dnivie Skrevet 6. februar 2012 #1 Skrevet 6. februar 2012 Hei alle sammen ! Tenkte jeg skulle si at jeg har nå begynt på lavkarbo kjøret jeg også! Etter 4 mnd med bulk(bevist legge på seg for å få mer overskudd til å bygge muskler) har jeg nå funnet ut at jeg har spist litt for godt, og trenger å slanke meg. Jeg er 106kg, 193cm høy og helt ok med muskelmasse. En av grunnene til at jeg har begynt på lavkarbo dietten er for å kickstarte nyåret med et sunt kosthold. Jeg er helt vanvittig avhengig av godteri, og med lavkarbo greia kan jeg faktisk tvinge meg til å holde meg unna godis. Idag har jeg spist halv boks kesam, 5 babygulrøtter, litt bringebær og 2 kyllinglår. 2 hjemmelagde brødskiver(lavkarbo) ca 10g karb tilsammen. Til middag blir det kylling, salat og bearnesaus + store feite baconskiver! :D Har dere noen råd til hva jeg kan forvente meg av baksmell om noen dager? Smarte matretter som man ikke går lei av(type kjøttdeig)
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #3 Skrevet 6. februar 2012 Du bør spise mer grønnsaker enn du gjør nå. Brokkoli og blomkål og sånt
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #4 Skrevet 6. februar 2012 På lavkarbo.no er det veldig mange tips om mat.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #5 Skrevet 7. februar 2012 Jeg vet ikke hvor du har tenkt å legge deg ca på karbohydratskalaen. Jeg ville spist mer fett til frokosten i alle fall. Proteiner er byggesteiner, og en dårlig kilde til energi. Hvis du ikke spiser mer fett kommer du til å bli veeeldig sliten og trøtt når du spiser såpass lite karbohydrater OG fett. Tommelfingerregelen er lite karbohydrater, nok proteiner, så fyller du på med fett til du blir mett. Hva du kan forvente deg de neste dagene nå er at du kommer til å få veldig vondt i hodet (hjernen som omstiller seg fra å jobbe på sukker til å jobbe på 50/50 sukker og ketoner), du kommer til å tisse mye fordi kroppen slipper 1-3 vann som insulinet har bundet tidligere og hvis du gjør store forandringer i fiberinntaket, så kan du forvente deg litt ubehag der. Altså, vær forsiktig med å gjøre hurtige forandringer med fiberinntaket. Gulrøtter er ikke så ille når de spises rå. Det er når de er kokt at stivelsen i dem påvirker blodsukkeret fortere enn rørsukker. Noen av mine favorittretter: Pizza Hamburger Bali kyllinggryte Chiligryte Eggemelkskakao basert på denne oppskriften (minus kaffe og pluss kakao) (høres ekkelt ut, men smaker kjempegodt) Baconskilpadder Knekkebrød Omelett (lag stor porsjon i ildfast form så har du flere måltider) Taco med hjemmelaget tacokrydder, sukkerfri tacosaus Ellers er standarden et kjøttstykke, masse stekte grønnsaker og en fet hjemmelaget saus.
La Guapa Skrevet 7. februar 2012 #6 Skrevet 7. februar 2012 Vi spiser også lavkarbo hjemme hos oss Vi er helt frelste! Alt vi har gjort er å kutte ut: Sukker ( bruker Sukrin isteden) Mel ( baker med malte mandler) Stivelse ( finner stadig oppskrifter der vi bruker andre grønnsaker enn potet , ungene får fullkornspasta, ris savnes ikke i det hele tatt) Frukt til ungene nå i introfasen, vi voksne koser oss med bær i moderate mengder. Vi føler oss generellt mye bedre. Jeg var avhengig av Cola Light. Det drikker jeg nå kun i helgen og da i kun til kveldskosen) Etter en uke på LC 3,5 kilo ned!!!!! Det er utrolig! Det beste er følelsen av å være frisk. Jeg er ikke lenger så trøtt som jeg var da jeg spiste masse karbohydrater. Vi lager alle sauser og all mat fra bunnen med reine råvarer. Det krever litt mere planlegging, men ungene elsker det. I går hadde vi laksefileter med fersk asparges og hjemmelaget hollandaise! Jeg har aldri sett familien min spise så mye fisk På fredag hadde vi taco med hjemmelaget krydderblanding og salsa. Alle likte det mye bedre enn den som er full av sukker! Istedenfor lefser og skjell hadde vi bacongull og kinakålblad ( man kan bake lefser med Bake pro, men jeg må få kjøpt det hos helsekosten først) ungene fikk vanlige tacolefser. Vi kommer aldri tilbake til tiden før lavkarbo! Må legge til at jeg føler at dette er en livsstil for den som liker å stå litt på kjøkkenet! Men jeg passer på å lage dobbelt opp, slik at jeg slipper å lage salsa på fredag til tacoen f.eks. Den er ferdig WE LOVE LAVKARBO!!!!!!
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #7 Skrevet 7. februar 2012 Etter en uke på LC 3,5 kilo ned!!!!! Det er utrolig! Gratulerer med flott resultatat etter første uka! Oi, da hadde du mye vann i kroppen! Det går treigere etterpå, men på sikt sånn 0,5 kg i uka ca. På fredag hadde vi taco med hjemmelaget krydderblanding og salsa. Alle likte det mye bedre enn den som er full av sukker! Istedenfor lefser og skjell hadde vi bacongull og kinakålblad ( man kan bake lefser med Bake pro, men jeg må få kjøpt det hos helsekosten først) ungene fikk vanlige tacolefser. Jeg har laget skjell av skivet skinkeost/baconost. Ta en kopp (helst med buet bunn) og hvelv den. Dekk bunnen med bakepapir og prøv å få det litt jevnt. Legg en skive skinkeost oppå og nuke den i mikroen i ca ett minutt (følg godt med for å lære deg hvor lenge du må ha den i i din mikro). Obs! Den går fra nesten ferdig til brent på null komma niks. Men til vanlig gidder jeg ikke det og blander bare alt i en skål i stedet. Tacosalat liksom.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #8 Skrevet 7. februar 2012 Hvis jeg hadde hevet i meg bacon slik som dere som går på LV, så hadde jeg gått opp - ikke ned i vekt!
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #9 Skrevet 7. februar 2012 Hvis jeg hadde hevet i meg bacon slik som dere som går på LV, så hadde jeg gått opp - ikke ned i vekt! Og dette vet du fordi .. ? Har du forsøkt lavkarbo selv, eller satt deg inn i hvordan det fungerer? Hvis ikke var svaret ditt intet annet enn bortkastet plass.
Sugerøret Skrevet 7. februar 2012 #10 Skrevet 7. februar 2012 Hm ingen på lavkarbo som hiver i seg bacon.Kanskje kunne litt om lavkarbo før en tråkker i blomkålen? (som for øvrig inngår i lavkarbo) 3
dnivie Skrevet 8. februar 2012 Forfatter #11 Skrevet 8. februar 2012 Takk La Guapa og Annonym bruker:) ! Masse gode råd.. ja jeg spiser veldig lite fett, men har ikke enda opplevd hodepine. Jeg ligger på rundt 20karb om dagen, høres det greit ut? Har dere tips til "fet " mat til frokost, og evnt kveldsmat? middager er vi flinke på, men frokost og kveldsmat blir litt vanskeligere å finne noe godt å spise, ofte at vi bare hiver i oss gulost:P
OPIgirl Skrevet 8. februar 2012 #12 Skrevet 8. februar 2012 Og dette vet du fordi .. ? Har du forsøkt lavkarbo selv, eller satt deg inn i hvordan det fungerer? Hvis ikke var svaret ditt intet annet enn bortkastet plass. Jeg har forsøkt vektnedgang på lavkarbo. For noe dritt. Det funket ikke for meg ihvertfall. Det som funket, var mindre mat og mere trening. Lavkarbo er oppskrytt og en irriterende motegreie
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #13 Skrevet 8. februar 2012 "Alt vi har gjort er å kutte ut: Sukker ( bruker Sukrin isteden) Mel ( baker med malte mandler) Stivelse ( finner stadig oppskrifter der vi bruker andre grønnsaker enn potet , ungene får fullkornspasta, ris savnes ikke i det hele tatt)" Problemet med lavkarbo er at det beskrives som et kosthold uten overnevnte. Men ingrediensene er ikke en del av et sunt kosthold i det hele tatt. Mange vil sikkert merke effekt bare ved å droppe typisk usunn mat, uten å gå i ketose
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #14 Skrevet 8. februar 2012 Takk La Guapa og Annonym bruker:) ! Masse gode råd.. ja jeg spiser veldig lite fett, men har ikke enda opplevd hodepine. Jeg ligger på rundt 20karb om dagen, høres det greit ut? Har dere tips til "fet " mat til frokost, og evnt kveldsmat? middager er vi flinke på, men frokost og kveldsmat blir litt vanskeligere å finne noe godt å spise, ofte at vi bare hiver i oss gulost:P 20 kh om dagen høres fint ut. Jeg spiser som regel det samme til frokost som til middag. Så altså middagsrester. Av og til spiser jeg yoghurt med nøtter da. Tyrkisk yoghurt (naturell yoghurt med færre kh og mer fett enn vanlig naturell yoghurt) med en god fløteskvett og litt fun light og hakkede nøtter. Eventuelt søte med noe annet, men siden du akkurat begynte på lavkarbo så har du kanskje ikke slikt. Jeg holder meg unna kunstig søtning når jeg kan. Jeg søter med sukrin, stevia, tagatose og xylitol som alle er naturlige søtningsmidler som nesten ikke påvirker blodsukkeret. Kokt egg med hjemmelaget majones (kjøpt majones bruker dårlige oljer som jeg ikke vil ha i kroppen min). Nøtter er nødmat. Altså når jeg egentlig hadde tenkt å lage mat, men har forsovet meg så hiver jeg i meg en neve valnøtter/hasselnøtter/paranøtter/mandler/macadamianøtter/pekannøtter. Hvis jeg har litt mer tid, så lager jeg meg ruller med spekeskinke og ost. Eller lavkarboknekkebrød med smør og gulost.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #15 Skrevet 8. februar 2012 Lavkarbo er oppskrytt og en irriterende motegreie Motegreie? Høykarbo lavfett kom så sent som 1950-ish (google Ancel Keys). Høykarbo lavfett er oppskrytt og er en irriterende motegreie. Som har gjort oss syke! Så langt har de funnet 100 sykdommer og lidelser som er forårsaket/utløst av for mye karbohdyrater og for lite fett. Hva tror du egentlig huleboerne spiste? Korn?!? Vi har spist korn i 5000 år i vår del av verden. I Midt-Østen har de spist korn i 10.000 år. Det er fortsatt bare en dråpe i havet. Hvis man sier at mennesket har vært til i ett år, så begynte vi å spise korn i går. Da ble vi plutselig kortere og feitere. Så rundt 1950 begynte vi å kutte ned på fett og erstatte mettet fett med margarin. Hvis man fortsatt tar eksempelet med at vi har vært til i ett år, så begynte vi å kutte ned på fett og spise margarin for 10 minutter siden. Og de siste 10 minuttene av ett helt år kaller du for normal diett og resten for motediett? 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #16 Skrevet 8. februar 2012 "Alt vi har gjort er å kutte ut: Sukker ( bruker Sukrin isteden) Mel ( baker med malte mandler) Stivelse ( finner stadig oppskrifter der vi bruker andre grønnsaker enn potet , ungene får fullkornspasta, ris savnes ikke i det hele tatt)" Problemet med lavkarbo er at det beskrives som et kosthold uten overnevnte. Men ingrediensene er ikke en del av et sunt kosthold i det hele tatt. Mange vil sikkert merke effekt bare ved å droppe typisk usunn mat, uten å gå i ketose Alle som spiser lavkarbo er ikke i ketose. Lavkarbo blir definert som opp til 150 kh, og man slutter å være i ketose rundt 40-50g. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #17 Skrevet 8. februar 2012 Motegreie? Høykarbo lavfett kom så sent som 1950-ish (google Ancel Keys). Høykarbo lavfett er oppskrytt og er en irriterende motegreie. Som har gjort oss syke! Så langt har de funnet 100 sykdommer og lidelser som er forårsaket/utløst av for mye karbohdyrater og for lite fett. Hva tror du egentlig huleboerne spiste? Korn?!? Vi har spist korn i 5000 år i vår del av verden. I Midt-Østen har de spist korn i 10.000 år. Det er fortsatt bare en dråpe i havet. Hvis man sier at mennesket har vært til i ett år, så begynte vi å spise korn i går. Da ble vi plutselig kortere og feitere. Så rundt 1950 begynte vi å kutte ned på fett og erstatte mettet fett med margarin. Hvis man fortsatt tar eksempelet med at vi har vært til i ett år, så begynte vi å kutte ned på fett og spise margarin for 10 minutter siden. Og de siste 10 minuttene av ett helt år kaller du for normal diett og resten for motediett? Og så kom jeg på at du bør også lese om William Banting. Fra wikipedia: "William Banting (c. December 1796 – 16 March 1878), was a formerly obese English undertaker who was the first to popularise a weight loss diet based on limiting intake of refined and easily digestible carbohydrates." Den såkalte "motedietten" ble altså til på 1800-tallet. 1
Snop Skrevet 8. februar 2012 #18 Skrevet 8. februar 2012 Motegreie? Høykarbo lavfett kom så sent som 1950-ish (google Ancel Keys). Høykarbo lavfett er oppskrytt og er en irriterende motegreie. Som har gjort oss syke! Så langt har de funnet 100 sykdommer og lidelser som er forårsaket/utløst av for mye karbohdyrater og for lite fett. Hva tror du egentlig huleboerne spiste? Korn?!? Vi har spist korn i 5000 år i vår del av verden. I Midt-Østen har de spist korn i 10.000 år. Det er fortsatt bare en dråpe i havet. Hvis man sier at mennesket har vært til i ett år, så begynte vi å spise korn i går. Da ble vi plutselig kortere og feitere. Så rundt 1950 begynte vi å kutte ned på fett og erstatte mettet fett med margarin. Hvis man fortsatt tar eksempelet med at vi har vært til i ett år, så begynte vi å kutte ned på fett og spise margarin for 10 minutter siden. Og de siste 10 minuttene av ett helt år kaller du for normal diett og resten for motediett? Jeg tror ikke du har helt forstått ordet "mote"... at noe har vært før også, betyr ikke at det ikke kan være mote nå.
La Guapa Skrevet 8. februar 2012 #19 Skrevet 8. februar 2012 Når sant skal sies så var jeg veeeldig skeptisk til Lavkarbo selv. Trodde det var mennesker som bare stappa i seg smør, egg og bacon. Men så begynte jeg å lese om det- og bestemte meg for å prøve! Skal si jeg tok feil!!!! Lavkarbo er godt, du blir mett, og kroppen min TRIVES! Jeg merker det særlig på magefunksjonen. Jeg var mye dårlig i magen og oppblåst- nå er det helt borte! Og mye trøtt. Etter lunch (mye karbo vet jeg nå) var jeg helt skutt som regel. Nå har jeg ny energi gjennom hele dagen (jevnt blodsukker ) Fantastisk flott er det. JEG skulle hvertfall LEST om lavkarbo FØR jeg kritiserte det! Det finnes MASSE og da mener jeg MASSE gode oppskrifter på lavkarbomat på nettet! Den er variert, smaker nydelig (ettersom råvarene er så reine og man lager alt fra bunnen av) og ikke minst- jeg er ikke sulten hele tiden! Det er som en ny verden for oss!
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #20 Skrevet 8. februar 2012 Man skal forøvrig aldri kombinere lavkarbo og lavfett. Kroppen er helt avhengig av fett, spesielt når man kutter kraftig ned på karbohydratene. Man er nødt til å øke mengden fett proposjonalt med mengden karbohydrater som kuttes ut. Livsviktige prosesser og organer, bl.a. hjernen, er avhengig av energi fra karbohydarter og/eller fett. Det er med andre ord kun karbs og fett som kan brukes av kroppen som energikilde, og hvis man kutter ut begge to, fjerner man rett og slett sitt eget livsgrunnlag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå