Gå til innhold

Min kommende svigerfamilie er litt likegyldige...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tittelen sier kanskje mye selv, men min kommende svigerfamilie melder seg helt ut og er virkelig likegyldige til alt som har med vårt bryllup å gjøre. Min kommende svigerfar vil ikke en gang holde tale, de vil ikke fotograferes med oss som brudepar og bryr seg fint lite om forberedelsene.

Min far planlegger også en liten bildefremvisning med bilder fra barndommen og frem til i dag. Dette synes vi var en kjempegod ide, men det betyr jo også at vi må ha barndomsbilder av mine kjære. For det første tok det 6 mnd før svigerfamilien i det hele tatt gadd å hoste opp noen gamle album, for det andre har de virkelig lite barndomsbilder av han :(

Jeg synes det er utrolig trist at de er sånn, da jeg er vant til en helt annen interesse fra mine foreldre. Jeg tror min kjære også synes at det er kjipt, men han sier lite om det. Han er nok kanskje vant til at det kanskje pleier å være sånn.

Jeg tror også at det bryllupet vi planlegger er i et større format enn de er komfortable med. Det blir mange gjester, både fra Norge og utlandet. Jeg er veldig klar over at mange ikke synes det er så ok å holde tale, men da tenker jeg jo at den bildeframvisningen hadde vært en fin mulighet til å "komme seg unna" talen, men fortsatt bidra litt med noe.

Tror dere gjestene vil synes det er rart om brudgommens far ikke holder tale? Det er jo det mest synlige av alt dette. Vi har vurderte div. andre løsninger, som f.eks å spørre hans bror om han kan holde tale. Evt. har jeg tenkt litt på om jeg skal ha litt mindre taler fra min families side, slik at dette blir litt mer "jevnt" fordelt (blir veldig synlig om det er 10 taler fra min side, og 2 fra hans liksom..)

Noen som har vært borti like situasjoner? Hvordan kan dette løses på en grei måte?

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Ti talar er alt for mykje uansett kva familie det er frå. kvifor veit du at dei ikkje vil bli tatt bilde av saman med dokke? Vil ikkje dette bli annleis på sjølve dagen? Trur du kanskje dei føler seg underlegne i antall gjestar frå si side eller i "dannelse"? i så fall bør dokke saman ta ein prat med dei om det heile, og i tillegg sjå på gjestelista ein gong til om den er ubalansert.

Skrevet

10 taler fra din side? Galskap! Jeg har vært i et slikt talebryllup, og det er virkelig ikke ærlig spennende å være gjest, altså. Hold dere til de tradisjonelle talene: Velkomsttale fra vertskapet, foreldres tale til bruden, foreldres tale til brudgommen, forloveres taler (gjerne fellestale om mulig), brudgommens tale til bruden og takk for maten-tale. Alle på maks fem minutter hver, gjerne en god del kortere.

For øvrig pleier vel ikke foreldrene å være supermye inni planleggingen uansett? Kan rett og slett være at de syns det har blitt altfor mye mas, og om dere hele tiden drar fram at "brudens foreldre skal ditt og datten", så er de antagelig møkk lei hele bryllupet lenge før det skal arrangeres.

Skrevet

Oj, ser jeg ordla meg litt utydelig her. Det er selvfølgelig ikke ti taler fra min side. Jeg tror det kun blir min far og mine forlovere (hvis de har lyst). De har sagt at de ikke ønsker å være med på noen bilder, så da regner jeg jo med at det er det de mener. Mulig de synes det er litt dumt at de er mindre i forhold til antall gjester, men vi har prøvd å jevne ut dette så godt som mulig ved å invitere mye lenger ut i den slekta (tremenninger og tanter/onkler av foreldrene) i tillegg har min kjære fått invitert en god del flere venner enn meg. Det er rett og slett ingen flere vi kan invitere fra den siden.

Mine foreldre inviterer også alle tilreisende på hjemmelagd mat på søndagen etter bryllupet. Mine svigerbesteforeldre synes dette var kjempekoslig, og at de selvsagt ville komme. Men svigerforeldrene sa kort at de skulle reise ned tidlig på søndagen. Det er jo i utgangspunktet helt greit, men vi vet jo egentlig at de hadde tenkt å bli værende noen dager etter bryllupet for å besøke familie i området. Nå har de da altså bestemt seg for å dra hjem i stedet..

Det er så kjedelig for min kjære at de ikke er noe interessert, han er jo virkelig kjempeinteressert i bryllupsplanleggingen og ønsker at det skal bli en skikkelig bra feiring..

TS

Gjest navnelapp
Skrevet

Då syns eg du skal oppfordre kjæresten din til å vere den som motiverer sin familie til å engasjere seg. Var eg deg, ville eg ikkje stressa meg opp over dette.

Skrevet

Vi har det på nesten akkurat samme måte. Her er svigers skilt og har lite kontakt med hverandre. Svigerfar sa tidlig at han ikke ønsket å holde en tale, og vi sa at det selvsagt er helt ok. vi vil ikke tvinge noen. men generelt er de veldig uintresserte i hele bryllupet og det syntes vi er veldig trist. det med bilder fra barndommen har vi slitt med på akkurat samme måte, de har nesten ikke bilder av han og det forstår jeg bare ikke. hvem er det som ikke tar bilder av barna sine?? mine foreldre har så mye bilder av meg at det nesten er for mye.

han har en liten familie og de er ikke spesielt sammensveiset og ser hverandre sjeldent, i tillegg er hans familie veldig annerledes enn min og vi er redde for at hele bryllupet skal bli kleint og rart hvis ingen snakker med hverandre osv. Skjønner virkelig problemstillingen din og har ingen gode råd å komme med egentlig, men gjør det dere kan for å inkludere alle så kanskje det kommer seg jo nærmere bryllupet man kommer :)

Skrevet

Er det vanlig at brudgommens far holder tale? Trodde det var brudens far?

Jeg vet ikke. Jeg har vært i bryllup der moren til brudgommen holdte tale, bestemora til bruden holdt istede for mora, der ingen holdte tale, søskenbarnet holdte tale osv...

Det er sikkert ingen som synes noe som helst er rart.

Det viktigste er jo at alle ser hvor glade brudeparet er i hverandre :)

Her tror jeg faktisk ikke brudgommens far har noen som helst planer om å holde noe tale, men det gjør ikke oss noe :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Familiar er så ulike. Det er noko av utfordringa med eit bryllup, når ein skal forsøke å sameine dei to familiane, iallfall for ein dag. Det er alltid vanskeleg. Eg trur på å snakke med alle partar, la alle få kome med sine ønske og prioriteringar, og så må brudeparet sjølv til slutt gjere valga. Det med at ingen skal snakke saman må ein løyse på andre måtar, med korleis ein set folk saman, korleis ein dekorerer og planlegg borda og kva aktivitetar ein legg opp til.

Skrevet

Jeg har vært i bryllup hvor det var hauger av veldig gode taler fra den ene familien, og null fra den andre familien. Og det var helt greit - det var ikke snakk om at de var mindre begeistret for ekteskapsinngåelsen - de var bare mer sjenerte. Alle hadde en fin fest hvor ingen ble tvunget til å gjøre noe de ikke følte seg komfortable med.

Skrevet

Her var det litt på samme måte da vi giftet oss, bare at det er jeg som er i situasjonen til din mann. Dog synes jeg faktisk ikke at man kan regne med sånn kjempeinteresse av bryllupsplanlegging, mange foreldre er mer enn fornøyd nok med å bare delta.

For oss ble det en del forskjell på antall gjester, men vi satte grensen på samme slektsledd uansett. Tror det var 14 gjester fra min side og 25 fra hans i selve bryllupet (og forskjellen var enda mye større i vennefesten). I tillegg har han en veldig taleglad familie, og vi prøvde ikke å nekte dem det. Hans stemor, stefar, tante, onkel og bror holdt tale, mens fra min side var det bare pappa (+ at onkelen min var toastmaster), i tillegg til forloverne. Mannen talte også, mens jeg ikke gjorde det. Så det var jo synlig forskjell på familiene, men det er jo bare slik det er! Hadde blitt rart å late som det var annerledes, og tvinge folk til å tale eller invitere folk som strengt tatt ikke trengte å være der.

Jeg synes heller ikke det er rart at faren ikke vil tale. Mange misliker å tale i store forsamlinger, og da må man få slippe. (Nå talte jo faktisk ikke min manns far heller, det var i stedet stefar og stemor, uten at noen reagerte på det.)

Skrevet

Nesten sånn er det hos oss også, bare at det er omvendt. Jeg har en liten og ganske så uinteressert familie, mens han har en stor og interessert familie :-)

Nå kom det ikke som en overraskelse på meg at min familie ville være som de er, og det gjør det antagelig ikke på samboeren din heller. Vi kjenner våre foreldre for å si det sånn...

Vi er voksne. Vi har lært å "leve med det". Selv om det naturligvis er synd at det skal være sånn, så velger ihvertfall jeg å overse det og heller kose meg dobbelt så mye med at hans familie er så interessert som de er! Det positive er jo at vi gifter oss inn i hverandres familier, så nå får jeg veldig hyggelige og engasjerte svigerforeldre, svogere og svigerinner!

Synes ikke man skal tvinge noen til å holde taler, og dessuten har jeg bare vært i bryllup hvor brudgommens mor evt har holdt tale. Jeg reagerer mer hvis brudens far ikke holder tale.

Ikke tenkt så mye på å tilrettelegge og please dine svigerforeldre. De er voksne og tar selvstendige valg. Vil de ikke ta del i denne flotte begivenheten - vel, så får de dra hjem (som de jo heller vil) isteden da. Synd og veldig merkelig at de ikke vil være med på bildene, men de om det. Folk er så utrolig forskjellige så ikke bruk all energien din på å gjøre disse fornøyde. Dere lever deres liv, og de lever sitt. Kos dere med planleggingen og heller involver han mer på din side av familien hvor folk er mer positive.

Skrevet

Jeg får en følelse av at dine svigerforeldre føler seg underlegne dine foreldre på ett eller flere områder, og at disse to foreldreparene er svært forskjellige på mange måter.

Kanskje er dine foreldre veldig utadvendte, "tar mye plass", har (evt vesentlig) bedre råd enn dine svigerforeldre, og kanskje engasjerer dine foreldre seg i så stor grad, at svigerforeldrene føler seg litt skjøvet til side? Misforstå meg rett - jeg mener ikke at dine foreldre på noen som helst måte gjør noe av dette med hensikt, men at kanskje dine svigerforeldre føler på dette, og dermed trekker seg unna?

• Liker 1
Skrevet

I vårt bryllup ble det til at ingen fra hans familie holdt tale, med unntak av hans forlover, fra min familie ble det til at pappa, bestefar og tante holdt tale. I tillegg holdt bestemor takk for maten-tale.

Uansett, jeg tenker at det ikke må være likt. Mine svigerforeldre virket først ikke like interesserte som mine, men jeg tror det har mye med at de var redd ift min manns sykdom og de er ikke gift selv så de visste ikke helt hva de skulle bidra med.

For at ikke min familie skulle dominere hele bryllupet valgte vi å be hele hans familie, med kusiner og det hele. Fra min familie ba vi kun tanter/onkler og eventuelt andre vi ville ha med.

Uansett, at faren ikke holder tale synes heller ikke jeg er merkelig sånn sett.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Noen er mer engasjerte i brylluper og bryllupsplanlegging enn andre. Det betyr ikke at de er mindre glade på deres vegne enn andre. Heller ikke alle som er så glad i å holde taler. Og hvorfor skulle de gå rundt og grue seg hele bryllupsdagen bare fordi det er forventet at de må holde tale? Bare vær glad for at dine foreldre er så engasjerte som de er :) Jeg ville sett på alt andre gjorde som en bonus, ikke som en selvfølge.

Skrevet

Noen er mer engasjerte i brylluper og bryllupsplanlegging enn andre. Det betyr ikke at de er mindre glade på deres vegne enn andre. Heller ikke alle som er så glad i å holde taler. Og hvorfor skulle de gå rundt og grue seg hele bryllupsdagen bare fordi det er forventet at de må holde tale? Bare vær glad for at dine foreldre er så engasjerte som de er :) Jeg ville sett på alt andre gjorde som en bonus, ikke som en selvfølge.

Enig med den her... Da broren min gifta seg, så å si krevde svigersøster at mamma MÅTTE holde tale... Mamma ble superstressa :(

Skrevet

Kunne aldri falle meg inn å tvinge noen til å holde tale, og tenk at i vårt bryllup holdt ikke brudens far tale. Hvorfor mener du at man skal holde tale, fordi man er far til brudgommen? Det er ikke alle som er glad i å stå fremfor mennesker og snakke, og hvorfor tvinge noen til det.

I vårt bryllup holdt de som ønsket å holde tale, om det var få taler fra min side og flere på hans spilte ingen rolle for oss.

Synd de ikke viser mer interesse, men for enkelte er ikke bryllup det største som finnes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...