Gjest ms_kwang Skrevet 5. februar 2012 #1 Skrevet 5. februar 2012 Ok for dere som har lest tråden "Hvordan mistet du jomfrudommen?" Så vet du kanskje hva det er snakk om. Og jeg vet at dere aller fleste er helt uenig med meg, men det er helt greit. Så hva mener du. Jomfruhinne er en myte? Jomfrudom/møydom kan bare taes ved første seksuelle erfaring? For dere som mener at jomfruhinne er en myte, hvordan kan det da ha seg at flere andre pattedyr har en jomfruhinne? Vil det si at mennesket er den eneste arten på jorda som skiller seg ut fra dyreverdenen?
Gjest Anuket Skrevet 5. februar 2012 #2 Skrevet 5. februar 2012 Så hva mener du. Jomfruhinne er en myte? Jomfrudom/møydom kan bare taes ved første seksuelle erfaring? Jomfrunhinne er ikke en myte. Jomfrudommen din blir tatt den første seksuelle erfaringen du deler med en annen, dvs enten penetrering eller fingre osv. For meg i alle fall. 1
Snop Skrevet 5. februar 2012 #3 Skrevet 5. februar 2012 Jeg klarer ikke å ta denne diskusjonen seriøst før du lærer deg forskjell på jomfrudom og jomfruhinne, og hva som er bakgrunnen til at kulturene som du har fått ditt syn fra tror det de tror. 5
Snop Skrevet 5. februar 2012 #4 Skrevet 5. februar 2012 Her har du i hvert fall litt å lese på, håper det gir deg litt mer forståelse: I noen kulturer, blant annet i abrahamittisk tradisjon, anses en hel, intakt og uberørt jomfruhinne som bevis for at ei jente eller kvinne ikke har hatt samleie, men er jomfru, det vil si seksuelt urørt. Denne tilstanden kan være en forutsetning for en kvinnes ærbarhet og status som «ren» brud. En kvinnes seksuelle historie og tilstand er da som regel også viktig for hele familiens og slektens ærestatus i samfunnet. I noen tradisjoner vil eldre kvinner kontrollere sengetøyet etter en bryllupsnatt for spor etter blod fra en sprukken jomfruhinne. I Norge og andre vestlige land har det vært stor diskusjon om det er riktig av leger å gjenoppbygge brustne jomfruhinner ved operasjon på gifteklare muslimske jenter som forsøker å skjule tidligere seksuell aktivitet. Det viktigste motargumentet har vært at en isteden burde endre holdningene i kulturen og gi kvinner fri rett til et godt seksualliv uavhengig av menns og familiens kontroll. 1
Snop Skrevet 5. februar 2012 #5 Skrevet 5. februar 2012 tatt fra NHI.no: "Seksuell debut før giftermål kan bli sett på som et avtalebrudd i forhold til brudgommens familie og føre til en forringelse av kvinnens verdi som ekteskapspartner. I sjeldne tilfeller vil kvinnen kunne påføres alvorlige og endog livstruende sanksjoner. Også kvinner som ikke har debutert seksuelt, kan mangle intakt jomfruhinne. I sin ytterste konsekvens må derfor alle kvinner som giftes bort til kulturer der intakt jomfruhinne er viktig, undersøkes og eventuelt behandles for å forhindre straffereaksjon." Forstår du nå hvorfor jomfruhinnen er viktig i disse kulturene, ikke pga hinnens verdi i seg selv men på grunn av at mannen kan tro at hun har hatt noen andre før ham? 1
Gjest Apophis Skrevet 5. februar 2012 #6 Skrevet 5. februar 2012 De fleste har jo jomfruhinne, som fort kan forsvinne om man har eit uhell, holder på med visse aktiviteter (sykling, fotball, riding, etc) eller når man har sex for første gang. Så det er ikkje ei myte.. Men jomfrudom, den har man fram til man har hatt seksuelt samkvem Man kan altså miste jomfruhinna og likevel være jomfru. 6
Gjest ms_kwang Skrevet 5. februar 2012 #7 Skrevet 5. februar 2012 Snop: Også bare hentet fra norske sider, og FYI ikke alt som står på wikipedia er riktig. Wikipedia er slik at hvem som helst kan legge inn informasjon. Vil ikke dermed sagt si at sånn er det, og at ALLE skal følge det som blir skrevet. Men for å ta en annen side. Om jeg var lesbisk, og før jeg får en partner, så har jeg lekt meg med leketøy. Får en partner, og leketøyet blir flittig brukt både på meg og henne. Vi gjør jo noe seksuelt? Men de fleste vil jo da si at vi enda er jomfru? Jeg skal prøve å ordlegge meg bedre. Om du mister jomfruhinnen pga en tampong, eller sykkel uhell som det jeg hadde, FYSISK sett er du ikke jomfru lengre, men MEDISINSK sett så er du det enda. Sex er ikke bare penetrering av en penis eller ett leketøy, du kan ta jomfrudommen din selv med dine fingre, eller få oral sex av mann/dame. Masturbering er SEX det også Om du setter deg inn i hva jeg mener så forstår du nok, jeg vil ikke prøve å si at du SKAL følge det jeg mener, bare prøve å sette deg inn i det.
Gjest ms_kwang Skrevet 5. februar 2012 #8 Skrevet 5. februar 2012 Eller hva med de som er blitt voldtatt? De har jo hatt penetrering, hatt ufrivillig sex. Er de fortsatt jomfru fordi det var ufrivillig?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #9 Skrevet 5. februar 2012 Jomfruhinne er en myte?Jomfruhinnen er ikke en myte, den er høyst reell. Jomfrudom/møydom kan bare taes ved første seksuelle erfaring?Stemmer! Jomfrudom er relatert til seksuell erfaring.
Gjest ms_kwang Skrevet 5. februar 2012 #10 Skrevet 5. februar 2012 Stemmer! Jomfrudom er relatert til seksuell erfaring. Ja og som jeg skrev litt om her oppe. Solo sex er jo også en seksuell erfaring. Men teller det? Du gjør jo noe seksuelt..
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #11 Skrevet 5. februar 2012 Eller hva med de som er blitt voldtatt? De har jo hatt penetrering, hatt ufrivillig sex. Er de fortsatt jomfru fordi det var ufrivillig? Har man hatt sexuelt samvær med en annen person er man ikke lenger jomfru. Helt uavhengig av om det var frivillig eller voldtekt.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #12 Skrevet 5. februar 2012 Ja og som jeg skrev litt om her oppe. Solo sex er jo også en seksuell erfaring. Men teller det? Du gjør jo noe seksuelt.. Nei, i mine øyne er det ikke nok å ha lekt med seg selv. Det må være seksuelt samvær mellom minst to personer. 1
Gjest ms_kwang Skrevet 5. februar 2012 #13 Skrevet 5. februar 2012 Nei, i mine øyne er det ikke nok å ha lekt med seg selv. Det må være seksuelt samvær mellom minst to personer. Men i mine øyne er det en seksuell handling, og man egentlig ikke er jomfru mer. MEN om man skal ta det en annen vei så kan man si: Om du aldri har hoppet i strikk ,så er du "jomfru" i strikk hopping. Om du aldri har spist sushi, så er du "jomfru" i sushi spising. Altså om man skal tenke at man er helt fresh, aldri gjort noe før, ja da har vi alle mistet en jomfrudom opptil flere ganger. Noen mener at å være jomfru er ikke bare en seksuell handling, men en NY opplevelse. Men det er jo opptil hver enkelte å finne ut av hvilket syn og mening de har angående jomfrudom. Men å rakke ned på andre fordi de har ett annet syn enn dem, er jo bare teit.
Snop Skrevet 5. februar 2012 #14 Skrevet 5. februar 2012 (endret) Du har dine helt egne definisjoner på ord, og det er helt greit. Det skal du få lov til å ha, jeg skal ikke plage deg mer. Men tenk så slitsomt det hadde vært hvis alle skulle begynne å lage sine egne definisjoner. Det blir litt forvirrende for andre dersom jeg sier at jeg er halvt engelsk (jeg har jo vært på ferie i england to ganger og jeg kan snakke flytende engelsk) eller at jeg bor på en bondegård (for det er MITT syn på det ettersom jeg har en katt OG huseieren har en så det er flere dyr her og jeg må få lov til å ha MITT syn).... get my point? Men for all del. Tro akkurat det du vil, nå har du i hvert fall fått servert fakta og det kan du gjøre akkurat som du vil med Det med wikipedia tenkte jeg meg at du ville si, det var derfor du også fikk informasjon fra NHI. Jeg vet ikke hva annet du trenger for å forstå det, artikler fra Afrika? Tror du det som står på NHI er løgn, fordi det står på norsk? Really? sukk.... nei, les deg opp på dette emnet, så skal vi heller klare å ha en ordentlig samtale Endret 5. februar 2012 av Snop 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #15 Skrevet 5. februar 2012 Men for å ta en annen side. Om jeg var lesbisk, og før jeg får en partner, så har jeg lekt meg med leketøy. Får en partner, og leketøyet blir flittig brukt både på meg og henne. Vi gjør jo noe seksuelt? Men de fleste vil jo da si at vi enda er jomfru? heldigvis er svært få dumme nok til å påstå at lesbiske som har hatt sex fortsatt er jomfruer. 2
Rosenknoppen Skrevet 5. februar 2012 #16 Skrevet 5. februar 2012 (endret) Never mind, tror bare jeg følger denne tråden.. har nok ikke noe særlig gode innspill å komme med. Endret 5. februar 2012 av Rosenknoppen
Gjest ms_kwang Skrevet 5. februar 2012 #17 Skrevet 5. februar 2012 Du har dine helt egne definisjoner på ord, og det er helt greit. Nei jeg har ikke en egen definisjon på ord, men det finnes ikke så veldig mange andre ord man kan translere "Virginity/virgin" til når man snakker om en opplevelse som skjer for første gang. Mye av det jeg vet har jeg lest andre steder, ikke bare på nett, men bøker, tidskriv, magasiner ala illustrert vitenskap. (Nå er ikke jeg helt obsessed med jomfruhinne & jomfrudom, siden jeg har lest mye om det, er heller det at ting bare klistrer seg fast) Sånnsett er det en mer forklarende del på wikipedia om jomfrudom på engelsk, enn det er på norsk, og blir skrevet om forskjellige kulturer, tro, homofile, osv. sukk.... nei, les deg opp på dette emnet, så skal vi heller klare å ha en ordentlig samtale Det er nok heller du som ikke klarer å se for deg en annen problemstilling. Du er fast bestemt på at jeg ikke kan noe om dette emnet, men at jeg kan tro hva jeg enn vil.(Men der tror jeg du nesten lyver, fordi du forteller meg jo at jeg må lese mer om emnet, siden jeg har "egne" defisjoner om ord, noe som jeg ikke har. Eller at du rett og slett ikke forstår meg,på den måten jeg skriver på)
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #18 Skrevet 5. februar 2012 Ettersom du mener jomfruhinnen er den som er avgjørende for jenter/kvinner, hva er da avgjørende for gutter/menn? Dersom ei jente er 20 år, har hatt masse analsex men ikke vaginalt samleie og har jomfruhinnen i behold, er hun da fortsatt jomfru?
Gjest ms_kwang Skrevet 5. februar 2012 #20 Skrevet 5. februar 2012 Dersom ei jente er 20 år, har hatt masse analsex men ikke vaginalt samleie og har jomfruhinnen i behold, er hun da fortsatt jomfru? Teknisk sett er hun ikke jomfru mer, men medisinsk sett er hun det, siden jomfruhinnen er enda i behold. Man kan nesten tenke at en person er enda jomfru om han/hun ALDRI har gjort noe seksuelt.(sex) Dvs man trenger ikke å være 2 for å bli kvitt en jomfrudom. Så fort man er seksuelt aktiv så er man ikke jomfru mer, selvom man aldri har hatt en partner før. Det er min mening iallefall
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå