AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #1 Del Skrevet 5. februar 2012 Når jeg lager mat til meg selv, er det sjelden jeg steker i noe olje. Synes det er kvalmt der det ligger og nærmest frityrsteker maten min. Det endre opp i at det av og til blir litt brent, tror teflonpanna mi er ødelagt etterhvert. Jeg så på en flaske med solsikkeolje, og det er jo faen meg 900kalorier i 100gram, eller 1 dl eller hva det var som stod. Det er jo jævla drøyt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 5. februar 2012 #2 Del Skrevet 5. februar 2012 Fett er fett. Det har mye kalorier. Det er også viktig å få i seg litt fett i kosten, så å steke ting i en teskje eller to med olje er ikke så ille. Å steke i fett er dessuten viktig for å få frem riktig smak på kjøttet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #3 Del Skrevet 5. februar 2012 Ok takk, jeg hadde spiseforstyrrelser før, er nesten frisk, men enkelte ting takler jeg nesten ikke. Spiste likevel kyllingfiletene som var stekt i fett, de var gode, men sliter med å overbevise meg om at det er ufarlig. Takk for at du skrev det du skrev. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glynis Skrevet 5. februar 2012 #4 Del Skrevet 5. februar 2012 All olje er kaloririkt. Alle trenger fett. Du vet det finnes en mellomting mellom ingen olje og frityrsteking? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 5. februar 2012 #5 Del Skrevet 5. februar 2012 Ok takk, jeg hadde spiseforstyrrelser før, er nesten frisk, men enkelte ting takler jeg nesten ikke. Spiste likevel kyllingfiletene som var stekt i fett, de var gode, men sliter med å overbevise meg om at det er ufarlig. Takk for at du skrev det du skrev. Da skjønner jeg litt mer av tankene dine. Jeg vet ikke om noe jeg kan si for å hjelpe deg til å bli kvitt den irrasjonelle frykten for fett, for jeg har aldri hatt det sånn selv, men jeg håper du klarer å normalisere forholdet til mat etter hvert. Som alle kommer til å fortelle deg - fett er viktig i kosten. Det betyr ikke at alle typer fett er bra, men å bruke en teskje eller to av den gode typen til steking er overhodet ikke farlig for noen. En ting du kanskje kan prøve ... kyllingfilet trekker ikke til seg fett under steking. Det betyr at du kan steke den i fett, for så å legge den på tørkepapir for å trekke bort fettet på utsiden. Du vil likevel få i deg noe av fettet, men du vil også få et stykke kjøtt som smaker bedre uten at det føles som om du spiser noe som drypper av olje. Hvis du skjønner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #6 Del Skrevet 5. februar 2012 Ok, tusen takk dere. Jeg spiser nesten ikke noe fett, men det er egentlig fordi jeg aldri har likt fett, det er fra før jeg ble spiseforstyrret også. Men jeg skal fortsette å steke maten min i olje, det som må stekes i olje da. Kjøttdeig feks, steker seg jo selv. Det er en irrasjonell frykt, og jeg må få den vekk. Takk for hjelpen og gode råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #7 Del Skrevet 5. februar 2012 Det er mye omega-6 i solsikkeolje, og det kan forstyrre balansen mellom omega-3 og omega-6 forholdet i kroppen, så det kommer an på hvor mye omega-3 du spiser. I tillegg kan den harskne hvis du steker den på høy varme og da dannes transfett som ikke er bra/sunt. Jeg ville heller brukt rapsolje til å steke i, den tåler høyere varme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 5. februar 2012 #8 Del Skrevet 5. februar 2012 I mine øyne er oljer sunt. Jeg steker i begrenset mengde rapsolje, men bruker store mengder god olivenolje i maten ellers (ikke varmebehandlet). Jeg ser også på nøtter, avocado, fet fisk etc. som veldig sunt. Men det er kaloririkt. En spiseskje olje utgjør nesten 100 kalorier. Derfor bør man generelt unngå steking av mat, og begrense mengden olje, dersom man er overvektig. Feil olje på høye temperaturer er også usunt, som beskrevet i innlegget over mitt. Dersom du er opptatt av å leve sunt, og holde vekten, hadde jeg ikke vært redd for å bruke en normal mengde olje i matlagingen, det er viktig å få i seg sunt fett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå