Gjest Zalomine Skrevet 5. januar 2004 #1 Skrevet 5. januar 2004 Jeg har i lengre tid benyttet shampo fra dagligvare, ja det har jeg gjort størsteparten av mitt liv egentlig, men de siste måenedene en av de aller, alelr billigste. Poenget var jo nettopp pris. Vel, jeg merker at håret mitt er "hampete" på en måte. Det er da ikke såååå lenge siden jeg klippet det, vel det var i høst, men jeg har langt hår. Hvor ofte klipper man egentlig langt hår når poenget ikke er å begrense lengden, men bare begrense slitasjen? Jeg behandler håret "ganske pent" i den grad at jeg så godt som aldri bruker hårtørker, mitt hår lufttørker det. Jeg bruker ikke så mye stylingprodukter lenger heller (mest fordi jeg gikk tom og ikke brukte penger på å kjøpe nytt d jeg var arbeidsledig, og da vennet jeg meg til å ha det sånn "naturlig") Men det jeg lurer på, utover hvor ofte jeg burde klippe det, er altså rett og slett dette med shampo. Burde jeg satse på en hårkur, eller "bare" bytte til en dyr shampo? Håret mitt er litt tørt (i alle fall har frisøren min sagt det i alle år (jeg har flyttet og går derfor ikke til henne lenger,) har bare vært til frisør en gang her i Bergen, så jeg har liksom ikke en frisør som jeg "stoler på". Spør jeg der vil de selvsagt bare anbefale alle de produktene de har i hyllene sine) og føles altså som "hamp" (forstår hva jeg mener?) i den nederste delen. Må det klippes bort, eller kan det repareres? Og hva anbefaler dere? Jeg vil jo helst ikke ruinere meg på dette, men vurderer altså å satse på "dyr kvaliet" for å se om det bedrer resultatet, men dersom det heller er noe annet håret trenger, så tar jeg gjerne mot tips!
Gjest India Gyllenhaal Skrevet 5. januar 2004 #2 Skrevet 5. januar 2004 Som moderator og aktiv bruker av KG må du ha fått med deg endel av de utallige hårpleie/Lookfantastic trådene som finnes her.
Gjest Zalomine Skrevet 5. januar 2004 #3 Skrevet 5. januar 2004 Javisst har jeg fått med meg alle dem, men poenget lå litt i slutten der "må jeg klippe det" og dessuten HVILKE produkter som kan hjelpe mot hamphår, om det altså kan reddes. Jeg har faktsik planer om å titte litt på disse nettsidene også da, men vet jo at det er mange her som har masser av erfaring med produktene, og håpet at noen ville dele litt. Og altså: om det må klippes av, så stiller det hele seg litt annerledes....
Gjest gjesta Skrevet 5. januar 2004 #4 Skrevet 5. januar 2004 Jeg er veldig fornøyd med Redken sine produkter - dessuten er de drøye i bruk så det blir ikke så dyrt likevell. Jeg ville kjøpt shampo, balsam og hårkur - gjerne Redken All Soft serien.
Gjest gjesta Skrevet 5. januar 2004 #5 Skrevet 5. januar 2004 Når det gjelder om håret må klippes eller ei - hvis du ikke har klippet det siden i høst ville jeg spandert en klipp nå. Det føles utrolig deilig, og ser pent ut, når det nederste slitte partiet klippes vekk. Så følger du opp med masse kuring etterpå.
Mette Skrevet 5. januar 2004 #6 Skrevet 5. januar 2004 Det er ikke så lett og gi skikkelige tips, når man ikke ser håret. Ta en tur innom en frisør, la h*n se på det, og følg hennes råd. Jeg vet at Kerastase har en kjempefin kur. En behandling hos frisøren og så 5 hjemme etter på. Den er ganske dyr, men vel verdt pengene. Det er ikke så mye dyrere og kjøpe skikkelige shampoo, for du bruker mye mindre mengder. Den er mye mye drøyere i bruk mao. Lykke til
Gjest Zalomine Skrevet 5. januar 2004 #7 Skrevet 5. januar 2004 Det var sent i høst etter hva jeg husker, men jeg pleier ikke klippe håret ofte jeg. Somregel klippet jeg håret et par ganger i året, inntil det gikk altfor lenge (ca to år) før jeg klippet det nå sist. Så at jeg klippet det i høst, det føles ikke så lenge siden for meg, det er jo bare noen få måender. Med med "om det må klippes bort" mente jeg mer om jeg må klippe alle de sikkert minst 20, kanskje 30 cm som føles så annerledes... da får jeg ikke lenger langt hår, da blir det bare skulderlengde da kanskje? Dermed vil håret mitt krølle seg langt mer, fordi det blir lettere, og dermed krympe enda mer, jeg får totalt endret utseende, dette må jeg i så fall mentalt forberede meg på.... Men en stuss, det skal jeg vel overleve, poenget er egentlig bare at det ikke føltes som om det hjalp nevneverdig sist jeg var til frisør. Jeg ba henne ta alt som var slitt, og hun tok merkbare lengder, men flokene i tuppene forsvant ikke, og etter ikke mer enn en måned kom denne "hampfølelsen" i store deler av hårlengden.... Derfor er jeg redd at håret er "fortapt"....
Mette Skrevet 5. januar 2004 #8 Skrevet 5. januar 2004 Håret er ikke fortapt, bare de nederste lengdene. Forstår jo at du helst ikke vil klippe det av, men det bør du, ellers fliser det seg helt opp. Husk å pleie det skikelig etter på, og med skikkelig pleie, det vokser det fort ut igjen.
Gjest Zalomine Skrevet 5. januar 2004 #9 Skrevet 5. januar 2004 Det er ikke så lett og gi skikkelige tips, når man ikke ser håret. Ta en tur innom en frisør, la h*n se på det, og følg hennes råd. Men da har jeg lyst til å gå til den frisøren som kjenner meg (hun er forøvrig min kusine) og har klippet håret mitt siden hun var lærling, hun kjenner meg, hun kjenner håret mitt, og jeg stoler på henne. Jeg følte meg ikke helt vel da jeg gikk til denne fremmede frisøren i høst. Hun var nok flink, javisst, men jeg følte ikke det at hun "hadde kontrollen på håret mitt", og hun anbefalte ikke en kur eller en shampo eller noe som helst, bare klippet og sa at "nå skulle det nok bli bedre". Jeg la nemlig frem problemet om floker i endene, og denne "hampfølelsen", og ba henne klippe bort alt som måtte bort (men jeg opplever at frisører da tar "minst mulig" slik at jeg har splittende ender to dager etterpå....) Og hjem til der denne frisøren som jeg kjenner og stoler på holder til, dit skal jeg ikke før til påske, eller pinse, antakelig.... Men, jeg tar hintet.... jeg får vel heller oppsøke en annen frisør da
Gjest gjesta Skrevet 5. januar 2004 #10 Skrevet 5. januar 2004 Hva med å kure håret ofte med en god kur for å se om det blir bedre? Eneste måten å finne ut om det kan reddes eller ikke. Tuppene bør du vel ta uansett.
Gjest Zalomine Skrevet 5. januar 2004 #11 Skrevet 5. januar 2004 Håret er ikke fortapt' date=' bare de nederste lengdene. Forstår jo at du helst ikke vil klippe det av, men det bør du, ellers fliser det seg helt opp. Husk å pleie det skikelig etter på, og med skikkelig pleie, det vokser det fort ut igjen. [/quote'] Det er jo i så fall snakk om 30 cm da, det er snakk om så mye hår et "mitt hår" er fortapt, det er snakk om at jeg ikke får tilbake den hårlengden jeg trives med på ganske mange hår. Den hårlengden jeg vil ende opp med om jeg klipper alt det som føles rart, er den hårlengden jeg hadde når jeg var ca 16. Etter det har jeg bare klippet for slitasje, ikke for lengdebegresning.... Jeg er altså antakelig over 30 før jeg har denne lengden igjen, og da vil jeg antakelig ikke ha den lengre....
Gjest Lea Skrevet 5. januar 2004 #12 Skrevet 5. januar 2004 Hvis du har langt hår, uten noen spesiell frisyre er det ingen kunst å klippe det for en frisør. Derfor ville jeg kanskje ikke vært SÅ kresen på frisøren. Gå heller til en billig/rimelig frisør og bruk de pengene du sparer på en god shampo og hårkur. Hvis kusinen din er frisør, så kan du kanskje spørre henne om råd og kanskje rabatt på produkter. Gi henne litt penger for å klippe deg utenom arbeidstid når du har anledning. Jeg synes at et langt hår bør klippes ca 4 ganger i året (minst). Det "vanlige" er vel å klippe håret annenhver måned for å holde det i sjakk. Men dette er det ikke noe fasitsvar på. Man merker fort når håret blir slitt. Hårbørsten henger fast og hårtupper faller av.
Gjest Zalomine Skrevet 5. januar 2004 #13 Skrevet 5. januar 2004 Tuppene bør du vel ta uansett. Mulig det ja. Hvor ofte tar man egentlig tuppene på langt hår da? De SER nemlig ikke splittede ut (hvilket har pleid å være mitt "hint" for å klippe det) Faktsik ser hårtuppene mine fine ut, de er ikke i "varierende lengder", de er ikke splittede, de ser rett og slett ganske nyklippede ut på en måte... Det er bare LENGDEN som føles håpløs...
Gjest Zalomine Skrevet 5. januar 2004 #14 Skrevet 5. januar 2004 Lea: kusina mi bor altså en nesten 8 timers lang kjøretur unna meg, og dit skal jeg altså ikke før til påske antakeligvis. Dersom vi får den påskeferien jeg drømmer om (fri dagene mellom palmehelga og påska, og tilbringer den i Ålesund) da har jeg tenkt å bestille en time hos henne en av de dagene jeg, for klipp og råd. Det er jo henne jeg trives med å klippe håret hos, og jeg fortsatte å gå dit som student jeg, klippet håret i juleferien og i sommerferien (2 ganger i året var altså standarden min) ENDA en god grunn til at vi bør flytte til Ålesund. *se på sambo* Bør jeg si det da?
Gjest Zalomine Skrevet 5. januar 2004 #15 Skrevet 5. januar 2004 Men takk for innspill i alle fall. Jeg slipper antakelig å ha mareritt om kort hår i natt, men skal i alle fall kjøpe en eller annen hårkur som jeg skal prøve, så får vi se. Det blir antakelig slutt på denne billige shampoen også, i alle fall denne aller billigste, for jeg synes det er etter at jeg begynte med den at håret har blitt litt sånn ekkelt. Jeg kaller det "hamp", men sambo sa "rep" han. Vel, et rep er av hamp vel, så det er jo det samme Håper egentlig å slippe frisøren før jeg kan gå til min kusine, så kan jeg få gode råd av henne, og så evt bare "følge opp" hos en lokal frisør ved behov, etter hennes anbefalinger...
Pusekatt Skrevet 5. januar 2004 #16 Skrevet 5. januar 2004 -Redken All Soft Treatment (helt super!) -Redken Extreme Shampoo -Redken Expreme Conditioner Dette er helt supre produkter for slitt og langt hår!
Gjest Zalomine Skrevet 5. januar 2004 #17 Skrevet 5. januar 2004 Har tittet litt på de produktene faktisk, så det er mulig det er noe slikt jeg ender opp med. Men akkurat nå skal jeg sove... Det er lookfantastic jeg bør bestille det på, eller? antar at en tur innom frisøren i sentrum antakelig blir en langt mer kostbar affære, selv gitt detaljer som porto? Men toll? Kanskje ikke?
Vianne Skrevet 5. januar 2004 #18 Skrevet 5. januar 2004 Håret mitt var ganske tørt en periode, da brukte jeg hårkuren fra Joico K-Pak. Var godt fornøyd med den. Og mitt hår måtte virkelig repareres etter mye striping i fra før av, sort hår. Ellers så jobber min favorittfrisør på Prikken i Bergen (Strandgaten).
Soul Skrevet 6. januar 2004 #19 Skrevet 6. januar 2004 Har opplevet noe av det samme med håret mitt en gang. Det var en periode hvor vi hadde veldig lite penger og da kjøpte jeg disse aller billigste sjampoene/balsamene. Og håret mitt ble mer og mer flokete og uregjerlig. Og fikk litt den hampfølelsen som du sa. Jeg hadde langt hår og ville ikke klippe det kort, så det jeg gjorde var å stusse det ti cm., kjøpe dyr og god sjampo/balsam og hårkur. Dette har jeg gjort siden for jeg har ikke lyst til å klippe håret mitt... (Men jeg stusser det hver tredje måned). Håret mitt ble iallfall helt bra igjen Håper det ordner seg!
Gjest Ethereal Skrevet 6. januar 2004 #20 Skrevet 6. januar 2004 Det er ikke slik at du nødvendigvis "trenger" både balsam og kur, ifølge min frisør (jeg spurte), er balsamen det viktigste, og at du bruker det hver gang du vasker håret. La balsamen virke så lenge du klarer, gjerne mens du gjør deg ferdig med dusjen. Av produkter vil jeg anbefale Kerastase Resistance gjenoppbyggende sjampo og balsamkur (balsamen heter forresten Ciment Anti-Usure, og er for slitt hår). Hos frisøren ca 160-180 pr stk, en god del billigere hos Lookfantastic. Hvis du bestiller ett produkt, betaler du ca 3.50 GBP i porto, ca 6GBP hvis du bestiller mer. Sjansen for å bli stoppet i tollen, er liten, og shampo+balsam kommer nok på ca 200NOK(=grensen for å slippe moms), eller bare litt over. Disse produktene har reddet mitt hår fra fargekatastrofer, og tynger ikke ned håret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå