Gå til innhold

Når inviterer dere +1?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tittelen sier vel sitt.. Jeg lurer litt på når det er vanlig å invitere kjærester, samboere etc. av venner?

Hvem gjør man det med?

Grunnen til at jeg spør er såklart fordi at jeg nylig ble invitert i bryllup uten samboeren min.. Stusset litt på det og da tenkte jeg.. Hvorfor ikke spørre her? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Høres umiddelbart litt rart ut. Når man er samboere er det naturlig å bli invitert sammen til ting og tang.

Har samboeren din truffet de som skal gifte seg? Er det venner eller familie? Hvis dette er en litt perifer venn så kan det kanskje forsvares hvis de prøver å holde antallet nede. Så det kommer litt ann på når det gjelder bryllup.

Fester og slikt tar jeg som en selvfølge å invitere kjærester til kompiser når disse har "gjort det offentlig".

Endret av pressplay
  • Liker 3
Skrevet

Høres umiddelbart litt rart ut. Når man er samboere er det naturlig å bli invitert sammen til ting og tang.

Har samboeren din truffet de som skal gifte seg? Er det venner eller familie? Hvis dette er en litt perifer venn så kan det kanskje forsvares hvis de prøver å holde antallet nede. Så det kommer litt ann på når det gjelder bryllup.

Fester og slikt tar jeg som en selvfølge å invitere kjærester til kompiser når disse har "gjort det offentlig".

Ja, det er en gammel barndomsvenn av meg. Hele familien pleier å komme hjem til oss i julen, på merkedager osv. De har møtt min samboer ved flere annledninger da. Det var derfor jeg stusset litt.

Ved et par annledninger har vi ikke invitert min barndomsvenn sin samboer, men han har bare automatisk tatt henne med som en del av "familien". Ikke det at vi har hatt noe imot det, for vi har jo invitert familien deres, men jeg stusset litt over at de ikke gjorde det samme tilbake nå.

Skrevet (endret)

I vårt bryllup inviterte vi samboere.

Det skal sies at disse samboerne har blitt venner av oss før bryllupet og derfor var helt naturlig å invitere, men hadde uansett invitert de!

Hadde det "kun" vært kjæreste (type vært sammen et par mnd), så hadde vi nok sett an. Kommer jo også an på om man skal ha stort bryllup osv.

Uansett syns jeg det er rart at din samboer ikke er invitert..

Kanskje du kan høre med de (feks sms om du syns det blir kleint) om også samboeren din er invitert?

Har et vennepar som rett og slett glemte å skrive samboeren navn, og når de ble gjort oppmerksomme på det, ga de med en gang klar beskjed om at vedkommende var invitert.

Edit: Skrivefeil

Endret av Lille Rosa
Skrevet

Vi inviterte samboere og partnere, selv om ikke jeg hadde truffet alle før. Det vil si. Sønnen til en av mine manns venner, som også jobber sammen med med min mann( sønnen altså) fikk ikke ha med seg sin kjæreste. Ganske enkelt fordi de hadde blitt sammen etter at gjestelista var satt. Og vi hadde en regel om at alle som var under 18, som ikke hadde med seg foreldre/ foresatte, ikke kunne være til stede når baren åpnet.

Vi hadde en del nieser til stedet som var under 18, men de hadde med seg foreldrene sine, samt at de dro uansett tidligt , de dro klokka 12, baren åpnet klokka 10

Hun var bare 16.

Foreldrene hennes var glad for det, pga at hennes svigerforeldre samt hennes kjæreste måtte bæres ut i bilen pga for mye innabords.

Skrevet

Kanskje det egentlig bare har noe med økonomien til brudeparet å gjøre? Mulig de bare måtte ha satt grensen en plass? Eller kanskje det har med plassen i lokalet å gjøre? Kan hende at brudeparet har stor familie de må prioritere, og da har plass til et fåtall av venner. Det blir nok et veldig hyggelig bryllup selv om du drar uten samboer, du kjenner jo sikkert mange andre der du kan catche up med :)

• Liker 2
Skrevet

Patetisk atferd. Hvis en ikke har råd til å invitere med følge kan en la det være, eller spare på noe annet. Jeg hadde blitt :snurt: hvis jeg hadde vært denne samboeren.

Skrevet

Nå har det jo vært en tråd om akkurat dette her, og jeg tror det ble svart av noen at man fint kan kutte ut samboere om man må prioritere ifht kostnad, plass osv.

Gjengangersvaret er jo at det er brudeparets dag, og de skal bestemme.

Jeg skal snart gifte meg, og skulle gjerne sluppet å invitere alle gjestene med følge. En del av venninnene mine og kompisene hans vet vi at får det vel så artig uten samboere, men det går litt på hvor godt disse kjenner resten av gjestene. Noen av dem har vi aldri møtt, og det irriterer meg å måtte invitere dem.

Vi gir altså etter for presset fra resten av familien om at "alle MÅ inviteres med følge, uansett". :sjenert:

Jeg synes det er naturlig å invitere med følge om man kjenner dem, men har full forståelse for dem som inviterer uten følge.

Skrevet

Ja, det er en gammel barndomsvenn av meg. Hele familien pleier å komme hjem til oss i julen, på merkedager osv. De har møtt min samboer ved flere annledninger da. Det var derfor jeg stusset litt.

Ved et par annledninger har vi ikke invitert min barndomsvenn sin samboer, men han har bare automatisk tatt henne med som en del av "familien". Ikke det at vi har hatt noe imot det, for vi har jo invitert familien deres, men jeg stusset litt over at de ikke gjorde det samme tilbake nå.

Da ville jeg spurt ham direkte. Kan jo hende at de tenkte som dere at samboer automatisk er med. Eller så var det gjort med overlegg for å begrense utgifter. Forståelig nok avhengig av hvor godt man kjenner hverandre, men vi dere har barn f.eks synes jeg det er veldig rart for da er man tross alt et etablert par.

Skrevet

Vi inviterte alle med partner som var i etablerte forhold da invitasjonen ble sendt.

Skrevet

Tror ikke brudeparet gjør noen av de valgene de gjør for " å være ekkel". Det er nok snakk om enten budsjett, eller plass i lokalet, vil jeg gjette på.

I vårt bryllup inviterte vi alle kjærester og samboere (selv de som ikke hadde vært sammen så lenge), da vi hadde plassen til det, og vi syntes det var koseligst, selv om vi ikke kjente alle (møtte bl.a. kjærsten til svigerbroren min for første gang).

Skrevet

I min vennekrets, inkludert meg selv har det som oftest vært snakk om plass. Økonomien er en ting, for det er ikke så mye forskjell med noen få fra eller til, men har man store familier så er det ofte en prioriterer disse til middagen, og så evt noen få venner - så får resten komme til kaffe og fest.

Til alle brudepars forsvar er det vel ikke snakk om å være ekkel, men om å måtte kutte med hard hånd noen ganger. Når vi var å så på lokaler så var det overraskende mange som ikke var så store som vi ønsket!

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å invitere +1 om jeg aldri har møtt personen/ikke har noe slags forhold til, og vennen/venninna mi FINT klarer seg en dag uten sin +1...

Vi har måtte gjøre det slik, rett og slett for at vi plutselig kom opp i godt over 150 om vi skulle invitere alle med +1.

Jeg har snakket med disse vennene om det, og de er faktisk bare glade for at de får en dag for seg selv. (Og nei, det er ikke bare noe de sier for å være "greie", jeg KJENNER mine venner, de sier ifra om de synes ting er feil osv...)

Det har ingenting med å være kjip/ekkel å gjøre, det handler bare om prioriteringer når det kommer til hvem vi skal be, budsjett osv.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tusen takk for så mange svar!

Det er fint med så mange innspill.

Grunnen til at jeg har reagert på dette er jo at vi alltid får hans samboer med eller så blir de hjemme!

Også er det litt dette med at min venns forlovede styrer hele showet. Hans familie tørr ikke si fra, men siden han ble sammen med henne så har han nesten ingen venner lenger, og han ser lite til familien sin med mindre hun er opptatt. Det er også litt derfor jeg har vurdert å spørre for jeg synes at dette er helt ok så lenge ikke alle hennes venner dukker opp med sine kjærester.

Da er det ikke greit for meg..

Jeg kan jo bare late som at jeg ikke har fått invitasjonen enda eller noe sånt. Det er jo bare noen dager siden han ba meg holde av dagen. Da sa han jo ingenting om at det bare var for meg..

Men det er klart at jeg klarer meg fint en dag uten samboeren min:)

Endret av ViaVitae
Skrevet

Kanskje det egentlig bare har noe med økonomien til brudeparet å gjøre? Mulig de bare måtte ha satt grensen en plass? Eller kanskje det har med plassen i lokalet å gjøre? Kan hende at brudeparet har stor familie de må prioritere, og da har plass til et fåtall av venner. Det blir nok et veldig hyggelig bryllup selv om du drar uten samboer, du kjenner jo sikkert mange andre der du kan catche up med :)

Det kan godt hende. Det er derfor jeg ikke har så lyst til å spørre. Respekterer økonomi og plass. Synes det er litt vanskelig. Men jeg får sikkert høre mer om det neste gang jeg ser noen i familien. Vi treffes ganske ofte.

Skrevet

Også er det litt dette med at min venns forlovede styrer hele showet. Hans familie tørr ikke si fra, men siden han ble sammen med henne så har han nesten ingen venner lenger, og han ser lite til familien sin med mindre hun er opptatt.

Da skjønner jeg litt mer... Uff, det var dumt :(

Gjest navnelapp
Skrevet

Vi har valt å utelate dei sambuarane ein av oss ikkje har møtt. Bortsett frå det får alle ha med kjæreste/sambuar. Dette er av omsyn til plassen, lokalet rommar eit visst antall gjestar, og då må nokon "på b-lista". Og eg syns heller ikkje det er hyggeleg å møte folk for første gong i mitt eige bryllup. Dei som er gjestar vil eg ha ein relasjon til frå før.

Skrevet

Jeg blir litt overrasket over at ingen setter opp gjestelisten først, og finner ut hva de har plass/råd til. Å stryke noen fra gjestelista av økonomiske grunner synes jeg blir ganske smålig. Da kunne man heller valgt en enklere form for feiring.

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

For oss handla det om at vi ville ha det spesifikke lokalet, der det er plass til eit visst antall menneske. Skulle vi "blitt pålagt" å invitere alle vennar inkludert sambuar, hadde nok den aktuelle vennen blitt strøken av lista og.

Skrevet

Da skjønner jeg litt mer... Uff, det var dumt :(

Ja.. Jeg tenker at det er jo normalt å ikke nødvendigvis invitere så mange venner eller kutte samboere, men hva med når man kun har 3-4 venner totalt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...