AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #1 Skrevet 5. februar 2012 Hei! For et par uker siden ble bloggen min (som jeg hadde på blogg.no) stengt pga at jeg hadde lagt ut et bilde med en person som ikke hadde godtatt det selv i tillegg til at jeg hadde brukt logoen til en bedrift uten å ha lov. Personen var sladdet og umulig å kjenne igjen. Greit nok, burde ha tenkt litt lengre, men hva med alle toppbloggerne som legger ut bilder av fremmede hele tiden uten å sladde ansikter? Hvorfor blir ikke de sperret?? I tillegg bruker de jo ofte bilder de finner på feks. Flickr uten å legge ved link til bildet. Dette er vel å bryte copyrighten? (Typisk eksempel: bloggeren skal på ferie til Hawaii og legger ut et bilde av stranda hun gleder seg til å ligge på, som hun selvsagt har funnet på flickr eller googlet seg til fordi hun enda ikke har vært der). Finnes det en nettside hvor man har lov til å "stjele"bilder? Hva med når man legger ut bilde av feks et hotell man skal bo på eller en restaurant uten å ha spurt om å få bruke bildene deres? Lurer på hvorfor toppbloggerne slipper unna, mens andre blir sperret? Finnes det forresten en oversikt og lover og regle ift blogging som jeg kan lese meg opp på for å bli litt klokere på ting?
Gjest Consensio Skrevet 5. februar 2012 #2 Skrevet 5. februar 2012 Andre toppbloggere har spurt om lov da? Eller lagt ut bilder av offentlige personer, bilder som er tillatt å bruke.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #3 Skrevet 5. februar 2012 Andre toppbloggere har spurt om lov da? Eller lagt ut bilder av offentlige personer, bilder som er tillatt å bruke. Ofte er det bilder tatt på gata/uteplass/buss og går sterkt ut i fra at de ikke har sprunget rundt etter alle for å spørre om det er greit at de havner på bloggen deres. Jeg vet at noen av toppbloggerne "låner" bilder fra Flickr uten å linke eller spørre om lov (har spurt flere av dem og fått svar på at de ofte gjør det) så regner med det er ganske vanlig praksis. Virker som om de slipper unna fordi blogg.no tjener masse penger på dem..
Gjest Consensio Skrevet 5. februar 2012 #4 Skrevet 5. februar 2012 Om man tar bilder av plasser med mye mennesker så har man lov til det uten å spørre alle som har vært med på bildet dersom det ikke er noen spesifikke personer i fokus. dersom man har enkelte personer i fokus så skal de spørre om lov til å ta bilde av dem. Noen fotografer bryr seg ikke om deres bilder blir brukt, og derfor har Bloggerene heller ikke fått "straff" for å ha tatt deres bilde, andre bilder er allmannseie, noen fotografer vet ikke om at deres bilde har blitt stjålet (da tipser man dem om det) osv Min praksis er at dersom jeg finner ut at noen har brukt ett av mine bilder uten min tillatelse, er at de får en fin regning i posten. Det lureste man gjør er å spørre fotografen om lov. Som regel så kan man bruke bildet gratis, gjerne ved at man linker tilbake til deres side e.l
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #5 Skrevet 7. februar 2012 Om man tar bilder av plasser med mye mennesker så har man lov til det uten å spørre alle som har vært med på bildet dersom det ikke er noen spesifikke personer i fokus. dersom man har enkelte personer i fokus så skal de spørre om lov til å ta bilde av dem. Var faktisk ikke klar over at man har lov til å publisere bilder av mennesker hvis det er flere der. Uansett så er det flere bloggere som skriver noe om en spesifikk person på bildet og feks. lager en runding rundt personen. Noen fotografer bryr seg ikke om deres bilder blir brukt, og derfor har Bloggerene heller ikke fått "straff" for å ha tatt deres bilde, andre bilder er allmannseie, noen fotografer vet ikke om at deres bilde har blitt stjålet (da tipser man dem om det) osv Hvordan vet man om en fotograf ikke bryr seg om bilder blir brukt? Min praksis er at dersom jeg finner ut at noen har brukt ett av mine bilder uten min tillatelse, er at de får en fin regning i posten. Det lureste man gjør er å spørre fotografen om lov. Som regel så kan man bruke bildet gratis, gjerne ved at man linker tilbake til deres side e.l Det er sikkert ikke alltid at toppbloggerne bryter reglene, men vet at de gjør det noen ganger. Synes bare det er for dumt at noen skal få lov til å bryte reglene, mens andre "mindre viktige" personer får stengt bloggen sin. Jeg fikk ingen beskjed om det og bloggen er fjernet for godt.. men men, det er vel sånn det er blitt.
Gjest Consensio Skrevet 7. februar 2012 #6 Skrevet 7. februar 2012 Men om de markerer ett menneske og skriver noe spesifikt om det mennesket, er da den personen på bildet en offentlig person? Man har jo lov til å legge ut bilder på offentlige personer. Har du meldt ifra om de som legger ut bilder ulovlig da? For det er ikke lett å få med seg alt som blir lagt ut på nettet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå