AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #1 Skrevet 5. februar 2012 Vi skal gruppevis ha foredrag på universitetsnivå, som vi får karakter på. Jeg lurer på om dere har noen gode ideer til en skikkelig bra presentasjon, som får folk til å følge med og bli litt sånn wooow. Hva gjør at dere synes at en presentasjon er kjempebra og litt utenom det vanlige? Prøver å tenke litt utenfor boksen, men kommer ikke på noe kreativt.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #2 Skrevet 5. februar 2012 fargerike slides, som er er oversiktlige og lette å forstå. Kanskje noen filmklipp? hva skal du har presentasjon om?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #3 Skrevet 5. februar 2012 Jeg liker at det ikke er så mye tekst på hver slide - bruk stikkord eller noen FÅ sentrale setninger, og snakk utfra dette (men ikke snakk i lange tider om ting som ikke står der). Bruk bilder og illustrasjoner, jeg synes bilder hjelper på oppmerksomheten selv når de ikke tilfører ekstra informasjon, men det beste er selvsagt når de bidrar til å gjøre innholdet forståelig. Dersom du skal beskrive eksperimenter, forsøksdesign o.l kan enkle animasjoner være nyttige, mens jeg synes fancy animasjon av tekst osv bare er forstyrrende. Og ikke minst - hold deg til tiden dere har fått tildelt, øv gjennom og se hvordan du ligger an. Du kan risikere å bli avbrutt eller få dårligere karakter om du bryter dette, og det er utrolig kjedelig å høre på studentpresentasjoner hvor en ikke har klart å begrense seg... merkes gjerne tidlig i presentasjonen at stoffet ikke er silt og bearbeidet...
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #4 Skrevet 5. februar 2012 Jeg liker at det ikke er så mye tekst på hver slide - bruk stikkord eller noen FÅ sentrale setninger, og snakk utfra dette (men ikke snakk i lange tider om ting som ikke står der). Bruk bilder og illustrasjoner, jeg synes bilder hjelper på oppmerksomheten selv når de ikke tilfører ekstra informasjon, men det beste er selvsagt når de bidrar til å gjøre innholdet forståelig. Dersom du skal beskrive eksperimenter, forsøksdesign o.l kan enkle animasjoner være nyttige, mens jeg synes fancy animasjon av tekst osv bare er forstyrrende. Og ikke minst - hold deg til tiden dere har fått tildelt, øv gjennom og se hvordan du ligger an. Du kan risikere å bli avbrutt eller få dårligere karakter om du bryter dette, og det er utrolig kjedelig å høre på studentpresentasjoner hvor en ikke har klart å begrense seg... merkes gjerne tidlig i presentasjonen at stoffet ikke er silt og bearbeidet...
Pingting Skrevet 5. februar 2012 #5 Skrevet 5. februar 2012 Når det gjelder selve PowerPoint-presentasjonen: less is more. Lag en pen, minimalistisk design basert på svart/hvitt og eventuelt noen fargeklatter noen få steder for å vektlegge enkelte ting. Ikke fall for fristelsen til å få presentasjonen til å se facy og avansert ut, med mindre noen av dere er proffe grafiske designere så vil det etter all sannsynlighet se grusomt ut. Bilder, sterke farger eller mønstre i bakgrunnen er fy-fy, "morsomme" overgangger mellom slidsene er bare pinlig, fancy fonter er bare dumt. Sans serifs passer best på presentasjoner. Bilder er fint for variasjon, om dere ikke er så flinke til å blande bilder/tekst, så kan et bilde alene være vel så effektivt. Less is more gjelder også tekstinnholdet. Ikke sleng inn store blokker med tekst, eller punktlister på 10 linjer. Da bør ihvertfall en og en linje introduseres, og ikke alt på en gang. Alt dette er ting som typisk trekker oppmerksomheten vekk fra hva dere sier. Og det vil dere jo ikke. En ren, pen og rett-på-sak-presentasjon gir også et mer seriøst og profesjonelt inntrykk. Når det gjelder resten av presentasjonen, er det litt vanskelig å si noe uten å vite hva dere skal snakke om og hva tilhørerne kan om dette. Generelt synes jeg at fremføringer som stadig overrasker og får folk til å tenke er de beste. For eksempel kan det være en god start å avkrefte endel myter eller ting folk gjerne tror de vet om temaet. Her kan det også suppleres med "fun facts" og litt overraskende info som vekker oppmerksomhet. Logiske tankerekker som er godt lagt frem og som gjerne ender i et "lyspæreøyeblikk" er også sånt som får folk til å følge med etter min erfaring. Ellers er det viktigste at dere snakker fritt og kan stoffet godt, og er engasjerte. Verdens mest kjedelige tema kan bli spennende når det blir formidlet av en entusiast. Og verdens mest spennende tema kan ødelegges av noen som står med nesa i notatene og mumler.
Aud Long Skrevet 5. februar 2012 #6 Skrevet 5. februar 2012 Hvor lang er presentasjonen? Prøv å starte fresht - bra førsteinntrykk - og slutt bra, kanskje en kort og fin oppsummering av det du/dere har lagt frem. Vær engasjert - snakk som om dette er noe kjempespennende og interessant. Finn deg et par å ha øyekontakt med - smil kan funke. Som nevnt av andre, en kort filmsnutt kan funke om det passer til temaet - eller finn litt bilder å sprit opp PP, kan du skape litt spørsmål/involvering underveis? For mye tekst kan gjøre det vanskeligere å følge med - og ofte går mye av oppmerksomheten hit til tilskuerne - i stedet for å følge med deg. Hva slags ting syns du selv funker under PP? Når er du "på", interessert og underholdt?
Pingting Skrevet 5. februar 2012 #7 Skrevet 5. februar 2012 Dere finner forresten endel gode tips på nettet. Jeg googlet litt, og fant bl.a denne. Som ser veldig nyttig ut.
Eliisa Skrevet 5. februar 2012 #8 Skrevet 5. februar 2012 Noe som har gitt meg noen "wow" er når jeg har brukt prezi. Der kan man få noen skikkelig stilige presentasjoner og det er lett å sette seg inn i
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå