Trulte:-) Skrevet 5. februar 2012 #1 Skrevet 5. februar 2012 Vi har endelig tatt steget fra leilighet til hus.. (hurra!) huset vi har kjøpt må pusses opp i nesten alle rom (minus kjøkken og bad). Vi skal ha håndverkere på jobben, da vi ikke er spesielt handy selv... Jeg har kikket både i blader og blogger, og finner mange fine og lure løsninger. Men jeg er litt redd for å sette håndverkerne i sving ennå, for jeg føler at jeg må ha alle rom planlagt på forhånd, slik at det blir en helhet over huset? Jeg har ingen spesiell "stil". Synes masse er fint, alt fra IKEA til chabby Chic. Men jeg vil som sagt ha en helhet i huset, og det er vanskelig når jeg egentlig ikke helt vet hva som er "meg".... Derfor har jeg en slags formening om at det kanskje kan lønne seg med nøytrale overflater, og heller fleske til med gøyale møbler? Og da er jo spørsmålet: hvor begynner jeg, egentlig? Noen andre som har vært i samme situasjon og har noen gode råd?
annma25 Skrevet 6. februar 2012 #2 Skrevet 6. februar 2012 Har akkurat pusset opp et helt hus, men der gjorde vi alt selv. Begynn med hvilken farge du vil ha på veggene, karmer osv. så finner du ut hva slags gulv du vil ha, pass på at gulvene står i stil med fargene på veggene.. så kommer resten av seg selv egentlig:) vi har malt oppholdsrommenene i caffelatte med hvite karmer. det ble veldig fint. da vi skulle velge gulv til gangen i første etasje, valgte vi flis i en lys rosa marmor farge pga det passet fint til den caffelatte fargen, pluss vi ville ha nogenlunde lyst gulv pga det fort kan virke mørkt nede der. MEN ha bare flis hvis du har varmekabler for det er kaldt å gå på.. Så start med fargene du vil ha, så gulv, så kommer resten av seg selv:) lettere å se hvilke møbler som kan fungere i rommet når man først har lagt maling og gulv på
Trulte:-) Skrevet 6. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 6. februar 2012 ahh det var gode tips! (og fargene du beskriver høres lekkert ut!!) jeg drømmer om varmekabler i gangen, ja! så det spørs vel om ikke jeg må overbevise mannen om at det er vel verdt pengene :-) (spesielt med tanke på våte sko og sånn settes på gulvet, da er vel varmekabler praktisk mht at det tørker fortere...)
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #4 Skrevet 6. februar 2012 Jeg ville valgt nøytrale farger på vegger og på de store, dyre møblene. Så kan du kjøpe puter, tepper, lamper og alt annet nips i freshe farger - billig og lett å skifte stil når du blir lei. Jeg synes ikke alle rommene trenger å være heelt planlagt før dere setter i gang, så lenge du har en overordnet idé om hvordan du vil ha det.
annma25 Skrevet 7. februar 2012 #5 Skrevet 7. februar 2012 varmekabler er et must hvis man skal ha flis. ellers blir det is-kaldt å gå på! nøytrale farger syns jeg og er best. Hvis man engang må selge huset, er det ikke så lett å selge det hvis det har alle slags sterke farger her og der.. jeg liker godt caffelatte jeg.. og så er det fint å beise hvitt hvis man har fin panel. det har vi gjort i kjellerstuen. ble fire strøk med hvit beis pga panelen var litt mørk. man tar bare så mange strøk man vil, til man syns det er lyst nok, men man må være nøye med penselstrøka;) og så la vi klikkgulv med en litt mørk kirsebærtrefarge der, det ble fint:) på badet la vi flis selv. det er MYE billigere å kjøpe flis enn å kjøpe plater! en tredjedel av prisen ble det på badet vårt faktisk:)
juliane Skrevet 7. februar 2012 #6 Skrevet 7. februar 2012 Bestem deg for gulv først du, det er tross alt hakket viktigere enn farge på veggene. Gulv er dyrere og mer permanent, mens det tar en dag å male om stua hvis du valgte feil i utgangspunktet.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #7 Skrevet 7. februar 2012 Sier som juliane. Bestem gulv først. Velg så en lys og nøytral farge som passer til. For å lage mer sprell så synes jeg det er viktig å bo seg til. Sitte og se boligen din. Se den fra ulike vinkler. Tenke litt om mønster og farger mm. Se hva som er dine behov og hva du mangler.
Trulte:-) Skrevet 7. februar 2012 Forfatter #8 Skrevet 7. februar 2012 takk for gode råd :-) Da starter vi med gulvene...
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #9 Skrevet 7. februar 2012 Jeg ville valgt nøytrale farger på vegger og på de store, dyre møblene. Så kan du kjøpe puter, tepper, lamper og alt annet nips i freshe farger - billig og lett å skifte stil når du blir lei. Jeg synes ikke alle rommene trenger å være heelt planlagt før dere setter i gang, så lenge du har en overordnet idé om hvordan du vil ha det. Enig i denne. Du nevner også dette med helhet, en viktig ting med helhet er da å ha likt gulv i rommene. Jeg aner ikke hvordan deres hus er med romdeling / åpne løsninger osv,men det er stort sett veldig pent og harmonisk/helhet om man har samme gulv kjøkken/gang/stue/soverom. Unntaket er selvfølgelig badet som man har fliser på.
Trulte:-) Skrevet 7. februar 2012 Forfatter #10 Skrevet 7. februar 2012 Enig i denne. Du nevner også dette med helhet, en viktig ting med helhet er da å ha likt gulv i rommene. Jeg aner ikke hvordan deres hus er med romdeling / åpne løsninger osv,men det er stort sett veldig pent og harmonisk/helhet om man har samme gulv kjøkken/gang/stue/soverom. Unntaket er selvfølgelig badet som man har fliser på. Enig!! :-) det blir nok å rive opp en hel masse tepper (som er fy-fy spør du meg!) og legge noe enkelt og stilrent treverk :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå