en såkalt Executive MBA ved siden av jobben. Studiet varer i to år. Jeg får 150.000 i støtte av jobben, resten betaler jeg selv. Selve studiet koster 320.000 i skolepenger pluss hotell på samlinger, reise, flybilletter, skolebøker etc. Kan jeg trekke fra det jeg betaler av egen lomme på skatten?

Stipend er det bare å glemme, da jeg har fast inntekt som overstiger beløpet for å være berettiget til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tviler jeg sterkt på. Da skulle jo alle som studerer få trukket fra sine kostnader på skatten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på denne, og om en slik utdannelse kan falle inn under:

, men dersom du selv har måttet dekke kurs eller annen utdanning for å holde ved like utdanningen din for å kunne gjøre din jobb, så er det fradragsrett, men bare dersom du krever fradrag for faktiske kostnader i stedet for minstefradrag.

Det samme gjelder utgifter til tilleggsutdanning på grunn av nye kompetansekrav som er nødvendig for å beholde stillingen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes særregler for dette. Se innlegg rett over meg. Det er sjelden skatteetaten vil vurdere en ordinær MBA som nødvendig for å holde ved like en utdanning - altså en grunnutdanning vil som regel omfattes av hovedregelen om at det ikke er fradragsrett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...