Gjest Lea Skrevet 5. januar 2004 #21 Del Skrevet 5. januar 2004 Hvis jeg finner enkle, litt store vindspill, så passer det fint. Jeg tror ikke at det passer med små utgaver med masse dingeldangel på i alle fall. Og alternative butikker finnes det nok av her. Skal ta meg en tur i løpet av uka, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2004 #22 Del Skrevet 6. januar 2004 Herstal har mange tøffe lamper som kan henges i vinduet. Se her http://www.herstal.dk/products/?productgroup=3 De fås som regel i mange farger. Christiania Belysning fører merket. Men jeg er litt usikker på om de passer stilen din.... Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 6. januar 2004 #23 Del Skrevet 6. januar 2004 Kommer ikke på navnet på den planten jeg vil anbefale deg, *gruble*, men den er lik gullranke - men uten det gule i. Gartneren kalte den "siste sjanse" når jeg bodde i leilighet med sentralvarme. Ikke er den dyr, den vokser relativt fort, har overlevd lenge i mine solrike vinduer og tåler å tørke ut. Ikke noen fancy plante, men grønn, fin og billig. Ellers finnes det jo endel "nye" planter, som ser tøffe ut, men jeg er usikker på hvordan de oppførerer seg. (rettere sagt - de liker ikke måten jeg oppfører meg på=) Det finnes masse tøff keramikk, men de kan jo være relativt dyre - ihvertfall hvis du skal ha flere. Det går jo ann å male helt enkle "kjipe" hengeampler - med f. eks sandmaling. Sikkert tøft med grov keramikk kominert med kunstglass... altså sånne kunstglass plate i med sterke farger på som er kjempeflotte når lyset skinner igjennom. Ellers kan det jo være tøft å lage en hylle i det ene vinduet. En hylle nesten helt øverst der du kan sette planter som henger nedover. På undersiden av hyllen kan du henge f.eks en telysestake i farget glass eller no smijerns oppheng. Okei..nå må jeg gi meg før jeg tar helt av her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 6. januar 2004 #24 Del Skrevet 6. januar 2004 Ikea har jo noen nye uroer nå.. kanskje det hadde vært noe? > Ikea: Dekorasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 6. januar 2004 #25 Del Skrevet 6. januar 2004 Hva med å montere glasshyller tvers over vinduene og sette noe du liker på dem? Et eller annet i fargerikt glass som kan slippe lys gjennom, men som gir litt spennende effekt. Du kan jo plassere en hengeplante på hver hylle også.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 6. januar 2004 #26 Del Skrevet 6. januar 2004 Oj.. flere svar :D 1. Hyller er ikke aktuelt. Karmen er ikke dyp nok. Og det hadde aldri litt plass til en plante på en hylle som er inni den karmen der. *ønker seg dypere vinduskarmner* 2. Uroene til IKEA har jeg sett på. De er altfor "moderne" og gorete til å passe inn hos oss. 3. Lamper blir altså litt smør på flesk, ettersom det er masse downlights der. 4. Siste sjanse-planter er sikkert perfekt. Bør kanskje ta en tur på plantasjen og røske tak i en eller annen gartner eller noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 6. januar 2004 #27 Del Skrevet 6. januar 2004 *SUKK* Du Lea du Lea. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 6. januar 2004 #28 Del Skrevet 6. januar 2004 Lag dypere vinduskarmer da vel. I min leilighet så er det også små vinduskarmer i utgangspunktet, men på stua, der det er ett stort vindu, så har de montert opp "ekstrakarm" videre utover som er festet med under med sånne dekorlist-fester, L -er som har en langkant festet til veggen og en langkant festet til ekstrakarmen. Ekstrakarmen er lagt litt i overkant, slik at helt inners i vinduskarmen så er det kanskje 3-4 cm av den orginale vinduskarmen, også er den nye lagt på oppå og utover langt nok til at jeg har gooood plass til lysestaker, potteplanter og alt annet jeg kunne hatt llyst å ha i dyp vinduskarm!! Vet ikke helt om jeg gjorde meg forstått men.... :oops: Det ser ikke ut som ekstrakarm før du ser etter under, for da ser du festene. men de er jo ikke skjemmende, så det gjør ikke noe, samt at jeg har en av sofaene forran der lell, så det skjermer litt det og. det ser heller ikke hjemmesnekra ut, det ser helt fint ut. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 6. januar 2004 #29 Del Skrevet 6. januar 2004 Jeg har også sittet og lutr på hva vi skal ha i vinduet vårt på stua nå, men kom jo på at vi skal kjøpe persienner. Takk den som skrev det her hadde faktisk glemt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 6. januar 2004 #30 Del Skrevet 6. januar 2004 eller dere kan bygge ut en skap-løsning under, slik at den da "nye" vinduskarmen blir en "boks" som går helt til bakken, med enten åpne hyller eller dører forran slik at du også kan bruke plassen under til oppbevaring e.l. (dersom man ikke ønsker "ektra-karm" som stikker lenger ut en veggen rundt vinduet ellers, slik det vil gjøre i mitt første eks. Men du legger ikke merke til det, for gardiner på gardinstenger blir jo hengende lenger ut fra veggen en selve "karmen" de også og vil dermed gå i flukt med karmen som stikker ut. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 6. januar 2004 #31 Del Skrevet 6. januar 2004 Vi har løst problemet med vinduskarmen med å sette lav, lang benk under vunduene i stua. Da får vi plass til planter og annet nips uten å snekre. Men vi kan fortsatt ikke sette opp noen hylle i vinduet, da. Helt ærlig, så vet jeg ikke som det hadde passet med hyller der heller. Og ja, jeg er vanskelig Og stilen min/vår er ikke helt etter læreboka heller. Har ingenting i mot å blande forskjellige stiler altså, for det gjør vi fra før. Men ettersom møblene våre er store og røffe, så passer det svært dårlig med spinkle stål/glass-dekorasjoner her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2004 #32 Del Skrevet 6. januar 2004 Men hva slags julepynt hadde du i vinduet da? Går det an å bruke "prinsippene" fra julepynten (hvis du skjønner hva jeg mener?) og lage/kjøpe pynt som kan henge hele året? Dersom det hang en julenisse der kan du heller henge opp en maske og i steden for en bjelle/klokke kan du dekorere en terracottakrukke og henge den oppned. Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 6. januar 2004 #33 Del Skrevet 6. januar 2004 Dersom det hang en julenisse der kan du heller henge opp en maske og i steden for en bjelle/klokke kan du dekorere en terracottakrukke og henge den oppned. Det var slike krukker jeg hadde til jul . Men de er litt for julete de jeg har. Kanskje jeg kunne lage noen helårskrukker? God idè! Og den ligger jo rett forran nesa mi Billig er det jo også! Må bare finne et mønster eller en teknikk og farger som passer. Det koster jo bare noen lusekroner, så jeg kan heller male dem om og bruke dem et annet sted om de ikke passer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2004 #34 Del Skrevet 6. januar 2004 Kan jeg få foreslå å lime på hyssing/tau og noen skjell...? Passer det med den "grove" stilen deres? Da må du ikke male krukken heller. Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 6. januar 2004 #35 Del Skrevet 6. januar 2004 Tror kanskje ikke at skjell og hyssing passer helt inn i stua vår. Jeg mangler noen fargeklatter synes jeg. Rødt blir litt for julete, men kanskje en mørekere terracotta eller burgunder/vinrødt? Jeg kan jo evt. male et enkelt mønster på krukkene i kremhvitt eller noe sånt, for å gjøre dem litt mer spennende og mindre julete? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 6. januar 2004 #36 Del Skrevet 6. januar 2004 Men jeg kan kanskje henge dem opp i en grov hyssing? Røde silkebånd passer kanskje ikke så godt hele året Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 6. januar 2004 #37 Del Skrevet 6. januar 2004 Jeg har to kraftige doble lysestaker i messing - med lang stang -hengende - enten med lys - eller med "oljelampe-lys".. kjempekoselig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ingeline Skrevet 6. januar 2004 #38 Del Skrevet 6. januar 2004 Jeg tror kanskje du skrev at du ikke ville ha glasspynteting i vinduet ditt, men jeg prøver meg likevel: I stuevinduet vårt - og vi har heller ingen minimalistisk stil - har vi to sommerfugler laget i gladd og stein. Veldig fine når sola skinner gjennom glasset. Sommerfuglene våre har vi kjøpt i Tallinn, og jeg liker dem kjempegodt. De er dekorative, ikke minimalistiske og spinkle, men tar heller ikke noe av lyset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 6. januar 2004 #39 Del Skrevet 6. januar 2004 Glass er greit, så lenge det ikke er noen spinkle greier ala lysekrone eller helt klart glass og BARE glass. Jeg tror at julepynten skal få seg en liten ansiktsløftning med noen strøk maling og litt mønster i første omgang. dessuten er Tallin ganske langt å reise for vinduspynt da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå