Gå til innhold

Hvorfor får jeg ikke kvitering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg handler i de større butikken (men også billigbutikkene) på store butikker så får jeg alltid kvitering. De fleste legger den ved uten å spørre en gang, andre spør om jeg vil ha.

Handler jeg på butikker på mindre steder, og spesielt om det er de billigbutikkene (men må ikke alltif være) så må jeg selv spørre om kvitering mange ganger.

Ikke at det er noe problem, men jeg lurer bare på hvorfor? Det er ikke slik at de kjenner meg i gjen.

Dette gjelder også kun matbutikker.

Videoannonse
Annonse
Gjest Survival
Skrevet

Hva er problemet med at du må spørre etter kvitteringen? Det gjør jeg hele tiden dersom jeg ønsker kvitteringen.

• Liker 1
Skrevet

Hva er problemet med at du må spørre etter kvitteringen? Det gjør jeg hele tiden dersom jeg ønsker kvitteringen.

Ikke at det er noe problem, men jeg lurer bare på hvorfor?

Som sagt, det er ikke noe problem. Jeg bare lurer på hvorfor det er forskell?

Er jeg midt i Oslo på f.eks Meny der det er masse folk så får jeg bare kviteringen uten at de sier noe, går jeg på en Meny (og spesielt de billigbutikkene som bunnpris, kiwi og rema) på bygda så får jeg den ikke, da må jeg selv spørre. Billigbutikkene på store steder, der får jeg den bare. Så det virker jo ikke sånn at det er butikkene i seg selv, men heller stedet.

Skrevet

Jeg erfarer til stadighet at de foran OG bak meg blir spurt om de skal ha kvitteringen, mens jeg ikke får noe spørsmål. :snurt:

Ikke alltid jeg vil ha kvitteringen med, så da spør jeg ikke heller.

Skrevet

De er kanskje mest vant til at folk ikke vil ha kvittering.

Jeg jobber selv i en butikk (klesbutikk, da), og der spør vi alltid om folk vil ha kvitteringen før vi skriver den ut, av en så simpel grunn som å spare papir.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil helst slippe kvittering om jeg kan så for min del er det helt topp om den som er i kassa spør før kvitteringen skrives ut.

Skrevet

i mange matbutikker står det små klistremerker hvor du skal spørre etter kvittering. andre har også skjermer som du ser varene dine og summen. dette fordi dem vil spare miljøet, spare kostnader på papir og slikt.

så lenge du ikke handler masse og kan sjekke at prisen stemmer undervies er det ikke så mange som har brukt for den lappen.

eneste er at noen skal ha den i privat regnskap og da kan du jo bare notere ned mat dato og beløp.

Skrevet

Jeg synes det er kjekt med kvittering jeg.

Det hender man kommer hjem med en løk eller et kålhode som er råttent inni, også må man ned i butikken igjen, og da er det greit å ha med kvitteringen..

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

De er kanskje mest vant til at folk ikke vil ha kvittering.

Jeg jobber selv i en butikk (klesbutikk, da), og der spør vi alltid om folk vil ha kvitteringen før vi skriver den ut, av en så simpel grunn som å spare papir.

Dette ordet er mange ganger egnet til å misforstå. Du har sikkert tatt det fra engelsk. Jeg antar du mener "...av en så enkel grunn...". Simpel på norsk har flere betydninger, som tarvelig, sjofel etc.

• Liker 3
Skrevet

Dette ordet er mange ganger egnet til å misforstå. Du har sikkert tatt det fra engelsk. Jeg antar du mener "...av en så enkel grunn...". Simpel på norsk har flere betydninger, som tarvelig, sjofel etc.

Nei, jeg mente simpel som i den betydningen jeg har lært. Synes det er litt simpelt av en klesbutikkjede å ikke skrive ut kvitteringer til alle kunder, da man aldri kan vite om det skjer noe med et plagg, kontroller fra securitas etc.

• Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet

Nei, jeg mente simpel som i den betydningen jeg har lært. Synes det er litt simpelt av en klesbutikkjede å ikke skrive ut kvitteringer til alle kunder, da man aldri kan vite om det skjer noe med et plagg, kontroller fra securitas etc.

Da er jeg enig med deg. Jeg trodde faktisk det var en selvfølge at kunden fikk kvittering i slike butikker.

Skrevet

Ja, også kan man jo risikere å bli beskyldt for å ha stjålet noe om man går inn i en annen butikk med varene, inne på et kjøpesenter f.eks.

Det var ekkelt da jeg hadde avisen jeg hadde kjøpt på Narvesen under armen, også gikk jeg inn på Meny etterpå. Følte meg som en tyv.

Skrevet

Jeg jobber i butikk selv, og har under opplæring fått beskjed om at jeg er pålagt å spørre om kunden vil ha kvitteringen (eventuelt gi den uten å spørre, om det er mye folk). Om det er slik i andre butikker vet jeg ikke (tydeligvis ikke?), men jeg synes det er en grei regel. Som kunde føler man seg vel litt masete om man er nødt til å spørre om kvitteringen selv hele tiden.

Skrevet

Da er jeg enig med deg. Jeg trodde faktisk det var en selvfølge at kunden fikk kvittering i slike butikker.

Ja. Samtidig kan man jo også bruke miljøargumentet når det kommer til store kjeder, da det faktisk kan utgjøre en forskjell.

Men konklusjonen blir vel; spør etter kvittering hvis du vil ha, og ikke blir tilbudt, så blir alle fornøyd :)

Skrevet

Ja. Samtidig kan man jo også bruke miljøargumentet når det kommer til store kjeder, da det faktisk kan utgjøre en forskjell.

Det er helt riktig, men det er fortsatt mange butikker som har den "gamle" ordningen, og da skrives kvitteringen ut automatisk - enten kunden vil ha den eller ikke. Dessverre.

Skrevet

Jeg jobber i butikk selv, og har under opplæring fått beskjed om at jeg er pålagt å spørre om kunden vil ha kvitteringen (eventuelt gi den uten å spørre, om det er mye folk). Om det er slik i andre butikker vet jeg ikke (tydeligvis ikke?), men jeg synes det er en grei regel. Som kunde føler man seg vel litt masete om man er nødt til å spørre om kvitteringen selv hele tiden.

Jeg har fått motsatt opplæring. Er jeg i kassa, så skal jeg aldri spørre kunden om h*n vil ha kvittering, men gi dem det uansett.

Grunne jeg har fått oppgitt er at det ikke skal være nødvendig for kunden å måtte spør, da mange er ukomfortable med å spørre etter kvitteringen.

Skrevet

Jeg er 23, og jeg tror at folk bak dagligvarekassa ikke tror at unge mennesker vil ha kvittering. Det er ofte den eldre dama foran meg automatisk får kvittering, mens jeg må spørre.

Jeg jobber forresten på Narvesen, og jeg opplever at minst 99% ikke ønsker kvittering, og derfor er det fort gjort å legge fra seg å spørre om de vil ha det også. Kan hende det er litt annerledes på dagligvarebutikker men.

Skrevet

Jeg har fått motsatt opplæring. Er jeg i kassa, så skal jeg aldri spørre kunden om h*n vil ha kvittering, men gi dem det uansett.

Grunne jeg har fått oppgitt er at det ikke skal være nødvendig for kunden å måtte spør, da mange er ukomfortable med å spørre etter kvitteringen.

Jeg er enig i at det ikke skal være nødvendig for kunden å måtte spørre om den selv, det er jo nettopp derfor jeg som butikkansatt spør for dem. Personlig synes jeg det er den beste ordningen ettersom jeg har fått erfare at en del kunder blir litt irriterte dersom jeg bare gir dem kvitteringen uten å spørre ("nei, den der får du beholde selv"), samtidig som man på den andre siden føler seg masete om man som kunde må spørre om kvitteringen selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...