Gjest Lea Skrevet 5. januar 2004 #1 Del Skrevet 5. januar 2004 Det ble litt tomt i vinduene mine etter at julepynten forsvant. Jeg leter desperat etter noe å henge opp i 3 vinduer i stua. To av dem er store (1x1.5 meter?) og de sitter tett innpå hverandre (bare lister mellom). Det tredje er et vanlig vindu (1x1 meter). Hos oss er det meste veldig røft. Det passer derfor dårlig med sånne små glassdingser og andre gjenstander som er små og spinkle. Er heller ikke særlig begeistret for klart glass og stål. Vil gjerne ha noe med farge på. Desverre har jeg ikke grønne fingre heller og er redd for at grønne hengeplanter ville blitt til brune tråder etter kort tid. men noen har kanskje tips om en hengeplante som tåler mye (dvs. mye lys og lite vann)? Vinduskarmene mine er desverre ikke så dype heller. Bare noen få cm. Det er akkurat plass til en vanlig vinflaske der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nicoline Skrevet 5. januar 2004 #2 Del Skrevet 5. januar 2004 Sikkert ikke dette svaret du er ute etter - men jeg tror rett og slett det er en vane at man absolutt må ha noe i vinduene. Tror bare det virker tomt de første dagene - etterhvert så tror jeg du vil sette pris på å ha det lyst og luftig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 5. januar 2004 #3 Del Skrevet 5. januar 2004 Jeg har tenkt på dette før. Vinduene våre er som sagt STORE og det er ikke bare bare å sette ting i vinduskarmen, ettersom disse er så smale. Ikke har vi noen utsikt å skryte av heller. En annen ting som gjør at jeg vil ha noe hengende der er at vi har gardiner på hver side av de store vinduene, men det er ingenting i mellom dem. Bare gardinstanga. Det er rett og slett tomt. Og jeg er ikke den "lyse og luftige" typen . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 5. januar 2004 #4 Del Skrevet 5. januar 2004 Hva med noen stilige lamper? Sånne hengelamper altså. Må kanskje være smale da, men det finnes jo mange smale lamper å velge i. Vi har i alle fall funnet ut at lys i vinduene er kjekt. Ønsket oss hengende keramikk-lamper til to av vinduene våre til jul. Og de ble dødslekre! Nå som vi fjernet adventsstakene har vi vel konkludert med at vi trenger lamper også i vinduene der de sto. For fy så mørkt det ble :o Men i disse vinduene blir det vanlige stålamper av small size. Hmmm, utenom lamper kommer jeg visst ikke på noe :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 5. januar 2004 #5 Del Skrevet 5. januar 2004 Lamper hørtes ut som en god idè. Ellers persienner/liftgardiner osv. Lyse eller mørke eller hva som enn måtte passe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 5. januar 2004 #6 Del Skrevet 5. januar 2004 Vi har 4 downlights rett over vinduene, så det blir kanskje litt mye med lamper I vinduene også? Ellers hadde noe sånt vært perfekt. Persienner og liftgardiner passer ikke akkurat der... ettersom vi vil ha lyset inn og allerede har gardiner på sidene. Vi vil jo gjerne ha alt lyset INN i stua, men det er ikke nødvendig å se ut. Jeg vat at jeg er ufattelig vanskelig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 5. januar 2004 #7 Del Skrevet 5. januar 2004 Vanskelig? Du Lea? Neeei, det kan jeg aldri tenke meg Neida, det er forskjell på å være vanskelig og å være kvalitetsbevisst. Så det så! Downlights og hengelamper blir nok litt mye ja. Men hva skal du henge der da? Kommer fremdeles ikke på annet enn lamper, jeg :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 5. januar 2004 #8 Del Skrevet 5. januar 2004 Jeg vat at jeg er ufattelig vanskelig... Vanskelig er et lite dekkende ord........ Har et stort stuevindu sjøl jeg som jeg "sliter" med.......... har prøvd meg på grønne planter der - med det er på solsiden - så plantene dør (tørker ut) nesten før jeg får hengt de opp!!!!!!! Men - hengelamper kan passe der faktisk.......... Skal jammen kikke etter det! *takk for det tipset* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 5. januar 2004 #9 Del Skrevet 5. januar 2004 Du blir nå aldri fornøyd heller du :x Hvor brede er listene mellom vinduene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 5. januar 2004 #10 Del Skrevet 5. januar 2004 Jeg kan jo henge opp lamper uten å tenne dem da Kunne tenkt meg noe i keramikk eller farget glass. Mener nemlig å ha sett noen sånne greier en gang, men kommer ikke på HVA og HVOR . Det beste/peneste hadde kanskje vært noen hengeplanter i ampler. Hva heter disse som blir laaaange tråder med tett-i-tett med grønne, tykke blader? Noen som vet om en hardfør hengeplante? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 5. januar 2004 #11 Del Skrevet 5. januar 2004 Du blir nå aldri fornøyd heller du :x Hvor brede er listene mellom vinduene? Det er 2 lister og de er til sammen ca 14 cm, tror jeg. Altså begge vinduene har vanlig listverk rundt og de sitter helt innpå hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 5. januar 2004 #12 Del Skrevet 5. januar 2004 Hardføre hengeplanter kan du nok finne. Grønnrenner er ganske OK å få til, det samme er vandrejøde. Forskjellige hoya (voksblomst) er også flotte å ha i vinduet. Hjerteranke og mor-med-tusenbarn er to andre... Ellers er det jo mulig å henge opp noen lysestaker til stearinlys, fins mye fint, både røft og mindre røft, å velge mellom. Forstår godt at du ikke vil dekke vinduene helt til - jeg har også store vinduer og har ikke gardiner på sidene engang... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 5. januar 2004 #13 Del Skrevet 5. januar 2004 Hjerteranke og mor-med-tusenbarn er to andre... Er det en av disse som ser ut som tykke tråder/tau som henger rett ned? Har sett på sånne flere ganger, men de koster jo relativt mye. Har ikke lyst til å bruke mange hundrelapper på planter som jeg vet lite om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 5. januar 2004 #14 Del Skrevet 5. januar 2004 Hardføre stueplanter som henger litt? Prøv denne: Mor og barn Stueplanter har de mærkeligste navne. 'Mor og Barn' er den gammelkendte Tolmiea menziesii. Planten blev tidligere kaldt for 'Amerikaneren', fordi den stammer fra Nordamerika. Det første eksemplar kom til Danmark i 1912, men som stueplante er den ikke kendt før 1930. Det er en solid stueplante. Den klarer sig fint i skygge. Jo højere luftfugtigheden er, desto flere aflæggere udvikles. Hvis du sikrer dig, at jorden aldrig bliver tør, og planten tillige får gødning engang imellem, bliver den hurtig ret omfangsrig. Knæk blade af og læg dem i vand i en dyb tallerken. Så vil du opleve, at der udvikles nye planter med rødder og bladrosetter, hvor stilk og blad mødes. Kort sagt: anskaf 'Mor og barn', hvis du mangler grønne fingre. Du kan ikke kjøpe blomsterkrukker for vegg å henge på listene tror du? Så får du tak i omfangsrike grønne planter som henger litt. For eksempel denne: Slekt: Sildrefamilien, Saxifragaceae. Opphav: Asia. Sesong: Hele året. Plassering: Lyst eller lett skygge. Moderat temperatur. Vanning: Regelmessig. Gjødning: Jevnlig i veksttiden. Det mest spennende med denne planten er alle «barna» som henger ned fra hovedplanten som lett slår rot og blir til nye planter. Det finnes flere varianter som ligner hverandre, men som også er spesielle hver på sin måte. De helt grønne variantene er kjent for å være litt sterkere enn de andre. Heng denne planten opp. Da kommer den til sin rett. La planten, uansett variant, stå litt kjøligere om vinteren. Ellers skal de alle vannes regelmessig. Pott plantene om utpå våren. Jeg har iallefall gode erfaringer med denne plnten uansett om den står lyst eller i skyggen. Kan hende den blekes litt om den får mye lys, men da er det jo bare å sette den vekk litt midt på dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 5. januar 2004 #15 Del Skrevet 5. januar 2004 Takk, Monja! Jeg har mest lyst på noen ganske små, men gjerne "lange" planter som henger i vinduene, ikke midt mellom dem. Det finnes noen ganske smale ampler i keramikk som hadde passet fint (men de ser jo litt dumme ut uten plante i da ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 5. januar 2004 #16 Del Skrevet 5. januar 2004 Jeg har vindspill i mine vinduer. Finner du noen som er litt store kan det bli kjempetøft. Hva med Black Design? De bruker jo å ha endel utvalg for enhver smak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 5. januar 2004 #17 Del Skrevet 5. januar 2004 Du sa du ikke ville ha glass, men dette tipset så jeg hos en venninde (blomsterdekoratør) og det var kjempefint: Hun hadde slags reagensrør i en tynt gjennomsikitg tråd (fiskesnøre?) i ulike lengder i vinduet, fyllt med vann og lange grønne "gresstrå" i. Kjempestilig!! Man kan jo ha noe annet oppi enn grønne strå også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 5. januar 2004 #18 Del Skrevet 5. januar 2004 Takk, Monja! Jeg har mest lyst på noen ganske små, men gjerne "lange" planter som henger i vinduene, ikke midt mellom dem. Det finnes noen ganske smale ampler i keramikk som hadde passet fint (men de ser jo litt dumme ut uten plante i da ) Hva med å prøve planter i plast da. Trenger ikke å vannes, og mange ser faktisk veeeldig naturlige ut. (Ja, jeg har vannet plastplanter :oops: ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 5. januar 2004 #19 Del Skrevet 5. januar 2004 Du sa du ikke ville ha glass, men dette tipset så jeg hos en venninde (blomsterdekoratør) og det var kjempefint: Hun hadde slags reagensrør i en tynt gjennomsikitg tråd (fiskesnøre?) i ulike lengder i vinduet, fyllt med vann og lange grønne "gresstrå" i. Kjempestilig!! Man kan jo ha noe annet oppi enn grønne strå også. Joda, sånne rør er stilig, men ikke hos meg Det blir rett og slett litt for spinkelt for meg. Jeg har ingenting som er spinkelt i stua. Møblene er rustikke, røffe og kraftige, det finnes ikke minimalisme i det hele tatt og jeg kunne tenke meg noe som passet til resten av interiøret. Vindspill hadde sikkert passet perfekt.. men det blir for mye med slike i TRE vinduer på rekke og rad synes jeg. Eller kanskje ikke? Hvor får jeg kjøpt slike da? I sånne alternative butikker? Jeg vil IKKE ha plastplanter.. og hadde sikkert ikke fått lov av sambo heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 5. januar 2004 #20 Del Skrevet 5. januar 2004 Vindspill hadde sikkert passet perfekt.. men det blir for mye med slike i TRE vinduer på rekke og rad synes jeg. Eller kanskje ikke? Hvor får jeg kjøpt slike da? I sånne alternative butikker? Kan jo prøve med et i det ene vinduet, så får du spekulere litt mer på hva du skla ha i de to andre. Regner med at alternative butikker har dem, og sånne finnes det sikkert noen av i Oslo traktene? Synes de er dekorative jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå