Gå til innhold

Om du tenker langt tilbake

Anbefalte innlegg

Gjest ms_kwang
Skrevet

Denne tråden er egentlig bare for å se hvor langt tilbake du husker noe fra?

Ett eldgammelt minne, fra du var ung.

Det eldste minnet jeg har, var omtrent 3år gammel.

Hvor jeg fant ut at det var en GOD ide å stikke handa nedi sjokolade pålegg boksen å spise det rett som det var med handa :fnise:

4år: endel mer minner fra b.hage,hvor vi bodde, og slikt :)

Nå er jeg 23 da :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ett av de tidligste minnene mine er fra 3 års alderen. Jeg og pappa hadde sovna i lag i den brune, sinnsykt gode lenestolen^^, Har et bilde av oss der vi ligger, jeg i en rosa og grå bukse og genser, bustete platineblonde krøller, og pappa i sin lørvete kosederess, bart og brilla på halv tolv^^,

Skrevet (endret)

Tror det eldste "minne-bildet" jeg klarer å få fram som jeg tror er virkelig og opplevd er fra rundt tre-års-alderen; hos mine besteforeldre.Min mormor rakte meg en loffskive; med smør, sukker og litt kanel på; med blå og hvitt-rutet forkle på seg. Med brodert kant på.Jeg husker ikke ansiktet hennes; men bildet av hendene er veldig tydelig. Og kjøkkenet rundt . Med gult gulvbelegg og turkise gardiner.grått kjøkkenbord; respatex bord, med klaffer til å trekke ut på hver side. Røde stoler; også kunststoff. Og lukt! Lukten av grønnsåpe og noe parfyme.Tung duft; ikke helt blomsteraktig; men luktet mye.

Min mormor døde før jeg fylte fire år; og det var da ventet; hun hadde vært syk i ca seks måneder. Har noen flyktige miner av sykeseng; kolber, røde flasker; men er ikke sikker på om det er virkelige bilder eller minner som er basert på ting jeg ble fortalt.Jeg vet jeg var med på sykehuset og besøkte henne noen dager før hun døde; men klarer ikke å kalle fram bilder\minner av dette. Det blir vagt og flyktig. Men den deilige loffskiven; med smør, sukker og litt dryss av kanel... det hendte; det er jeg sikker på!

Har også et minne om den katten jeg vokste opp sammen med ( han var ett år eldre enn meg).Jeg husker\minnes at vi lå sammen ute i hagen; under hekken.Jeg holdt han tett inntil meg, og jeg gråt. Jeg husker ikke hvorfor jeg gråt; men katten slikket meg hele tiden i ansiktet. Huset var da hvitt; i bildet jeg husker er det hvitt. Huset ble malt hvitt våren/sommeren etter at min mormor døde; dvs jeg fylte fire år i mars samme år.Så jeg tror dette skjedde våren/tidlig sommer samme år som mormor døde.

Merkelig egentlig. Jeg vet jeg var tilstede i begravelsen, men husker ingenting fra den.

Endret av Wildy
Skrevet

Mitt første minne er en drøm jeg hadde. Jeg ble storesøster da jeg var halvannet år gammel, og da min lillebror ble i stand til å bevege seg, var han en reser til å klatre på ting, og foreldrene mine måtte derfor montere barnesikring på alle vinduer.

Drømmen (som jeg for øvrig trodde var virkelig i mange år etterpå), gikk ut på at lillebror falt ut av et vindu, og at jeg løp til Mamma som sto på kjøkkenet for å fortelle det. Super-Mamma klarte å løpe ned trappene fra tredje etasje i blokka vi bodde i, og ta lillebror imot før han traff bakken.

Så, jeg kan vel ha vært 2,5-3 år gammel da jeg hadde denne drømmen, tenker jeg :)

Gjest ms_kwang
Skrevet (endret)

Merkelig egentlig. Jeg vet jeg var tilstede i begravelsen, men husker ingenting fra den.

Det er jo ikke alt man klarer å huske, jeg var med på mange turer og ting, begravelser, brullyper og diverse rundt 5-6 års alderen, men jeg klarer ikke å huske noe av det o.o

Endret av ms_kwang
Skrevet

Men jeg klarer ikke å finne tilbake til noen minner\bilder fra begravelsen; og dette var en person som jeg i følge mine foreldre hadde ett nært forhold til; jeg var som en racer når jeg skulle til mormor; og strålte som en sol når jeg kom i nærheten av henne ( og holdt henne helt sikkert i aktivitet så det holdt....). Jeg har bildene fra begravelsen i album; av meg ved siden av kisten; men jeg kan ikke huske det.

Da jeg var med å ryddet boet etter min bestefar kom jeg over gammelt håndarbeid etter min mormor som var halvferdig. Og lukten var der; litt tung parfymegreie; og jeg begynte plutselig å gråte! Må legge til at min bestefars død var ventet og velkommen ( jeg var da selv voksen; med en ettåring og ny baby i magen; hadde tippet tyve år).De halvferdige lengdene til sengeteppe ble etterhvert til stuegardiner som jeg enda;snart 40 år gammel, får litt klump i halsen av.

Min mormor har uansett lagt igjen sterke spor i meg; og jeg tror hun var veldig viktig for meg i de første år jeg levde.Og katten jeg hadde; Mons. Som alltid lå sammen meg; varm og trygg.Som var rabiat til alle andre; og som aldri bet eller klorte meg. Jeg kledde på den stakkars katta alt mulig av babyklær; pakken han ned i dukkevognen og spaserte rundt kvartalet.

Gjest ms_kwang
Skrevet

Men jeg klarer ikke å finne tilbake til noen minner\bilder fra begravelsen; og dette var en person som jeg i følge mine foreldre hadde ett nært forhold til; jeg var som en racer når jeg skulle til mormor; og strålte som en sol når jeg kom i nærheten av henne ( og holdt henne helt sikkert i aktivitet så det holdt....). Jeg har bildene fra begravelsen i album; av meg ved siden av kisten; men jeg kan ikke huske det.

Da jeg var med å ryddet boet etter min bestefar kom jeg over gammelt håndarbeid etter min mormor som var halvferdig. Og lukten var der; litt tung parfymegreie; og jeg begynte plutselig å gråte! Må legge til at min bestefars død var ventet og velkommen ( jeg var da selv voksen; med en ettåring og ny baby i magen; hadde tippet tyve år).De halvferdige lengdene til sengeteppe ble etterhvert til stuegardiner som jeg enda;snart 40 år gammel, får litt klump i halsen av.

Min mormor har uansett lagt igjen sterke spor i meg; og jeg tror hun var veldig viktig for meg i de første år jeg levde.Og katten jeg hadde; Mons. Som alltid lå sammen meg; varm og trygg.Som var rabiat til alle andre; og som aldri bet eller klorte meg. Jeg kledde på den stakkars katta alt mulig av babyklær; pakken han ned i dukkevognen og spaserte rundt kvartalet.

Aww jeg blir lei meg når jeg hører det :)

Minner er gode å, enten minner som man kan huske, eller minner i form av lukt og gjenstander :)

Skrevet

Har også et klart bilde av katten; men det tror jeg er litt senere; kanskje rundt 4 1/2. Jeg skulle bli frisør; og måtte begynne å øve meg. Skamklipte den katten så grundig; stakkars pus! Tror han mistet alt av værhår og ørehår på den ene siden før jeg innså at dette var kanskje ikke var min greie.....tror jeg fikk litt kjeft for den,gitt.... hehe....

Men han tok det med stoisk ro; satt helt i ro på stuebordet; med hodet høyt hevet. Hva den katten fant seg i!

Har et bilde av meg og den pusen hengende her på kontoret mitt i dag ; på bildet har jeg sovnet liggende over ham; pus er litt flatklemt under meg;og jeg tror egentlig ikke at han ligger veldig godt. Men han lå der; og fant seg i det meste.Fantastisk pus!

Skrevet

Hmm.. jeg troor det eldste minnet jeg har er fra da jeg "stjal" en hvitost fra benken, gjemte meg bak døra og prøvde å spise hele. Husker mamma bare lo da hun fant meg.

Tror jeg var rundt 3, men ikke helt sikker :fnise:

Gjest finurlig
Skrevet

Det eldste minnet jeg har er at jeg sitter i sprinkelsenga, og at pappa kommer opp trappa for å hente meg :)

Aner ikke hvor gammel jeg kan være da, men maks 2 år :)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

jeg husker at jeg satt i bokhylla hjemme og lekte med en sånn magnetgreie med kuler som går frem og tilbake. Jeg var liten nok til å kunne sitte oppreist mellom to hyller, så rundt to år ca.

Skrevet

Jeg husker at pappa sementerte gulvet i garasjen, da var jeg halvannet år gammel.

Gjest Koala Lompa
Skrevet (endret)

At jeg sykler rundt på en trehjulssykkel og noen tilbyr meg godteri fra en bil.

Var vel rundt 4-5år.

Endret av Koala Lompa
Skrevet

1,5-2år, mamma dro i militæret, jeg vinket hadebra til henne.

Neste minne om mamma er da hun kom hjem noen mnder etter, med en ape-bamse ;)

Skrevet

Mitt tidligste minne er at jeg står på gangen og sier (eller formidler på et eller annet vis) at jeg IKKE vil bruke bleie mer. Og da henter min mor en vanlig barnetruse til meg (husker også "ulykker" som følge av dette, men sånn er livet).

Jeg husker også en stor tv-begivenhet som skjedde i 1980, da jeg var 4 år. Da skjedde Alexander Kielland-ulykken (dere som er yngre får slå den opp) og jeg husker tv-bildene. Det var jo bare én kanal den gangen, og tv sto på hele tiden, så det var lett å få med seg. Jeg husker de røde pontong-bena fra plattformen som lå på vannet og vissheten om at her hadde mange mennesker dødd.

Skrevet

Jeg husker at vi satt i bilen og skulle hente en ny bil, dette var før jeg ble storesøster i -89, så jeg var under 4 år. Husker jeg ikke skjønte hvordan vi skulle få med oss to biler hjem, for i hodet mitt skulle vi beholde den vi hadde, noe vi ikke skulle. Dessuten kjører både mamma og pappa bil, så tanken var litt merkelig :P

Huker også dagen jeg startet i bhg, jeg var tre år, og hadde nekta å ha på noe annet enn skjørt, husker jeg hadde rosa skjørt og bruk ullbukse og følte meg SÅ fin ;P(Finnes ikke bilder fra den dagen så jeg vet jeg husker det :)

Husker også sementering av garasjegolv, det skjedde sommeren -88, så jeg var rundt 3 da og.

Gjest ms_kwang
Skrevet

Husker noe annet, var omkring 3 år da, var bybrannen i harstad sentrum '92, husker bare at mamma gikk rundt å fortalte at pappa kom til å være sent hjemme (han jobbet som taxi sjåfør på den tiden :fnise: )

Skrevet

Jeg var vel litt under 2 år, jeg lagde meg seng inni seksjonen, med dyne og pute og kjeks å sånn :fnise:

Skrevet

Har vage minner fra et sykehusbesøk da jeg var 2. Husker en hvitkledd dame som prøvde å få meg til å sove mens jeg hylte og grein etter mamma. Måtte slå meg skikkelig vrang før mamma ble hentet inn fra gangen for å lese godnatthistorie for meg.

• 4 uker senere...
Skrevet

Da jeg var omtrent 3 år og nektet plent å gå i barnehagen.

Husker foreldrene mine brukte utallige triks for å prøve å unngå at jeg slo meg helt vrang hver morgen :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...