Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere

Vet noen av dere hvor man kan ta Siviløkonomiutdanningen med kun generell studiekompetanse som opptakskrav? (Ikke ekstra matematikk). Da mener jeg en 5-årig utdannelse med integrert master. Vet at man kan ta bachelor og en master etterpå, men jeg lurer på om noen av dere vet om et sted man kan ta den 5-årige utdannelsen her i Norge?

På forhånd tusen takk for svar!

Skrevet

Hei dere

Vet noen av dere hvor man kan ta Siviløkonomiutdanningen med kun generell studiekompetanse som opptakskrav? (Ikke ekstra matematikk). Da mener jeg en 5-årig utdannelse med integrert master. Vet at man kan ta bachelor og en master etterpå, men jeg lurer på om noen av dere vet om et sted man kan ta den 5-årige utdannelsen her i Norge?

På forhånd tusen takk for svar!

http://no.wikipedia.org/wiki/Sivil%C3%B8konom

Står en liste her.

Men du må nok ta matematikk R1/2MX hvis du ikke har det allerede. Er ikke verre enn å gå opp til en privatisteksamen (se privatistweb.no).

Skrevet

http://no.wikipedia.org/wiki/Sivil%C3%B8konom

Står en liste her.

Men du må nok ta matematikk R1/2MX hvis du ikke har det allerede. Er ikke verre enn å gå opp til en privatisteksamen (se privatistweb.no).

Takk, men det er mange av disse stedene som har mer enn generell studiekompetanse som opptakskrav :)

Tar allmenn påbygg som privatist til høsten med 1P og 2P. Fristen for å melde seg opp har allerede gått ut, og jeg hadde ikke hatt anledning til å ta det nå, måtte blitt neste år uansett, men vil jo helst ikke vente.

Skrevet (endret)

Takk, men det er mange av disse stedene som har mer enn generell studiekompetanse som opptakskrav :)

Tar allmenn påbygg som privatist til høsten med 1P og 2P. Fristen for å melde seg opp har allerede gått ut, og jeg hadde ikke hatt anledning til å ta det nå, måtte blitt neste år uansett, men vil jo helst ikke vente.

Vel, siviløkonom er en beskyttet tittel, og utdanningene må da inneholde det samme. Det finnes ikke noen "lettere versjon". Og du blir ikke siviløkonom uten å hvertfall ha matematikk R1.

Du BURDE vente, fordi du kan ikke nok matte til å bli en god økonom! :) Du kan ta R1 som privatist mens du f.eks tar noen andre emner som du senere kan bruke i graden (kan ikke si noe mer spesifikt med mindre du vet hvor du skal studere).

edit: jeg sier bare dette fordi jeg var i en veldig lik situasjon: jeg var forbanna over å måtte vente et år på å starte et studie som krevde realfagskompetanse. Det enkleste alternativet var å ta R2 (da 3MX, med 2MX imellom) og prøve å finne relevante emner jeg KUNNE ta. Det gikk faktisk helt greit, og jeg hadde bare 1MX fra før av med dårlig karakter.

Endret av drosophilia
  • Liker 1
Skrevet

Vel, siviløkonom er en beskyttet tittel, og utdanningene må da inneholde det samme. Det finnes ikke noen "lettere versjon". Og du blir ikke siviløkonom uten å hvertfall ha matematikk R1.

Feil. TS kan ta bachelor i økonomi (som ofte ikke krever ekstra matte som R1), og så en master i økonomi og dermed få tittelen siviløkonom. Men TS ønsker å ta en integrert master, og jeg tror ikke det finnes uten krav til R1?

Jeg går selv integrert master. Vi går i samme klasse som de som kun går bachelor, og har AKKURAT de samme fagene, selv om vi som går 5-årig MÅTTE ha R1 eller S1+S2, mens de som kun går 3-årig ikke trengte det. Og nå som jeg snart begynner på mastergraden vil jeg fortsette å gå i samme klasse som de som ikke har ekstra matte - eneste forskjellen er at de må søke opptak til master, mens jeg allerede er inne. Vi vil stå igjen med nøyaktig samme utdanning og tittel. :)

TS - enten må du gå 3+2, eller så må du ta matte hvis du absolutt vil gå integrert master. Jeg anbefaler å ha R1, og gjerne R2 også, så du slipper å bruke masse tid i begynnelsen av studiet på å lære derivasjon...

• Liker 1
Skrevet

Feil. TS kan ta bachelor i økonomi (som ofte ikke krever ekstra matte som R1), og så en master i økonomi og dermed få tittelen siviløkonom. Men TS ønsker å ta en integrert master, og jeg tror ikke det finnes uten krav til R1?

Jeg går selv integrert master. Vi går i samme klasse som de som kun går bachelor, og har AKKURAT de samme fagene, selv om vi som går 5-årig MÅTTE ha R1 eller S1+S2, mens de som kun går 3-årig ikke trengte det. Og nå som jeg snart begynner på mastergraden vil jeg fortsette å gå i samme klasse som de som ikke har ekstra matte - eneste forskjellen er at de må søke opptak til master, mens jeg allerede er inne. Vi vil stå igjen med nøyaktig samme utdanning og tittel. :)

TS - enten må du gå 3+2, eller så må du ta matte hvis du absolutt vil gå integrert master. Jeg anbefaler å ha R1, og gjerne R2 også, så du slipper å bruke masse tid i begynnelsen av studiet på å lære derivasjon...

Takk for utfyllende svar! :)

Ja, ser ut som jeg først må ta en bachelor for så å søke meg inn på master. Er ikke redd for at jeg ikke skal komme inn på masteren, visste bare ikke om de som tar 3+2 får samme tittelen. Kan jeg spør om hvor det er du går? :)

Så forresten at det hadde sneket seg inn en 'i' i emne-tittelen, mente selvfølgelig Siviløkonomutdanningen, hehe!

Skrevet

Whups, mente integrert. :) TS nevnte at han ville ta det, fikk jeg inntrykk av. Kan ikke tenke meg at intergrert finnes uten R1 krav. I bachelor "bygger" du jo opp det mattekravet før master, i integrert master skal du kvalifisere til en integrert master (uten bachelor).

Skrevet

*Dytt*

Skrevet

*Dytt*

Det er jo ikke verre enn å ta R1 og jobbe et års tid. Arbeidserfaring og sparte penger er utrolig smart. Og du kan i tillegg sjekke ut byer du tenker på å studere i, på forhånd!

Skrevet

Hva er det som er så galt med å ta en bachelor først også en master? Er jo akkurat de samme forelesningene. MÅ jo ikke ta R1...

• Liker 2
Skrevet

Hva er det som er så galt med å ta en bachelor først også en master? Er jo akkurat de samme forelesningene. MÅ jo ikke ta R1...

Det er ikke noe galt i det hvis opptak til bachelor ikke krever R1 - men du (hvis du er TS) må da legge MYE ekstraarbeid i mattedelen. :)

Skrevet

Det er ikke noe galt i det hvis opptak til bachelor ikke krever R1 - men du (hvis du er TS) må da legge MYE ekstraarbeid i mattedelen. :)

Hvis TS kjøper seg R1-boka og leser litt på egenhånd sommeren før studiet starter vil det nok gå helt fint.

Økonomisk sett er det lurest å begynne nå til høsten, fremfor å utsette det ett år til, da TS vil gå glipp av tapt arbeidsinntekt (med mindre TS finner en jobb det året som har super lønn).

Skrevet

Hvis TS kjøper seg R1-boka og leser litt på egenhånd sommeren før studiet starter vil det nok gå helt fint.

Økonomisk sett er det lurest å begynne nå til høsten, fremfor å utsette det ett år til, da TS vil gå glipp av tapt arbeidsinntekt (med mindre TS finner en jobb det året som har super lønn).

Helt enig, hvis TS faktisk synes matte er OK. ;)

Det er jo ikke tapt arbeidsinntekt å ha et jobbeår. :) Uansett vil han tjene mer enn studielånet i en fulltidsstilling.

Skrevet

Helt enig, hvis TS faktisk synes matte er OK. ;)

Det er jo ikke tapt arbeidsinntekt å ha et jobbeår. :) Uansett vil han tjene mer enn studielånet i en fulltidsstilling.

I forhold til å bli ferdigutdannet siv.øk. et år tidligere kan man tape en del. Fulltid på Rema gir liksom ikke like mye som fulltid som siv.øk. ;)

Men til syvende og sist handler det mest om hva man har lyst til, et par hundretusen i tapt inntekt er i den store sammenhengen ikke så viktig. :) Men hvis TS ikke synes matte er OK bør h*n kanskje ikke vurdere økonomi så sterkt... :P

Skrevet

I forhold til å bli ferdigutdannet siv.øk. et år tidligere kan man tape en del. Fulltid på Rema gir liksom ikke like mye som fulltid som siv.øk. ;)

Men til syvende og sist handler det mest om hva man har lyst til, et par hundretusen i tapt inntekt er i den store sammenhengen ikke så viktig. :) Men hvis TS ikke synes matte er OK bør h*n kanskje ikke vurdere økonomi så sterkt... :P

Det er jeg enig i. Jeg bare tenker at hvis TS ikke har hatt R1, så er han kanskje ikke så godt kjent med matten han MÅ lære seg. :) Hvis han må bruke ekstra tid i studiene for å pusse på mattekarakterer, taper han jo også tid.

Helt enig i at han man LYST så kan man!

Skrevet

Huff, nå ble jeg litt skuffa :/

Jo, jeg er glad i matte! Slet med det før, da fikk jeg en 4, og jobbet ikke noe med det i det hele tatt. Jobber alt jeg kan med det nå på Sonans, og liker faget veldig godt! Er bare det at jeg kun har hatt 1P og 2P. Tenkte jeg skulle sette meg litt inn i det i sommer, men virker jo umulig nå? Er forberedt på å ha mye å gjøre, men er det virkelig sååå på nippet til umulig?

Takk for svar forresten :)

Skrevet (endret)

Huff, nå ble jeg litt skuffa :/

Jo, jeg er glad i matte! Slet med det før, da fikk jeg en 4, og jobbet ikke noe med det i det hele tatt. Jobber alt jeg kan med det nå på Sonans, og liker faget veldig godt! Er bare det at jeg kun har hatt 1P og 2P. Tenkte jeg skulle sette meg litt inn i det i sommer, men virker jo umulig nå? Er forberedt på å ha mye å gjøre, men er det virkelig sååå på nippet til umulig?

Takk for svar forresten :)

Jeg har sjekket de fleste av sidene på wikipedia-artiklen, virker som mange bachelor økonomi og administrasjon også har R1 som opptakskrav. Til informasjon er 1S+2S = R1.

Men fant da noen som bare krever GSK:

http://www.uis.no/studietilbud/oekonomi_og_juss/oekonomi_og_administrasjon/

http://www.uia.no/no/portaler/studietilbud/studier/oekonomi_og_administrasjon

http://www.hibu.no/studietilbud/okonomi_administrasjon/bachelor_okonomi_og_ledelse/

(du må nok se nøye på denne for å velge riktig vei mot master)

http://uit.no/for-studiesokere/programside?p_document_id=207239#opptinfo

http://www.uib.no/studieprogram/BASV-S%C3%98K#introduksjon

Du kan undersøke om dette programmet fører til siv.ing master.

Senere er du kvalifisert til opptak master (usikker på de jeg kommenterte), fullført master innen dette vil gi deg tittelen (i følge det jeg ser på nettet hvertfall). :)

Så nei, selvsagt ikke umulig. :) Men du kan jo tenke litt på om du heller vil ta R1 til høsten, bli god i matte før du får stor studiebelasting og tjene opp litt penger.

Risikoen er jo at hvis du går rett på bachelor, KAN du komme til å slite mye med matten som ofte er et stort hopp fra VGS til høyere utdanning. Jeg har 3MX og jeg slet selv mye selv med det enkleste mattekurset i realfag, så jeg sier ikke dette for å være ekkel, men bare for at du kan reflektere litt.

Tror mange bekymrer seg vel mye for "tapt tid" og ikke tenker over at å henge etter med noen emner på høgskole/universitet kan bety både tapt tid og tapte penger. :)

edit: er du sikker på at Sonans ikke kan ordne eksamen i R1 for deg nå i vår? Visste ikke at de var like strenge med oppmelding som privatistweb.no ...

Endret av drosophilia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...