Gå til innhold

Benkpress for nybegynnere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp startet å trene og har lyst til å bli sterkere. Er benkpress en grei øvelse for nybegynnere? Jeg forstår det slik at stanga veier 20 kg, og jeg er sikker på at jeg ikke klarer å løfte noe særlig mer enn det. Blir det for dumt å holde på med benkpress dersom man ikke klarer å løfte mer enn kun stanga?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du synes stanga er i det tyngste laget, kan du jo også trene "benkpress" med manualer. Da kan du jo starte med enda lavere vekter og ta fler reps.

Benkpress er jo en veldig enkel og grei øvelse, og lett å lære seg. Dersom du har tilgang til fastbenk kan man jo også starte forsiktig der, for noen ganger har nybegynnere litt problem med balansen i vanlig fribenk. Men fribenk aktiverer flere muskelenheter enn fastbenk, så vil anbefale det eller benkpress med manualer som sagt :)

Skrevet

Ingen som ser rart på deg forde om du bare tar stanga. Start der! Trener du jevnt vil du fort kunne legge på mer vekter!

Du kan også trene pushups for å trene opp omtrent samme muskulaturen. Jeg startet der, gikk så på med bare stanga på benkpress, for så å øke motstand etterhvert :)

• Liker 1
Skrevet

Signerer Envy!

Jeg har sett flere jenter med bare stangen på mitt senter. Startet selv der. I sommer husker jeg at jeg nesten slet med stangen når jeg skulle ta 10 reps. Trent en del push-ups nå i høst og nå klarer jeg stangen + en god del vekt på, som jeg stadig øker. Har benkpress som en fast øvelse i programmet mitt, den er super!

Start med stangen, suppler med push-ups, og hele tiden øk belastningen. Husk at det skal være tungt!

Plutselig klarer du masse :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...