LexSuperior Skrevet 6. februar 2012 Forfatter #41 Skrevet 6. februar 2012 Folk har mange merkelige preferanser rundt dette. Da et vennepar av meg og min tidligere samboer giftet seg inviterte de alle kompisene uten deres koner og samboere, og her snakker vi voksne folk i 30 åra. Det stussa jeg litt over for å si det mildt. Var vel knapt ei eneste jente i det bryllupet bortsett fra aller nærmeste familie :gjeiper: Oj! :gjeiper:
Stinelin Skrevet 6. februar 2012 #42 Skrevet 6. februar 2012 Jeg synes heller ikke man er smålig om man tenker pris når man inviterer. Mange bryllup har en kuvertpris på ca 1000kr, og det blir fort masse penger på folk man ikke har møtt engang. Vi har ca 10 personer det gjelder, og vi kunne altså spart, eller brukt 10.000,- på noe annet om vi ikke hadde bedt dem. Jeg har bitt i det sure eplet, svelget kamelen mothårs, og gått med på å be dem selv om jeg ikke har møtt dem, bare fordi svigerfamilien mener det er "skikk og bruk". Tåpelig
LexSuperior Skrevet 6. februar 2012 Forfatter #43 Skrevet 6. februar 2012 Jeg synes heller ikke man er smålig om man tenker pris når man inviterer. Mange bryllup har en kuvertpris på ca 1000kr, og det blir fort masse penger på folk man ikke har møtt engang. Vi har ca 10 personer det gjelder, og vi kunne altså spart, eller brukt 10.000,- på noe annet om vi ikke hadde bedt dem. Jeg har bitt i det sure eplet, svelget kamelen mothårs, og gått med på å be dem selv om jeg ikke har møtt dem, bare fordi svigerfamilien mener det er "skikk og bruk". Tåpelig Men hva har det med saken å gjøre i dette tilfellet?
Stinelin Skrevet 6. februar 2012 #44 Skrevet 6. februar 2012 Sikkert ikke mye, beklager. Var bare noen som mente det var smålig å tenke på plass og økonomi i forhold til hvem man ber, men jeg mener det kan være mange grunner til å ikke be med følge.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #45 Skrevet 7. februar 2012 Jeg synes heller ikke man er smålig om man tenker pris når man inviterer. Mange bryllup har en kuvertpris på ca 1000kr, og det blir fort masse penger på folk man ikke har møtt engang. Vi har ca 10 personer det gjelder, og vi kunne altså spart, eller brukt 10.000,- på noe annet om vi ikke hadde bedt dem. Jeg har bitt i det sure eplet, svelget kamelen mothårs, og gått med på å be dem selv om jeg ikke har møtt dem, bare fordi svigerfamilien mener det er "skikk og bruk". Tåpelig Men det er her jeg mener hele problemstillingen er opp-ned. Hadde dere først laget gjestelisten, ville dere visst at "i vårt bryllup kommer 120 gjester" (tilfeldig valgt tall). Da kunne dere jobbet ut fra det - hvilket lokale er stort nok, hvor høy kuvertpris har vi råd til, hvordan organiserer vi overnatting for de som trenger det. Nå har dere som du sier valgt et opplegg først, og dermed blir antallet gjester et problem. Jeg skjønner det ikke.
Ninnin86 Skrevet 7. februar 2012 #46 Skrevet 7. februar 2012 Vi valgte å invitere alle +1, selv om det er 2 +1-er vi ikke har møtt! Disse to har dog takket nei til invitasjonen, så det er bare vedkommende vi kjenner som kommer. De har ikke vært sammen så lenge, så da mente de det var greit at den vi kjenner kommer alene Jeg mener man skal be +1 uansett dersom dette er kjæreste/samboer/ektefelle/partner. Dersom det er noen som "nesten" er sammen med noen ("holder på), mener jeg at man ikke behøver å be vedkommende! Jeg ville forøvrig syns det hadde vært rart å bli bedt i bryllup uten at min samboer (snart mann), som jeg har vært sammen med i mange år, ble bedt.. Men det er meg og min oppfatning, da
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #47 Skrevet 7. februar 2012 Men det er her jeg mener hele problemstillingen er opp-ned. Hadde dere først laget gjestelisten, ville dere visst at "i vårt bryllup kommer 120 gjester" (tilfeldig valgt tall). Da kunne dere jobbet ut fra det - hvilket lokale er stort nok, hvor høy kuvertpris har vi råd til, hvordan organiserer vi overnatting for de som trenger det. Nå har dere som du sier valgt et opplegg først, og dermed blir antallet gjester et problem. Jeg skjønner det ikke. Ja du kan så si... I vårt tilfelle startet vi ut med nettopp det. 120 gjester til middag. MEN da måtte vi kjøre 2 timer for å komme til et passende lokale som kunne ta så mange til bords. Isteden har vi derfor valgt å skjære ned på middagsgjester (og resten av venner/familie til kaffe og fest senere) og velge et av de lokalene vi ønsket oss her i nærheten, som da tar 85 til bords. Det var faktisk det største vi fant innen grei avstand. Jeg sier ikke at dette gjelder alle - men at det kan være så mange grunner til at brudepar gjør som de gjør, og hvis man ikke tenker lengre enn sin egen nese så kan man fort ende opp med å bli fornærmet uten spesiell grunn! Jeg sier ikke at dette gjelder
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #48 Skrevet 7. februar 2012 oops... forts. her: Jeg sier ikke at dette gjelder alle, men hvis man ikke tenker lengre enn sin egen nese, kan man fort ende opp med å bli fornærmet uten å ha noen som helst grunn til det! Dessuten - hvem sier at gjestelisten og lokalet ikke har vært bestemt på forhånd da? Kanskje man som nevnt over i andre innlegg, rett og slett ønsker å ha bryllupet sitt uten folk man kjenner og betale flere tusen ekstra for dette - i tillegg til å måtte velge et lokale man i utgnagspunktet ikke har så lyst til? De som ikke blir bedt vil uansett ikke være så gode venner av brudeparet - eller kanskje i det hele tatt aldri ha møtt de, så for de som må bli hjemme kan det umulig være et stort problem. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #49 Skrevet 7. februar 2012 Dessuten - hvem sier at gjestelisten og lokalet ikke har vært bestemt på forhånd da? Kanskje man som nevnt over i andre innlegg, rett og slett ønsker å ha bryllupet sitt uten folk man kjenner og betale flere tusen ekstra for dette - i tillegg til å måtte velge et lokale man i utgnagspunktet ikke har så lyst til? De som ikke blir bedt vil uansett ikke være så gode venner av brudeparet - eller kanskje i det hele tatt aldri ha møtt de, så for de som må bli hjemme kan det umulig være et stort problem. Poenget mitt er nettopp at gjestelisten og de praktiske spørsmålene bør være to separate saker. Hvis man først velger hvem man ønsker å feire ekteskapsinngåelsen sammen med, har man tatt det viktigste valget. Klart brudeparet skal velge hvem de vil ha der denne dagen - men ikke ut fra økonomiske motiver. Mener jeg.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #50 Skrevet 7. februar 2012 Poenget mitt er nettopp at gjestelisten og de praktiske spørsmålene bør være to separate saker. Hvis man først velger hvem man ønsker å feire ekteskapsinngåelsen sammen med, har man tatt det viktigste valget. Klart brudeparet skal velge hvem de vil ha der denne dagen - men ikke ut fra økonomiske motiver. Mener jeg. Gjestelisten og de praktiske spørsmålene er jo nødt til å henge sammen. Jeg vet ikke, men det er ikke alle som bor i store byer med flere muligheter for lokaler etc. Skal man være nødt til å invitere flere enn man har lyst til og måtte fire på andre ting i bryllupet sitt for at noens kjæreste en ikke kjenner skal bli invitert i bryllupet sitt? Eller ha festen på et kjedelig grendehus istedenfor en koselig restaurand/gård eller hva det nå skal være, for at disse partnerene man ikke kjenner skal bli invitert og fornøyde? Skal man måtte vente for å gifte seg fordi man ikke har råd til å invitere alle ukjente partnere? Nei, jeg er uenig - synes de som skal gifte seg skal få velge dette helt selv. Som sagt - de som vil kunne ende opp med ikke å bli invitert, vil jo ikke kjenne brudeparet så godt uansett. Mulig jeg er i det kverurlerende hjørnet i dag ;-), men ærlig talt så vil det alltid være noen som er misfornøyde for at de ikke ble bedt osv. Jeg har sett og lært nok til at det å holde bryllup såvisst ikke er noen spøk når alle skal være fornøyde. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #51 Skrevet 7. februar 2012 Skal man være nødt til å invitere flere enn man har lyst til og måtte fire på andre ting i bryllupet sitt for at noens kjæreste en ikke kjenner skal bli invitert i bryllupet sitt? Nei, nettopp ikke. Man skal finne ut hvem man vil ha sammen med seg den store dagen og så planlegge ut fra det. Men sånn til emnet i tråden: Jeg synes det er utrolig smålig når enkelte ikke ønsker å inkludere sin venns/slektnings livspartner (det må man jo nesten anta at det er, dersom de er samboere/forlovet/gift). Festen er til ære for brudeparet, og det er deres store dag - men den skal være til glede for alle gjestene, og vertskapets plikt er å sørge for at alle føler seg velkomne og har det bra.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #52 Skrevet 7. februar 2012 Nei, nettopp ikke. Man skal finne ut hvem man vil ha sammen med seg den store dagen og så planlegge ut fra det. Men sånn til emnet i tråden: Jeg synes det er utrolig smålig når enkelte ikke ønsker å inkludere sin venns/slektnings livspartner (det må man jo nesten anta at det er, dersom de er samboere/forlovet/gift). Festen er til ære for brudeparet, og det er deres store dag - men den skal være til glede for alle gjestene, og vertskapets plikt er å sørge for at alle føler seg velkomne og har det bra. I rest my case :-)
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #53 Skrevet 7. februar 2012 Sikkert ikke mye, beklager. Var bare noen som mente det var smålig å tenke på plass og økonomi i forhold til hvem man ber, men jeg mener det kan være mange grunner til å ikke be med følge. Den eneste grunnen, sånn helt egentlig, er jo at du mener den personen ikke er "viktig nok". Hvis et par har et etablert forhold, kan man ikke lenger forholde seg til dem som to enkeltpersoner - da ber man begge, med mindre det er jentekveld eller gutteøl eller en eller annen form for reunion. 2
Gjest navnelapp Skrevet 7. februar 2012 #54 Skrevet 7. februar 2012 Den eneste grunnen, sånn helt egentlig, er jo at du mener den personen ikke er "viktig nok". Hvis et par har et etablert forhold, kan man ikke lenger forholde seg til dem som to enkeltpersoner - da ber man begge, med mindre det er jentekveld eller gutteøl eller en eller annen form for reunion. Er det vennen eller følget som ikkje er viktig nok? Kjæresten min har mange studievennar som møtest til mandagspils iallfall ein gong i månaden. Dette har dei gjort i tjue år. Eitt par av desse er han nær på eit personleg plan, men utfrå måten dei møtest på så seier det seg sjølv at verken kjæresten min eller eg har ein relasjon til ein eventuell sambuar. Eg har vore med på denne mandagspilsen nokre gongar, den er open for partnerar, men denne spesifikke sambuaren (det er faktisk to, når eg tenker meg om) har eg aldri møtt, og kjæresten min har møtt henne to gongar. Ho er mindre viktig , heilt uviktig, faktisk, og det må ho vere innforstått med. Sånn er livet. Men no er vi langt frå ts sitt tema, den relasjonen vi snakkar om i hennar tilfelle er mykje nærare, og involverer tydelegvis begge i paret, men forloveden overstyrer. Det er noko anna. 3
LexSuperior Skrevet 8. februar 2012 Forfatter #55 Skrevet 8. februar 2012 Jeg føler i grunn ikke jeg har så mye mer å bidra med her, men jeg fikk svar på mye av det jeg lurte på med henhold til når man inviterer partnere. Vårt tilfelle handler i hvertfall ikke om tilfeldige venner eller noen man aldri har møtt som man føler seg forpliktet til å invitere. Det handler om at de vi feirer jul med, de samboeren min har feiret jul med - droppet å invitere ham. Og jo mer jeg forklarer situasjonen høyt jo flauere synes jeg egentlig at det er.
Stinelin Skrevet 8. februar 2012 #56 Skrevet 8. februar 2012 Den eneste grunnen, sånn helt egentlig, er jo at du mener den personen ikke er "viktig nok". Hvis et par har et etablert forhold, kan man ikke lenger forholde seg til dem som to enkeltpersoner - da ber man begge, med mindre det er jentekveld eller gutteøl eller en eller annen form for reunion. Nei, de er ikke "viktige nok" til at jeg har lyst til å betale 1000kr pr. kuvert og ha dem i tredagers bryllup. Er jo fremmede mennesker jo. Kompisen er viktig for mannen min, ikke (den mer eller mindre faste)kjæresten hans. Jeg synes det er mer smålig å bli fornærmet fordi man ikke blir invitert i bryllup til noen man ikke kjenner. Beklager at tråden drar ut TS. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #57 Skrevet 8. februar 2012 Nei, de er ikke "viktige nok" til at jeg har lyst til å betale 1000kr pr. kuvert og ha dem i tredagers bryllup. Er jo fremmede mennesker jo. Kompisen er viktig for mannen min, ikke (den mer eller mindre faste)kjæresten hans. Jeg synes det er mer smålig å bli fornærmet fordi man ikke blir invitert i bryllup til noen man ikke kjenner. Beklager at tråden drar ut TS. Akkurat DET er jeg jammen enig i!
Gjest "gjest" Skrevet 8. februar 2012 #58 Skrevet 8. februar 2012 Folk har mange merkelige preferanser rundt dette. Da et vennepar av meg og min tidligere samboer giftet seg inviterte de alle kompisene uten deres koner og samboere, og her snakker vi voksne folk i 30 åra. Det stussa jeg litt over for å si det mildt. Var vel knapt ei eneste jente i det bryllupet bortsett fra aller nærmeste familie :gjeiper: Bruden var antageligvis livredd for at noen andre kvinner skulle være penere på hennes store dag. Ellers så synes jeg det er skikk og bruk å invitere samboeren hvis de har hilst på denne. Hvis ikke så er det bare teit å bli sur for å ikke bli invitert til et bryllup hos noen man ikke kjenner.
Gjest "gjest" Skrevet 8. februar 2012 #59 Skrevet 8. februar 2012 Nei, de er ikke "viktige nok" til at jeg har lyst til å betale 1000kr pr. kuvert og ha dem i tredagers bryllup. Er jo fremmede mennesker jo. Kompisen er viktig for mannen min, ikke (den mer eller mindre faste)kjæresten hans. Jeg synes det er mer smålig å bli fornærmet fordi man ikke blir invitert i bryllup til noen man ikke kjenner. Beklager at tråden drar ut TS. Men du er klar over at en eventuell gave vil være betalt av begges penger hvis den skal være av samme verdi som kuvertprisen??
Almarea Skrevet 8. februar 2012 #60 Skrevet 8. februar 2012 Bruden var antageligvis livredd for at noen andre kvinner skulle være penere på hennes store dag. Ellers så synes jeg det er skikk og bruk å invitere samboeren hvis de har hilst på denne. Hvis ikke så er det bare teit å bli sur for å ikke bli invitert til et bryllup hos noen man ikke kjenner. Bruden er videre kjent for å være rimelig kontrollerende for å si det sånn :gjeiper: Vi var jo omgangsvenner med brudeparet alle sammen, det var derfor flere stusset litt når bare mennene våre ble invitert. Men, men folk er forskjellige.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå