Gå til innhold

salt tl oppvaskmaskin


gladidag

Anbefalte innlegg

..kan jeg bruke vanlig salt? Har akkurat kjøpt meg oppvaskmaskin, og finner ikke noe spesialsalt på butikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Norge er ikke vannet hard og vi trenger derfor ikke salt i oppvaskmaskinen.

De fleste steder trenger du ikke salt, nei, men noen steder gjør du det! Da kan du i såfall bruke vanlig havsalt i oppvaskmaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ikke hørt om før! Hvorfor må man bruke salt egentlig? Har hatt oppvaskmaskin siden 1989 og aldri brukt salt i den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Har også ny oppvaskmaskin, og i manualen står det at man IKKE skal bruke vanlig husholdningssalt, og at dette kan ødelegge maskinen...Maskinforhandleren selger spesialsalt.

Det "offentlige" vannet man får fra vannverket er ikke hardt, og derfor trenger man heller ikke å bruke salt i maskinen hvis man er tilkoblet vannverket. Men har man borevann som ofte er hardt og inneholder mye kalk, må man bruke det.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste steder trenger du ikke salt, nei, men noen steder gjør du det! Da kan du i såfall bruke vanlig havsalt i oppvaskmaskinen.

Det er bare om man har egen brønn som vannet kan være hardt. Og har man egen brønn vet man gjerne om dette. 99% av Norges vann fra springen er ikke hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' og ingen her vet vel hvor gladidag får vannet fra? Kanskje hun vet at hun har hardt vann?[/quote']

Da vet hun også hva hun skal gjøre med det harde vannet og hadde ikke spurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden kan man vite slikt om man nettopp har fått oppvaskmaskin og aldri har vært borte i slikt før?

Jeg vet at det er hardt vann hjemme hos foreldrene mine, men de har ikke oppvaskmaskin så jeg vet ikke noe mer om dette for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet hun også hva hun skal gjøre med det harde vannet og hadde ikke spurt.

Da vi flyttet til et hus med egen brønn og hardt vann var det ingen som fortalte oss hva vi skulle gjøre med det harde vannet :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig kjøkken salt du skal bruke. det finnes eget salt.

El-kjøp selger slikt salt ( i alle fall på Skøyen)

Men de sier også at i Norge skal man i de aller fleste tilfeller ikke bruke slikt salt..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de sier også at i Norge skal man i de aller fleste tilfeller ikke bruke slikt salt..............

Jepp...

Er det vi har kommet fram til her også: Kun (noen) av de med eget borrevann trenger salt.. Og det saltet må altså kjøpes i spesialforretning, feks der de selger oppvaskmaskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hardt vann (egen brønn), og kjøpte oppvaskmaskin med tanke på det. Da har maskinen en EGEN BEHOLDER der man fyller salt. Jeg fikk fortalt at jeg kunne bruke vanlig grov-salt uten jod (og det har fungert i mange år, så sant jeg husker å fylle på... :wink: ).

Tror ikke man bare kan "hive" en neve salt i en "vanlig" oppvaskmaskin...

Men dersom man monterer "avkalkings-utstyr" (husker ikke hva det heter...) direkte på vanninntaket, da må man bruke "spesial-salt".

Sånn har jeg forstått det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...