Gå til innhold

8-åring alene hjemme en stund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden vi kjøpte hus i sommer har min datter på 8 tatt bussen til skolen de dagene jeg har kveldsjobb eller fri før arbeidshelg. Tar bussen hjem hver dag. To dager i uka er hun hjemme ca 13.30, mannen min er hjemme 14.15. Dette har gått bra, hun har egen nøkkel, egen mobil og får alltid tak i oss. Av og til har hun venninner på besøk også.

Nå har jeg tenkt å kutte ut sfo siden vi ike bruker det mer enn max 3-4 ganger pr uke på morgenen før jeg skal på tidligvakt. Begynner 8 da, litt senere enn de andre pga at jeg må levere henne på sfo. Eller hu går ned fra bilen selv da.

Begynner med nye arbeidstider alle sammen snart, alle skal da begynne kl 8. Da må jeg kjøre hjemme fra 7.30. lurer på om det er uansvarlig av meg å la henne være hjemme mellom 7.30 og 8.15 når hun må gå til bussen? Planen er at hun steller seg før jeg drar, sekken er pakket og lunsjen smurt, uteklær lagt fram og alt. Altså at alt er ordnet til jeg drar, at hun da bare sitter å spiser frokosten sin, ser litt på barnetv for deretter å kle på seg å gå til bussen. Hun har egen mobil så planen er å ringe å be henne kle på seg, skjekke at hun er påkledd og be henne gå til bussen. Eventuelt sette fram vekkerklokker, en til påkledningstid og en til når hun må gå til bussen. Hun får tak i oss via mobilen sin med en gang, og hun går jo alene til bussen hver dag jeg er hjemme på morgenen, det er ca 300 m å gå og de er mange barn som går ned til bussholdeplassen.

Uff ble litt langt dette, men spørsmålet er om det ville virke uansvarlig? Betaler for halv sfo, som i praxis bare blir brukt ca 3 ganger i uka. Syns det er så unødvendig å kjøre henne til sfo bare for å spise. Hun er 8,5 år når denne tiden kommer da.

Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei dette er helt vanlig. barna lærer å ta litt ansvar for å komme seg avgårde også. mine har vekkerklokke og kommer seg opp selv kvar morning. ja det blir en del tlf på morningen,men det er greit for alle parter.mine får også ferdig niste,kler lagt fremm og frokost klar. mine er 7 og 10 år.

noen dager er dem aleine heime 1-2 timer før jeg kommer hjem,da er det lagt frem mat/frukt etc. da jeg har mulighet å fikse dette i løpet av dagen.men d går fint ann å lage klart før du drar også.

Skrevet

SFO tilbudet her vi bor var dårlig så min datter fikk etter eget ønske slutte i 2. klasse. Hun har derfor vært hjemme alene fra skolen slutter til jeg kom hjem rundt 15:30 siden hun var 7 år.(Det tok henne cellom 10-15 min å gå hjem)Men vi hadde hund på den tiden så hun kom ikke hjem til helt tomt hus.

Hun låste seg inn, ordnet seg mat, gjorde lekser og disponerte resten av tiden som hun ville. Eneste betingelsen var at hun måtte gi meg bekskjed dersom hun forlot huset.

Nå er hun snart 13 og skoledagene har blitt lenger, men vanen med å få unnagjort leksene med en gang før jeg kommer hjem sitter heldigvis fortsatt, sånn at de få timene vi har sammen på ettermiddag/kveldstid kan brukes på kjekkere ting :)

Skrevet

Syns det høres greit ut jeg. Jenta mi har gjort dette siden hun var ca 10 også. Jeg begynte på jobb kl 8, hun kl 9. Sånn er det nå også, nå er hun 12 og jeg drar kl 7 og hun 8.30. Det er såvidt jeg får sagt hei til henne før jeg drar.

Skrevet

Bare en liten avsporing...

Mormor måtte passe på småsøskene på 1 og 2 år og vaske hus og lage middag da hun var 6-7år. Foreldrene og de andre voksne måtte på fjellet og passe dyra.

Tidene har forandre seg.

Tror det skal gå fint at jenta di er alene hjemme. Om hun har egen mobil så kan hun jo sende sms når hun er på bussen slik at du vet at hun kom seg trygt frem. :)

Skrevet

Langt i fra uansvarlig! :) Vi sier opp sfo nå vi også, til vår åtte-åring (med autisme). Han går hjem selv og er hjemme i minst en time før vi kommer. En dag i uka blir det enda lengre. Han er kjempestolt og det går utrolig fint! Akkurat på morgenen må vi følge han på skolen, men hadde han selv villet så hadde vi fint kunnet gjøre som dere tenker.

Skrevet

Dette kan du trygt gjøre :) Kommer litt an på jenta, men jeg ville ringt/sendt melding at nå må du gå til bussen. Lett for å glemme seg bort ;) Tror ungene bare har godt av å ta litt ansvar for seg selv, positiv mestring dette :) Så sant barnet selv føler seg trygg nok selvsagt :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...