Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg ønsker å bli "når jeg blir voksen", men jeg synes sosiologi studiet virker interessant. Det jeg lurer på er hvordan studiet er og hva jeg kan bli etter endt studiet? Fortell gjerne hvilke by du studerte i og om miljøet var greit :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jag har inte studerat sosiologi men har själv sökt det till hösten. Vill väldigt gärna studera ämnet, tycker också det verkar otroligt intressant :) Vet att man gärna kan jobba inom HR, som lärare i ämnet sosiologi eller gå vidare och forska till exempel...Tror man bör kombinera det med något "nyttigt" för att det inte ska bli för "flummigt"..Har hört många andra som är missnöjda med att ha studerat just detta för att man inte "blir något".

Skrevet

Jeg har en bachelor i sosiologi fra NTNU. Studiet i seg selv synes jeg var kjempebra, da det er bredt og man lærer veldig mye om samfunnet. Man lærer å formulere seg og diskutere. Man får lære om hvorfor samfunn og individ er slik som det er. Om du absolutt ikke har peiling på hva du skal studere, så tror jeg nok at sosiologi kan være et bra valg. Begynn med et årsstudium og se om det passer deg bra nok til å gå over på bachelor.

Alt i alt synes jeg sosiologistudiet er kjempebra, men med det ene unntaket: jobbmuligheter og spørsmål som "åh, sosiologi. ja, hva blir du av det da?". Det beste er nok å ha en plan om hva du vil jobbe med når du starter studiet. Da kan du skrive oppgaver etter det som lønner seg mest i forhold til jobbsøking. En venn av meg med master i sosiologi jobber i et firma som evaluerer og hjelper bedrifter med å optimalisere driften sin. Han skrev masteroppgave om bedriftskultur.

Kan i tillegg nevne at jeg har fått skryt i flere jobbintervju for utdanninga mi. Nå jobber jeg i en hotellresepsjon, men jeg har fått beskjed om at når jeg har vært der et par år, så vil det være interessant å ha meg med videre oppover i systemet pga utdanningen :)

Sosiologimiljøet i Trondheim har vært kjempebra mens jeg har gått der. Det er arrangert quiz og pils ofte, og selve bachelorgraden var bra oppbygd. Men, de har forandra en del på graden etter at jeg slutta, så jeg vet ikke om de har forandra den til det bedre eller det verre.

Skrevet

Jeg har studert sosiologi. Det er interessant, ja, men jobbmulighetene er omtrent lik null. Tror faktisk ingen jeg kjenner fra studiet har fått relevant jobb (noen har gått videre til master, og da er det vel kanskje litt enklere).

Skrevet

Ja många säger att jobbmöligheterna är noll efter sociologi..Har ni som säger det gått direkt från videregående till att studera sociologi?

Själv är jag 26 och har 10 års arbetslivserfarenhet i tillägg till 3-årig videregende så kanske det är lite annorlunda..Hoppas iafallall att det kan hjälpa lite med mycket arbetslivserfarenhet från tidigare efter avslutade studier..

Sorry om jag "stal" tråden, vet att frågan var riktad mot de som har studerat sociologi..hoppade in här då jag är nyfiken på samma sak : )

Skrevet

Ja många säger att jobbmöligheterna är noll efter sociologi..Har ni som säger det gått direkt från videregående till att studera sociologi?

Själv är jag 26 och har 10 års arbetslivserfarenhet i tillägg till 3-årig videregende så kanske det är lite annorlunda..Hoppas iafallall att det kan hjälpa lite med mycket arbetslivserfarenhet från tidigare efter avslutade studier..

Sorry om jag "stal" tråden, vet att frågan var riktad mot de som har studerat sociologi..hoppade in här då jag är nyfiken på samma sak : )

Jeg er AB#3, og jeg har jo allerede fått lovnader om at min utdanning vil hjelpe meg så snart jeg får mer erfaring. På NTNU har vi fått besøk av flere som har steget i gradene på grunn av sin utdanning, men de poengterer at med kun bachelor, så må man finne seg i å ta seg en litt enklere og mindre lønnet jobb til å begynne med. Så jeg tror nok du får en fordel med din arbeidserfaring, selv om det selvfølgelig har en del å si hva du har jobbet med.

Skrevet

Jeg er AB#3, og jeg har jo allerede fått lovnader om at min utdanning vil hjelpe meg så snart jeg får mer erfaring. På NTNU har vi fått besøk av flere som har steget i gradene på grunn av sin utdanning, men de poengterer at med kun bachelor, så må man finne seg i å ta seg en litt enklere og mindre lønnet jobb til å begynne med. Så jeg tror nok du får en fordel med din arbeidserfaring, selv om det selvfølgelig har en del å si hva du har jobbet med.

Tack för svar. Jag har jobbat bland annat inom hotell, som resepsjonist och back-office, nu jobbar jag som reisekonsulent på reisebyrå. Tror det är ganska vanligt att få börja lite "längre ner" sådär direkt efter utbildningen men det är betydligt större chanser att gå vidare och utvecklas med en utbildning i grunden, än om man inte har det.

Gjest Katten.
Skrevet

Om du ikke har interesse av veldig mye statistikk og meget tørre formuleringer: gå amok.

Jobbmulighetene er dog ikke så mange, om du ikke tar doktorgrad/spesialiserer deg innenfor et felt, men det er et kjekt supplement til CVen.

Skrevet

De jeg kjenner som har studert sosiologi har gått over på en annen mastergrad/annet studie fordi de anså jobbmulighetene som små.

Rett og slett.

De jeg kjenner som har fullført en mastergrad fikk jobb, men ikke relatert til sosiologi. De tar gjerne en helt annen type jobb, og sliter litt i konkurranse med de som har relevant utdannelse ifht de stillingene.

Skrevet

Jeg har to venner som har master i sosiologi med fokus på arbeidsliv. De har begge fått konsulentstilling i det offentlige. Det er en god del statistikk, vær obs på det! Men hvis du peiler studiene inn mot noe litt konkret, helst arbeidsliv og slikt, er det lettere å få jobb enn hvis du studerer noe vagt og teoretisk.

Skrevet

Tusen takk for svar :)

- TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...