Gå til innhold

Ukastrert hankatt og sterilisert hunkatt

FangeLiv

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring (tenker på oppdrettere) med å holde hankatt med sin kullsøster? Vil han dominere og forgripe seg uansett eller kan det gå helt greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madelene1

Vi har en sterilisert hunnkatt og en hankatt som fortsatt har "manndommen" sin.

Dette går helt fint. De er perlevenner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hennes, din og hans del så burde han kastreres. Og da gjerne rett før han kommer i puberteten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

For hennes, din og hans del så burde han kastreres. Og da gjerne rett før han kommer i puberteten.

Mine katter er unge voksne katter og dette går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet blir jo hvorfor du vil beholde ham ukastrert. De oppdretterne jeg vet om, kastrerer hannkattene så snart de er ferdige i avl og hvis han ikke skal brukes i avl, er det vel ingen grunn til å vente? Er han utekatt er det enda mindre grunn til å vente!

Skal du ha begge inne kan du risikere at han "voldtar" din kastrerte hunkatt hvis han f.eks. får ferten av en fertil hunnkatt utenfra. Jeg har fått inn "voldtatte" kastrerte hunnkatter et par ganger og det er ikke sååå lekkert for å si det enkelt. Og når duftene begynner å flomme inn, må du i så fall være ikke bare litt sikker på at han ikke finner en vei ut. Fem etasjer ned er ingen hindring enten han må hoppe eller ta heisen.

Det kan sikkert gå bra også, men skal han ikke brukes i avl, ser jeg ingen grunn til å la det være. Spesielt ikke på denne årstiden som fra nå og utover er kattenes parringstid for så å eksplodere i en flom av uønskede kattunger i april/mai.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en sterilisert hunnkatt og en hankatt som fortsatt har "manndommen" sin.

Dette går helt fint. De er perlevenner. :)

Ok. Takk, greit å vite at det KAN fungere.

Har du selv erfaring med det, eller er det et generelt råd?

Spørsmålet blir jo hvorfor du vil beholde ham ukastrert. De oppdretterne jeg vet om, kastrerer hannkattene så snart de er ferdige i avl og hvis han ikke skal brukes i avl, er det vel ingen grunn til å vente? Er han utekatt er det enda mindre grunn til å vente!

Skal du ha begge inne kan du risikere at han "voldtar" din kastrerte hunkatt hvis han f.eks. får ferten av en fertil hunnkatt utenfra. Jeg har fått inn "voldtatte" kastrerte hunnkatter et par ganger og det er ikke sååå lekkert for å si det enkelt. Og når duftene begynner å flomme inn, må du i så fall være ikke bare litt sikker på at han ikke finner en vei ut. Fem etasjer ned er ingen hindring enten han må hoppe eller ta heisen.

Det kan sikkert gå bra også, men skal han ikke brukes i avl, ser jeg ingen grunn til å la det være. Spesielt ikke på denne årstiden som fra nå og utover er kattenes parringstid for så å eksplodere i en flom av uønskede kattunger i april/mai.

Så spørsmålet mitt er umulig å svare på om du ikke vet grunnen til at han er ukastrert?

De som driver med avl, holder de hankatten for seg selv så lenge han ikke er kastrert, eller går han sammen med de andre kattene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som driver med avl og har fertile hanner har som regel en egen kattegård de har dem i, og så kastrerer de så fort de er ferdig med tjenesten. Fertile hanner er ikke noe man har i boligen sin, siden de stinker, når de har blitt fullvoksne. Ikke alle markerer inne, selv om risikoen er der når de holdes som innekatt, men det lukter uansett kraftig av både kattedo og katten selv.

Og så blir det litt lettere å svare dersom du skriver grunnen til at han er ukastrert, eller om du er på jakt etter en midlertidig eller en permanent løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine katter er unge voksne katter og dette går helt fint.

Hvorfor er ikke din hannkatt kastrert? Du skriver at hunnkatten din er det. De er enda unge begge to, og da kan de gå bra sammen, men det kommer sannsynligvis til å endre seg når han blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

Hvorfor er ikke din hannkatt kastrert? Du skriver at hunnkatten din er det. De er enda unge begge to, og da kan de gå bra sammen, men det kommer sannsynligvis til å endre seg når han blir eldre.

Fordi vi fikk han for 2 uker siden, kanskje to og en halv uke siden.

Hun har vi hatt en stund nå.

Vi skal sterilisere han, slik at han ikke setter kull på en annen katt. Men så lenge han er inne ser jeg ingen vits i det. De er jo perlevenner.

Vet forresten ikke hvor gammel han er. Den forrige eieren fant han i skogen når han var liten og siden ingen eide han, fikk hun aldri noe svar på hvor gammel han var. men de er så og si like store, han er litt tykkere og høyere, men thats it. :) Hun er 10 mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi fikk han for 2 uker siden, kanskje to og en halv uke siden.

Hun har vi hatt en stund nå.

Vi skal sterilisere han, slik at han ikke setter kull på en annen katt. Men så lenge han er inne ser jeg ingen vits i det. De er jo perlevenner.

Vet forresten ikke hvor gammel han er. Den forrige eieren fant han i skogen når han var liten og siden ingen eide han, fikk hun aldri noe svar på hvor gammel han var. men de er så og si like store, han er litt tykkere og høyere, men thats it. :) Hun er 10 mnd :)

Går ut i fra at du mener kastrere og ikke sterilisere? Hvis han bare er sterilisert kan han riktignok ikke gjøre en hunnkatt drektig, men vil han fortsatt ha kjønnsdriften i behold.

Ok, forstår at dere ikke har gjort det siden dere nylig har fått han. Håper likevel dere gjør det snart. Selv om han er inne vil kjønnsdriften våkne til liv og komme til utrykk. Bare vent til våren kommer og han kjenner lukten av kåte katter utenfor! :)

Må ellers legge til at det er flott dere har tatt til dere en hjemløs pus som ble funnet i skogen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørsmålet mitt er umulig å svare på om du ikke vet grunnen til at han er ukastrert?

De som driver med avl, holder de hankatten for seg selv så lenge han ikke er kastrert, eller går han sammen med de andre kattene?

Hei:)

Jeg er oppdretter, og enn så lenge markerer ikke min 11 mnd gamle hankatt. Mulig han begynner når en av hunnene kommer i løp, etter parring, eller etter å ha vært avgårde på utstilling. Eller uten noen grunn i det hele tatt... Det vet man aldri, og jeg ville aldri hatt en fertil katt som ikke skal brukes i avl. Ene hukatta mi markerer under løp, så hun må gå på piller, og etter neste kull vil hun antageligvis bli kastrert. Huskattene mine er selvfølgelig kastrerte, selv om de er innekatter.

Hankatten går sammen med de andre når jeg er i nærheten. Om natta, og når jeg er ute er han på et eget rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...