AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #1 Skrevet 5. februar 2012 Håper noen kan hjelpe meg med tips og råd Har en liten pusefrøken som må ut på en ganske lang flytur da vi skal flytte. Alternativet er å ha henne med på en biltur som strekker seg over flere dager. Jeg har aldri flydd med dyr før og har heller ingen familie eller venner som har gjort det... Noen som kan fortelle meg hvordan det foregår, hva jeg bør tenke på, osv? Tusen takk for all hjelp
LexSuperior Skrevet 6. februar 2012 #2 Skrevet 6. februar 2012 Hvor lang er flyturen da? Jeg har aldri flydd med katt før, men har sett en på et fly med meg. Den så ut til å lide litt.. Mjauet i et sett hele veien.. Det var innenlands i Norge så ikke så lang tur. Vi har bare kjørt med våre, men det har gått veldig bra. Da kan man stoppe når man vil, og man kan også gi dem rom nok til et toalett hvis de trenger det. Jeg tror kanskje at jeg ville gjort det. Men du kjenner din katt best:) Det var forresten en annen tråd her om katt og fly for ikke så lenge siden
ninuska_ Skrevet 6. februar 2012 #3 Skrevet 6. februar 2012 Min pus har flydd to ganger nå i jula. Det gikk kjempefint. Første gang mjauet han en gang eller to, mens andre gang var han kjemperolig. Skal du henne i kabinen? Jeg anbefaler sele, slik jeg ble anbefalt. Det er så deilig å ha kontroll over katten, i tilfelle noe skulle oppstå. Den første flyturen skulle pus absolutt ha hodet ut av bagen for å se, og da var det greit å kjenne at det nappet i båndet. Ellers gikk det fint gjennom sikkerhetskontrollen - jeg trodde jo at han kom til å få panikk, men han holdt seg inntil meg når jeg tok han ut. Inn og ut. Fort. Ikke la andre klappe hun. Det kan gjøre pus enda mer stresset. Husk: du må sjekke inn på en egen skranke for du må betale for pus sin flybillett. Og de skal kontrollere at alt er ok. Så ikke få panikk når du ikke får sjekket inn på de vanlige "boksene" på flyplassen eller over internett. Alt i alt, jeg flyr lett med pus igjen. Han syns fly er mye mer behagelig enn bil. I bilen hyler han, en eller annen vane han har fått, som han ikke hadde før. Og da slapper jeg også mer av når han er rolig. Sikkert stressa for det skjer mye nytt første gang, men han holdt seg så rolig som mulig! Hvor lang flytur er det snakk om? 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #4 Skrevet 6. februar 2012 Hei, TS igjen her Tusen takk for svar Det er snakk om en flytur på ca 3 timer så den blir ganske lang... Burde jeg ta med vannskål, kattesand for midlertidig toalett (på flyplassen) eller noe sånt? Er det best å ha katten i et bur av bag-typen eller vanlig stålbur? Hun har bånd og tolerer det brukbart (vi har henne bare i bånd når vi drar til dyrlegen) men er utrolig sterk i forhold til størrelsen...
Tulling Skrevet 7. februar 2012 #5 Skrevet 7. februar 2012 Størrelse på bur eller bag det er lov å ha med på fly er mye mindre enn standard plastbur, eller bur generelt. Hvis du skal ha katt i kabin er det best med en myk bag. Den skal være liten nok til at katten kan settes nede ved beina dina under den som sitter forran deg. Du kan finne målene for tillatt størrelse på nettsiden til flyselskapene. Hvor stor beinplass det er kan variere fra fly til fly, man kan være heldig og få plass til ett normalstort bur, men det er ikke noe å gamble på. Du kan risikere å bli avvist hvis det er ett fullt fly. Evt så kan de avvise deg på grunnlag av feil størrelse på bur. Jeg kjøpte katt i utlandet og fikk med ett bur som egentlig var litt for stort, men gamblet på at det skulle gå bra. Jeg hadde med en reisebag til katt i tillegg i håndbagasjen. Hadde flaks, havnet på ett fly med masse beinplass så slapp å kaste buret Jeg har hatt katt i kabin mange ganger, katten er helt stille og rolig Vær obs på at de kan kontakte deg for å booke deg om dersom det er pasasjerer som skal reise med det flyet som er allergiske. Min erfaring er at de som er allergisk ikke er flinke å gi beskjed, men det har som regel løst seg ved at jeg og/eller den andre personen har blitt flyttet til hver vår kant av flyet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå