Gå til innhold

Bør sladder holdes innenfor bygda?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg kom over en artikkel i en avis der det ble kritisert at en lokal sak, visstnok kun sladder og fyllerør ifølge artikkelforfatteren, hadde kommet ut til riksmedia. Saken ble seriøst tatt opp, også av fagfolk. Men dette var visst noe alle visste om, så dette var det ikke behov for å snakke om.. :o :roll: Jeg tror neppe alle kjente til saken.

Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt vanskelig å si uten å ha lest artikkelen. Har du en lenke til den?

Ellers virker det ofte som folk i en liten bygd/tettsted er utrolig glad i å drive med bygdesladder men reagerer kraftig dersom det kommer ut i media att det foregår bygdesladder.

Kommer opprinnelig fra et lite tettsted selv og blir skammfull når jeg kommer hjem og hører hvordan folk driver med sladder.

Jeg syntes det bare er bra om sladderkjerringene (av begge kjønn) får kamera vendt mot seg. Syntest det er kvalmende.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det sladres like mye i by som bygd. Overtro at det hører bygden til.

Skrevet

Det kan hende det, men i en by klarer ikke folk å kjenne alle og da får du ikke den situasjonen hvor alle vet hva den eller den har gjort. Og den følelsen det skaper er noe som gir mange avsmak på å flytte hjem for å etablere seg.

Nå kan det meget vel være at jeg kommer fra et tettsted med ekstra mye bygdesladder. I alle fall er det fler av de jeg har vokst opp sammen med som oppgir all bygdesladderen som et argument mot å reise hjem for å etablere seg.

Skrevet

Slik eg ser det, er det med sladder slik at jo mindre spreiing jo betre.

Elles skjøna eg ikkje heilt problemstillinga...

Gjest Anonymous
Skrevet
Slik eg ser det, er det med sladder slik at jo mindre spreiing jo betre.

Elles skjøna eg ikkje heilt problemstillinga...

Ja, sladder bør fortrinnsvis holdes innenfor leppene.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg tror nok at sladder og ryktespredning får større konsekvenser i ei lita bygd enn i en større by, men jeg tror ikke at folk i bygdene er MER opptatt av sladder/rykter enn andre av den grunn. Og dessuten tror jeg at vi alle er litt opptatt av sladder - det er bare det at noen holder seg for gode til å spre videre det de hører, mens andre gjerne føyer til en ting eller to før de sprer videre...

Jeg syns absolutt at man skal passe seg for å spre sladder - det kan får uante og lite hyggelige konsekvenser - både for den som sprer og den sladdern handler om.

K

Gjest Anonymous
Skrevet

Som de andr sier her, så er de nok en liten forskjell. "Settingen" er jo helt forskjellig..Selv om det er sladder i en by så er forholdene såpass store som regel at man har mulighet for å komme seg unna. F.eks å bytte skole, handle i en annen butikk osv. Man er heller ikke så slektsorientert som man er på bygda...

Jeg har lyst til å nevne et lite eksempel her fra stedet jeg bor. Jeg fikk høre på lokalnyhetene at ryktene hadde gått om en aksjon i bygda. Dette er ikke noe jeg er med på, og det er ingen som har snakket med meg om det. Deretter får jeg høre fra min sønn at han hadde vært med på dette..han går i barnehagen! Jeg synes det er utrolig frekt å bare ta med seg andres unger uten engang å spørre foreldrene. Dette er ikke en aksjon jeg støtter engang. Dette hadde kanskje ikke så mye med saken å gjøre. Men det viser ihvertfall at man blir totalt overkjørt om man ikke deltar i "bygdesladderen"...

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror det ligger noe i: Dem du sladrer til, sladrer du om.

Er du den som liker sladder, så er du med på og forpeste miljøet.Enten det er i by eller bygd.

Gjest Anonymous
Skrevet

En bygd er et mye mer gjennomskinnelig samfunn enn byen, hvis noen får fokuset på seg så nytter det ikke å gjemme seg. I byen kan man alltids droppe folk fra venne- eller bekjentskapskrets hvis de medfører ubehagelig oppmerksomhet. Det kan man ikke i bygda, alle kjenner alle.

I tillegg har man slektsorienteringen i bygda, du blir tillagt egenskaper ut ifra familietilhørighet av dine omgivelser. I en by er dette mer sjeldent, din omgangskrets kjenner sjelden særlig til din familie, nære eller utvidete, hvis det ikke dreier seg om meget profilerte personer. Og da er det også gjerne 1 person som er profilert, og sjelden noen kjenner til hele familien og putter deg i bås med dem. Det er vel bare kongefamilien + mette-marits nære familie som er såpass profilert i dette landet.

Jeg kjenner mange som oppgir bygdesladder som grunn til å ikke etablere seg på hjemstedet, og noen som ikke vil utsettes for slektsstemplinga. De vil være sin egen person og få blanke ark fra nye mennesker, ikke "Åh, Eline Gobelien ja, da er vel du datteren til Peder Gobelien da, hvordan går det med onkelen din etter ulykken forresten? Har han fått noe dreis på alkokutten? Og søskenbarnet ditt, han skal til australia for et år har jeg hørt, dere i den familien er da voldsomt så utferdstrengende, er ikke Heimsund god nok for dere?"

Skrevet

Har til gode å høre en "sladder-historie" som er korrekt jeg.......... :roll:

Ofte er en sånn historie krydret litt - + lagt til litt ekstra, trukket fra en kjedelig "sannhet"........... altså "formet" slik som den som forteller historien videre ønsker at den skal være! Korrekt eller ikke...... :frustrert:

Er vel også sånn at det ofte er det negative som blir videreformidlet - er det ikke :klø:

Jeg tolker hvertfall ordet sladder som negativt ladet - og at det er noe negativt som blir videreformidlet.........

Skrevet

Hvis en bygdehistorie bygd på sladder, finner veien inn i riksmedia, og bygdfolket blir fornærmet, så synes jeg ikke synd på dem.

Men jeg ville vel kalle det dårlig journalistisk håndtverk.

Skrevet
Hvis en bygdehistorie bygd på sladder, finner veien inn i riksmedia, og bygdfolket blir fornærmet, så synes jeg ikke synd på dem.

Men jeg ville vel kalle det dårlig journalistisk håndtverk.

Jeg er enig i at aviser ikke skal trykke sladder som om det var nyheter, men de kan godt sette lyset på at det spres sladder i et område eller et miljø. Trollet fram i lyset .....og de greiene der.

Gjest Anonymous
Skrevet

VI selv som sørger for sladderen!!! Du får deg fortalt noe, men du klarer aldri å gjenta korekt hva som ble sagt. Det blir aldri trukket fra, men lagt på.

Du vet fjæra som ble til 5 høns. Det verste er at vi liker det også. Krydder i hverdagen. Hvorfor trordu Se og Hør og disse bladene selger så godt???

Vi liker ganske enkelt og grafse i andre

Skrevet

Spørsmålet var:

"Bør sladder holdes innenfor bygda?"

Kan nesten tolkes som om det er OK med sladder, bare det ikke blir "offentlig"?!

Sladder (=baksnakkelse, ryktespredning, løgn) bør/skal ikke forekomme i det heletatt!! Hverken "her eller der"!

Sladder er ikke OK!! :x

Gjest sexysadie
Skrevet

Bør vi slarve så mye i det hele tatt?

mitt motto: Hold øynene åpne og munnen lukket.

Hva naboen driver med har ikke jeg noe med.

Gjest Anonymous
Skrevet

Et av mine poeng med å ta opp dette her er at jeg ønsket å si noe om hvordan rykter og sladder blir legitimert - også av den lokale avis/lokalnyhetene - bare den foregår innenfor visse kretser. Andre skal altså holdes utenfor.

Dette er så absolutt noe man får merke som innflytter. Det er uheldig dersom - i særlig grad saklig - informasjon går via disse "kanalene", og man ikke er en del av det. Man blir i alle tilfelle holdt utenfor "fellesskapet"..på godt og ondt.

Personlig, som innflytter, har jeg også opplevd at mine nærmeste på bygda har holdt rykter for seg selv, og/eller bare fortalt meg halve sannheten. Eller at de bare forteller meg det DE mener jeg bør høre. Selv om det korrekte jo er å ikke høre på rykter så er det å utestenge folk fra denne kilden en måte å holde folk nede på, utestenge dem fra det lokale samfunnet. Det oppleves jo også som ganske undertrykkende om man som "inngiftet" blir holdt utenfor....

Man bør heller ikke selv komme med "nyheter" som lokalbefolkningen ikke vet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...