Meg88 Skrevet 6. februar 2012 #1 Skrevet 6. februar 2012 Kom plutselig på flere ting jeg lurer på... :-) Hva er alt hysteriet rundt nestlee sin babymat og barneglass om dagen? Har ikke fått med meg dette jeg... jeg kjøper glass i ny og ne til barnet mitt, og det virker som det har falt i smak. Og hvilken grøt bruker dere? Vi bruker Nestle sin grøt der også... men merker at den har lett for å klumpe seg. Har lest at noen tror barna reagerer på grøt... noe kanskje jeg også har merket meg, da nattesøvnen faktisk ble dårligere etter innføring av grøten. Hvilken grøt bruker dere? Noen som har erfaring med HIPP?
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #2 Skrevet 6. februar 2012 "Hysteriet" går vel mye på det med at det meste av ferdig barnemat er tilsatt palmeolje og div annet. Mange boikotter også Nestle pga de syns de har dårlig etikk. Mat på glass og ferdig grøt er ikke dårlig mat. Det er gode alternativer når ikke annet er mulig. Ferdig grøt er jo bla riktig sammensatt næringsmessig. Bl a med jern, som er viktig etter 6 mnd. Her er det bare Nestle som bruker den typen jern som kroppen lett tar til seg, Hipp og Småfolk bruker en type som ikke tas så godt opp i kroppen. Jeg foretrekker naturell grøt, altså grøt som ikke er tilsatt frukt. Her er utvalget dårlig, så blir til at jeg kjøper Nestle sin god natt havregrøt(også pga andre årsaker). Varierer også med Holle sine grøter. Jeg syns Hipp sine grøter smaker veldig søtt, så derfor bruker jeg sjelden de.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #3 Skrevet 6. februar 2012 Vi boikotter Nestlé da de er ansvarlig for at en million spedbarn dør hvert år som følge av deres markedsføring. Det er ikke en etikk vi synes vi kan sponse. Glass brukte vi litt av til tross for palmeoljen. Det var ikke alltid vi hadde hjemmelaget mat, og noen dager var mer hektiske enn andre, slik at vi gav et glass da. Uten dårlig samvittighet i grunn. Men vi synes det er bedre at barnet lærer seg å spise de ulike ingrediensene i en middag hver for seg, slik at det lærer at ulike ting, smaker ulit, og har ulik konsistens. I glass er alt most og grøtet sammen. Vi gav grøt fra Holle. Det finnes MANGE andre kilder til jern unntatt den som Nestlé velger å tilsette i sine grøter, og Holles grøter er ikke tilsatt noen ting. Hirse er rikt på jern i seg selv, og man kan gi andre jernrike matvarer og tilsette det man vil av frukt og olje i Holle sine grøter. Jeg synes det er leit at produsenter av barnemat får vanlige foreldre til å tro at de ikke kan lage like næringsrik mat selv. Faktisk er hjemmelaget mat BEDRE jevnt over enn industrifremstilt barnemat. Grunnen til at vi likevel valgte Holle når vi skulle gi grøt, er at der var kornslagene alt malt opp, slik at jern og næringsstoffer var lett tilgjengelig. Ellers hadde det holdt med å bløtlegge kornene man ville lage grøt av for å frigjøre blant annet jernet. Men der var vi litt late. Men vi fikk hvertfall mye grøt for pengene, fordi en sånn pakke varer mye lenger enn f.eks. en pakke fra Småfolk, og da blir ikke prisen noe problem heller. Den er jo litt dyrere. 3
Meg88 Skrevet 6. februar 2012 Forfatter #4 Skrevet 6. februar 2012 Ansvarlig for at en million småbarn dør hvert år? Jeg forstår ikke...
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #5 Skrevet 6. februar 2012 Ansvarlig for at en million småbarn dør hvert år? Jeg forstår ikke... Her kan du lese mer om det. 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #6 Skrevet 6. februar 2012 Når det gjelder babygrøt, valgte vi Nestle pga at det var det eneste merket som var tilgjengelig i butikkene vi handler i, som har jern (og andre mineraler?) i grøten. I økologiske grøter har de ikke lov til å tilsette noe, selv ikke de gunstige ingrediensene, dessverre. Vi hadde noen andre typer grøt (fra Holle, bl.a.) som vi ga henne innimellom, slik at hun skulle venne seg til ulike smaker og konsistenser, også når det gjaldt grøt. Og etterhvert var det hjemmelaget havregrøt som gjaldt (men da hadde hun begynt å spise litt middag og andre ting). Men ellers så styrer jeg også unna nestle der det finnes alternativer.
missLynch Skrevet 6. februar 2012 #7 Skrevet 6. februar 2012 Vi boikotter også Nestle av etiske grunner. Les for eksempel på wikipedia Min lenke Ikke så veldig vanskelig å forstå hvorfor mange bevisste forbrukere boikotter nettopp Nestle. Bruker Holle hirsegrøt og Hipp sin barnemat. Småen er storfornøyd
Silfen Skrevet 6. februar 2012 #8 Skrevet 6. februar 2012 (endret) Jeg lagde babygrøt fra økologisk havremel og tilsatte kokt frukt e.l. om nødvendig. Jeg brukte mer glass til førstemann, men etter hvert så innser man jo at kidsa kan spise det man selv spiser, stort sett. Jeg boikotter også Nestlé og oppfordrer selvsagt alle til å gjøre det samme. Endret 6. februar 2012 av Stjernefisken
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå