Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal søke på rettsvitenskap ved UIO og har noen spm. ang. poenggrensene.

Har 55,2 studiepoeng så kan i beste fall håpe på å komme inn til vårsemesteret 2013. Vet at poenggrensene varierer, så jeg får vel bare krysse fingrene og håpe på det beste.

Det jeg lurer på er dette med antall søkere som står på venteliste. Ved hovedopptaket i 2011 var poenggrensen ved hovedopptaket 55,7 poeng og det sto 2040 søkere på venteliste. Ved det supplerende opptaket var poenggrensen fortsatt 55,7, men antallet på venteliste hadde gått ned til 1005.

Nå tenker jeg kanskje litt "dumt" her, men i teorien så kan jo mange hundre av søkerne på ventelista ha 55,7 poeng. Da er det jo noen desimaltall som man ikke får opplyst i poenggrensene som ligger ute på nettsiden til Samordna opptak.

Er så kjedelig å tenke på at jeg poengrensene for vårsemesteret kan bli 55,2, men det kan allikevel være at jeg ikke kommer inn :sjenert: Studiet er jo så utrolig populært :sukk:

Er det noen som har opplevd dette? Å ha hatt "riktig" snitt, men ikke kommet inn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal søke på rettsvitenskap ved UIO og har noen spm. ang. poenggrensene.

Har 55,2 studiepoeng så kan i beste fall håpe på å komme inn til vårsemesteret 2013. Vet at poenggrensene varierer, så jeg får vel bare krysse fingrene og håpe på det beste.

Det jeg lurer på er dette med antall søkere som står på venteliste. Ved hovedopptaket i 2011 var poenggrensen ved hovedopptaket 55,7 poeng og det sto 2040 søkere på venteliste. Ved det supplerende opptaket var poenggrensen fortsatt 55,7, men antallet på venteliste hadde gått ned til 1005.

Nå tenker jeg kanskje litt "dumt" her, men i teorien så kan jo mange hundre av søkerne på ventelista ha 55,7 poeng. Da er det jo noen desimaltall som man ikke får opplyst i poenggrensene som ligger ute på nettsiden til Samordna opptak.

Er så kjedelig å tenke på at jeg poengrensene for vårsemesteret kan bli 55,2, men det kan allikevel være at jeg ikke kommer inn :sjenert: Studiet er jo så utrolig populært :sukk:

Er det noen som har opplevd dette? Å ha hatt "riktig" snitt, men ikke kommet inn?

Jeg vet ikke hva gir fordeler når 2 personer har samme snitt. Alder? Det er kanskje den eldste som får plassen?

Jeg lurer på noe annet her. Hvis jeg har høst opptak for rettsvitenskap som 1 ønske og vår opptak som 2 ønske og noen har det omvendt og vi har samme snitt ... Hvem får plassen? Den som har det som første ønske?

Skrevet

Hvorfor begynner du ikke nå og tar første året (jur1000) som privatist til jul? Da får du både alderspoeng og poeng for utdanning i tillegg til at du er i gang på jussen? Når du da får opptak vil du få godkjent dette året av UiO?

Skrevet

Hvorfor begynner du ikke nå og tar første året (jur1000) som privatist til jul? Da får du både alderspoeng og poeng for utdanning i tillegg til at du er i gang på jussen? Når du da får opptak vil du få godkjent dette året av UiO?

Jeg er i mammaperm t.o.m. september i år :jepp:

Har en liten baby som jeg koser meg hjemme med :yvonne:

TS

Skrevet

Jeg er i mammaperm t.o.m. september i år :jepp:

Har en liten baby som jeg koser meg hjemme med :yvonne:

TS

Og jeg har forresten fullt opp av alderspoeng, og ett poeng for et halvt år på høyskole. Om jeg ikke kommer inn til neste år så får jeg vel forbedre noen karakterer :sjenert:

TS

Noen som forresten har noen kommentarer til hovedinnlegget mitt? :takke:

Skrevet

Du burde ta 30 studiepoeng i div. fag på universitet så lenge ihvertfall, så du får det poenget du "mangler" fra FHS :)

• Liker 2
Skrevet

Skal stå i opptaksreglementet til det enkelte studiet, men ofte sorteres det på alder, fra eldst til yngst, og deretter på etternavn om det er nødvendig. Men om det er slik på rettsmedisin på UiO vet jeg ikke.

Skrevet

Enig med Lista. I tillegg greier du vel å ta opp et fag eller to mens du er hjemme? I tillegg ville jeg begynt å lest juss fra første året allerede nå, da juss er et modningsfag.

• Liker 1
Skrevet

Når du skal gå på universitetet må du vel ha x-phil?

Da ser de kanskje på de som har de beste karakterene i x-phil?

Sånn var det på psykologi før. Da måtte man ha A i snitt for å komme inn, og om det var mange som hadde det, så de på x-phil-karakteren.

Skrevet

Når du skal gå på universitetet må du vel ha x-phil?

Da ser de kanskje på de som har de beste karakterene i x-phil?

Sånn var det på psykologi før. Da måtte man ha A i snitt for å komme inn, og om det var mange som hadde det, så de på x-phil-karakteren.

Nei, ex.phil er en del av jusstudiet. Det som i gamle dager ble kalt "forbredende" er nå en integrert del av studiet.

Det er riktig som det har blitt skrevet over at det først går på alder (eldst blir prioritert), deretter på etternavn.

Skrevet

Nei, ex.phil er en del av jusstudiet. Det som i gamle dager ble kalt "forbredende" er nå en integrert del av studiet.

Det er riktig som det har blitt skrevet over at det først går på alder (eldst blir prioritert), deretter på etternavn.

Etternavn? Høh? Alfabetisk da eller?

Skrevet

Etternavn? Høh? Alfabetisk da eller?

Korrekt.

Skrevet

Korrekt.

Er ikke det litt urettferdig? Burde de ikke heller trekke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...