Gå til innhold

Ikke lov å si opp leiekontrakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i et bokollektiv nå sammen med to andre jenter. De er mildt sagt håpløse.. Det er nesten alltid jeg som tar ut søpla, de tar ikke oppvasken før det går flere dager, de vasker ikke leiligheten i deres uker. Jeg har forsøkt å snakke med dem flere ganger, uten noe resultat.. Jeg er veldig lei av å være den som rydder etter alle andre!

Til neste høst har jeg tenkt å finne meg et sted å bo alene. Men jeg så på det sist høst også, og prisene var betraktelig mye høyere for en liten enmannsleilighet fra august enn de jeg finner nå. Derfor frister det veldig å flytte fra her, og forhåpentligvis da kunne bo i en enmannsleilighet både nå og videre utover høsten og nyåret uten å måtte betale alt for mye.

Dessverre står det i leiekontrakten min at det ikke er noen oppsigelsestid her. De forklarte jo grunnen; en gang en av hybelboerne flyttet så fikk de ikke inn noen ny, og tapte en del penger. Jeg godtok den forklaringen og regnet ikke med at det skulle bli noe problem men.. Det sto derimot at de kunne kaste oss ut. Men nå er jeg ikke så interessert i å være et stort rasshøl, ikke betale husleie osvosv kun for å bli kastet ut heller. :P Anyways, en venninne av meg har gått noe jussgreier, og hun mente at det ikke er lov å ikke ha oppsigelsestid på leiekontrakter, og at det gjør at den ikke er gyldig. Er det helt på trynet eller kan det stemme? Sannsynligvis blir det nok så jeg biter i det sure eplet og blir her til juni (tross alt ikke så lenge til), men kan trygt si at jeg drømmer om muligheten til å flytte og bo ALENE.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du har ALLTID oppsigelsesrett på leiekontrakter, ellers så er den ikke gyldig. Venninnen din har rett.

EDIT: Men det kan hende at når det ikke står presisert i kontrakten så må du regne med 3 måneders oppsigelsestid.

Endret av NewYorkNewYork
  • Liker 2
Skrevet

Se om du finner noen som vil overta kontrakten og flytte inn?

Skrevet

Det skal være 3 måneders gjensidig oppsigelsestid dersom ikke annet er presisert!

• Liker 1
Skrevet

Om det står i kontrakten "Ingen oppsigelsestid" vil jo dette si at du kan si opp kontrakten på dagen... ikke at du aldri vil kunne si opp kontrakten. Med mindre det står noe om "bundet" avtaletid/leietid.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...