Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg går nå 3. året på vgs og skal til høsten ta ett år på folkehøgskole. Slik jeg tror vitnemålet mitt vil se ut vil jeg gå ut med ett snitt på 4,8 (medregnet 2 realfagspoeng) = noe som da tilsvarer 48 studiepoeng (ikke sant?). Etter ett år på FHS får jeg vel da 2 poeng til, og er da oppe i 50 studiepoeng. Når jeg så skal søke meg inn på utdanning, er jeg da søker på primærkvoten eller ordinærkvoten? Har jeg da like "stor" sjanse for å komme inn på ett studie som en annen som nett har gått ut av vgs - dersom vi to har like mange studiepoeng?

Jeg har ikke helt kontroll på dette med primærkvote og ordinærkvote, alderspoeng og slike ting, så det hadde vært veldig fint om noen kunne forklart dette litt grundig for meg!

På forhånd takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det blir 48 poeng.

Når du skal søke etter FHS, vil du i utgangspunktet søke i både førstegongs- og ordinærkvota.

I førstegongskvota vil du søke med 48 poeng (altså det du gjekk ut av vgs med), og i ordinærkvota vil du ha 50 poeng.

Du har altså like stor sjanse til å kome inn som dei som kjem rett frå vgs, men i tillegg har du ein "ekstrasjanse" i form av ordinærkvota. Som regel utgjer den "ekstrasjansen" ingenting, for det er omtrent alltid fleire poeng som skil dei to kvotene.

Difor får ein ikkje "behov" for ordinærvitnemålet før ein anten ikkje får søke med førstegongsvitnemål lenger, eller ein har forbetra karaktersnittet så mykje at det saman med alderspoeng og militær/FHS-poeng utgjer meir enn skilnaden mellom førstegongs- og ordinærpoenggrense.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...