Lutetium 71 Skrevet 5. februar 2012 #1 Skrevet 5. februar 2012 Ok, jeg har kanskje anbefalt å sjekke maskina si med denne online sjekken før. Det er en veldig hendig online scanner, som sjekker de vanligste programmene og sårbarhetene på maskinen din, og lister opp de programmene som trenger oppdateringer. Veldig grei plass å gå, om man er usikker på om maskina er sårbar for hackere (programvare som ikke er oppdatert til siste versjon er yndet mål for disse). Anbefaler alle å gå til scanneren på secunia.com, og kjøre online sjekken. Følg deretter anbefalingene for å oppdatere programvaren din! MEN, så har det seg slik da, at jeg har fått meg en fin ny pese, med Windows 7 på! Jeg har selvsagt tatt turen innom windows update, og "tatt alle vaksinene" (det er obligatorisk for alle nye windauge-maskiner ) Men online sjekken til secunia virket ikke? Fan! Jeg har jo glemt å legge inn Adobe Flash player!! Dumme meg. Ok, for å sjekke om flash funker, kan jeg jo se nye video på yuutube (bare for å sjekke at ting teknisk sett funker, altså). Joda, suksess! Men, tilbake til pliktene.. Ok, inn på secunia igjen, her skal det testes (nå vet jeg jo at flæsj funker, så da blir det alltid dreis på secunia også). Men... NEI?? Ikke nå heller. Hvorfor i h****ete? Jo: Her er grunnen, Secunias eminente "Online Software Inspector" funker ikke med firefox 10!! Og som ikke det var nok, den funker ikke med Internet Explorer 9 heller (!!!) For å kjøre online sjekken, som forteller deg om du har de heeeelt nyeste versjonene av programvaren din (spesielt aktuelt for nettlesere), så må du nedgradere til en eldre og mer usikker versjon. Jeg er målløs, jeg trodde dette var ett seriøst firma? *** Secunia, I give you my deepest, most heartfelt regards: (Because you're worth it)
Lutetium 71 Skrevet 5. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 5. februar 2012 Bruk Chrome. Da kan jeg likegodt laste ned den versjonen som kjører lokalt på maskina.
Zzyzx Skrevet 5. februar 2012 #4 Skrevet 5. februar 2012 Hvorfor bruke online-scan i det hele tatt? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Denne her kjører jo java-script, noe som i seg selv ikke er noe jeg normalt sett lar kjøre, fordi det er forbundet med usikkerhet. Jeg har jo antivirus og andre ting lokalt på maskina, gratis sådan, og jeg ser rett og slett ikke behov for mer enn det?
Lutetium 71 Skrevet 5. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 5. februar 2012 Hvorfor bruke online-scan i det hele tatt? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Denne her kjører jo java-script, noe som i seg selv ikke er noe jeg normalt sett lar kjøre, fordi det er forbundet med usikkerhet. Bruker Noscript, så det slår jeg av for å scanne. (Ok, litt inkonsekvens fra min side også ). Men på nyemaskina, går jo ikke dette uansett siden nettleserne ikke er støttet. Scanneren sjekker hvilken versjon flash du har (+ eldre versjoner, som innstalleren selvsagt ikke fjerner), java, og en del andre (tror den oppdaget en noe utdatert Adobe Reader en gang). Det er mest for å føle meg rimelig sikker, at jeg tester (yes, den tester ikke alt, bare de mest brukte programmene). Det er del av prosedyren jeg kjører, spesielt på nye maskiner/maskiner jeg fixer for andre. Jeg har jo antivirus og andre ting lokalt på maskina, gratis sådan, og jeg ser rett og slett ikke behov for mer enn det? Så lenge du også passer på å oppdatere win, og andre utsatte programmer (f.eks nettlesere), bør du være rimelig trygg, ja. Men det gir en ekstra tilfredsstillelse å kjøre en sjekk i tillegg. Jeg er nok, som deg, uinteressert i å kjøre noe mer enn nødvendig av "anti-ware" på maskina. Derfor er det veldig greit med en sånn onlinesjekk en gang iblant.
Zzyzx Skrevet 5. februar 2012 #6 Skrevet 5. februar 2012 (endret) Jeg kjørte sjekken, etter å ha tillatt javascriptet, og det eneste den fant som var utdatert var ironisk nok Firefox. Men det er fordi jeg har glemt å avinstallere den, visste ikke engang at den lå inne. Chrome blokker forresten javascript helt av seg selv, absolutt et pluss. Jeg har ikke, som jeg vet om iallfall, hatt virus, malware, spyware, adware eller trojanere på noen maskiner siden 2002. Så jeg ser ikke behovet for ekstra scan noen steder, selv om jeg rent objektivt sett forstår at det er et behov for dette. Det har vært tilfeller der online scan har vært en dyd av nødvendighet for å få identifisert grums på en maskin. Rett og slett for å finne ut av hva neste steg skal være, men dette har jeg kun gjort i jobbsammenheng der mindre oppegående brukere har klart å fullstendig ødelegge opp til flere maskiner ved å bruke IE6 og klikke ukritisk ja på alt. Endret 5. februar 2012 av Zzyzx
PRT Skrevet 5. februar 2012 #7 Skrevet 5. februar 2012 Hadde aldri giddet å ta den scan'en, sjansen for å få dataen infisert er antagelig større enn at noe blir funnet.
Moscato Skrevet 5. februar 2012 #8 Skrevet 5. februar 2012 Jeg har jo antivirus og andre ting lokalt på maskina, gratis sådan, og jeg ser rett og slett ikke behov for mer enn det? Kva for gratisprogram brukar du?
Zzyzx Skrevet 5. februar 2012 #9 Skrevet 5. februar 2012 Bruker faktisk Microsoft sine programmer. Microsoft Security Essentials og Windows Defender, om jeg ikke husker helt feil. De bare ligger der og gjør jobben sin (tror jeg) og merkes ikke i det daglige i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå