Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg er statlig ansatt og pendler mellom Drammen og Tønsberg. Jeg begynner å merke på kroppen at det blir slitsomt både fysisk og mentalt å pendle hverdag fra Tønsberg til Drammen for å jobbe og lurer på om hvordan kan man søke om å få hjemmekontor ordning. Jeg får ikke sovet ordentlig om natta fordi jeg tenker hele tiden på å våkne tidlig og ikke forsove meg, jeg føler meg veldig sliten og trøtt. Blir ofte syk og min lege anbefalte meg å få hjemmekontor minst 2 -3 dager i uken.

En kollega av meg bor i Drammen og arbeider i samme byen og hun har fått innvilget hjemmekontorordning. Hun har bare 5 min avstand fra kontoret. Jeg har ikke spurt henne om dette og syns det blir feil, men lurer på om noen av dere kan komme med tips. Bør jeg oppsøke min fastlege for å få attest på dette før jeg snakker med sjefen?

Ser frem til gode råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville absolutt snakket med den kollegaen som har hjemmekontor, og med sjefen. Du har ikke noe å tape på å undersøke muligheten. Hvis det kan gjennomføres praktisk er det jo mulig at du kan få det til. Jeg jobbet delvis hjemmefra før, trengte ingen legeerklæring. Det som betød noe var at jeg hadde en jobb som kunne gjøres hjemme. Jeg ble også mye mer effektiv hjemme uten forstyrrelser rundt meg. Nå har jeg en jobb som ikke kan gjøres hjemmefra.

Skrevet

Snakk med HR avdelingen og spør hvordan regelene for å få hjemekontor er i din avdeling, du kan også forhøre deg om muligheten til å bli overflyttet til et kontor i Tønsberg. DU kan jo også vurdere å flytte? eller søke deg ny jobb hvis muligheten er der.

Skrevet

Har noen andre råd?

Skrevet

Ta det opp i medarbeidersamtale. Men du kan ikke forvente å få ha hjemmekontor mer enn en, maks to, dager i uken. hos oss er det en person som har grabbet til seg to hjemmekontordager i uken, noe som gjør det vanskelig for resten av oss å planlegge hjemmekontor rundt all reisevirksomhet og i tillegg ha god nok bemanning på kontoret (og nei, det er ikke det samme å ha tilgang på folk per mail eller telefon som ansikt til ansikt). Personen som har to dager hjemmekontor har i kilometer lengst reisevei av oss som jobber der, men personen bruker ikke lengre tid til og fra jobb enn oss som bor på andre siden av Oslo og som må bytte kollektivtransportmiddel både en og to ganger. Men personen fikk forhandlet frem dette da kontoret flyttet fra nærmere der personen bor til nåværende lokasjon.

Ellers burde du vel se deg om etter jobb nærmere hjemmet om du syns pendlerveien er for lang. Det er strengt tatt hverken arbeidsgivers eller kollegaers problem at du jobber forholdsvis langt hjemmefra.

• Liker 2
Skrevet

Har noen andre råd?

Du har fått råd i massevis her, det er ikke så mange veier å gå utenom din leder og personalavd. Ellers så får du gjøre som siste innlegg sier, start å se deg om etter en ny jobb nærmere der du bor. Du får ikke råd her inne som sier du har krav på ditt eller datt når det gjelder hjemmekontor.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor tar du ikke toget? Vet folk som har sykkel t/r toget i ene enden og bil eller skuter t/r toget i andre enden. Er jo ikke veldig langt, litt over halvtime med toget hver vei fra stasjon til stasjon. Og såpass må man rekne med i reiseveg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...