Gå til innhold

Tørre poter på utekatt..hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget plutselig at katten min har tørre poter, som har sprukket! Hun er to år.

Hun har aldri hatt dette før...og lurer på om jeg skal gjøre noe? Har sett noe potestell på dyrebutikken, men det var svindyrt.. Andre tips? Kjøper det selvfølgelig om det er det eneste alternativet.

NB: Hun har ikke vondt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lotusblomsen
Skrevet

Siden jeg har lite barn så har jeg A-krem hjemme, så det brukte jeg på katten vi hadde og det funket bra :)

Du får kjøpt det på apoteket.

Skrevet (endret)

Vaselin funker bra :) Men smør godt inn så det ikke forsvinner på første rundtur i stua :) Har hørt sånn middel som man bruker på spenene til kua også kan funke (spenefett??) men har ikke egne erfaringer :)

Edit: Forresten en ting til. Vent 20 min etter påsmøring før du slipper katten ut :) Da har kremen trukket ordentlig inn. Slipper du at kan kremen fryser på potene hvis det er minusgrader.

Endret av Fanta Exotic
Skrevet

Vaselin funker bra :) Men smør godt inn så det ikke forsvinner på første rundtur i stua :) Har hørt sånn middel som man bruker på spenene til kua også kan funke (spenefett??) men har ikke egne erfaringer :)

Edit: Forresten en ting til. Vent 20 min etter påsmøring før du slipper katten ut :) Da har kremen trukket ordentlig inn. Slipper du at kan kremen fryser på potene hvis det er minusgrader.

Takk! Men katten slikker jo seg..hun har enorm pels, også rundt potene. Er det ikke farlig om hun får i seg vaselinen?

Skrevet

Ser for meg spor av vaseling rundt om i heimen mens du venter 30 min. på å slippe katta ut. :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Spenol funker ganske godt :) Dette er jo egentlig en krem for tørre og sprukne spener på kuer, så er ikke noe farlig for katta ihvertfall.

Skrevet

Prøv å få smurt det best mogleg inn før du slepp ho til med tunga. Det kan godt hende at det er best å berre ta ein pote eller to i slengen, alt etter kor tolmodig ho er.

Har ho mykje/lang pels mellom tærne kan det vere lurt å klippe litt, for før eller seinare blir det klumpesnø ute, og det er ikkje spesielt kjekt for kattane. Dessutan er eg ganske sikker på at det luggar viss det er slik temperatur at pelsen mellom potane akkurat rekk å fryse litt fast før katten går vidare (same prinsipp som når vi tek ullsokkar utanpå skoa).

Skrevet

Nå er det kanskje kaldt ute der du bor, så kan jo ha noe med det å gjøre. Ellers er det slik at når noe er i veien med kattens pels eller hud (og det gjelder og poter), så kommer det som oftest innenfra.

Det første jeg ville ha gjort var å ta en sjekk på kostholdet. Hvis det er bra, så ville jeg ha tilsatt fiskeolje eller hvetekimolje i maten. Tørr hud er ofte et tegn på for lite av enkelte fettsyrer i blodet. Sørg også for at katten får i seg nok væske. Hvis den ikke drikker nok, så kan det lønne seg å gi et våtfor av god kvalitet en gang om dagen. Dårlig væsketilførsel kan også gi sprukne, tørre poter.

Selv om en har gitt samme foret i flere år, og katten har vært frisk og fin på det, så betyr ikke det at det ikke kan endre seg. Katter har, som oss, ulike behov i ulike faser i livet. :)

Om alt det overfor nevnte forsøkes uten resultat, kan du bruke Spenol eller kjøpe potesalve på dyrebutikken.

• Liker 1
Skrevet

Selv om en har gitt samme foret i flere år, og katten har vært frisk og fin på det, så betyr ikke det at det ikke kan endre seg. Katter har, som oss, ulike behov i ulike faser i livet. :)

Om alt det overfor nevnte forsøkes uten resultat, kan du bruke Spenol eller kjøpe potesalve på dyrebutikken.

Einig i resten av innlegget, men det er jo ikkje noko i vegen for å lindre sjølv om ein forskar på kosthaldet. Sjølv med riktig mat skjer jo ikkje endringa over natta, så det å smøre bør då gjerast uansett når katten no allereie er blitt sår og tørr.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg ville nok valgt noe annet enn vaselin.

dette da vaselin er et rent fettstoff, og ikke nødvendigvis tilfører potehuden mere funktighet :)

Potesalve er laget for såre poter, og ville nok vært mitt førstevalg her (selv om den er dyr som bare fy).

Intet galt i å både forske litt på kosten samt å lindre såre/sprukne/tørre poter samtidig :)

Skrevet

Jeg bruker labbefett for hund på katten, funker utmerket.

Skrevet

Prøv å smøre på når hun slumrer inne? :)

Skrevet

Einig i resten av innlegget, men det er jo ikkje noko i vegen for å lindre sjølv om ein forskar på kosthaldet. Sjølv med riktig mat skjer jo ikkje endringa over natta, så det å smøre bør då gjerast uansett når katten no allereie er blitt sår og tørr.

Selvsagt er det ikke noe i veien for å lindre mens en gjør enkelte endringer i kostholdet hvis det er behov for det. Jeg ville dog ikke startet i den enden med mindre det er noe katten synes å lide under (de kan godt se sprukne ut under potene uten at de plages noe av det).

Starter man i "rett ende" og tilfører det som kanskje mangles i kosten, blir man jo også klokere ved at man ser bedring/ikke bedring av det. Katter kan som oss, ha for mye og for lite av enkelte ting. Blir potene bedre av å få tilskudd av fettsyrer, vet TS at det er noe katten har behov for, for vi har jo som kjent ikke bare hud utenpå kroppen. ;)

Skrevet

Selvsagt er det ikke noe i veien for å lindre mens en gjør enkelte endringer i kostholdet hvis det er behov for det. Jeg ville dog ikke startet i den enden med mindre det er noe katten synes å lide under (de kan godt se sprukne ut under potene uten at de plages noe av det).

Starter man i "rett ende" og tilfører det som kanskje mangles i kosten, blir man jo også klokere ved at man ser bedring/ikke bedring av det. Katter kan som oss, ha for mye og for lite av enkelte ting. Blir potene bedre av å få tilskudd av fettsyrer, vet TS at det er noe katten har behov for, for vi har jo som kjent ikke bare hud utenpå kroppen. ;)

Hvor mye det er å hente på kostholdet kommer jo helt an på hvor mye katten sliter på potene sine. Ofte kommer man ikke i mål uten å behandle lokalt i tillegg.

Katten vår får variert kost, inkludert fiskolje. Men iom at han er så mye ute og klatrer i trær og jogger på skaresnø er vi avhengig av labbefett for at potene skal holdes hele og sunne. Selv om han så klart kunne klart seg uten.

Skrevet

Hvor mye det er å hente på kostholdet kommer jo helt an på hvor mye katten sliter på potene sine. Ofte kommer man ikke i mål uten å behandle lokalt i tillegg.

Katten vår får variert kost, inkludert fiskolje. Men iom at han er så mye ute og klatrer i trær og jogger på skaresnø er vi avhengig av labbefett for at potene skal holdes hele og sunne. Selv om han så klart kunne klart seg uten.

Mulig jeg har blitt litt misoppfattet. Jeg tok tak i det med kosten fordi TS først fikk veldig mange svar som angikk "lokal behandling". Dermed syntes jeg det var på sin plass å opplyse om at det kan ha med kosten å gjøre, uten dermed å mene bastant at det er det i TS sitt tilfelle. Om kosten er bra og katten i tillegg får tilsatt fiskeolje, er det selvsagt helt på sin plass med labbefett. Jeg sier bare at jeg ikke ville ha startet med det dersom katten ikke lider under å ha tørre poter. Det behøver de nemlig ikke å gjøre.

I mange tilfeller når det gjelder alt fra tørre poter til hud/pelsproblemer ligger problemet på et dypere plan og trenger derfor en mer varig løsning. Hvis TS kun hadde smurt labbefett på kattens poter ville ikke dette ha blitt tatt tak i (om det nå er noe å ta tak i da, det vet vi jo ikke fordi TS ikke har vært inne å kommentert enda).

• Liker 1
Skrevet

Prøv å få smurt det best mogleg inn før du slepp ho til med tunga. Det kan godt hende at det er best å berre ta ein pote eller to i slengen, alt etter kor tolmodig ho er.

Har ho mykje/lang pels mellom tærne kan det vere lurt å klippe litt, for før eller seinare blir det klumpesnø ute, og det er ikkje spesielt kjekt for kattane. Dessutan er eg ganske sikker på at det luggar viss det er slik temperatur at pelsen mellom potane akkurat rekk å fryse litt fast før katten går vidare (same prinsipp som når vi tek ullsokkar utanpå skoa).

TS HER:

Nei, har ikke merket noe til at det klumper seg der. Det er bare at det dekker litt over potene. Hun er relativt mye ute, så jeg vet ikke helt..tror jeg skal prøve å klippe! Har ikke tenkt på det med kulden før, bare tenkt at det ville varme mer. Kan jeg evt. kjenne om det er fryst når hun kommer inn?

Skrevet

Nå er det kanskje kaldt ute der du bor, så kan jo ha noe med det å gjøre. Ellers er det slik at når noe er i veien med kattens pels eller hud (og det gjelder og poter), så kommer det som oftest innenfra.

Det første jeg ville ha gjort var å ta en sjekk på kostholdet. Hvis det er bra, så ville jeg ha tilsatt fiskeolje eller hvetekimolje i maten. Tørr hud er ofte et tegn på for lite av enkelte fettsyrer i blodet. Sørg også for at katten får i seg nok væske. Hvis den ikke drikker nok, så kan det lønne seg å gi et våtfor av god kvalitet en gang om dagen. Dårlig væsketilførsel kan også gi sprukne, tørre poter.

TS HER:

Takk for svar. Hun får riktig fòr(royal canin, hair and skin). I tillegg får hun våtfòr en gang i uka, i tillegg til godbiter flere ganger i uka som er sunt. Fisk av og til.

Vi har prøvd fiskeolje i maten pga flass tidligere(ja, samme fòr faktisk), men det ble bare griseri, og hun fikk det i pelsen sin. Ikke hjalp det særlig heller, og veterinæren mente at flassen ikke var mye å bry seg om da hun var frisk ellers.

En pakke våtfòr om dagen syns jeg er altfor mye.

Men det rare er at hun har mest sprukken pot bare på en, men har ikke vondt.

Uansett; det med vannet kan stemme, da hun nesten aldri drikker vann inne pga at hun enkelt og greit foretrekker kaldt sølevann ute. Nå som det er frosset ute er jo det sikkert en grunn..

Skal prøve å sette en skål med vann ute, i tillegg til begge etasjene å se om det bedrer seg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...