Gå til innhold

Soveglad toåring!!!

Lisa Lill

Anbefalte innlegg

Min datter på 2 og ett halvt år trenger fortsatt masse søvn.

Det er jo selvsagt jeg kjempeglad for... :lol: Men folk jeg snakker med lurer veldig på hvordan jeg får det til. Om jeg putter noe oppi glasset, og forskjellige slike kommentarer. Hun sover ennå ca. 2 timer om dagen. Om kvelden legger jeg henne halv åtte, da sovner hun med en gang. Våkner kl åtte om morgenen. Kan også sove til ni, alt etter om det er rolig i huset. Kan sove veldig sent på dagen uten at det har innvirkning på leggetiden om kvelden. Jeg har det veldig fint, ikke sant... :rosasmil:

Men det er visst bare min jente som er slik. Alle som jeg har snekket med har barn som sluttet å hvile på dagen ihvertfall før de var ett og halvt år.

Viss jeg ikke legger henne, finner hun pleddet sitt og sovner på sofaen utpå dagen. Finnes det noen som har ett slikt murmeldyr... Føler vel egentlig at det litt unormalt, får endel negative kommentarer også.

Kanskje det er misunnelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min eldste var/er også et murmeldyr, bare synd jeg ikke skjønte det før jeg fikk en til. :lol:

Han sov 2 - 3 timer på dagen helt til han var 3 år. Hadde aldri noen betydning for nattesøvnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige deg som har et barn med godt sovehjerte.

Men du er ikke alene. Det er faktisk slik at de fleste barn sover mer og bedre enn foreldrene tror. Det du beskriver er akkurat passelig for en på 30 mnd, og du trenger ikke slutte med dagsøvnen før du ser at barnet ikke er trøtt på dagtid. Vi har barn i barnehagen som er året eldre som fremdeles hviler i barnehagen på dagen.

Kos deg med soveklumpen din :kgblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste sluttet å sove to timer rundt to årsalderen. Men minsten sov to timer frem til 3, og kan ennå sove litt når han kommer hjem fra bhg... (snart fire)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sånn da jeg var liten (i følge mine foreldre).

Det er sikkert vanligere at ungene ikke er så soveglade, men det er jo ikke noe galt i være det heller.

Gled deg over det du. Høres unektelig ganske behagelig ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Primula

Det er ikke uvanlig at unger på 2- 2 1/2 sover om dagen. Alle i min datters barnehage sover en liten dupp, alt fra 30 min til 2 timer.

Kos deg med soveungen din du. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også en slik 2 (snart 3) åring. hun sover en time eller mer stort sett hver dag. jeg pleier ikke å legge henne, men hun ber stort sett alltid om å få "slappe av litt". da legger hun seg på sofaen, og der sovner hun. hun legger seg mellom 19 og 20 (litt senere nå i julen, må prøve å komme tilbake til nærmere 19....) og sover ca 11-13 timer.

not bad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min var akkurat sånn. Hun sov 2-3 timer på dagen, og sov som en stein hele natta i tillegg!

Så som andre her sier, slapp av og nyt det!

Jenta mi begynte i barnehage akkurat da hun fylte 3, og der hadde de ikke hviletid. Så da måtte vi venne henne av med dagsoving. Men hun var veldig trøtt en stund, da ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

Vesla hos oss (ble 2 i aug) sluttet å sove på dagen nå i julen. men før det sov hun gjerne 1-2 timer.. Da og nå legger hun seg mellom 19-20. Og dersom det ikke ringer noen vekkerklokke sover hun gjerne til 10...

(ja hun ligner på pappan sin)

Er ganske mange ganger jeg har sett morgen-barnetv alene...

Synes det er ganske morro når to-åringen bare vrir seg i senga og sier; mele natta mamma, kose mele..., når vi forsøker å vekke henne. Blir spennende når hun starter på skolen dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du er ikke den eneste nei..

Poden her i huset er nå 2 1/2 år, og sover glatt 12-14 timer på natta, og sover i tillegg ca. 2 timer på dagtid. Ingen problemer her heller, han er et lite murmeldyr :D

Ellers må jeg jo få si at han er en veldig aktiv kar når han er våken da.. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg synes nesten det er mer å bekymre seg over hvis to åringen ikke sover en lur på dagen. Desverre har jeg sett mange barn som egentlig trenger det men ikke vil. De kan være veldig trassige og agressive fordi de egentlig er trøtte. Skal vedde for at datteren din er ei solstråle mesteparten av dagen når hun er våken. Hun har det bra med seg selv med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Murmeldyr her i huset også. Han sov tre timer på dagen helt til han var tre år.

Og da han var baby var han helt ekstrem! Sov hele natta fra han var 5 dager gammel.....og sovnet om kvelden i 8 tiden også måtte jeg vekke han i 10 tiden for i det hele tatt få mat i han!!! Begynte jo nesten å tro det var noe alvorlig galt..........??

Nå er han snart 6 og trenger fremdeles mye søvn. Legger seg kl 19 og sover da til åtte. Deilig!!!!

Og får han ikke de timene blir han ganske så ute av lage!

-Charmina :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...