Fanta Exotic Skrevet 6. februar 2012 #1 Skrevet 6. februar 2012 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10077534 jeg sitter og leser denne saken på VG om en ung dame på Grüneløkka. Hun ble slått ned av en innbruddstyv og fikk alvorlige skader. "- Dørene fra gata var åpne, og når du kommer inn i bakgården, hadde også dørene inn til trappeoppgangen vært åpne. Hvem som helst kan gå inn, og det føles veldig utrygt, sier Lorentzen." Jeg syns det er hårreisende at det er så mange åpne dører i dette bygget. Men det jeg stusser mest over er at inngangsdøra til selve kollektivet står åpen på natterstid. Er det vanlig? Hun sier jo selv at hun syns det er skummelt å bo på Grünerløkka. Jeg bor også i Oslo sentrum, og samboer og jeg er svært nøye med å alltid ha døren låst. Selv når vi en hjemme på ettermiddagen. Jeg trodde da alle hadde det slik? Ihvertfall vi som bor i Oslo. Så hva tenker dere? Låser dere døra inn til leiligheten når dere er hjemme og på natta?
Gjest Bobler Skrevet 6. februar 2012 #2 Skrevet 6. februar 2012 Jeg låser om jeg er alene hjemme, om natten og når jeg ikke er hjemme (selv om jeg bare er ute på tur i 30 minutter). Gubben drar på jobb før meg, og hvis jeg sover litt ekstra så låser han etter seg når han drar. Bor i et familienabolag, 10 minutters kjøretur fra byen og det er tvilsomt at det skjer noe. Men man vet aldri! At folk går å legger seg med ulåst dør skjønner jeg rett og slett ikke.. Menmen, dem om det. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #3 Skrevet 6. februar 2012 Jeg bor ute på bygda, et sted hvor folk drar på butikken og lar bilen stå og gå med ulåste dører mens de er på butikken. Når jeg drar hjemmefra står døren min ulåst. Jeg gidder sjelden låse bilen. Men når jeg er hjemme låser jeg døren. Det kommer av at en venninne av meg en tid drev og gikk rett inn til meg og kunne plutselig stå og stirre på meg mens jeg drev på med noe på pcen. Etter det har jeg begynt med å låse døren i angst for at folk bare skal tråkke rett inn. Inne i byen ville jeg ikke vært i tvil om å låse alt som er, være seg jeg er hjemme eller ei. Jeg synes også det hørtes rart ut at diverse dører sto ulåste ja. Ikke bra! 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #4 Skrevet 6. februar 2012 Jeg bor i nordnorge i en liten kommune med litt over 4000 innbyggere, så jeg låser ikke døra og bilen som står parkert ute. Det er veldig sjelden at jeg gjør det,særlig når jeg er alene. Jeg vet det er veldig dumt, men skal prøve å bli flink med det.
Gjest Consensio Skrevet 6. februar 2012 #5 Skrevet 6. februar 2012 Jeg låser om natten, men mest fordi vi har en dør som ikke alltid lukker seg skikkelig. Ellers er jeg ikke så nøye på det. Bor ikke i Oslo da, men i en litt mindre by. Vi har en del innbrudd rundt omkring. Aldri opplevd noe selv
ninuska_ Skrevet 6. februar 2012 #6 Skrevet 6. februar 2012 Låser alltid døra. Når jeg er hjemme og når jeg ikke er det. Min venninne ble frastjålet masse verdisaker mens hele familien satt hjemme og så på tv.. de hørte ikke at det listet seg noen inn og ut. Liker tryggheten av låst dør.
Bachata Skrevet 6. februar 2012 #7 Skrevet 6. februar 2012 Jeg bor i oslo og låser alltid døra, og dersom noen setter ytterdøra åpen med en stein eller annet, så lukker jeg den konsekvent!! (så lenge jeg ikke ser det flyr folk ut og inn og flytter da selvsagt.) på natta låses døra alltid, sambo er ikke så flink til å tenke på det, så jeg går alltid en siste runde og sjekker at ytterdøra og balkongdøra er låst. Vi hadde åpen dør hjemme der jeg vokste opp, en mindre by litt utenfor oslo, og der hadde vi flere ganger fremmede på vei opp trappa. Så nei, jeg løser døra. Også på kvelden når vi er hjemme og våkne, vet hvor raske de klarer å være, snike seg inn og snappe med seg kort og annet som naive sambo lar ligge i gangen lett tilgjengelig.
Lille Blåklokke Skrevet 6. februar 2012 #8 Skrevet 6. februar 2012 Vår dør er alltid låst uansett. Vil ikke ha noen ubedt inn hit. Man vet aldri hvem som kan finne på å valse inn.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #9 Skrevet 6. februar 2012 Jeg bor ute på bygda, et sted hvor folk drar på butikken og lar bilen stå og gå med ulåste dører mens de er på butikken. Når jeg drar hjemmefra står døren min ulåst. Jeg gidder sjelden låse bilen. Men når jeg er hjemme låser jeg døren. Det kommer av at en venninne av meg en tid drev og gikk rett inn til meg og kunne plutselig stå og stirre på meg mens jeg drev på med noe på pcen. Etter det har jeg begynt med å låse døren i angst for at folk bare skal tråkke rett inn. Inne i byen ville jeg ikke vært i tvil om å låse alt som er, være seg jeg er hjemme eller ei. Jeg synes også det hørtes rart ut at diverse dører sto ulåste ja. Ikke bra! Vi bor også på et slikt sted. Da vi var på visning så lurte vi på hvorfor det ikke var nøkkel til garasjen. Tidligere huseier sa at "Trenger ikke låse her, alle lar alt stå åpent her". Jammen hadde vi ikke innbrudd i garasjen noen uker etter vi flyttet inn, og skaffet da ny lås til garasjen.. Er forresten overrasket over hvor ille folk er til å la bilen stå på tomgang her! Folk gidder ikke skrape is, lar heller bilen stå på tomgang, utenfor butikken, utenfor barnehagen.. Er en uting, spør du meg. For å svare på spørsmålet: Vi låser alltid døra enten vi er hjemme eller borte. Det har bare blitt en vane.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #10 Skrevet 6. februar 2012 Jeg kommer fra bygda der du lar døra stå på vidt gap for å lufte ut, lar vinduet i bilen være nede, mens nøkkelen står i, går på butikken uten å låse, lar bilen stå med døra åpen for å lufte seg, osv osv. Så flytta jeg til oslo, og kom raskt i en rutine med å låse -alt-. Så flytta jeg til bygda igjen, og alle ser rart på meg når jeg låser bilen for 1 min på butikken, låser utgangsdøra for å sitte i hagen, osv osv. Jeg bare trekker på skuldrene og sier "jeg har bodd midt i oslo". Da sier alle "ååååja" og skjønner hva jeg mener. 1
Gjest Ruccola Skrevet 6. februar 2012 #11 Skrevet 6. februar 2012 Klikklås er en genial ting på fellesbygg! Det hadde vi på hybelhuset mitt og det føltes veldig bra Her hjemme låser vi ikke døren før vi går å legger oss for kvelden. Men er jeg og babyen alene hjemme låser jeg med en gang sambo går ut. Liker å ha kontroll over lyder i huset Bor i bygd/liten by. I barndomshjemmet låste vi aldri....kun når vi reiste på ferie og da var det ikke alltid pappa kunne finne husnøkkelen (Liten bygd med ca 400 personer )
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #12 Skrevet 6. februar 2012 Låser alltid døra, selv om vi er hjemme begge to. Sjekker utgangsdøra og verandadøra før vi legger oss, og har alltid bilene låst når de står utenfor huset. Bor i by på østlandet.
Fanta Exotic Skrevet 6. februar 2012 Forfatter #13 Skrevet 6. februar 2012 En venninne av søsteren min (som også bor i Oslo) opplevde en gang innbrudd da hun dusjet. En mann haddde gått inn mens hun stod i dusjen (hun merka jo ikke det). Hun gikk til soverommet sitt fra badet med bare håndkle rundt seg og ble møtt av en ukjent kar.. Ikke spesielt festlig. Hun mye nøyere med å låse døra etter det
UnderCover Skrevet 6. februar 2012 #14 Skrevet 6. februar 2012 (endret) Jeg bor på landet, og det er ganske lite sannsynlig at noe hadde skjedd her. Likevel låser jeg ALLTID døren, uansett om jeg er hjemme, borte eller på fremsiden og holder på i hagen. Edit: Bil har jeg ikke, men teller det at jeg låser sykkelen inn i boden? Endret 6. februar 2012 av UnderCover 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #15 Skrevet 6. februar 2012 I leilegheita i Oslo har vi alltid døra låst, men eg bryr meg ikkje så mykje om ytterdøra nede står på vidt gap eller er ulåst av og til, for folk kjem seg ikkje lenger inn enn den tomme trappeoppgangen uansett. Leilegheita heime hjå kjærasten er langt oppe i bakkane på bygda, og der låser vi stort sett berre om natta eller når vi skal vere vekke meir enn ein dag (men svigerforeldra mine, som bur i same huset, dei låser heile tida, ein kan knapt gå ut i tre minutt utan å kome tilbake til låste dører ). Hjå mamma og dei, som bur midt i sentrum i ei middels stor bygd (kunne vel vore by, forsåvidt), har vi kodelås på døra. Den kan likevel fint stå ulåst på dagtid når folk er heime, eller stå på vidt gap på varme sommardagar.
Moscato Skrevet 6. februar 2012 #16 Skrevet 6. februar 2012 Den ovanfor her var meg Må forresten oppfordre dykk som let bilane dykkar stå ulåst til å byrje å låse. Uavhengig av innbrotsfare, så er det skummelt dersom ungar byrjar å leike i bilane. Spesielt dersom bilen ikkje står på flatmark. 3
Vera Vinge Skrevet 6. februar 2012 #17 Skrevet 6. februar 2012 Jeg skulle ønske vi kunne la være å låse døra hele tiden, men siden vi bor i en større by, innser jeg at det er lurt, så gjør det automatisk når jeg kommer hjem. Jeg er vokst opp i et stort og lite oversiktlig hus i et tettsted, men vi låste bare når vi dro ut. Aldri når vi var hjemme og om natta kun når vi husket det. Syns det var en hyggelig følelse å slippe å være så engstelig. Men ville nok ha låst om natta selv uansett hvor jeg bor - jeg syns det stusseligste er å måtte låse når jeg er hjemme selv, at man liksom aldri skal føle seg for trygg.
hjertesukka Skrevet 6. februar 2012 #18 Skrevet 6. februar 2012 Det hender jeg glemmer å låse, slik at jeg sover med døra ulåst om natten. Men jeg bor i et stille strøk på et lite sted, så jeg anser ikke faren for innbrudd overhengende. Men man vet jo aldri. Det hender også at jeg lar bilen stå ulåst over natten når det er over 20 kuldegrader, fordi jeg er livredd for ikke å få den opplåst om morningen. Ingen barn er ute da, og jeg er veldig enig i det som ble sagt ang barn og ulåste biler.
Wonders Skrevet 6. februar 2012 #19 Skrevet 6. februar 2012 låser alt alltid. Har 2 låser på ytterdøren og blir det behov har vi kamera vi kan aktivere. Vi driver å ser etter en løsning på kikkehull med kamera. Nå titter jeg alltid ut av vinduet før jeg tar opp.
Kelsier Skrevet 6. februar 2012 #20 Skrevet 6. februar 2012 Vi hadde innbrudd da jeg var i barnehagealder og mamma var alene hjemme med meg. Døren var riktignok låst, men etter det ble mamma helt sykt nøye på at alle dører alltid er låst og at vinduer er lukket om natten. I tillegg fikk vi alarm som er på både om dagen og om natten. Det er noe av grunnen til at jeg er så nøye med å låse døren hos meg selv nå, til tross for at jeg bor i et veldig trygt borettslag. Dét og at folk til stadighet tror at min dør er døren ut til trappegangen. De få gangene jeg har glemt å låse har det kommet folk trampende inn og det er flaut for både meg og dem. Men hadde jeg bodd nede ved Schous plass, hvor dette skjedde, der det er mye narkosalg og generelt mye vold, da er det ikke snakk om at jeg hadde glemt å låse døren. Det er ikke mange områder i Oslo jeg syns er skumle og farlige etter å ha bodd her hele livet, men nedre Grünerløkka unngår jeg etter mørkets frembrudd. Spesielt når man bor en en blokk hvor porten er lett å få opp og døren til oppgangen er ødelagt og ikke kan låses. Å ikke løse døren da er ren idioti.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå