Gå til innhold

Må jeg betale studielånet de 15.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal betale studielånet mitt den 15.februar, men har dessverre hatt så store ugifter fra desember og frem til nå at jeg ikke har pengene - er helt raka fant!

Jeg får penger den 17. eller den 20.februar og har da nok til å betale studielånet, men betalingsfristen er jo den 15.!

Så spørsmålet er om jeg bare kan vente med å betale til den 17. eller 20.februar,

eller om jeg får denne fæle purringen på 2-300 kr?

Jeg har ikke flere betalingsutsettelser, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre...

Hilsen hun som bare har 400 kr å leve for i 14 dager.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du at du rekker å få en purring på 2-5 dager? :)

Skrevet

Tror du at du rekker å få en purring på 2-5 dager? :)

Jeg fikk purring samme dag som betalingsfristen var på tilbakebetaling av skatten min, så jeg vet ikke jeg :fnise: TS.

Gjest Blubberella
Skrevet

Man rekker ikke å få tilsendt purring på et par dager nei, men nå er staten såpass vrang at dersom man betaler for sent (omså bare én dag) må man betale purregebyret på nesten 300 kr. Man får et purrebrev der det står at dersom man har betalt i mellomtiden får man purregebyret lagt til på neste regning. Been there, done that. Tror neppe de har blitt snillere med årene ;)

Kan du ikke låne pengene fra venner/familie eller overføre fra mastercard eller noe (såfremt gebyret for overføring/kontatuttak ikke overstiger purregebyret fra Statens lånekasse da)?

• Liker 2
Skrevet

Jo, jeg får spørre noen, men liker det ikke ... så det ender vel med at jeg ikke spør!

Kan jeg prate med lånekassen og si at jeg ikke får betalt før 2-5 dager etter fristen?

Skrevet (endret)

Av ren nysgjerrighet; kan Lånekassen virkelig sende purregebyr på 300 kr om det går en dag over betalingsfristen? Jeg driver for meg selv, og jeg kan kun beregne renter etter fastsatte satser, men dette er kanskje et gode bare Staten har?

EDIT: PRESISERING: Jeg har vel betalt for sent to-tre ganger, men aldri lagt merke til dette fæle purregebyret. Det har kun vært 4-5 dager for sent, men da skal jeg jaggu passe på å betale 15.02 neste gang.

Endret av Cinderella_
Skrevet

Lånekassen legger det grisete purregebyret på neste faktura uansett om du er en dag for sen med betalingen. Det er slik det er i staten.

• Liker 1
Skrevet

Det er da bare å søke om kortvarig betalingsutsettelse :) Funker bra når man ikke kan betale på et par dager.

Skrevet

Søk om utsettelse, eller ring de og snakk med de. Det er alltid bedre å gjøre det, enn å bare utsette betalingne og håpe på det beste.

• Liker 1
Skrevet

Lånekassen legger det grisete purregebyret på neste faktura uansett om du er en dag for sen med betalingen. Det er slik det er i staten.

Good2know, da vet vi hvilken regning som alltid skal betales nøyaktig på forfall. Helst dagen før.

Skrevet

Og en kompis av meg fikk nettopp ettergitt purregebyret ved for sent betalt studielån (betalte type to virkedager for sent) etter skriftlig klage. Var en lang og seig prosess, men om man interesserer seg for slikt kan det være verdt kronene.

Skrevet

Av ren nysgjerrighet; kan Lånekassen virkelig sende purregebyr på 300 kr om det går en dag over betalingsfristen? Jeg driver for meg selv, og jeg kan kun beregne renter etter fastsatte satser, men dette er kanskje et gode bare Staten har?

EDIT: PRESISERING: Jeg har vel betalt for sent to-tre ganger, men aldri lagt merke til dette fæle purregebyret. Det har kun vært 4-5 dager for sent, men da skal jeg jaggu passe på å betale 15.02 neste gang.

Med ett leste jeg Satan :fnise:

Skrevet

Jeg har betalt 3-5 dager forsent flere ganger, og har aldri fått purregebyr på neste regning.

Skrevet

Lurt å ringe og gi beskjed uansett, da har du ditt på det rene:)

Bølle: er ikke det rett navn for lånekassen da? Satans Lånekasse klinger bedre enn Statens... :gjeiper:

Skrevet

Med ett leste jeg Satan :fnise:

Haha, kanskje mer passende. :lur: :lur: :lur:

Skrevet

Jeg har betalt 3-5 dager forsent flere ganger, og har aldri fått purregebyr på neste regning.

Det står på regningen min at om jeg ikke betaler innen fristen, må jeg betale et purregebyr på 280 kr ... :tristbla:

Kanskje jeg bare skal ringe Satans lånekasse for utdanning og spørre, og iallfall si ifra at jeg ikke kan betale før den 17. eller 20.feb. Har ikke penger til det ... :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Du kan logge inn på Dine sider på www.lanekassen.no og søke om kortvarig betalingsutsettelse der.

Husk at du bare kan få tre kortvarige betalingsutsettelser i løpet av hele nedbetalingstida.

Skrevet

Du kan logge inn på Dine sider på www.lanekassen.no og søke om kortvarig betalingsutsettelse der.

Husk at du bare kan få tre kortvarige betalingsutsettelser i løpet av hele nedbetalingstida.

Har man tre kortvarige itillegg til de 12 vanlige betalingsutsettelsene?

Skrevet

Som mange nevner så er staten den strengeste kreditoren som finnes. Det er mulig å utsette betalingen og det pleier jeg å anbefale folk å gjøre dersom det er litt trått økonomisk. Da blir neste betaling i mai, det vil dog påløpe ekstra renter. Så det kan være billigere å betale purregebyret dersom du vet at du har penger rundt 20 februar.

Utsettelsen gjøres evt. på dine sider hos Lånekassen. Veldig enkelt og du får godkjent med en gang, dersom du ikke har oversteget til sammen 3 år i utsettelser.

Mvh

Aude

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...