Gå til innhold

Gifte seg med en advokat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker å tro at jeg er over det verste av naivitet, er 28 år gammel og ble for 2 år siden kjent med en fantastisk fyr som jeg nå skal gifte meg med. Han er advokat av yrke (jobber i et større firma), og han har ved flere anledninger påpekt at det er en fordel å være advokat og vite hva som er lovlig, og på grensen til lovlig.

Selv eier jeg en stor leilighet, bil og hytte (takket være arv). Dette er særeie, men er det noe spesielt jeg bør tenke på før jeg gifter meg? Vi tenker ikke å ha noe særeie, utover det vanlige, nemlig arv (dette trengs det ikke skrives særeie på, så lenge det er mulig å spore det tilbake, såvidt jeg har skjønt).

Altså, jeg vet at alle advokater er forskjellige, og jeg stoler på mannen min, men jeg lurer på om det er greit å få en utenforstående advokat til å se på kontrakter/papirerer vi skal undertegne både nå og i fremtiden? Vet om en person som giftet seg med en ganske sleip jurist som sitter godt i det. Mener ikke å være paranoid, men det er ikke til å legge skjul på at han har et fortrinn.

Nei, ingenting galt i forholdet, og jeg er ikke paranoid, jeg ønsker bare å være sikker på at jeg forstår like mye som han når jeg undertegner ting. Utelukkende seriøse svar ønskes. Takk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker å tro at jeg er over det verste av naivitet, er 28 år gammel og ble for 2 år siden kjent med en fantastisk fyr som jeg nå skal gifte meg med. Han er advokat av yrke (jobber i et større firma), og han har ved flere anledninger påpekt at det er en fordel å være advokat og vite hva som er lovlig, og på grensen til lovlig.

Selv eier jeg en stor leilighet, bil og hytte (takket være arv). Dette er særeie, men er det noe spesielt jeg bør tenke på før jeg gifter meg? Vi tenker ikke å ha noe særeie, utover det vanlige, nemlig arv (dette trengs det ikke skrives særeie på, så lenge det er mulig å spore det tilbake, såvidt jeg har skjønt).

Altså, jeg vet at alle advokater er forskjellige, og jeg stoler på mannen min, men jeg lurer på om det er greit å få en utenforstående advokat til å se på kontrakter/papirerer vi skal undertegne både nå og i fremtiden? Vet om en person som giftet seg med en ganske sleip jurist som sitter godt i det. Mener ikke å være paranoid, men det er ikke til å legge skjul på at han har et fortrinn.

Nei, ingenting galt i forholdet, og jeg er ikke paranoid, jeg ønsker bare å være sikker på at jeg forstår like mye som han når jeg undertegner ting. Utelukkende seriøse svar ønskes. Takk.

Hadde jeg vært deg ville jeg nok ansatt en annen advokat. Helst en som din mann ikke har særlig kjennskap til, kun for å være sikker. Man tror jo selvfølgelig det beste, men du vet aldri og det er veldig leit å sitte i saksa senere fordi du ikke tok forhåndsregler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde fått en annen advokat til å se på papirene og ikke bare mannen din. Kan hende mannen din mistolker dette som at du ikke stoler på han da, men alikevel, jeg hadde gjort det! Hvis det hadde gått noe galt med forholdet deres, og du har skrevet under papirer som kanskje ikke var så gunstige for deg, hadde du angret!

Endret av marielle171
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når situasjonen er slik, synes jeg dere skal be en utenforstående advokat om å se over alle papirene som skal signeres, både i forbindelse med ekteskapsinngåelse, eventuelt huskjøp og andre ting. Jeg regner med at mannen din også ønsker at du skal føle deg trygg? Det koster noen tusenlapper, men det er en investering som er verdt det.

Folk flest går jo til advokat for å få satt opp samboerkontrakter o.l, så jeg ser ingenting unaturlig i å få en advokat til å hjelpe dere. Og, som en annen påpeker; helst en som ikke jobber i samme firma, eller har en nær forbindelse til mannen din, selv om det ikke skal ha noe å si, når han jobber for dere begge, skal vurderingene han tar være til det beste for begge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enkelt og skaff deg en advokat utenfor hans nærmeste bekjentskapskrets slik at du ksan bli oppdatert. Det er mye greiere å ha ting ordentlig på plass først som sist, ikke fordi forloveden din muligens kan vise seg å være en dust, men fordi du er et voksent menneske som eier verdier og tar ansvar for det. Altfor mange damer lar andre ta ansvaret for det og så sitter de i saksa hvis noe skjer.

Kan jeg spørre hvorfor dere ikke skal ha særeie? Jeg kommer til å ha verdier på nivå med deg når jeg skal gifte meg, og jeg har oppfattet at det er mye bedre å ha ting på papiret fordi det så fort blir vanskelig å spore hvor verdier kommer fra i et langt forhold. Er det noe jeg har misforstått?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor dere ikke skal ha særeie? Jeg kommer til å ha verdier på nivå med deg når jeg skal gifte meg, og jeg har oppfattet at det er mye bedre å ha ting på papiret fordi det så fort blir vanskelig å spore hvor verdier kommer fra i et langt forhold. Er det noe jeg har misforstått?

Så lenge denne arven er penger/ting hun har fått før ekteskapinngåelsen, skal ikke det ha noe å si. (Arv er uansett særeie, selv om man får det etter man er gift, bare for å ha presisert det). Arv inngår nemlig ALDRI i felleseie. Det hun bør sørge for, er at dersom de kjøper felles eiendeler for disse pengene, bør dette skrives ned. Uansett en fordel å ha ganske separat økonomi, slik at man holder oversikt.

Endret av Cinderella_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør det enkelt og skaff deg en advokat utenfor hans nærmeste bekjentskapskrets slik at du ksan bli oppdatert. Det er mye greiere å ha ting ordentlig på plass først som sist, ikke fordi forloveden din muligens kan vise seg å være en dust, men fordi du er et voksent menneske som eier verdier og tar ansvar for det. Altfor mange damer lar andre ta ansvaret for det og så sitter de i saksa hvis noe skjer.

Som det nevnes er det jo greit dersom særeiet kan spores tilbake til meg, og det kan det i form av leilighet og bil (som ikke selges). Gjenstander som kjøpes for disse pengene vil kun eies av meg, så det kan klart spores tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig. Eksen min bodde hos meg i 3 år, og prøvde seg med unnskyldningen om at "han hadde bidratt økonomisk når han bodde hos meg, derfor var han deleier." Selvfølgelig var han ikke det, han betalte ca. markedsleie. Skaffet meg en annen advokat, og da droppet han fort de latterlige kravene sine. Moralen er; aldri stol på noen 100%. Om det skulle bli slutt, er det utrolig hvor hevngjerrige og gjerrige folk kan vise seg å være. Ville gitt samme råd, uavhengig av om han var advokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er en advokat som skal gifte meg om noen måneder - og fikser selvfølgelig alt av papirer. Jeg hadde nok blitt ganske skuffa og lei meg om min tilkommende mann kom drassende med en annen advokat. Det jeg gjorde for at han skulle forstå litt mer av hva det innebar, var å skrive ut veilederen om formuesforholdet mellom ektefeller fra regjeringen.no.

Dersom du velger å bruke advokat på egen hånd, villle jeg ikke fortalt om det. Bare send dokumentene til en kontrollsjekk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er en advokat som skal gifte meg om noen måneder - og fikser selvfølgelig alt av papirer. Jeg hadde nok blitt ganske skuffa og lei meg om min tilkommende mann kom drassende med en annen advokat. Det jeg gjorde for at han skulle forstå litt mer av hva det innebar, var å skrive ut veilederen om formuesforholdet mellom ektefeller fra regjeringen.no.

Dersom du velger å bruke advokat på egen hånd, villle jeg ikke fortalt om det. Bare send dokumentene til en kontrollsjekk.

Jeg er snart utdannet jurist, og om jeg hadde giftet meg med en mann som ikke var jurist, hadde jeg helt klart anbefalt at vi fikk alle kontrakter signert av en advokat ingen av oss hadde kjennskap til. Jeg er ingen uredelig person, men jeg synes det er ryddigst at en utenforstående tar seg av dette, sånn at man slipper det som et argument, om det skulle oppstå uenigheter i etterkant. Må innrømme at jeg personlig også er glad for at jobb er jobb. Selvfølgelig vil jeg gjøre meg opp en mening om ting, men jeg synes det er greit at det blir sett på av en objektiv part.

Nå har jeg ikke sett veilederen du snakker om, men nå er det jo ofte en grunn til at man bruker advokater til disse tingene. Vi som kjenner det juridiske vet mer om hva ulike begrep betyr, og hva ting innebærer. Jeg synes det blir naivt å tro at en menigmann tolker en avtale like godt som en jurist/advokat. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veileder er noe helt annet enn en advokat. Hadde blitt rimelig irritert om kjæresten min ikke skjønte at jeg trengte å ivareta meg selv. Som advokat vet du vel at det er forskjell på økonomi og følelser. Er selv økonom, men når jeg handler aksjer, gjør jeg det alltid i samråd med aksjemegler. Ærlig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener altså at hun heller skal gå bak ryggen hans...? Og hva om denne "kontrollsjekken" skulle føre til at hun ville endre på ting?

Jeg ville helt klart spilt med åpne kort, og vært veldig tydelig på at det ikke handlet om at jeg ikke stolte på ham, men om at jeg ønsket en second opinion.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt.....skriver du. Du bør få deg en utenforstående advokat. Det du har som arv er registrert. Det du tar med deg inn i ekteskapet,tar du med deg ut igjen. Så for din del og dine eiendommer,trenger du ikke advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er jurist men har ikke tenkt å sette opp samboeravtale for meg og kjæresten. Dette av to grunner:

1) Jeg har begrenset interesse og kompetanse i familierett, og vil helst at en med konkret ekspertise skal utforme avtalen.

2) Jeg ønsker ikke at det skal oppstå et spørsmål om manipulering fra min side hvis vi skulle gå fra hverandre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om han tenker å gjøre dette stuerent bør det vel som flere her påpeker, være fint for han også at vi gjør dette hos en utenforstående?

Til advokaten som sier hun hadde blitt skuffet: Er det vanlig at advokater setter opp slike ting selv? Er ikke det noe som kan bli sett på med ublide øyne i en rettstvist? Ser at flere har nevnt det.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er pretty close synes jeg etter å ha lest innlegget ditt.

Hvorfor bruker du hans utdanning/yrke som brekkstang for å verne om ditt særeie.

Akkurat som det handler om hva du gifter deg med og ikke hvem?

Mekanisering av menn er jo ikke noe nytt. Blir nesten like dumt som om du skulle laget en tråd om hva som bør vurderes dersom du skulle giftet deg med en stor pikk eller tjukk lommebok.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er jurist men har ikke tenkt å sette opp samboeravtale for meg og kjæresten. Dette av to grunner:

1) Jeg har begrenset interesse og kompetanse i familierett, og vil helst at en med konkret ekspertise skal utforme avtalen.

2) Jeg ønsker ikke at det skal oppstå et spørsmål om manipulering fra min side hvis vi skulle gå fra hverandre.

OBS OBS OBS, likevel så vet du, av erfaring, at det skal et høyt gjerde til mellom gode naboer. Med andre ord, så lenge en har alt på papir og vet hva en har å forholde seg til er det mye enklere å være gode venner. Det er de utydelighetene og gråsonene som skaper konflikter og uvennskap. Dette vet du, ikke sant?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker du hans utdanning/yrke som brekkstang for å verne om ditt særeie.

Mekanisering av menn er jo ikke noe nytt. Blir nesten like dumt som om du skulle laget en tråd om hva som bør vurderes dersom du skulle giftet deg med en stor pikk eller tjukk lommebok.....

Unnskyld meg, men wtf...???

Selvfølgelig skal man verne om det man eier, uavhengig av om man er kvinne eller mann. Bare se på skillsmissestatistikkene idag.

Det er jo ikke annet enn realistisk å forstå at han har mye bedre utgangspunkt for å vite hva han signerer enn henne.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette må være noe av det dummeste jeg har lest idag.

Selvfølgelig skal HUN få papirene gjennomgått av advokat. Det anbefaler jeg for øvrig ikke bare TS, men alle som skriver bindende kontrakter.

På avtaletidspunktet kan alt være rosenrødt, det er når avtalen skal tas i bruk, problemene oppstår. Da ser en gjerne ikke på eventuelle utydeligheter (som ofte kan bli tilfelle om folk som ikke kjenner til det, skal sette opp avtaler) med blide øyne.

Selv får jeg samtlige arbeidskontrakter, oppdragsavtaler m.mer gjennomlest av søsteren min, som er advokat med spesialisering i avtalerett og arbeidsrett. Etter min mening burde mange være mer kritiske til hva de signerer. Noen timer hos advokat koster litt, men husk at viktige papirer signeres av en grunn - om de ikke er utfylt riktig, eller utformet korrekt, kan det koste betraktelig mer enn de få timene en investerer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen timer hos advokat koster litt, men husk at viktige papirer signeres av en grunn - om de ikke er utfylt riktig, eller utformet korrekt, kan det koste betraktelig mer enn de få timene en investerer.

Kloke ord der, C! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...