Gå til innhold

Hvordan barn blir påvirket i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

som overskriften sier, hvordan blir barn påvirket i barnehagen?

Hva synes dere om at barnehage tanter sitter å diskuterer om helgens fester og bakrus på jobb fremfor barn? Eller at de kler seg lettkledde? eller sitte å prater om "voksenting".

Barnehage tanter er jo et forbilde for de små, kan dette få konsekvenser får barna senere i livet? hvordan kan dette påvirke barn?

Som vi alle vet så snapper jo barn opp alt de hører å ser rundt seg. jeg synes ikke dette er riktig.

Hva mener dere?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvorfor kaller du personal i barnehagen "barnehagetanter" ? Syns dette er et nedsettende og diskriminerende ord. Håper du ikke gjør dette foran barnet ditt.

Dessuten tror jeg foreldre som ikke kan rettskrivning, og som begynner en setning med liten bokstav har dårlig påvirkning på barna sine, de kan jo blant annet ikke hjelpe dem med lekser.

Endret av lulle
  • Liker 10
Skrevet

var ikke ment som et diskriminerende ord i det hele tatt, har alltid sagt barnehagetante så da henger jeg vel bare litt etter. beklager det.

Ja rettskrivning er noe jeg har slita med hele livet mitt, takk for at du trekker det frem?

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg vil også ha meg frabedt å bli kallt barnehagetante etter tre års førskolelærerutdannelse. Videre synes jeg du høres fryktelig kritisk ut til voksne i barnehagen - har noen vært slem mot deg?

Men til spørsmålet da; vi voksne bør ikke snakke over hodet på barna. Og selvsagt ikke om fyll. Dette vet vi som jobber i barnehagen, selv om jeg ikke skal garantere at det ikke skjer.

Profesjonelle som vi er, er det pauserommet som er arenaen for samtaler som ikke dreier seg om jobben. Men igjen glipper det i blant, noen ganger er det veldig stille og rolig på avdelingen barna leker fint sammen med hverandre, og vi voksne har også behov for å snakke med hverandre (og ikke bare med barna) i løpet av de 8 timene vi er på jobb. Som sagt må vi være bevisst på hva vi sier i barnas nærvær, men ærlig talt noen voksenting (ikke sex eller fyll) tar ikke barn skade av å høre, selv om de gjerne ikke forstår alt vi sier. Ingen barn har vondt av å se to voksne snakke sammen, egentlig er det naturlig at vi av og til trekker oss tilbake fra barna og lar dem leke litt i fred, mot at vi vet hvor de er og vet at de har det bra. :)

Tenker du lettkledde som kledd i bikini om sommeren når det er varmt? De færreste barnehager gir rom til bikinikledde ansatte, men kjole/skjørt/skjorts og t-skjorte er greit :)

Endret av Lipstick
  • Liker 6
Skrevet

Hva synes dere om at barnehage tanter sitter å diskuterer om helgens fester og bakrus på jobb fremfor barn? Eller at de kler seg lettkledde? eller sitte å prater om "voksenting".

Jeg er som sagt enig med deg i at dette ikke er riktig.

Barnehage tanter er jo et forbilde for de små, kan dette få konsekvenser får barna senere i livet? hvordan kan dette påvirke barn?

Alt har sine konsekvenser, men barn tåler litt også. Jeg tror aller helst de vil bli usikre hvis vi snakker om ting de vet lite om... Minst like ille er det å snakke nedlatende om andre barn eller foreldre i barnehagen. Det er ikke greit. Det kan gjøre barna både sinte og redde, og gå ut over det tillitsforholdet de har til oss. Snakker vi stygt om andre barn, kan det få de barna som hører på til å mislike barnet vi snakker om. Det er fyfy, og slikt gjør vi ikke.

Jeg vil bare påpeke at vi på møter i barnehagen, og faktisk også i samtaler med hverandre ofte diskuterer verdigrunnlag. Vi diskuterer hvordan vi skal opptre, hva vi skal jobbe for, hvordan vi vil ha det, og konsekvensen av ulik negativ atferd. Vi er profesjonelle, og vi er bevisste på hva vi sier og gjør! Men nå skal jeg ikke snakke for alle. Alle har ikke utdannelse og alle gjør feil iblant, men vi i barnehagebransjen har i alle fall som mål å handle profesjonellt på jobb!

• Liker 4
Skrevet

hvis du jobber i barnehage og har på deg dyr, trang jeans og trang utringa topp og masse sminke så vet du ikke helt hva du driver med.... man skal jo gjerne sitte i sandkassa, bli tafsa på i trynet, bli gulpa på og gud veit.... da må det isåfall være en vikar?

Sommerkjoler, shorts og sånn bør være helt greit. Da jeg jobba i barnehage på sommern var vi jo ute og jeg holdt på å dø av varme :P Hvis jeg hadde blitt tvunget til å gå med langbukse og t skjorte da hadde jeg heller satt meg under kaldtvannsspringen resten av dagen....

jeg var aldri borti noe sex og fylleprat da jeg jobbet i barnehage... det kan jo hende det selvfølgelig skjer, og det er jo ikke bra. Da bør man jo si ifra.

Selv om ungene ikke forstår det meste av voksensnakk. Men noe kan man vel spare til man kommer hjem...

• Liker 1
Skrevet

Minst like ille er det å snakke nedlatende om andre barn eller foreldre i barnehagen. Det er ikke greit. Det kan gjøre barna både sinte og redde, og gå ut over det tillitsforholdet de har til oss. Snakker vi stygt om andre barn, kan det få de barna som hører på til å mislike barnet vi snakker om. Det er fyfy, og slikt gjør vi ikke.

Det der gjelder dessverre ikke alle barnehager. I "vår" barnehage har jeg hørt ansatte snakke nedsettende både om enkelte av barna og om enkelte barns foreldre - gjerne foran både mitt barn og andres barn. En av de ansatte har også sagt, så barna hører det, at hun er sjeleglad for at hun selv ikke har barn hjemme etter en hel dag i barnehagen med slitsomme barn...

• Liker 1
Skrevet

Det der gjelder dessverre ikke alle barnehager. I "vår" barnehage har jeg hørt ansatte snakke nedsettende både om enkelte av barna og om enkelte barns foreldre - gjerne foran både mitt barn og andres barn. En av de ansatte har også sagt, så barna hører det, at hun er sjeleglad for at hun selv ikke har barn hjemme etter en hel dag i barnehagen med slitsomme barn...

Den forstår jeg veldig godt. Jeg jobber også i barnehage, mine barn er voksne nå. Men det er i grunnen godt å slippe å forholde seg til samme aldersgruppen hjemme som på jobb. Man bruker jo ganske mye av seg selv hele arb.dagen. Selv om jeg elsker å være sammen med og jobbe med barna i barnehagen.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvorfor kaller du personal i barnehagen "barnehagetanter" ? Syns dette er et nedsettende og diskriminerende ord. Håper du ikke gjør dette foran barnet ditt.

Dessuten tror jeg foreldre som ikke kan rettskrivning, og som begynner en setning med liten bokstav har dårlig påvirkning på barna sine, de kan jo blant annet ikke hjelpe dem med lekser.

Synes du ikke det var litt vel unødvendig å poengtere rettskrivingen hennes?

Forøvrig er jeg enig i at det finnes mer nøytrale ord å bruke om arbeidsyterne i barnehager.

Over til TS sitt spørsmål: det med alkohol og røyk synes jeg er unødvendig å poengtere foran barn, uansett hvem du er, men spesielt om du jobber med barn. Og med mindre det er snakk om mye nakenhet (som mini-bikini eller toppløs) ser jeg ikke hvorfor dette skulle være at problem. Barn blir utsatt for det utenfor barnehagens porter allikevel, og man bør heller konsentrere seg om at barnehageansatte gir barna trygghet og selvtillit.

Endret av yes2yes
  • Liker 3
Skrevet

Svært lettkledde pedagoger er vel mest et problem for barnas fedre vil jeg tro. Og kanskje for enkelte av barnas mødre som da ikke tør å la mannen hente barna. :ler: Barna tar neppe skade av noe så naturlig.

• Liker 2
Skrevet

Læreren min i 1. klasse gikk brune drakter, var dypt religiøs og hadde solide spasersko, hun pratet gjerne om katten sin. Jeg kan ikke si at det har påvirket meg no' videre ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen. De ansatte i barnehagen vår er profesjonelle, mem de småpratet selvsagt om andre ting enn jobb i blant. Men da dreier det seg om helt dagligdagse temaer som barna ikke akkurat tar skade av å høre. Synes det er hyggelig og naturlig at de småprater, som f.eks når ungene har lunsj og det er en avslappet atmosfære på avdelingen.

Dette med å snakke om upassende temaer er vel så viktig for foreldre. Det er fort gjort å si ting man ikke tror barna hører eller forstår. Jeg synes derfor alle burde være bevisste på hvordan de snakker i barns nærvær, ikke bare barnehageansatte.

• Liker 1
Gjest HollyDolly
Skrevet

Jeg husker når jeg var 5 år og gikk i barnehage, barnehagetantene snakka om fyll og sex i dag er jeg avhengig av alkohol de har odelagt livet midt !! :kjefte:

...

Nei men ærlig talt.. selfolgelig skal man ikkje snakke sann over barn. MEN det skjer vel at folk glemmer seg skulle man tro? men ja man må passe seg. men meiner likevel ikkje at ungene har noe vondt å høre om sanne ting, trur rett og slett de ikkje bryr seg. :huh:

Skrevet

Hvis du har hørt barnehagepersonale (pedagoger, fagarbeidere, assistenter eller andre) snakke om upassende ting slik at barna kan høre det, ville jeg enkelt og greit tatt en samtale med styrer. Dette er ting de ansatte kan snakke sammen om når de har pause, ikke foran barna - da er det barna som skal være i fokus.

• Liker 1
Skrevet

Den forstår jeg veldig godt. Jeg jobber også i barnehage, mine barn er voksne nå. Men det er i grunnen godt å slippe å forholde seg til samme aldersgruppen hjemme som på jobb. Man bruker jo ganske mye av seg selv hele arb.dagen. Selv om jeg elsker å være sammen med og jobbe med barna i barnehagen.

Ja, det er helt greit å mene det, men det er jo ikke nødvendig å si det høyt så barna hører det... Det gjelder jo for mange ting i livet, man kan mene så mangt, men man sier det ikke høyt likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...