Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg lurer på om dere har lest noen bøker som omhandler selvmord?

Jeg lurer på om noen kan fortelle om hvilken av de bøkene var deres favoritt?

Videoannonse
Annonse
Gjest NerdMedSverd
Skrevet (endret)

Selvmordet - Emile Durkheim

e: Dette er den eneste boken jeg har lest om temaet, men absolutt interessant bok.

Endret av NerdMedSverd
Skrevet

Jeg kan anbefale

Avtrykk - etterlatte etter selvmord Og

Etter selvmordet - veien videre

Skrevet

Muleum - erlend loe, morsom og bra

The bell jar - sylvia plath, pretensiøs drittbok

Veronika vil dø - Paulo Coelho, dårlig

The virgin suicides - Jeffrey Eugenides, grei

Skrevet

Er det fiksjon eller fakta du er ute etter? Jeg hadde min særoppgave om selvmord og leste derfor mange bøker - fiksjon - og selv om jeg ikke husker hva de heter den dag i dag husker jeg at jeg fant dem ved å søke "bøker selvmord" på google.

Skrevet

Du skriver ikke hvorfor du er interessert i bøker om selvmord. Kanskje skal du kanskje skrive om det, kanskje har du opplevd noe? Her kommer uansett en klem din vei :klemmer:

Skrevet

Akkurat nå kommer jeg bare på en, A Long Way Down av Nick Hornby. Den er mer humoristisk enn alvorlig da, men veldig bra.

Skrevet

Muleum av Erlend Loe er en litt morsom bok om selvmord.

Tora-trilogien av Herbjøg Wassmo handler ikke om selvmord, men ender i selvmord.

Kan sikkert komme med flere tips om du har noen mer konkrete ønsker.

Skrevet
The bell jar - sylvia plath, pretensiøs drittbok

Hør, hør! Hatet den boka.

Derimot ser jeg det er mange som har denne blant sine favorittbøker, så kan jo sjekke den ut.

Skrevet

Kollektivt Selvmord er finsk humor på sitt aller beste og den anbefaler jeg så absolutt. Den er med på å bryte ned noen tabuer og harselerer med selvmord som tema. Velskrevet og god humor.

-Domino

• Liker 3
Skrevet (endret)

13 reasons why- Jay Asher

Jomfrudød- Jeffrey Eugenides

Her er en svært god link forresten:

http://www.librarything.com/tag/suicide

edit: kom på en god bok som er humoristisk i tillegg til å være trist; "A Long Way Down"- Nick Hornby.

Endret av EnsomKanin
Gjest Badabing
Skrevet

Den eneste jeg kommer på som ikke allerede er nevnt, er Murakamis "Norwegian Wood". Det er ikke hovedtema i boka, men det er av betydning,

Skrevet

Den eneste jeg kommer på som ikke allerede er nevnt, er Murakamis "Norwegian Wood". Det er ikke hovedtema i boka, men det er av betydning,

Selvfølgelig! Nydelig bok. Elsker dialogene - så levende og ekte.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Kollektivt Selvmord er finsk humor på sitt aller beste og den anbefaler jeg så absolutt. Den er med på å bryte ned noen tabuer og harselerer med selvmord som tema. Velskrevet og god humor.

-Domino

:Nikke:

Den er verd å lese, opptil flere ganger.

Arto Paasilinna - "Kollektivt selvmord"

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig! Nydelig bok. Elsker dialogene - så levende og ekte.

Jeg husker at jeg syntes dialogene var helt utrolig stivbeinte!

Moralen er: Tro ikke på anbefalinger/advarsler fra andre med mindre du vet at dere har lignende smak! ;)

Skrevet

Muleum - erlend loe, morsom og bra

Enig!

-Domino

Denne synes jeg også var veldig morsom og bra skrevet. Svart humor på sitt beste!

Av mer alvorlige bøker om temaet må jeg si at Hav av tid av Merethe Morken Andersen rørte meg sterkt da jeg leste den.

Vil også anbefale Nåde av Linn Ullmann i samme slengen, selv om den ikke akkurat handler om selvmord. En nydelig og sterk bok.

Skrevet

Da jeg var en deprimert, suicidal tenåring leste jeg "Final exit", og ble veldig skuffet. Verden var ikke like full av idiotsikre, totalt smertefrie selvmordsmetoder som jeg hadde sett for meg.

Skrevet

"Den unge Werthers lidelser" av Goethe er jo en klassiker. Det sies at mange som leste boken tok sitt eget liv etterpå fordi de identifiserte seg med hovedpersonen i boken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...