AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #1 Skrevet 6. februar 2012 Lurer på hvordan dette fungerer: Ble ferdig med studier ifjor og begynte jobbe. Nå er jeg blitt permittert(blir nok langvarig) og nye jobber vokser ikke på trær. Får dagpenger men det utgjør bare 660 pr dag. Har medlt meg som vikar og fått noen vakter på et sted. Det handler om få timer pr.dag, alt fra 2-5 timer. Dette er ikke noe jeg har utdannelse i og lønnen er lav. Vet ikke eksakt, men etter ligg rask "googling" innser jeg at den er kjempelav, ca 140 i timen. Taper jeg på å jobbe? Hvordan regnes det ut? Regnes dagsatsen fra dagpenger om til timer og motregnes slik?
Gjest Annaires Skrevet 6. februar 2012 #2 Skrevet 6. februar 2012 Man taper da aldri på å jobbe. Kanskje litt i kroner, men har man mulighet, så jobber man. Punktum. 7
Gjest Iah Skrevet 6. februar 2012 #3 Skrevet 6. februar 2012 Man taper da aldri på å jobbe. Kanskje litt i kroner, men har man mulighet, så jobber man. Punktum. Det er lett å si, men hvis resultatet av jobbingen blir at man ikke har råd til å betale husleie og mat, ja da er valget dessverre enkelt. 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #4 Skrevet 6. februar 2012 Man taper da aldri på å jobbe. Kanskje litt i kroner, men har man mulighet, så jobber man. Punktum. Kjære vene, skjønner du virkelig ikke hva jeg mener? Jeg snakker selvfølgelig økonomisk. Hadde jeg ikke vært intressert i å jobbe hadde jeg bare sittet på ræva og ventet til jeg ble kalt tilbake i jobb fra min egentlige jobb. Og når en bare har 650 kr pr dag har det faktisk mye å si om en taper "kanskje litt i kroner". 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #5 Skrevet 6. februar 2012 Man taper da aldri på å jobbe. Kanskje litt i kroner, men har man mulighet, så jobber man. Punktum. Unødvendig svar! Det må være lov stille spørsmål om det faktisk lønner seg jobbe. Ingen er vel interresert i å tape på å jobbe. Når en mottar dagpenger er en allerede i en utsatt situasjon økonomisk sett. 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #6 Skrevet 6. februar 2012 Skjønner hva du mener.. De fleste som går på NAV får utbetalt mye mer enn jeg som JOBBER gjør i mnd. Og det er jævlig kjipt å tenke på at de kan bare sitte på ræva hjemme, mens jeg faktisk må jobbe for akkurat samme summen 1
Mr.Omg Skrevet 6. februar 2012 #7 Skrevet 6. februar 2012 Skjønner hva du mener.. De fleste som går på NAV får utbetalt mye mer enn jeg som JOBBER gjør i mnd. Og det er jævlig kjipt å tenke på at de kan bare sitte på ræva hjemme, mens jeg faktisk må jobbe for akkurat samme summen Du tenker ikke på at de fleste som får penger fra NAV enten er arbeidsledige som søker på jobber, eller er for syke/psyke til å jobbe? 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #8 Skrevet 6. februar 2012 Det at man i det hele tatt har muligheten til å vurdere om man skal jobbe og tjene X antall kr, eller om man skal ta i mot penger fra nav for å ikke jobbe er helt hinsides. Det er fullstendig galt at vi har et system hvor mennesker som selv innrømmer at de kan jobbe heller vurderer å motta penger for å tjene mer. Skjerp deg ts. (og alle andre som tar seg nær av denne tråden). Jævla snyltere. 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #9 Skrevet 6. februar 2012 Du tenker ikke på at de fleste som får penger fra NAV enten er arbeidsledige som søker på jobber, eller er for syke/psyke til å jobbe? De FLESTE ja.. Men det finnes MANGE snyltere der ute..
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #10 Skrevet 6. februar 2012 Det at man i det hele tatt har muligheten til å vurdere om man skal jobbe og tjene X antall kr, eller om man skal ta i mot penger fra nav for å ikke jobbe er helt hinsides. Det er fullstendig galt at vi har et system hvor mennesker som selv innrømmer at de kan jobbe heller vurderer å motta penger for å tjene mer. Skjerp deg ts. (og alle andre som tar seg nær av denne tråden). Jævla snyltere. Oj, du må slite med noe. Har ingen behov for å skjerpe meg! Jeg spør kun om noe. Om du har tolket det til at jeg ikke er intr. i å jobbe bør du virkelig jobbe med dine leseferdigheter. Jeg jobbet kun 4,5 mnd i år 2011 grunnet studier. Har en mastergrad så tjente godt. Nå mottar jeg netto under 12000 i mnd og er alene med et barn. Mottar heller ikke bidrag men har søkt om å få noe forskuddsbidrag siden inntekten nå er så lav. Jeg vet at jeg er i grenseland nå for å kan motta noe sosialstønad, f.eks at de kan hjelpe til med en høy strømregning osv. Om jeg da skulle jobbet slik at jeg tapte på det kan det hende jeg må krype til korset å få slik hjelp. Jeg kjøpte meg også leilighet og er selvføgelig interreserti å beholde den. Siden alle virket ha null peil på hva de svarte på har jeg sjekket det opp selv og så lenge jeg ikke jobber over 18 timer i uken beholder jeg resterende av dagpengene. Og det vil ikke bli over dette timeantallet i uken. Må takke for hjelpen. Trenger vel ikke en spåkule for å forstå at det sitter en del bitre mennesker her inne. 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #11 Skrevet 7. februar 2012 Jøsses for noen svar det har kommet her da. Jeg ser du har funnet ut svaret selv ts, det er bra. For andre som lurer: Ja, man kan tape på å jobbe mens man går på dagpenger, hvis man jobber mer enn 50% av det som er beregnet til å være din normalarbeidstid. Hvis du jobbet 100% før du ble arbeidsledig betyr det at du kan jobbe inntil 37,5 timer pr meldekortperiode (14 dager) uten å bli trukket hele dagpengebeløpet. Når det gjelder dagsats og det å jobbe noen få timer om dagen: Du trekkes time for time, ikke dag for dag. Sånn sett spiller det ingen rolle om du jobber en time per dag eller 10 timer på en dag og ingenting de andre dagene, beløpet du blir trukket er uansett det samme. Jeg har selv vært arbeidsledig og slitt med å få endene til å møtes. Da måtte jeg faktisk være så kynisk at jeg passet på å ikke jobbe mer enn de 50% av min normalarbeidstid, for da ville jeg mistet alle dagpengene og sittet igjen uten penger til mat og husleie. (Alternativt at jeg måtte være sikret mer enn 70% jobb sånn at jeg tjente inn det jeg tapte) Så kunne jeg eventuelt brukt tid og krefter på å søke sosialhjelp istedet, men der kunne jeg risikert å fått avslag og det ville i allefall tatt tid å få penger på konto sånn at jeg risikerte å ikke kunne betale for meg. Derfor tenkte jeg som så at pengene jeg får kommer fra skattebetalerne (jeg er en av dem!) uansett om det kalles dagpenger eller sosialstønad, så hvorfor risikere å ikke kunne betale husleia bare for å bruke ressurser (både egne og NAVs ressurser) på å søke en annen støtte enn den jeg fikk ganske automatisk uansett? 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #12 Skrevet 11. mai 2012 Jøsses for noen svar det har kommet her da. Jeg ser du har funnet ut svaret selv ts, det er bra. For andre som lurer: Ja, man kan tape på å jobbe mens man går på dagpenger, hvis man jobber mer enn 50% av det som er beregnet til å være din normalarbeidstid. Hvis du jobbet 100% før du ble arbeidsledig betyr det at du kan jobbe inntil 37,5 timer pr meldekortperiode (14 dager) uten å bli trukket hele dagpengebeløpet. Når det gjelder dagsats og det å jobbe noen få timer om dagen: Du trekkes time for time, ikke dag for dag. Sånn sett spiller det ingen rolle om du jobber en time per dag eller 10 timer på en dag og ingenting de andre dagene, beløpet du blir trukket er uansett det samme. Jeg har selv vært arbeidsledig og slitt med å få endene til å møtes. Da måtte jeg faktisk være så kynisk at jeg passet på å ikke jobbe mer enn de 50% av min normalarbeidstid, for da ville jeg mistet alle dagpengene og sittet igjen uten penger til mat og husleie. (Alternativt at jeg måtte være sikret mer enn 70% jobb sånn at jeg tjente inn det jeg tapte) Så kunne jeg eventuelt brukt tid og krefter på å søke sosialhjelp istedet, men der kunne jeg risikert å fått avslag og det ville i allefall tatt tid å få penger på konto sånn at jeg risikerte å ikke kunne betale for meg. Derfor tenkte jeg som så at pengene jeg får kommer fra skattebetalerne (jeg er en av dem!) uansett om det kalles dagpenger eller sosialstønad, så hvorfor risikere å ikke kunne betale husleia bare for å bruke ressurser (både egne og NAVs ressurser) på å søke en annen støtte enn den jeg fikk ganske automatisk uansett? Ser du har funnet ut svaret ditt og jeg lurte faktisk litt på dette selv. Har blitt arbeidsledig etter firmaet jeg jobbet hos gikk konkurs. Nå har det gått ei stund og har enda ikke fått ny jobb. Jeg får jo dagpenger og det er ikke store greiene siden jeg ikke hadde kjempemye i årslønn i fjor. Jeg får ca 9000 i måneden. Jeg ser dere skriver at man kan jobbe 18 timer i uken uten å miste dagpengene. Jeg holder på å bli gal av å sitte hjemme og får kanskje mulighet til å begynne å jobbe annenhver lørdag. (Vet jo at dette ikke er noen ting, men en liten start og finner jeg meg en kontorjobb mandag til fredag så kan jeg enda fortsette i denne jobben ei stund) Jeg bare lurer på da om jeg jobber annenhver lørdag får jeg alikevel 9000 i månenden i dagpenger? Eller trekker de bort dagpenger for den de to dagene jeg har jobbet også får jeg lønn av arbeidsplassen for denne dagen?
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #13 Skrevet 12. mai 2012 Skjønner hva du mener.. De fleste som går på NAV får utbetalt mye mer enn jeg som JOBBER gjør i mnd. Og det er jævlig kjipt å tenke på at de kan bare sitte på ræva hjemme, mens jeg faktisk må jobbe for akkurat samme summen Var du så iddasløs at du ikke fant deg bedre jobb da? Gi meg eksempel på arb.ledige som får mere enn du som jonber. Om du har mindre enn meg,som har max utbetalt,så har du en elendig dårlig betalt jobb. Istedenfor å gjøre noe med din egen situasjon, så henger du ut andre. grunnen til at jeg har maxutb, er at jeg har hatt god lønn i mange år. En rett jeg har opparbeidet meg. Skal du vite hva max er? Det er 19600 i mnd brutto. Det er lite etter å ha jobbet i 20 år og ikke fått eller hatt behov for hjelp tidl
liv Skrevet 12. mai 2012 #14 Skrevet 12. mai 2012 (endret) Dagsatsen blir delt opp i timer, der 7,5 timer er full dag, så kan du regne ut om det lønner seg å jobbe. Det er også sånn at om du over en 14dagersperiode (meldekortperioden) jobber mer enn 50% av det du tidligere har hatt som arbeidstid (før du ble permittert) vil du miste dagpengene for hele perioden. Du mister dagpengene time for time, men lønna er jo somregel høyere enn dagpengesatsen. Endret 12. mai 2012 av liv
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #15 Skrevet 12. mai 2012 Lurer på hvordan dette fungerer: Ble ferdig med studier ifjor og begynte jobbe. Nå er jeg blitt permittert(blir nok langvarig) og nye jobber vokser ikke på trær. Får dagpenger men det utgjør bare 660 pr dag. Har medlt meg som vikar og fått noen vakter på et sted. Det handler om få timer pr.dag, alt fra 2-5 timer. Dette er ikke noe jeg har utdannelse i og lønnen er lav. Vet ikke eksakt, men etter ligg rask "googling" innser jeg at den er kjempelav, ca 140 i timen. Taper jeg på å jobbe? Hvordan regnes det ut? Regnes dagsatsen fra dagpenger om til timer og motregnes slik? Kan ikke ta meg jobb som vikar,for de tar fra meg hele 14 dagersperioden med penger. En gang gjorde jeg det,og det sved. hadde ikke nok penger til utgifter. På en uke hadde jeg 900 kr mere i lønn utbetalt på en uke enn dagpenger. Så jeg jobbet for 180 kr dagen, da betalte jeg 60 kr i buss, så det ble120 kr. Ikke en gang til
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #16 Skrevet 12. mai 2012 Skjønner hva du mener.. De fleste som går på NAV får utbetalt mye mer enn jeg som JOBBER gjør i mnd. Og det er jævlig kjipt å tenke på at de kan bare sitte på ræva hjemme, mens jeg faktisk må jobbe for akkurat samme summen Signerer den! Navisene får utbetalt mye mer enn jeg som faktisk JOBBER gjør. Neida, drar ikke alle under en kam, men tenker på de som er "syke", og giddeslause. 1
hmmz Skrevet 12. mai 2012 #17 Skrevet 12. mai 2012 Kan være lurt å tenke på cvn og, kjekt å ikke ha sittet stille. I tillegg så kan det være lurt å ringe litt rundt til relevante firmaer og høre om de har behov for en som deg. Husk at flaks er summen av mulighetene du skaper
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #18 Skrevet 12. mai 2012 Du tenker ikke på at de fleste som får penger fra NAV enten er arbeidsledige som søker på jobber, eller er for syke/psyke til å jobbe? Eller velger å være hjemme fordi det ikke "svarer" seg å jobbe. Helt horribelt.
Drizzt Skrevet 13. mai 2012 #19 Skrevet 13. mai 2012 Man taper da aldri på å jobbe. Kanskje litt i kroner, men har man mulighet, så jobber man. Punktum. Helt enig. Jobber man som vikar, får man mulighet for fast stilling. Eller får man noe pent i CV og øker sjansene for jobb. ALLE arbeidsgivere liker folk som tross alt velger jobb framfor NAV.
SoftKitty Skrevet 13. mai 2012 #20 Skrevet 13. mai 2012 Signerer den! Navisene får utbetalt mye mer enn jeg som faktisk JOBBER gjør. Neida, drar ikke alle under en kam, men tenker på de som er "syke", og giddeslause. Og du har full oversikt over hva alle som får diverse stønader osv får betalt du? Arbeider du i NAV kanskje? Kanskje du burde vurdere å utdanne deg og få en litt bedre betalt jobb? Blir litt irritert over de talentløse svarene her.. man har rett på arbeidsledighetstrygd eller hva det nå heter (dagpenger) når man ufrivillig mister jobben, mens man søker ny jobb. Såklart vil man da ikke ta en bitteliten deltidsjobb og risikere å miste denne utbetalingen sånn at man sitter igjen med for lite penger til å leve og ta seg av barnet sitt! Hvis du fikk velge mellom å jobbe 5 timer i uken og få 5000 i måneden eller få 12000 i måneden av NAV i en periode der du søker fulltidsjobb, hva ville du valgt? Tror ikke et sekund på at dere ville valgt alternativ 1 da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå