Gjest finpåvin Skrevet 5. februar 2012 #1 Skrevet 5. februar 2012 Jeg har (fram til i dag) latt min baby (4mnd) sett tv. Trodde det var helt harmløst å la han/hun se disneychannel feks. Ingen har heller fortalt meg at det et skadelig. Men i dag fikk jeg besøk som sa : " ligger babyen forann tv'n?" jeg stussa på hvorfor hun sa det og søkte det opp. Babyer skal ikke se tv. Ser din baby tv? Jeg føler meg som verdens værste mor :/
Mamma1 Skrevet 5. februar 2012 #2 Skrevet 5. februar 2012 Nei, små barn bør absolutt ikke se tv. Hjernen deres er ikke nok utviklet til at de oppfatter hva de ser. Forskere har sett en sammenheng mellom barn under to år som ser tv og adhd. 3
-lykke- Skrevet 5. februar 2012 #3 Skrevet 5. februar 2012 Øh... hva er det som er farlig med det? Hvem sier dette ikke er bra? Uff da...har ikke jeg fått med meg heller.. Er jo ikke sånn at jeg plasserer babyen foran tven, men hun sitter stort sett på fanget mitt når jeg ser på tv. Og hun er veldig interessert i skjermen til tider... Hvor har du lest at det ikke er bra? Og for hvilke grunner? Slapp av, du er ikke verdens verste mor
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #4 Skrevet 5. februar 2012 Du trenger nok neppe føle deg som verdens verste mor, helt garantert finnes det mange som har gjort mye, mye verre ting enn deg. 1
-lykke- Skrevet 5. februar 2012 #5 Skrevet 5. februar 2012 Nei, små barn bør absolutt ikke se tv. Hjernen deres er ikke nok utviklet til at de oppfatter hva de ser. Forskere har sett en sammenheng mellom barn under to år som ser tv og adhd. Uff...så rart jeg ikke har hørt noe om dette! Babyen min er i hvert fall veldig kontaktsyk og vil stort sett ligge på armen hele dagen. Skal man ikke se på tv da?
Gjest finpåvin Skrevet 5. februar 2012 #6 Skrevet 5. februar 2012 Div. nettsteder sier det samme om du søker opp på google. Dårligere samspill med foreldre, dårligere søvn, suttrete baby, kan føre til sen utvikling...lista er lang :/ 2
-lykke- Skrevet 5. februar 2012 #7 Skrevet 5. februar 2012 Div. nettsteder sier det samme om du søker opp på google. Dårligere samspill med foreldre, dårligere søvn, suttrete baby, kan føre til sen utvikling...lista er lang :/ Ok...nå driver ikke babyen min med "aktiv tv titting".. Er mer at hun blir nysgjerrig på skjermen når hun ligger i vippestolen eller på armen min. Men hun holder nysgjerrigheten i maks noen minutter. Så ser hun seg rundt andre steder, som f.eks. på babygymmen eller følger med på oss. Disse få minuttene kan vel ikke være så farlig??
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #8 Skrevet 5. februar 2012 Men når babyen din er våken, hvorfor bruker du ikke tiden sammen med den fremfor å se på tv? Synge, leke, danse, utforske osv. Se på tv kan du vel gjøre når babyen sover? 2
Gjest finpåvin Skrevet 5. februar 2012 #9 Skrevet 5. februar 2012 Jeg ser ikke tv:) jeg har latt babyen min se feks mikkes klubbhus! Men fra i morgen er det slutt på det altså, det er ikke snakk om timesvis...men nok til at jeg har dårlig samvittighet :/ 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #10 Skrevet 5. februar 2012 Men når babyen din er våken, hvorfor bruker du ikke tiden sammen med den fremfor å se på tv? Synge, leke, danse, utforske osv. Se på tv kan du vel gjøre når babyen sover? Noen babyer sover ikke alene, skal mora aoldri få se tv da???
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #11 Skrevet 5. februar 2012 jeg har latt babyen min se feks mikkes klubbhus! Vent med det til ungen er iallefall 1 år. Og selv da, kort tid av gangen.
