AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #1 Skrevet 5. februar 2012 Siden det florerer av slike eksempler i trådene her, tenkte jeg det kunne vært gøy å samle historiene på ett sted. Min historie handler om meg selv. Da jeg gikk i tredjeklasse på barneskolen var det en psykisk utviklingshemmet jente i klassen min, og vi var derfor en liten klasse med bare 5 jenter og litt flere gutter. Jeg hadde kommet inn som ny i klassen noen måneder tidligere. En dag delte læren ut bursdagsinvitasjoner på vegne av den psykisk utviklingshemmede jenta, midt i timen, med høytidelig opplesing av navnene på invitasjonene. Alle jentene i klassen var invitert, utenom meg. Læreren gjorde til og med et nummer ut av det, og forklarte foran hele klassen at moren til jenta ikke ønsket meg i bursdagen siden jeg var ny. Ingen beklagelse, for det virket som læreren mente det var helt naturlig. Jeg satt der med klumpen i halsen og visste ikke hva jeg skulle tro, og jeg husker det var en veldig ekkel følelse. Når jeg tenker tilbake på det synes jeg det var utrolig dårlig av både moren og læreren at de kunne sette et barn i den situasjonen. Det gjør meg derfor veldig glad å lese at voksne i dag er så opptatt av at ingen barn må oppleve å føle seg ekskludert på den måten. Noen verre? 6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #2 Skrevet 5. februar 2012 Det var trist å lese, fikk vondt i hjertet på dine vegne Jeg er den som startet tråden om jenta som ikke ble bedt, tantebarnet mitt. Hun ble ikke bedt som eneste av 11 unger, og ble forferdelig lei seg. I dag tok jeg henne med ut på svømming, og på en finere resturant, det er ikke det rette plasteret på såret, men hun lo i allefall. 9
Gjest NozMonster Skrevet 5. februar 2012 #3 Skrevet 5. februar 2012 fy søren! det skjønner jeg godt at var sårende! jeg har ikke en verre- men jeg har erfaring på det samme som deg ja! alle jente i klassen ble bedt, untatt meg. jeg aner ikke åffer jeg ikke ble bedt heller! vi var bare 8 jenter i klassen hvor 4 var såkalte "populære" og 4 var såkaldte "supernerder". hun som hadde bursdag var en såkalt "nerd"- hun var til og med nerdete blandt nerdene også.. og jeg var en av de "populære", men alikevell så var jeg en av de få få fåå i hele klassen på 24 elever som faktisk var grei mot henne. barn kan være slemme mot hverandre må jeg si!
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #4 Skrevet 5. februar 2012 Det kan jeg tenke meg var trist for deg :S Men bare for å synse litt. Mange psykisk utviklingshemmede kan være veldig opptatt av rutiner, liker ikke nye ting. Kan det ha vært noe slik? Har tidligere jobbet på avlastning for psykisk utviklingshemmede, og det skjedde ofte de "kjørte seg fast i et spor" det var veeldig vanskelig å få dem ut av igjen, pga ting som ikke ble som de var vandt til. Kanskje det ikke falt de voksne inn å fortelle deg hvordan det var. 2
LexSuperior Skrevet 5. februar 2012 #5 Skrevet 5. februar 2012 Det kan jeg tenke meg var trist for deg :S Men bare for å synse litt. Mange psykisk utviklingshemmede kan være veldig opptatt av rutiner, liker ikke nye ting. Kan det ha vært noe slik? Har tidligere jobbet på avlastning for psykisk utviklingshemmede, og det skjedde ofte de "kjørte seg fast i et spor" det var veeldig vanskelig å få dem ut av igjen, pga ting som ikke ble som de var vandt til. Kanskje det ikke falt de voksne inn å fortelle deg hvordan det var. Men da deler man ikke ut invitasjonene foran hele klassen.. 7
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #6 Skrevet 5. februar 2012 Da jeg gikk på barneskolen var det sjelden at alle ble bedt i bursdager, det var vel ikke før vi begynte i 6-7. klasse at det ble vanlig. Det var en gutt som alltid ba alle i hele klassen, men det hendte ofte at bare noen av jentene ble bedt. Jeg hadde ikke så mange venner og var vel den av jentene som ble bedt i færrest bursdager av alle, men jeg klarer på en måte ikke å se problemet? Folk må jo få ha de de vil i bursdagsselskapet sitt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #7 Skrevet 5. februar 2012 Men da deler man ikke ut invitasjonene foran hele klassen.. Nei ikke nå til dags, men virker som vi snakker om noen år tilbake hvor det ikke var så "strengt" som nå Vi hadde hvertfall ingen regler om hvem vi inviterte i bursdag, det var mer vanlig å invitere på tvers av trinnene, alt etter som hvem man brukte å leke med på skolen/fritiden. 1
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2012 #8 Skrevet 5. februar 2012 "karme" kalles det. Da hadde du vel gjort noe stygt så skjebnen tok igjen. Stjålet fra moren din eller noe. Tenkt på det?
CalidumCor Skrevet 6. februar 2012 #9 Skrevet 6. februar 2012 (endret) Feilpost! Endret 6. februar 2012 av MieH
CalidumCor Skrevet 6. februar 2012 #10 Skrevet 6. februar 2012 "karme" kalles det. Da hadde du vel gjort noe stygt så skjebnen tok igjen. Stjålet fra moren din eller noe. Tenkt på det? Jah, DER har vi det! 5
Papirfly Skrevet 6. februar 2012 #11 Skrevet 6. februar 2012 I sjette klasse var jeg den eneste i en klasse på 26 som ikke ble invitert til klassefest. Alle holdt denne festen hemmelig for meg sånn at jeg ikke skulle bli lei meg, i det minste.
pinar Skrevet 6. februar 2012 #12 Skrevet 6. februar 2012 I sjette klasse var jeg den eneste i en klasse på 26 som ikke ble invitert til klassefest. Alle holdt denne festen hemmelig for meg sånn at jeg ikke skulle bli lei meg, i det minste. Ja det var jo omtenksomt...
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #13 Skrevet 6. februar 2012 R I sjette klasse var jeg den eneste i en klasse på 26 som ikke ble invitert til klassefest. Alle holdt denne festen hemmelig for meg sånn at jeg ikke skulle bli lei meg, i det minste. Stakkars.. Vet du hvorfor du ikke ble invitert? Hvordan fikk du vite det da?
Papirfly Skrevet 6. februar 2012 #14 Skrevet 6. februar 2012 R Stakkars.. Vet du hvorfor du ikke ble invitert? Hvordan fikk du vite det da? Klassens mobbeoffer. Ikke fordi det var noe galt med meg, jeg var en helt normal unge, men jeg var vel et lett offer. Jeg bare ler av det i dag, egentlig. Jeg fikk vite det fordi venninnene mine dro dit selv om de visste at jeg ikke var invitert. De hadde veldig dårlig samvittighet etterpå, da.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #15 Skrevet 6. februar 2012 Min historie er vel ikke så ille.. Synes jo selv den er litt morsom selv om det var smertefullt der og da:p Jeg og en venninne fra barneskolen bodde bare noen minutter fra hverandre. En dag i 5.klasse kom alle jentene gående pyntet fra henne litt utpå kvelden. Så spurte jeg hvor de hadde vært, og de sa at de hadde vært i ******s bursdag. Jeg ble skikkelig lei meg og skuffet. Og de spurte hvorfor ikke jeg var der. Da sa jeg jo at jeg ikke hadde blitt invitert. De virket veldig overrasket og sa at de trodde at jeg skulle ha vært der. Noen timer senere viste det seg at de hadde rett.. I postkassen til min far lå en invitasjon, men jeg var hos min mor.. Kjipern med skilte foreldre i blant! 1
Gullo Skrevet 6. februar 2012 #16 Skrevet 6. februar 2012 Hva?? Skjer dette virkelig i klasser med så få elever? Forstår hvorfor ikke alle blir bedt når det er klasser på over 20, men ett lite barn skal uansett ikke stå alene igjen.. På barneskolen gikk jeg i en klasse på 14 stk. og det var en selvfølge at alle var innvitert!
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #17 Skrevet 6. februar 2012 Da jeg gikk i tredje klasse ba jeg hele klassen i min bursdag. Av 20 stk kom 1! Følte meg dum når jeg ringte til noen og lurte på om de kom. En skulle se på tv og ei annen var ute og lekte. Følte meg ikke så høy i hatten da:( 2
Gjest Kl Skrevet 6. februar 2012 #18 Skrevet 6. februar 2012 På skolen der mine barn går har vi klare skriftlige regler på bursdager. Enten inviterer man hele klassen ellers inviterer man alle i klassen av samme kjønn. Helt supert. Da vet alle hva de har å forholde seg til 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #19 Skrevet 6. februar 2012 En i klassen bodde 4 hus nedenfor meg. En dag satt hun ute og fortalte meg alt som skulle gjøres på dagen. Å hvor jeg gledet meg. Neste dag på skolen virket de fleste så rare,ungikk meg. Noen dager senere satt samme trollet og fortalte meg hvor festlig de hadde hatt det. Jeg har dag tre mnd etter henne. Ca tre dager før min dag,kom de en etter en og sa: om du skal invitere meg,så kan jeg desverre ikke komme på dagen din. Det året valgte jeg ikke å feire dagen,uten å begrunne det for mine foreldre. Trollet som jeg her kaller henne,drev det vi kaller skjult mobbing. Klassens populære osv.. Skoleflink,så det var ikke så synlig det hun gjorde. Det har satt sår i meg. I 6 klasse var jeg på veg hjem en sen ettermiddag. Tenkte at jeg skulle ringe på en dør hvor det bodde en i klassen. Hun ble sprut rød.......de hadde fest der.Jada trollet var der,og noen fra paralellklassen. Jeg er voksen i dag,de jeg omtaler overser meg også i dag. Tolker det dithen at de er flau.Trollet har jeg truffet,men det er ingen kontakt. 3
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2012 #20 Skrevet 6. februar 2012 Disse historiene illustrerer jo veldig godt hvorfor det skal være de voksne som bestemmer over gjestelista - og hvorfor tydelige regler er helt nødvendig. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå