Gå til innhold

Kulden synker og varmen stiger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men kan noen forklare meg hva som gjør at kulden synker ned mot gulvet, og hvorfor varmen fyker opp på taket? I litt mer detaljer enn kun at kulden er tung og varmen er lett, slik min samboer prøvde seg på. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kald LUFT er tyngre enn VARM luft. Har du noensinne sett luftballonger? De flyr fordi den varme luften inni dem er lettere enn den kalde luften utenfor.

Kald luft er altså tung og faller ned til gulvet. Varm luft er lett og stiger opp i taket. Vanskeligere er det ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njo, jeg vet jo at det er såpass enkelt. Men lurer på hva som gjør det i molekylene og whatnot, du forklarte jo nå på samme måte som samboeren min gjorde. :gjeiper:

Og når jeg endelig klarte å googlet det jeg tenkte på, så fikk jeg opp denne setningen "Kaldere luft har mindre avstand mellom molekylene og kan ikke holde på like mye vann som varmere luft".

Så da fant jeg det ut til slutt. Fantastisk at all naturfag jeg har hatt i mitt liv bare glir ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Det du er ute etter heter konveksjon, og skjer i alle medium, som ikke er fast stoff. Fuktigheten i lufta er egentlig ett blindspor, selv om innholdet av vanndamp nok vil forsterke den effekten som konveksjonen gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si du har en liter luft (altså samme volum hele tida). Er lufta kald ligger atomene tettere sammen slik at totalvekten blir tyngre enn om det hadde vært en liter varm luft der atomene ligger mer spredt. :fnise:

*og det var hurtigforklaringen jeg skulle ønske jeg hadde kommet på i fysikktimen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cata: Det holder vel å si at varm luft har lavere tetthet enn kald? Kald luft er dermed tyngst av de to, og vil helst være nederst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata: Det holder vel å si at varm luft har lavere tetthet enn kald? Kald luft er dermed tyngst av de to, og vil helst være nederst. :)

Jada, det holder i massevis det, hvis den man forklarer til kjenner til tetthetsbegrepet. Slik TS spørsmål er formulert så er jeg litt usikker på hvor godt vedkommende er inne fysikkens begreper, så derfor la jeg lista lavt (i høyde med gulvflisene, ca. ) .

Vi snakker okkesom om antall mol pr. kubikkenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tetthet er rimelig enkelt:

Lav tetthet: Bomull

Høy tetthet: Bly

Grovt og uelegant, men det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er tyngst? En kilo bomull eller en kilo bly? :klo:

Det er her litermålet kommer inn som et praktisk hjelpemiddel. :fnise:

Som enhver som har hørt den gode gamle vitsen om en kilo fjær og en kilo bly vet så er en kilo det samme uansett - i allfall så lenge vi snakker innenfor vektbegrepet. Jeg vil da tro at en kilo bomull havner mellom den kiloen med fjær og den kiloen med bly ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også tenke sånn. Helium er den nest-letteste gassen (hydrogen er den letteste).

Om du har en ballong fylt med helium, og du kjører bil. Hva tror du skjer med ballongen om man bråbremser? Du tenker kanskje at ballongen fyker fremover slik som mennesker? Feil, ballonger fyker helt bak i bilen, fordi helium er lettere enn gassene i luft.

Om du gir bånn gass vil du kanskje tro at ballongen fyker bakover i bilen, slik mennesker gjør? Feil igjen. Ballongen med helium vil fyke helt fremst i bilen, fordi helium er lettere enn gassene i luft.

Så kan du tenke sånn om varm og kald luft.

1 liter varm luft er lettere enn 1 liter kald luft, fordi i varm luft ligger molekylene langt fra hverandre. I kald luft ligger molekylene tettere inntil hverandre.

Så i en liter varm luft vil det være færre molekyler enn i 1 liter kald luft, som vil ha mange molekyler.

Du kan tenke på at i is ligger molekylene skikkelig tettpakket.

I vann ligger molekylene også tett i tett, men ikke så tett som i is,

men når vann fordamper(f.eks koker), så vil molekylene komme langt fra hverandre og de vil dermed stige oppover. Skjønner du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tenke på at i is ligger molekylene skikkelig tettpakket.

I vann ligger molekylene også tett i tett, men ikke så tett som i is,

men når vann fordamper(f.eks koker), så vil molekylene komme langt fra hverandre og de vil dermed stige oppover. Skjønner du?

Molekylene ligger tettere i vann enn i i is. Isen har lavere tetthet, ellers hadde ikke sydpolen flytet på vannet, og titanic hadde heller ikke kjørt på et isberg. H2O er forøvrig et av de få (om ikke det eneste?) stoffet som har den egenskapen der fastformen er lettere enn veskeformen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Molekylene ligger tettere i vann enn i i is. Isen har lavere tetthet, ellers hadde ikke sydpolen flytet på vannet, og titanic hadde heller ikke kjørt på et isberg. H2O er forøvrig et av de få (om ikke det eneste?) stoffet som har den egenskapen der fastformen er lettere enn veskeformen.

Korreksjon - sydpolen er fast land under all isen. Det er Nordpolen som "flyter" ;) . Men prinsippet har du rett i, selvsagt. Is har mindre tetthet enn vann og flyter dermed.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en ballong. Blås den opp. Legg den i kjøleskapet. Oppnå zen.

Gjorde et forsøk, endte opp med bare å sprekke ballongen.

Dårlig zen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant :klaske:

Vann som fryser til is utvider seg i volum ... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har en ballong fylt med helium, og du kjører bil. Hva tror du skjer med ballongen om man bråbremser? Du tenker kanskje at ballongen fyker fremover slik som mennesker? Feil, ballonger fyker helt bak i bilen, fordi helium er lettere enn gassene i luft.

I og med at gassene ikke flytter på seg i det lukkede rommet da trykket forblir det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at gassene ikke flytter på seg i det lukkede rommet da trykket forblir det samme...

Gasser blir påvirket av akselerasjon slik som all annen materie. Hvis gasser hadde vært upåvirket av tyngdeakselerasjonen, hvordan skulle man da forklare hvorfor lufttrykket ved bakkenivå er høyere enn på toppen av ett fjell?

Har ikke prøvd forsøket selv, men etter det jeg har fått med meg:

Når du bråbremser, vil lufta i bilen bli "stablet opp" i fronten av bilen (lufttrykket øker), og dette vil presse heliumballongen bakover, der lufttrykket er mindre. Omvendt når du akselererer bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bråbremser, vil lufta i bilen bli "stablet opp" i fronten av bilen (lufttrykket øker), og dette vil presse heliumballongen bakover, der lufttrykket er mindre. Omvendt når du akselererer bilen.

Men all den tid de brownske bevegelseseffektene av lufta ligger på noen fire hundre meter per sekund, har ikke en maks -20m/s^2 så veldig mye å si i forhold til det, og faktisk så oppveier også litt av ballongemballasjen rundt He endel.

Men artig om du kan vise til praktiske forsøk!

EDIT: Lufttrykket i fronten av bilen innvendig øker med kuk prosent.

Endret av Harmonics
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...