Mamma1 Skrevet 5. februar 2012 #12 Skrevet 5. februar 2012 http://kidshealth.org/parent/positive/family/tv_affects_child.html http://www.med.umich.edu/yourchild/topics/tv.htm http://www.whitedot.org/issue/iss_story.asp?slug=ADHD%20Toddlers
Mamma1 Skrevet 5. februar 2012 #13 Skrevet 5. februar 2012 De er vel ganske sikre nå på at tv gjør noe med utviklingen av hjernen på så små barn. 1
-lykke- Skrevet 5. februar 2012 #14 Skrevet 5. februar 2012 Babyen min sover ikke alene, det kan jeg bare glemme. Hun er våken store deler av dagen og. Snakker mye med henne og synger for henne. Legger henne under babygymmen også. Går mye turer og møter venninner med babyer (selv om ikke interessen for de andre babyene er helt der enda). Møter ofte familiemedlemer (besteforeldre, tanter og onkler osv), så hun blir stimulert altså. Nesten alltid noen som vil holde henne og snakke med henne. Er jo virkelig ikke nødvendig å aktivisere/stimulere henne hele dagen. Så noen ganger så ser jeg på tv med henne på fanget. Lurte ikke på hva jeg kunne finne på med henne, men om det er skadelig om hun "ser" på tv noen minutter om dagen. Stort sett så viser hun stor interesse et par minutter før hun finner noe annet å se på. Kan nevne at det ikke er alltid hun synes det er så spennende å snakke med meg heller, altså hun "overser" meg og finner alt annet interessant
Gjest imli Skrevet 5. februar 2012 #15 Skrevet 5. februar 2012 Eg skal ikkje moralisere, men eg vert litt overraska når eg høyrer om folk som plasserar 4 mnd gamle babyar foran TV'n og oppfattar det som ein heilt normal ting og gjera. I mi verd er det liksom heilt naturleg at babyar verken har nytte eller glede av TV. Må innrømme at eg nesten trudde det var eit tulleinnlegg fyrst... TS er sikkert ikkje nokon dårleg mor, men eg lurar litt på kvifor folk plasserar babyen foran TV? Kva glede trur dei ungane har av det? Klart eg skjønner at foreldra ynskjer litt "fri", men då er det ei betre løysing å leggje ungen under babygym, vippestol eller på eit teppe på golvet med leiker. 3-4 mnd er vel den alderen då ungane vert meir aktive og ikkje lenger berre søv og et, samtidig som dei enno er så små at dei ikkje kjem seg rundt eller greier og gjera noko særleg, så det er ein litt utfordrande periode, men sånn er det å ha små ungar. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #16 Skrevet 5. februar 2012 Det går nok så fint så! Jeg selv er totalt avhangig av tv, og den skrur jeg på med en gang jeg står opp, og skrur den ikke av før jeg legger meg! dette har jo selvfølgelig ført til at datteren min har sett en god del tv helt siden hun ble født, men hun har ikke lidd noen nød fordet, og har ingen tegn til skader... Og vi leser/leker/synger osv selv om tvn står på!
Mamma1 Skrevet 5. februar 2012 #17 Skrevet 5. februar 2012 Ja, det er jo sunt å være totalt avhengig av tv.. Som regel ikke noe man ønsker for sine barn. 2
Redbull Skrevet 5. februar 2012 #18 Skrevet 5. februar 2012 (endret) Vår så "en del" på tv før. Slo av om hun ble for interessert i det. Nå er hun ikke interessert, hun er 1. Har som vane å ikke ha på tven før det er kveld, blir så lett trekt mot det og sofaen selv. Men jeg har ikke dårlig samvitighet for at jenta mi fikk kvelds forran tven før! Har to venninner som har tven på ifra de står opp til de legger seg... Jeg syns det er stressende og en utrolig dårlig vane! Endret 5. februar 2012 av Redbull
Gjest Eurodice Skrevet 5. februar 2012 #19 Skrevet 5. februar 2012 Jeg har (fram til i dag) latt min baby (4mnd) sett tv. Trodde det var helt harmløst å la han/hun se disneychannel feks. Ingen har heller fortalt meg at det et skadelig. Men i dag fikk jeg besøk som sa : " ligger babyen forann tv'n?" jeg stussa på hvorfor hun sa det og søkte det opp. Babyer skal ikke se tv. Ser din baby tv? Jeg føler meg som verdens værste mor :/ Hvilken glede tror du en firemåneders baby har av å se på tv? Spiller ingen rolle om det er Disney channel eller hva som helst. Babyen oppfatter det bare som flimrende og urolig og med masse lyd.
Gjest finpåvin Skrevet 5. februar 2012 #20 Skrevet 5. februar 2012 Gleden trodde jeg var at babyen smilte, lo og prata! For og presisere... Det var kun snakk om ca 10-15 min per dag! Men nå skal ikke tv'n på i det heletatt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå