Gå til innhold

Hva spiser du før trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker at det er viktig å spise før man skal trene. Spesielt hvis man skal trene etter jobb og det er lenge siden lunsj.

Hva spiser du før du skal trene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser intuitivt og det fungerer bra for meg.

Om jeg spiste et stort måltid til kveldsmat og var generelt i lite aktivitet dagen før, så kan jeg trene på tom mage før frukost om jeg føler meg bra. Eventuelt spiser jeg et lett mellommåltid. For eksempel en proteinshake, en neve nøtter og en eller annen frukt.

Føler du deg opplagt og ikke særlig sulten, så trenger du ikke om å spise noe før trening, men det avhenger også litt av intensiteten og lengden på treningen, hva du har spist tidligere på dag, hvor sliten du er, etc. Eventuelt kan du ta bare noe lett, gjerne litt frukt og grønnsaker.

Bedre å nyte et større måltid etter trening.

:)

PS: Kalorier i form av drikke som for eksempel proteinshake, YT eller lignende unngår jeg så sant jeg kan, ettersom dette er flytende kalorier som ikke metter noe særlig.

Skrevet

Kommer vel litt an på hva du trener. Jeg løper som oftest en mil og da trenger jeg noe som gir meg masse energi, men som ikke fyller opp magen. Så jeg spiser en liten boks med ananas i egen juice med kanel på. Rett etter trening drikker jeg et glass sjokomelk rett etter økten, og så spiser jeg 2 egg etter trening.

Jeg anbefaler ikke å jogge lange økter på tom mage. Jeg gjorde det er en periode og ble mye lettere overtrent. Etter at jeg ble flink å spise noe som gav med godt med energi er det sjelden det skjer, og skjer det trenger jeg kortere pause fra trening enn det jeg gjorde før.

Gjest Daenerys
Skrevet

Dårlig tid (trening innen en time): god morgen yoghurt eller banan.

God tid (2 timer før trening): to brødskiver.

Trener på morgenen, så kommer an på når jeg orker å stå opp, og hva jeg skal trene. Er det hard joggeøkt og styrke vil jeg helst ha brød :)

Gjest scorpius
Skrevet

Jeg trener mest kondisjon, så hvis jeg har god tid, spiser jeg som regel

en grov brødskive med egg + 1 liten yoghurt.

Skrevet

Frukt (f.eks eple og banan), nøtter og evntuellt knekkebrød er ting jeg gjerne spiser før trening. Men jeg må passe på å ikke spise for mye og for tett opp til treningen (vente mist en time heltst to) hvis ikke føler jeg meg bare tung og kvalm på trening... Så prøver å bli vant til at det er OK å være sulten før trening og så sørger jeg alltid for å ha noe klart med en gang jeg er ferdig.

I det siste har jeg prøvd å lage energibarer som jeg spiser både før og etter trening og det har vært veldig digg :) Har funnet oppskriftene på bloggen No Meat Athlete (noen her på KG som tipsa om den bloggen..)

Skrevet

Jeg spiser et par knekkebrød og kanskje en Skyr, men dette MÅ være 1-2 timer før trening, ellers får jeg sure oppstøt og blir ganske dårlig. Har jeg dårlig tid blir det kanskje litt frukt, men jeg spiser helst ikke tett opptil trening. Da må jeg ta syreregulerende tabletter. Kan ikke spise middag og så vente et par timer, det blir for tungt for magen.

Skrevet

Kommer an på hvor god tid jeg har etter jobb frem til trening. Som regel kaster jeg i meg en banan og tar med meg en haug med riskaker som jeg smuler utover hele lokalet ;) Raske karbs funker greit når man har dårlig tid. Optimalt sett prøver jeg å få til et lite måltid først - kesam med bær og nøtter + et proteinshake om jeg skal ha en lang økt. Blir sulten underveis uansett, banna bein!

Skrevet

Jeg har fått som vane å spise senest 2 timer før trening også spise en banan rett etter trening.

Takk for tipsene!

Skrevet

Om jeg har dårlig tid blir det nøtter og/eller noe frukt. Har jeg god tid spiser jeg 1-2 brødskiver :)

Skrevet

jeg spiser enten en middag, eller sper på med knekkebrød

Skrevet

Frukt (f.eks eple og banan), nøtter og evntuellt knekkebrød er ting jeg gjerne spiser før trening. Men jeg må passe på å ikke spise for mye og for tett opp til treningen (vente mist en time heltst to) hvis ikke føler jeg meg bare tung og kvalm på trening... Så prøver å bli vant til at det er OK å være sulten før trening og så sørger jeg alltid for å ha noe klart med en gang jeg er ferdig.

I det siste har jeg prøvd å lage energibarer som jeg spiser både før og etter trening og det har vært veldig digg :) Har funnet oppskriftene på bloggen No Meat Athlete (noen her på KG som tipsa om den bloggen..)

De så veldig avanserte ut å lage! Men gode er de sikkert ;)

• 2 uker senere...
Skrevet

jeg spiser enten en middag, eller sper på med knekkebrød

Middag spiser jeg alltid etter trening.

Hva er det greit å spise mellom flere treningsøkter? Frukt? Nøtter?

Skrevet (endret)

Jeg har fått som vane å spise senest 2 timer før trening også spise en banan rett etter trening.

Takk for tipsene!

Spiser du 2-3 timer før trening er maten godt nedi systemet før du trener. Noe som er spesielt viktig om treningen inneholder mye hopp og sprett. Funker det for deg anbefaler jeg deg å fortsette. Om du kjenner at du er litt sulten ut i treningen så kan du prøve å spise ca 30 rosiner 30 min før trening. Og gjerne drikke rundt 3dl vann til. Det funker veldig bra for meg.

Ikke dumt med mat etter trening, men en banan etter trening er litt lite næring hvis hensikten er kjapp restitusjon.

Ideelt sett bør måltidet rett etter trening inneholde rundt 1 gram høyglykemisk karbohydrat per kg kroppsvekt og så 1/4 samme vekten i protein. Slik at forholdet blir ca 4:1.

Melk er en okei proteinkilder om du tåler laktose, rosiner er en utmerket karbohydratkilde.

Og til hun som nevnte No Meat Athlete: Den bloggen er veldig nyttig for alle dere som løper, enten dere er veggiser eller ikke.

Middag spiser jeg alltid etter trening.

Hva er det greit å spise mellom flere treningsøkter? Frukt? Nøtter?

Samme som etter en treningsøkt, bare at det er viktigere å få i seg maten så kjapt som mulig. Øk gjerne mengden karbohydrater og om du kan, innta maten som drikke. Det fordøyes raskere.

Nøtter kan man ta litt etterpå, men ikke som første måltid. Fett senker hastigheten på fordøyelsen og gjør at energien blir frigjort saktere.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Før: En brødskive med banan eller en appelsin.

Etter: Et glass med sjokomelk.

:)

Gjest Marregutt
Skrevet

Før: En bolle med havregrøt og 2-3 skiver brød med nugatti og peanøttsmør

Under: Masse vann, en skive med salami eller to

Etter: "YT- etter trening", og et større måtid med mye karbo og proteiner før jeg dusjer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...